
DE VRAGENRONDE: Witchcraft!
(5 vragen gesteld aan Gert, beheerder van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
Witchcraft! is een solitair kaartspel dat voortbouwt op het mechanisme van Resist! Waar je bij Resist! de leiders van het verzet bent, leid je bij Witchcraft! een heksenkring waar magie en monsters de hoofdrol spelen. Het mechanisme blijft onveranderd: je verbergt je identiteit voor de dorpsgenoten of je onthult jezelf en wordt gevangengezet voor hekserij. Terwijl je missies voltooit en vijanden verslaat, probeer je de dorpelingen te overtuigen dat magie niet slecht is en een jury ervan te overtuigen dat je het dorp beschermt. Drie juryleden zullen over jouw lot beslissen.
2. Hoe vlot speelt het?
In vergelijking met Resist! vereist Witchcraft! iets meer setup; je moet nu onder andere families kiezen en deze samen met de basiskaarten schudden. Persoonlijk vind ik deze extra handeling verwaarloosbaar. Er is ook een nieuwe mogelijkheid toegevoegd om heksen later in de ronde in het spel te brengen, en er zijn nu ook juryleden die aan het einde beslissen over je winst of verlies. Hoewel deze juryleden voor een extra laagje complexiteit zorgen, verloopt het spel naar mijn mening toch vlotter dan Resist! De spelvolgorde is logisch en het regelboekje biedt een duidelijke en goede uitleg.
3. Wat vond je er goed aan?
De winconditie is anders en er zijn enkele nieuwe speciale effecten toegevoegd in de vorm van kaarten die je kunt 'winnen' om je een beetje te helpen, zoals familiars en familie. Witchcraft! is effectief een herinterpretatie, dat kun je niet ontkennen. Het behoudt hetzelfde mechanisme als Resist!, maar je kunt ook voelen dat het spel verder is ontwikkeld. Het voelt meer gebalanceerd aan en de structuur is logischer. Een van de slimste wendingen van het spel is dat de meeste personages tot een familie behoren. Ze werken goed samen en hebben elk hun specifieke 'eigenschappen' om iets gedaan te krijgen.
4. Zijn er verbeterpunten?
Ik zie geen verbeterpunten; ik merk alleen maar dat de pijnpunten van Resist! zijn aangepakt in Witchcraft! De manier waarop dit is gedaan, verdient alleen maar lof. Het spel leent zich nu zelfs veel beter voor uitbreidingen, vooral met betrekking tot missies, maar zeker ook met de families en hun specifieke eigenschappen. Een pakket met extra kaarten zou gemakkelijk op de markt kunnen worden gebracht, evenals nieuwe scenario’s.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Resist! werd al snel vervangen door de aankondiging van Witchcraft!. De verschillen zijn subtiel maar belangrijk, vooral in het eindspel van Witchcraft!. Bovendien vind ik het thema van heksen en magie iets lichter en toegankelijker dan een verzetsgroep in oorlogstijd. Let wel op, Resist! was al een fantastisch spel. Als je het al in je collectie hebt en geen problemen hebt met het thema of de iets complexere winfactoren, zou ik niet per se aanraden om ook Witchcraft! aan te schaffen. Maar als je geen van beide hebt, zou ik zeker aanraden om snel naar de bordspelwinkel te gaan, want Witchcraft! hoort thuis in bijna elke collectie van een solospeler.
Score: ★ ★ ★ ★ ★
(5 vragen gesteld aan Gert, beheerder van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
Witchcraft! is een solitair kaartspel dat voortbouwt op het mechanisme van Resist! Waar je bij Resist! de leiders van het verzet bent, leid je bij Witchcraft! een heksenkring waar magie en monsters de hoofdrol spelen. Het mechanisme blijft onveranderd: je verbergt je identiteit voor de dorpsgenoten of je onthult jezelf en wordt gevangengezet voor hekserij. Terwijl je missies voltooit en vijanden verslaat, probeer je de dorpelingen te overtuigen dat magie niet slecht is en een jury ervan te overtuigen dat je het dorp beschermt. Drie juryleden zullen over jouw lot beslissen.
2. Hoe vlot speelt het?
In vergelijking met Resist! vereist Witchcraft! iets meer setup; je moet nu onder andere families kiezen en deze samen met de basiskaarten schudden. Persoonlijk vind ik deze extra handeling verwaarloosbaar. Er is ook een nieuwe mogelijkheid toegevoegd om heksen later in de ronde in het spel te brengen, en er zijn nu ook juryleden die aan het einde beslissen over je winst of verlies. Hoewel deze juryleden voor een extra laagje complexiteit zorgen, verloopt het spel naar mijn mening toch vlotter dan Resist! De spelvolgorde is logisch en het regelboekje biedt een duidelijke en goede uitleg.
3. Wat vond je er goed aan?
De winconditie is anders en er zijn enkele nieuwe speciale effecten toegevoegd in de vorm van kaarten die je kunt 'winnen' om je een beetje te helpen, zoals familiars en familie. Witchcraft! is effectief een herinterpretatie, dat kun je niet ontkennen. Het behoudt hetzelfde mechanisme als Resist!, maar je kunt ook voelen dat het spel verder is ontwikkeld. Het voelt meer gebalanceerd aan en de structuur is logischer. Een van de slimste wendingen van het spel is dat de meeste personages tot een familie behoren. Ze werken goed samen en hebben elk hun specifieke 'eigenschappen' om iets gedaan te krijgen.
4. Zijn er verbeterpunten?
Ik zie geen verbeterpunten; ik merk alleen maar dat de pijnpunten van Resist! zijn aangepakt in Witchcraft! De manier waarop dit is gedaan, verdient alleen maar lof. Het spel leent zich nu zelfs veel beter voor uitbreidingen, vooral met betrekking tot missies, maar zeker ook met de families en hun specifieke eigenschappen. Een pakket met extra kaarten zou gemakkelijk op de markt kunnen worden gebracht, evenals nieuwe scenario’s.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Resist! werd al snel vervangen door de aankondiging van Witchcraft!. De verschillen zijn subtiel maar belangrijk, vooral in het eindspel van Witchcraft!. Bovendien vind ik het thema van heksen en magie iets lichter en toegankelijker dan een verzetsgroep in oorlogstijd. Let wel op, Resist! was al een fantastisch spel. Als je het al in je collectie hebt en geen problemen hebt met het thema of de iets complexere winfactoren, zou ik niet per se aanraden om ook Witchcraft! aan te schaffen. Maar als je geen van beide hebt, zou ik zeker aanraden om snel naar de bordspelwinkel te gaan, want Witchcraft! hoort thuis in bijna elke collectie van een solospeler.
Score: ★ ★ ★ ★ ★