
Een aantal weken geleden hebben we het met jullie al gehad over The White Castle. Ik heb toen aangegeven dat er voor dit spel afgelopen jaar een uitbreiding is uitgebracht, namelijk The White Castle: Matcha. En daar ga ik vandaag graag uitgebreider op in.
In deze review gaan we natuurlijk niet meer in op het basisspel zelf. Wil je daarover meer weten, dan kun je de review hier vinden.
Wat is er nieuw onder de (Japanse) zon?
In de doos van The White Castle: Matcha (2024) vind je om te beginnen een uitbreiding van het speelbord, samen met een groene brug en groene dobbelstenen, Matcha kaarten in de kleuren paars en groen, Water Lily-tegels en Ceremony-tegels. Ook vind je vier nieuwe spelersborden en voor elke speler vijf Geisha's en een groene markeersteen voor de nieuwe grondstof Chasen. Verder veel extra’s zoals extra Starting-kaarten, extra Castle-kaarten, extra Garden-kaarten en extra Solitaire kaarten, uiteraard allemaal gericht op de nieuwe acties die de uitbreiding met zich meebrengt. Om je maar direct uit de droom te helpen: nee, dat gaat niet allemaal passen in de doos van het basisspel. Want die zit al tot de nok toe vol.
In de doos van The White Castle: Matcha (2024) vind je om te beginnen een uitbreiding van het speelbord, samen met een groene brug en groene dobbelstenen, Matcha kaarten in de kleuren paars en groen, Water Lily-tegels en Ceremony-tegels. Ook vind je vier nieuwe spelersborden en voor elke speler vijf Geisha's en een groene markeersteen voor de nieuwe grondstof Chasen. Verder veel extra’s zoals extra Starting-kaarten, extra Castle-kaarten, extra Garden-kaarten en extra Solitaire kaarten, uiteraard allemaal gericht op de nieuwe acties die de uitbreiding met zich meebrengt. Om je maar direct uit de droom te helpen: nee, dat gaat niet allemaal passen in de doos van het basisspel. Want die zit al tot de nok toe vol.
Wat gaat er anders aan het spel zijn?
Het spel wordt nog steeds gespeeld over drie rondes, maar in plaats van dat je maar drie beurten per ronde hebt, heb je nu een beurt extra. In totaal geeft dat je dus twaalf beurten om dingen voor elkaar te krijgen. Nee, dat is nog steeds niet heel veel, want ja, ook de rivaal heeft natuurlijk drie beurten extra.
Waar de witte, rode en zwarte dobbelstenen op elk actieveld op het speelbord (inclusief de uitbreiding daarvan) geplaatst mogen worden, mogen de groene dobbelstenen alleen buiten de kasteelmuren en bij de waterput geplaatst worden. Ook voor de actievelden op de uitbreiding van het speelbord geldt dat deze bestaan uit een afbeelding van een dobbelsteen met een specifieke waarde. Door hier een dobbelsteen te plaatsen, kan het zijn dat je munten moet betalen of munten krijgt al naargelang de waarde van je geplaatste dobbelsteen lager of hoger is dan de op het actieveld afgebeelde waarde. Dit is niet anders dan het geval is bij de actievelden op het speelbord van alleen het basisspel.
De uitbreiding van het speelbord geeft twee nieuwe gebieden waar mogelijk dobbelstenen geplaatst kunnen worden. Dat zijn de ‘theevelden’ en ‘de buitenwijken van Himeji’. Beide gebieden liggen buiten de kasteelmuren. En natuurlijk kan er ook een groene dobbelsteen op het nieuwe spelersbord geplaatst worden.
De theevelden
De theevelden hebben twee actievelden. Net als voor de andere actievelden buiten de kasteelmuren maakt het voor deze velden niet uit welke kleur dobbelsteen je plaatst. Door hier een dobbelsteen te plaatsen, mag je een Geisha-actie uitvoeren. Wat dat precies is, daar kom ik zo op terug.
De buitenwijken van Himeji
Ook hier zijn twee actievelden te vinden waarvoor het niet uitmaakt welke kleur dobbelsteen je plaatst. Door hier een dobbelsteen te plaatsen mag je de twee acties die staan afgebeeld op de naastgelegen paarse Calligraphy-kaart en groene Flower Arrangement-kaart uitvoeren in een volgorde naar keuze. Het gaat daarbij om de twee acties die in lijn liggen met het actieveld waarop je je dobbelsteen hebt geplaatst. Het is niet de bedoeling dat je per kaart zelf een actie kiest.
De buitenwijken van Himeji
Ook hier zijn twee actievelden te vinden waarvoor het niet uitmaakt welke kleur dobbelsteen je plaatst. Door hier een dobbelsteen te plaatsen mag je de twee acties die staan afgebeeld op de naastgelegen paarse Calligraphy-kaart en groene Flower Arrangement-kaart uitvoeren in een volgorde naar keuze. Het gaat daarbij om de twee acties die in lijn liggen met het actieveld waarop je je dobbelsteen hebt geplaatst. Het is niet de bedoeling dat je per kaart zelf een actie kiest.
Op het spelersbord
Op het nieuwe spelersbord is nu een vierde actieveld afgebeeld, ook weer met de waarde 6. Hoeveel voordeel je door het hier plaatsen van een groene dobbelsteen krijgt, is afhankelijk van hoeveel Geisha’s je tijdens het spel al hebt weten te plaatsen. Het is niet mogelijk om ook een actie van de actiekaart die op je spelersbord ligt uit te voeren, simpelweg omdat de actiekaart niet in het verlengde van dit vierde actieveld ligt. Maar daar staat gelukkig wel wat anders tegenover! Aan het begin van het spel heb je naast de normale Starting-kaarten namelijk ook een Ceremony-tegel gekregen. Tegen betaling van een Daimyo Seal mag je nu de betreffende ceremonie uitvoeren. Bij de ceremonie kan je denken aan het mogen nemen van de Geisha-actie in combinatie met het nemen van een grondstof naar keuze of het mogen verplaatsen van een Geisha of Courtier met één stap, zonder hiervoor de gebruikelijke kosten te hoeven betalen.
Op het nieuwe spelersbord is nu een vierde actieveld afgebeeld, ook weer met de waarde 6. Hoeveel voordeel je door het hier plaatsen van een groene dobbelsteen krijgt, is afhankelijk van hoeveel Geisha’s je tijdens het spel al hebt weten te plaatsen. Het is niet mogelijk om ook een actie van de actiekaart die op je spelersbord ligt uit te voeren, simpelweg omdat de actiekaart niet in het verlengde van dit vierde actieveld ligt. Maar daar staat gelukkig wel wat anders tegenover! Aan het begin van het spel heb je naast de normale Starting-kaarten namelijk ook een Ceremony-tegel gekregen. Tegen betaling van een Daimyo Seal mag je nu de betreffende ceremonie uitvoeren. Bij de ceremonie kan je denken aan het mogen nemen van de Geisha-actie in combinatie met het nemen van een grondstof naar keuze of het mogen verplaatsen van een Geisha of Courtier met één stap, zonder hiervoor de gebruikelijke kosten te hoeven betalen.
Geisha's
Net als bij de Courtieractie mag je bij de Geisha-actie tot twee verschillende acties uitvoeren. Je hebt daarbij de keuze uit het plaatsen van een Geisha bij de ingang van de Tea Garden door twee munten te betalen en het bewandelen van het Path of Tea door twee of vijf Chasen te betalen.
Vanaf de ingang van de Tea Garden kan je twee kanten op, namelijk naar de Pond Overlook en naar het Tea House. Om bij de Pond Overlook te komen, sla je direct na de ingang van de Tea Garden linksaf. Heb je al eerder een Geisha bij de Pond Overlook geplaatst, dan mag je hier niet nog een Geisha plaatsen. Wanneer je een Geisha bij de Pond Overlook plaatst, dan mag je direct een Pond-actie uitvoeren. Je hebt hierbij de keuze uit het nemen van de voordelen die op de drie Water Lily-tegels in de vijver staan afgebeeld of het betalen van drie munten om de afgebeelde ceremonie uit te voeren.
Bij de ingang van de Tea Garden kan je ook rechtsaf en dan volg je een pad om bij het Tea House te komen. De wandeling over het Path of Tea is te vergelijken met het omhoogklimmen op de sociale ladder door de Courtiers in het kasteel. Voordat je bij het Tea House bent, kan je verschillende tussenstops maken. De eerste tussenstop laat je de gele actie uitvoeren van de openliggende paarse Calligraphy-kaart of groene Flower Arrangement-kaart. Vervolgens mag je de kaart waarvan je de actie hebt uitgevoerd direct aan je Lantern Reward toevoegen. De tweede tussenstop laat je een blauwe actie van één van de twee openliggende kaarten uitvoeren. De betreffende kaart blijft daarbij wel liggen en wordt niet aan je Lantern Reward toegevoegd.
Heb je jezelf tijdens de wandeling niet te veel door het uitzicht laten afleiden en ben je bij het Tea House aangekomen, dan heb je de keuze uit drie kamers om die kom Matcha thee leeg te drinken. Je kiest een kamer en voert de bijbehorende ceremonie uit. Dit zijn andere ceromonies dan die op je spelersbord en bij de Pond Overlook en kunnen je onder meer extra munten, Daimyo Seals en Clan Points opleveren, maar bijvoorbeeld ook de voordelen van de drie Water Lily-tegels.
Aan alles komt een eind…
Het einde van een ronde wordt getriggerd zodra er op de vier bruggen in totaal nog maar vier dobbelstenen liggen. Elke speler heeft dan vier dobbelstenen mogen kiezen en de daarbijbehorende acties (en combo’s) uit mogen voeren. Er wordt nu een aantal stappen doorlopen voordat aan de volgende ronde begonnen kan worden.
Net als bij het basisspel wordt als eerste de nieuwe spelersvolgorde bepaald. Vervolgens worden de Gardeners geactiveerd, waarbij ook wordt gekeken of er Geisha's bij de Pond Overlook staan. Is dat het geval en ligt er nog ten minste één groene dobbelsteen op de groene brug, dan mogen de spelers die daar een Geisha hebben staan de Pond-actie nogmaals uitvoeren. Daarna worden alle dobbelstenen van het speelbord en de spelersborden verzameld. Samen met de vier dobbelstenen op de bruggen worden alle dobbelstenen gegooid en verdeeld over de vier bruggen. Ook wordt de Round Marker een veld verplaatst.
Nadat er drie rondes zijn gespeeld, is het weer tijd om de Clan Points te gaan tellen. Dit gaat op exact dezelfde manier als in het basisspel, met als aanvulling dat je ook punten krijgt voor de Geisha's die je tijdens het spel hebt weten te plaatsen. Zo levert een Geisha bij de Pond Overlook je aan het einde van het spel twee Clan Points op. De Geisha's die onderweg zijn naar het Tea House leveren je elk één, twee of drie Clan Points op, afhankelijk van of ze niet verder zijn gekomen dan de ingang of bij één van de twee uitzichtpunten zijn blijven hangen. De Geisha's die wel het Tea House hebben weten te bereiken, geven je twee Clan Points voor elke geplaatste Gardener, Warrior of Courtier, afhankelijk van in welke kamer je aan je thee zit. Wil je daar een koekje bij trouwens?

Maakt Matcha de Tokugawa Clan nog rivaliserender?
Een veelgehoorde 'klacht' over The White Castle is dat de rivaal waartegen je het opneemt zo ontzettend moeilijk te verslaan is. Het is daarbij ook niet vreemd als je daarbij op zeer grote achterstand wordt gezet. Zelf heb ik scores genoteerd variërend van bijna vijfig punten minder dan de rivaal tot ruim twintig punten meer dan de rivaal. Dit komt onder meer door de variabele setup van het spel waarbij de verschillende actievelden juist wel of niet de broodnodige combo’s triggeren. Maar ook de rivaal zelf speelt hierin een belangrijke rol: hij hoeft immers nergens voor te betalen en mag in zijn beurt ook best vaak vier acties uitvoeren.
Een veelgehoorde 'klacht' over The White Castle is dat de rivaal waartegen je het opneemt zo ontzettend moeilijk te verslaan is. Het is daarbij ook niet vreemd als je daarbij op zeer grote achterstand wordt gezet. Zelf heb ik scores genoteerd variërend van bijna vijfig punten minder dan de rivaal tot ruim twintig punten meer dan de rivaal. Dit komt onder meer door de variabele setup van het spel waarbij de verschillende actievelden juist wel of niet de broodnodige combo’s triggeren. Maar ook de rivaal zelf speelt hierin een belangrijke rol: hij hoeft immers nergens voor te betalen en mag in zijn beurt ook best vaak vier acties uitvoeren.
The White Castle: Matcha verandert niets aan die variabele setup, maar zorgt er wel voor dat de rivaal ook eens wat zal moeten inleveren. Dit is het geval bij twee van de drie groene Solitaire kaarten. De ene kaart laat de rivaal een Geisha bij de ingang van de Tea Garden plaatsen om vervolgens drie Clan Points in te moeten leveren om een andere (al eerder geplaatste) Geisha een stap te mogen verplaatsen. Het is daarbij aan jou om te bepalen of je de Geisha verplaatst naar de Pond Overlook of in de richting van het Tea House. De andere kaart laat de rivaal een Geisha bij de eerste tussenstop op het Path of Tea plaatsen om vervolgens al zijn munten in te moeten leveren om een andere (al eerder geplaatste) Geisha een stap te mogen verplaatsen. Ook hierbij is het aan jou om te bepalen of je de Geisha verplaatst naar de Pond Overlook of in de richting van het Tea House.
Ik heb de uitbreiding nog niet heel vaak gespeeld, maar tot zover is het mijn ervaring dat de negatieve verschillen tussen de rivaal en mijzelf kleiner worden en dus de kans op winst groter. Maar je bent en blijft afhankelijk van welke kaarten en tegels er op het speelbord liggen. Dus het spel zal voor sommige spelers frustrerend blijven.

De Gingkogawa Clan
Gelukkig is er nog de rivaal van de Gingkogawa Clan, een fanmade solovariant. Op dit moment kan deze variant alleen nog maar met het basisspel gebruikt worden, maar wordt er wel gewerkt aan een versie waarmee je ook de uitbreiding aan het spel kan toevoegen.
Gelukkig is er nog de rivaal van de Gingkogawa Clan, een fanmade solovariant. Op dit moment kan deze variant alleen nog maar met het basisspel gebruikt worden, maar wordt er wel gewerkt aan een versie waarmee je ook de uitbreiding aan het spel kan toevoegen.
De rivaal van de Gingkogawa Clan volgt in principe dezelfde regels die gelden voor de rivaal van de Tokugawa Clan, maar kent een aantal uitzonderingen.
Zo zal deze rivaal het spel altijd beginnen en mag hij daarbij een aantal plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt, varieert dit van één tot drie plaatsen.
Hij maakt gebruik van hetzelfde deck met kaarten, maar voert daarbij één van de drie onderstaande acties uit in het geval dat de dobbelsteen op de bovenste kaart van het deck beschikbaar is. Is de dobbelsteen niet beschikbaar, dan draait hij net zolang kaarten open tot er een kaart is waarvan de dobbelsteen beschikbaar is.
Zo zal deze rivaal het spel altijd beginnen en mag hij daarbij een aantal plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt, varieert dit van één tot drie plaatsen.
Hij maakt gebruik van hetzelfde deck met kaarten, maar voert daarbij één van de drie onderstaande acties uit in het geval dat de dobbelsteen op de bovenste kaart van het deck beschikbaar is. Is de dobbelsteen niet beschikbaar, dan draait hij net zolang kaarten open tot er een kaart is waarvan de dobbelsteen beschikbaar is.
Actie 1
Laat deze kaart zien dat de rivaal een dobbelsteen zou moeten plaatsen op een actieveld in één van de drie kamers op het eerste niveau van het kasteel én er is nog een kamer op dit niveau beschikbaar met twee Die-tegels in dezelfde kleur, dan wordt de dobbelsteen geplaatst in die betreffende kamer. Dit hoeft dus niet per se de kamer te zijn die is afgebeeld op de kaart. Zijn er meerdere kamers beschikbaar, en de kamer zoals afgebeeld op de kaart is er daar één van, dan plaatst de rivaal de dobbelsteen in die kamer. Het klinkt nu misschien wat omslachtig, maar het maakt dat hij in het merendeel van de beurten wel een dobbelsteen in het kasteel of buiten de kasteelmuren kan plaatsen. Zo hoeft hij zijn dobbelsteen dus niet bij de waterput te plaatsen en vangt hij gedurende het spel heel wat munten minder.
Laat deze kaart zien dat de rivaal een dobbelsteen zou moeten plaatsen op een actieveld in één van de drie kamers op het eerste niveau van het kasteel én er is nog een kamer op dit niveau beschikbaar met twee Die-tegels in dezelfde kleur, dan wordt de dobbelsteen geplaatst in die betreffende kamer. Dit hoeft dus niet per se de kamer te zijn die is afgebeeld op de kaart. Zijn er meerdere kamers beschikbaar, en de kamer zoals afgebeeld op de kaart is er daar één van, dan plaatst de rivaal de dobbelsteen in die kamer. Het klinkt nu misschien wat omslachtig, maar het maakt dat hij in het merendeel van de beurten wel een dobbelsteen in het kasteel of buiten de kasteelmuren kan plaatsen. Zo hoeft hij zijn dobbelsteen dus niet bij de waterput te plaatsen en vangt hij gedurende het spel heel wat munten minder.
Na het plaatsen van de dobbelsteen voert de rivaal de twee acties van de laatst opengedraaide kaart uit. Speel je het spel op de moeilijkheidsgraad Easy, dan krijgt hij tevens een Clan Point en een plaats vooruit op het Passage of Time-spoor. Op de moeilijkheidsgraad Normal krijgt hij een hoeveelheid Clan Points en plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor gelijk aan het nummer van de ronde waarin het spel zich bevindt. Op de moeilijkheidsgraad Hard draait hij nog een kaart van het deck open en voert hij ook de twee acties op deze kaart uit.

Actie 2
Kan er niet aan de beide voorwaarden voor actie 1 worden voldaan, dan voert de rivaal actie 2 uit. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de drie gebieden gevormd door de actievelden van het eerste niveau van het kasteel, de actievelden van het tweede niveau van het kasteel en de actievelden buiten de kasteelmuren.
De dobbelsteen wordt geplaatst op één van de beschikbare actievelden binnen het gebied waartoe ook het actieveld zoals afgebeeld op de kaart behoort. Dit hoeft dus niet per se het actieveld van de kaart te zijn, al heeft dat actieveld wel de voorkeur als dit nog beschikbaar is.
Na het plaatsen van de dobbelsteen voert de rivaal de twee acties van de laatst opengedraaide kaart uit. Dit doet hij voor elke moeilijkheidsgraad.
Actie 3
In het geval dat een dobbelsteen niet geplaatst kan worden in het gebied dat op de kaart staat afgebeeld, dan wordt de dobbelsteen bij de waterput geplaatst en krijgt de rivaal, indien relevant, munten. Wat de rivaal vervolgens nog mag doen, is weer afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt.
Speel je het spel op de moeilijkheidsgraad Easy, dan krijgt hij weer een Clan Point en een plaats vooruit op het Passage of Time-spoor. Dit krijgt hij ook op de moeilijkheidsgraad Normal, aangevuld met één van de twee acties op de laatst opengedraaide kaart. De rivaal neemt de bovenste actie als de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen oneven was, en de onderste actie als de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen even was. Op de moeilijkheidsgraad Hard krijgt hij een hoeveelheid Clan Points en plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor gelijk aan het nummer van de ronde waarin het spel zich bevindt én voert hij één van de twee acties van de zojuist opengedraaide kaart uit. Welke actie dat dan gaat zijn, wordt weer op dezelfde manier als bij de moeilijkheidsgraad Normal bepaald.
Na het plaatsen van de dobbelsteen voert de rivaal de twee acties van de laatst opengedraaide kaart uit. Dit doet hij voor elke moeilijkheidsgraad.
Actie 3
In het geval dat een dobbelsteen niet geplaatst kan worden in het gebied dat op de kaart staat afgebeeld, dan wordt de dobbelsteen bij de waterput geplaatst en krijgt de rivaal, indien relevant, munten. Wat de rivaal vervolgens nog mag doen, is weer afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt.
Speel je het spel op de moeilijkheidsgraad Easy, dan krijgt hij weer een Clan Point en een plaats vooruit op het Passage of Time-spoor. Dit krijgt hij ook op de moeilijkheidsgraad Normal, aangevuld met één van de twee acties op de laatst opengedraaide kaart. De rivaal neemt de bovenste actie als de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen oneven was, en de onderste actie als de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen even was. Op de moeilijkheidsgraad Hard krijgt hij een hoeveelheid Clan Points en plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor gelijk aan het nummer van de ronde waarin het spel zich bevindt én voert hij één van de twee acties van de zojuist opengedraaide kaart uit. Welke actie dat dan gaat zijn, wordt weer op dezelfde manier als bij de moeilijkheidsgraad Normal bepaald.

Aanvullend
Verder is er nog een aantal aanvullende regels, te weten:
Verder is er nog een aantal aanvullende regels, te weten:
- In het geval dat de rivaal een Courtier moet verplaatsen en er is er geen beschikbaar in het kasteel, dan mag hij in plaats daarvan een Courtier bij de poort van het kasteel plaatsen. Zou hij de te verplaatsen Courtier daarbij twee niveaus hebben mogen laten stijgen, dan plaatst hij eerst een Courtier bij de poort van het kasteel om deze vervolgens een niveau te laten stijgen.
- In het geval dat de rivaal een Courtier bij de poort van het kasteel mag plaatsen, maar hij heeft geen Courtiers meer om te plaatsen, dan mag hij een al eerder geplaatste Courtier een niveau in het kasteel laten stijgen.
- Ook voor de rivaal van de Gingkogawa Clan geldt dat hij een hoeveelheid Clan Points en plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor gelijk aan het nummer van de ronde waarin het spel zich bevindt krijgt voor elke actie die hij niet kan uitvoeren.
Conclusie
Ook met de uitbreiding Matcha blijft The White Castle een spel dat behoorlijk wat denkwerk van een speler kan vragen. Misschien zelfs nog wel meer dan wanneer je het spel zonder de uitbreiding speelt. Je hebt weliswaar drie beurten meer, maar je hebt ook meer actiemogelijkheden om uit te kiezen en zie daar maar eens de balans in te vinden. Voor de solospeler maakt de uitbreiding het naar mijn mening net even iets makkelijker om het spel te kunnen winnen van de Tokugawa Clan.
Is The White Castle: Matcha een ‘must have’ voor iedereen die The White Castle al heeft en graag speelt? Dat niet direct, al vind ik het zelf wel een leuke aanvulling. Ik hou namelijk wel van spellen met veel actiemogelijkheden, al hoeft echt niet ieder spel de tweeëntwintig (22!) actiemogelijkheden te hebben die het spel Civolution heeft. Om van de 60+ actiemogelijkheden bij A Feast for Odin nog maar eens niet te spreken.
Ook met de uitbreiding Matcha blijft The White Castle een spel dat behoorlijk wat denkwerk van een speler kan vragen. Misschien zelfs nog wel meer dan wanneer je het spel zonder de uitbreiding speelt. Je hebt weliswaar drie beurten meer, maar je hebt ook meer actiemogelijkheden om uit te kiezen en zie daar maar eens de balans in te vinden. Voor de solospeler maakt de uitbreiding het naar mijn mening net even iets makkelijker om het spel te kunnen winnen van de Tokugawa Clan.
Is The White Castle: Matcha een ‘must have’ voor iedereen die The White Castle al heeft en graag speelt? Dat niet direct, al vind ik het zelf wel een leuke aanvulling. Ik hou namelijk wel van spellen met veel actiemogelijkheden, al hoeft echt niet ieder spel de tweeëntwintig (22!) actiemogelijkheden te hebben die het spel Civolution heeft. Om van de 60+ actiemogelijkheden bij A Feast for Odin nog maar eens niet te spreken.
Daarnaast ben ik fan van de Gingkogawa Clan, simpelweg omdat ik hiermee mijn winstpercentage voor dit spel eindelijk eens kan opkrikken. Deze fanmade solovariant vind je hier.
Review door Corien de Jongh © voor De SoloSpelers ©
Pro
+ Speelduur blijft relatief kort
+ Kwaliteit componenten
+ De rivaal is iets makkelijker te verslaan, maar…
Con
- … legt het eigenlijk af tegen de rivaal van de fanmade solovariant
- De uitbreiding past niet in de doos van het basisspel
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 3/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
Review door Corien de Jongh © voor De SoloSpelers ©
Pro
+ Speelduur blijft relatief kort
+ Kwaliteit componenten
+ De rivaal is iets makkelijker te verslaan, maar…
Con
- … legt het eigenlijk af tegen de rivaal van de fanmade solovariant
- De uitbreiding past niet in de doos van het basisspel
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 3/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10