
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben zeer gecharmeerd van de bordspeltitels die de afgelopen paar jaar door Devir Games zijn uitgegeven. Een deel van deze titels heb ik inmiddels ook aan mijn spellencollectie mogen toevoegen. Zonder daarbij volledig te willen zijn, noem ik The Red Cathedral, Bitoku, Salton Sea en The White Castle. En over de laatste wil ik het vandaag graag met jullie hebben.
The White Castle (2023) speelt zich af in het Japan uit de achttiende eeuw. Als één van de belangrijkste adviseurs van het Edo-shogunaat bestuurt Daimyo Sakai Tadazumi de regio vanuit het kasteel van Himeji. Het is dus in het belang van de verschillende lokale clans om in de gunst te komen bij de Sakai Clan. Om invloed te krijgen, zullen ze ervoor moeten zorgen dat leden van hun clan aan het leven binnen de muren van het kasteel gaan deelnemen en dan bij voorkeur ook op zoveel mogelijk niveaus. Denk hierbij aan kopstukken binnen de politiek en hooggeplaatste militairen, maar ook aan hoveniers, die zorgen voor de kleinste details van de tuin behorende bij het kasteel.
In The White Castle neem je de rol aan van de leider van één van de lokale clans. Als leider strijd je om de positie en de toekomst van je clan aan het hof van de White Heron. Alleen door het spel sluw te spelen, je middelen goed te beheren en de leden van je clan op de juiste plek binnen het kasteel te krijgen, zal jij erin slagen om er met de winst vandoor te gaan.
The White Castle is een worker placement waarbij dobbelstenen worden ingezet als workers. Het spel wordt gespeeld over drie rondes en per ronde heb je drie beurten. Ja, je leest het goed: gedurende het gehele spel, heb je slechts negen beurten om dingen voor elkaar te krijgen. Dat is niet heel veel. Of zeg maar gerust erg weinig. Gelukkig leent het spel zich bijzonder goed voor het maken van combo’s, wat overigens ook gewoon noodzakelijk is wil je na die negen beurten als winnaar over de eindstreep komen. Maar ga er vooralsnog maar van uit dat je die combo’s in de eerste paar potjes nog niet direct zal zien.
The White Castle is een worker placement waarbij dobbelstenen worden ingezet als workers. Het spel wordt gespeeld over drie rondes en per ronde heb je drie beurten. Ja, je leest het goed: gedurende het gehele spel, heb je slechts negen beurten om dingen voor elkaar te krijgen. Dat is niet heel veel. Of zeg maar gerust erg weinig. Gelukkig leent het spel zich bijzonder goed voor het maken van combo’s, wat overigens ook gewoon noodzakelijk is wil je na die negen beurten als winnaar over de eindstreep komen. Maar ga er vooralsnog maar van uit dat je die combo’s in de eerste paar potjes nog niet direct zal zien.
Wanneer je aan de beurt bent, kies je een dobbelsteen van één van de drie bruggen die op het speelbord staan. Je mag daarbij alleen een dobbelsteen kiezen die aan één van de beide uiteinden van een brug ligt. Nadat je een dobbelsteen hebt gekozen, wordt de meest nabijgelegen dobbelsteen vanuit het midden van de brug verplaatst naar de zojuist vrijgekomen plek aan het einde van de brug, maar natuurlijk alleen in de situatie dat er zich nog één of meer dobbelstenen in het midden van de brug bevinden. Let op dat de waarde van de dobbelsteen daarbij niet gewijzigd wordt. Dat geldt ook voor de dobbelsteen die jij zojuist hebt uitgekozen.
Vervolgens plaats je de gekozen dobbelsteen op één van de actievelden op het speelbord of je eigen spelersbord. Een actieveld bestaat uit een afbeelding van een dobbelsteen met een specifieke waarde. Wanneer je een dobbelsteen op een dergelijk actieveld plaatst, zal je eerst moeten kijken of je wel of geen munten moet betalen alvorens je de bijbehorende actie mag uitvoeren. In het geval dat de waarde van de door jou geplaatste dobbelsteen groter is dan de waarde van de op het actieveld afgebeelde dobbelsteen, dan krijg jij het verschil tussen de beide waarden in munten. Is de waarde van de door jou geplaatste dobbelsteen kleiner dan de waarde van de op het actieveld afgebeelde dobbelsteen, dan ben je het verschil tussen beide waarden aan munten kwijt. Zijn de waarden van de beide dobbelstenen gelijk, dan krijg je geen munten, maar hoef je er ook geen te betalen.
In het geval je bij het kiezen van een dobbelsteen hebt gekozen voor een dobbelsteen die zich aan het linker uiteinde van een brug bevond, dan neem je nu eerst de Lantern Reward. Maar daarover later meer.
Onafhankelijk of je wel of geen Lantern Reward hebt mogen nemen, voer je vervolgens de actie of acties die bij het actieveld horen uit. Dit mag je doen in een volgorde naar keuze.
Er zijn vier mogelijke gebieden waar dobbelstenen geplaatst kunnen worden. Op het speelbord zijn dat ‘in het kasteel’, ‘buiten de kasteelmuren’ of ‘bij de waterput’. Daarnaast kunnen er nog dobbelstenen op je spelersbord geplaatst worden.
In het kasteel
In het kasteel zijn er vijf kamers waarbinnen een dobbelsteen geplaatst kan worden. Niet elke dobbelsteen kan zomaar in elke kamer geplaatst worden. Dit is afhankelijk van de kleur van de dobbelsteen. Welke kleuren in een kamer geplaatst kunnen worden, varieert van spel tot spel. Bij het opzetten van het spel wordt namelijk in elke kamer een aantal Die Tiles geplaatst. Daarbij dienen er Die Tiles in ten minste twee van de drie binnen het spel gebruikte kleuren aanwezig te zijn. Op deze manier kunnen in elke kamer ten minste twee verschillende kleuren dobbelstenen geplaatst worden. Liggen er in een kamer twee Die Tiles in dezelfde kleur, dan kan je daar, door het plaatsen van een dobbelsteen in dezelfde kleur, ook twee acties uitvoeren. Probeer daarmee dan ook rekening te houden bij het kiezen van een dobbelsteen. Want dit spel moet het hebben van de combo’s.
Buiten de kasteelmuren
Buiten de kasteelmuren zijn er twee actievelden. Voor deze velden maakt het niet uit welke kleur dobbelsteen je plaatst. Door hier een dobbelsteen te plaatsen, mag je één van de drie basisacties uitvoeren. Deze basisacties betreffen de Gardeneractie, de Courtieractie en de Warrioractie. Ook daarover later meer.
Bij de waterput
Bij de waterput geldt geen restrictie in het aantal dobbelstenen dat hier geplaatst mag worden. De op het actieveld afgebeelde dobbelsteen heeft de waarde 1. Door hier een dobbelsteen te plaatsen, zal je dus bijna altijd munten ontvangen. Verder ontvang je hier in ieder geval een Daimyo Seal, samen met twee voordelen die variëren van spel tot spel. Deze voordelen kunnen bestaan uit het mogen nemen van een grondstof, een munt of nog een Daimyo Seal.
Op het spelersbord
Op het spelersbord zijn drie actievelden afgebeeld, altijd met waarde 6 en voor elke kleur dobbelsteen één actieveld. Door hier een dobbelsteen te plaatsen, zal je bijna altijd munten moeten betalen. Vervolgens krijg je alle voordelen die op dat moment in de bijbehorende rij zichtbaar zijn. Des te meer clanleden al vanuit die rij op het speelbord zijn geplaatst, des te meer voordelen je krijgt. Het rode actieveld heeft betrekking op het verkrijgen van vooral Food, het zwarte actieveld op het verkrijgen van vooral Iron en het witte actieveld op het verkrijgen van vooral Mother-of-Pearls. Na het nemen van de voordelen, mag je de actie uitvoeren uit dezelfde rij van de actiekaart die op dat moment op je speelbord ligt.
Zoals eerder aangegeven zijn er drie basisacties. Dit zijn de Gardeneractie, de Courtieractie en de Warrioractie. Met elk van deze acties mag je één van de leden van je Clan op het speelbord plaatsen (en speel je weer voordelen vrij in de rij waaruit het clanlid komt).
Gardeners
De Gardener wordt erop uitgestuurd om in één van de tuinen rondom de drie bruggen aan het werk te gaan. Het uitvoeren van een Gardeneractie kost je altijd een bepaalde hoeveelheid Food. Na het plaatsen van een Gardener voer je de actie uit die bij de betreffende tuin hoort. Een actie kan hier bijvoorbeeld bestaan uit het nemen van een aantal grondstoffen, het uitvoeren van een actie met lichtgekleurde achtergrond van een willekeurige kaart in het kasteel of het betalen van een aantal munten om een Courtieractie, een Warrioractie of zelfs nog een Gardeneractie uit te voeren. Heb ik al verteld dat het spel draait om het maken van combo’s?
Courtiers
De Courtier zal zijn weg moeten vinden in het kasteel om zo op de sociale ladder omhoog te klimmen. Het uitvoeren van een Courtieractie kost je twee munten en/of een bepaald aantal Mother-of-Pearls. Door het betalen van twee munten, mag je één van je Courtiers bij de poort van het kasteel plaatsen. Door het betalen van twee of vijf Mother-of-Pearls mag je één van je Courtiers respectievelijk één of twee niveaus in het kasteel laten stijgen. Het is niet toegestaan om twee Courtiers één niveau te laten stijgen in het geval dat je vijf Mother-of-Pearls hebt betaald. Dit kan alleen door twee keer twee Mother-of-Pearls te betalen. Het is in dat geval dan alleen niet meer mogelijk om nog een derde Courtier te plaatsen of te verplaatsen. Met een Courtieractie mag je namelijk tot twee Courtiers bij de poort plaatsen en/of binnen het kasteel verplaatsen, maar voor elke Courtier dient afzonderlijk betaald te worden.
Wanneer een Courtier in een kamer op het eerste of tweede niveau van het kasteel eindigt, dan draai je eerst de actiekaart die op je speelbord ligt om en verplaats je de kaart naar de Lantern Area onderaan je speelbord. Vervolgens verplaats je de actiekaart die in de kamer met jouw Courtier ligt naar je speelbord, dit ter vervanging van de actiekaart die je zojuist omgedraaid en verplaatst hebt. Van deze laatste actiekaart mag je nu (één van) de actie(s) doen met een lichtgekleurde achtergrond. Als laatste wordt er een nieuwe actiekaart in de kamer met jouw Courtier geplaatst.
Wanneer een Courtier op het derde niveau van het kasteel eindigt, dan neem je als eerste de Lantern Reward om vervolgens één van de nog beschikbare voordelen op de Daimyo Favor-kaart te claimen. Deze voordelen kunnen onder meer bestaan uit het nogmaals mogen nemen van een Lantern Reward, Daimyo Seals en plekken vooruit op het Passage of Time-spoor.
Warriors
De Warrior wordt naar de trainingsvelden gestuurd waar hij leert het kasteel te verdedigen. Het uitvoeren van een Warrioractie kost je altijd een bepaalde hoeveelheid staal. Afhankelijk van het trainingsveld waarop je je Warrior plaatst, mag je één of twee acties uitvoeren. Net als bij een Gardeneractie bestaan deze acties uit het nemen van een aantal grondstoffen of het uitvoeren van een actie met lichtgekleurde achtergrond van een willekeurige kaart in het kasteel. Ook is het mogelijk om een Courtieractie, een Gardeneractie of zelfs nog een Warrioractie uit te voeren, ditmaal zonder daarvoor eerst een aantal munten te betalen. Wat was er ook alweer met combo’s?
Daimyo Seals
Tijdens het spel ontvang je ook Daimyo Seals, waarvan je er maximaal vijf op je spelersbord kan bewaren. Je hebt in ieder geval Daimyo Seals nodig om op het Passage of Time-spoor vooruit te komen, maar ze zijn soms ook nodig om acties op bepaalde actiekaarten op het eerste niveau van het kasteel uit te kunnen voeren. Daarnaast kunnen Daimyo Seals ook worden ingeruild voor grondstoffen of munten. Zo geven twee Daimyo Seals je een grondstof naar keuze, waar één Daimyo Seal je een munt geeft.
Lantern Reward
Het is al een aantal keer ter sprake gekomen: de Lantern Reward. Maar wat is dat nu precies en wat kan je ermee? Wanneer je een Lantern Reward ontvangt, dan krijg je het voordeel van alle kaarten die zich in de Lantern Area van jouw spelersbord bevinden. Deze voordelen bestaan uit grondstoffen, Clan Points, munten, Daimyo Seals en plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor. Je start het spel meestal met één kaart in de Lantern Area. Dit kunnen maximaal twee kaarten zijn. Door tijdens het spel Courtiers het kasteel in te sturen en naar hoger gelegen niveaus te sturen, kan je het aantal kaarten in de Lantern Area vergroten en wordt het steeds interessanter om een Lantern Reward te innen.
Passage of Time-spoor
Als laatste hebben we dan nog het Passage of Time-spoor. Dit spoor staat voor de invloed die elke Clan aan het hof heeft. Het spoor bepaalt ook de spelersvolgorde voor de volgende ronde. Het spoor kent drie Checkpoints die staan voor het wisselen van de seizoenen. Om voorbij een bepaald Checkpoint te kunnen komen, zal je een aantal Daimyo Seals moeten kunnen betalen. Des te verder je op dit spoor komt tijdens het spel, des te meer Clan Points dit jou gaat opleveren.
Het einde van een ronde wordt getriggerd zodra er op de drie bruggen in totaal nog maar drie dobbelstenen liggen. Elke speler heeft dan drie dobbelstenen mogen kiezen en de daarbijbehorende acties (en combo’s) uit mogen voeren. Er wordt nu een aantal stappen doorlopen voordat aan de volgende ronde begonnen kan worden.
Als eerste wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaald. Deze stap wordt uiteraard overgeslagen aan het einde van de derde ronde. Vervolgens worden de Gardeners geactiveerd die zich in de tuinen rondom bruggen met nog ten minste één dobbelsteen bevinden. De Gardener voert daarbij nogmaals de actie uit die bij de betreffende tuin hoort. Heb je in meerdere tuinen een Gardener staan, dan is het aan jou in welke volgorde je de Gardeners activeert. Als laatste worden alle dobbelstenen van het speelbord en de spelersborden verzameld. Samen met de drie dobbelstenen op de bruggen worden alle dobbelstenen gegooid en verdeeld over de drie bruggen. Ook wordt de Round Marker een veld verplaatst.
Nadat er drie rondes zijn gespeeld, is het tijd om de Clan Points te gaan tellen. Naast de Clan Points die je al tijdens het spel hebt ontvangen, krijg je nog een Clan Point voor elke vijf munten en/of Daimyo Seals die je over hebt. Ook krijg je nog een Clan Point voor elke soort grondstof waarvan je er tussen de drie en zes over hebt. Heb je van een soort grondstof er nog zeven over, dan krijg je twee Clan Points. Vergeet ook de Clan Points voor je positie op het Passage of Time-spoor niet.
Als laatste krijg je nog punten voor de Clan Members die je tijdens het spel op het speelbord hebt weten te plaatsen. De Gardeners leveren je zoveel Clan Points op als staat aangegeven op de tuin waarin ze zich bevinden. De Courtiers leveren je één, drie, zes of tien Clan Points op, afhankelijk van waar in het kasteel ze zich bevinden.
De Warriors leveren je elk één of twee Clan Points op, vermenigvuldigd met het aantal Courtiers dat zich in het kasteel bevindt. De Courtiers die voor de poort van het kasteel staan, tellen daarbij niet mee.
The Tokugawa Clan
In de solovariant neem je het op tegen de Tokugawa Clan. Je zet het spel klaar voor twee spelers, waarbij jij een willekeurige Starting Action-kaart en een willekeurige Starting Resources-kaart trekt. Je rivaal krijgt alle speelstukken van een kleur, maar geen spelersbord.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel wilt spelen, begint de rivaal mogelijk al met een aantal Clan Points en een aantal plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor. Speel je op de moeilijkheidsgraad Easy, dan ben jij de startspeler. Speel je op de moeilijkheidsgraad Medium of Hard, dan is je rivaal de startspeler.
Het is van belang om te onthouden dat de rivaal nooit munten hoeft te betalen (maar wel kan ontvangen), nooit een actieveld op het speelbord activeert (maar de acties op zijn kaarten uitvoert), nooit grondstoffen krijgt (maar ook niet hoeft in te leveren) en een dobbelsteen altijd kan plaatsen, ook al komt de kleur van de dobbelsteen niet overeen met de kamers in het kasteel.
In de solovariant neem je het op tegen de Tokugawa Clan. Je zet het spel klaar voor twee spelers, waarbij jij een willekeurige Starting Action-kaart en een willekeurige Starting Resources-kaart trekt. Je rivaal krijgt alle speelstukken van een kleur, maar geen spelersbord.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel wilt spelen, begint de rivaal mogelijk al met een aantal Clan Points en een aantal plaatsen vooruit op het Passage of Time-spoor. Speel je op de moeilijkheidsgraad Easy, dan ben jij de startspeler. Speel je op de moeilijkheidsgraad Medium of Hard, dan is je rivaal de startspeler.
Het is van belang om te onthouden dat de rivaal nooit munten hoeft te betalen (maar wel kan ontvangen), nooit een actieveld op het speelbord activeert (maar de acties op zijn kaarten uitvoert), nooit grondstoffen krijgt (maar ook niet hoeft in te leveren) en een dobbelsteen altijd kan plaatsen, ook al komt de kleur van de dobbelsteen niet overeen met de kamers in het kasteel.
De rivaal wordt bediend door middel van een deck met negen kaarten. Wanneer hij aan de beurt is, wordt de bovenste kaart van het deck opengedraaid en naast het deck neergelegd. Vervolgens wordt gekeken naar de kaart die nu bovenop het deck ligt. Er zijn nu twee dingen te zien: in de bovenste helft van de kaart is een brug te zien in één van de drie kleuren. Op de brug ligt een dobbelsteen aan het linker uiteinde, het midden of het rechter uiteinde.
In het geval dat de betreffende dobbelsteen niet meer beschikbaar is, dan wordt de kaart opengedraaid en naast de al eerder opengedraaide kaart gelegd. Dit blijf je herhalen, net zolang tot er een kaart is waarvan de dobbelsteen wel beschikbaar is.
Is de betreffende dobbelsteen in de betreffende kleur nog wel beschikbaar, dan wordt de dobbelsteen verplaatst naar het actieveld dat in de onderste helft van de kaart zichtbaar is.
Is de waarde van het actieveld lager dan de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen, dan krijgt je rivaal het verschil in munten. Is het actieveld niet meer beschikbaar, dan wordt de dobbelsteen bij de waterput geplaatst. Ook daar krijgt je rivaal munten, maar andere voordelen worden genegeerd.
Na het plaatsen van de dobbelsteen voert je rivaal de acties uit van de laatste twee kaarten die je zojuist hebt opengedraaid en naast het deck hebt neergelegd. Heb je maar één kaart opengedraaid, dan hoef je natuurlijk ook alleen maar van die ene kaart de acties uit te voeren.
In het geval dat de betreffende dobbelsteen niet meer beschikbaar is, dan wordt de kaart opengedraaid en naast de al eerder opengedraaide kaart gelegd. Dit blijf je herhalen, net zolang tot er een kaart is waarvan de dobbelsteen wel beschikbaar is.
Is de betreffende dobbelsteen in de betreffende kleur nog wel beschikbaar, dan wordt de dobbelsteen verplaatst naar het actieveld dat in de onderste helft van de kaart zichtbaar is.
Is de waarde van het actieveld lager dan de waarde van de zojuist geplaatste dobbelsteen, dan krijgt je rivaal het verschil in munten. Is het actieveld niet meer beschikbaar, dan wordt de dobbelsteen bij de waterput geplaatst. Ook daar krijgt je rivaal munten, maar andere voordelen worden genegeerd.
Na het plaatsen van de dobbelsteen voert je rivaal de acties uit van de laatste twee kaarten die je zojuist hebt opengedraaid en naast het deck hebt neergelegd. Heb je maar één kaart opengedraaid, dan hoef je natuurlijk ook alleen maar van die ene kaart de acties uit te voeren.
Ook de opengedraaide zijde van de kaarten van de rivaal bestaan uit twee delen. In de bovenste helft wordt aangegeven welk clanlid waar op het speelbord wordt geplaatst. Deze acties kunnen bestaan uit het plaatsen van een Gardener in de tuin met de laagste waarde in Clan Points, het plaatsen van een Courtier bij de poort van het kasteel of het plaatsen van een Warrior op een bepaald trainingsveld. Zoals eerder al aangegeven hoeft je rivaal daarvoor niet de benodigde grondstoffen af te leggen, zoals jij dat wel moet doen. Soms is het leven gewoon niet eerlijk ook.
Na het plaatsen van een clanlid ontvangt de rivaal de voordelen die in de onderste helft van de kaarten zijn weergegeven. Deze voordelen kunnen bestaan uit het krijgen van een aantal munten, Clan Points of plekken vooruit op het Passage of Time-spoor en het verplaatsen van een Courtier naar een hoger gelegen niveau.
In het geval dat de rivaal één of meer acties niet kan uitvoeren, krijgt hij een aantal Clan Points gelijk aan het nummer van de ronde waarin het spel zich bevindt. Die punten krijgt hij voor elke actie die hij niet kan uitvoeren, dus als hij in zijn beurt meerdere acties niet kan uitvoeren, kan dat aardig oplopen. Zoals al eerder gezegd, het leven is niet altijd even eerlijk.
Ook in de solovariant van het spel is een ronde afgelopen op het moment dat er op de drie bruggen in totaal nog maar drie dobbelstenen liggen. Voordat de nieuwe spelersvolgorde wordt bepaald, wordt eerst gekeken of de rivaal munten kan inleveren in ruil voor een aantal Clan Points. Wanneer de rivaal de startspeler is, krijgt hij een aantal Clan Points gelijk aan het nummer van de ronde die zojuist is afgelopen voor elke drie munten die hij heeft. Ben jij de startspeler, dan moet de rivaal vijf munten inleveren om de Clan Points te krijgen. Het is dus zaak om zoveel als mogelijk te zien te voorkomen dat de rivaal tijdens het spel veel munten krijgt. Want geen munten, geen Clan Points.
Na het bepalen van de nieuwe spelersvolgorde worden, waar relevant, de Gardeners geactiveerd. De rivaal krijgt daarbij natuurlijk niet het voordeel van de kaart, maar een aantal Clan Points gelijk aan de ronde die zojuist is afgelopen. Die Clan Points krijgt hij voor elke Gardener bij een brug met een dobbelsteen, niet éénmalig.
Wat zit er allemaal in de doos?
Er zit veel in de doos, heel veel. Misschien zelfs wel te veel, in ieder geval als het gaat om alles met goed fatsoen weer terug in de doos te krijgen. Al kan je daarbij natuurlijk ook denken dat je er een potje Tetris gratis bij hebt gekregen. Twee spellen voor de prijs van één, ik houd ervan. Want ja, je bent een Nederlander of je bent het niet.
The White Castle is onderdeel van de ‘small box euros’-serie van Devir Games, waartoe onder meer ook Salton Sea, The Red Cathedral, 3 Ring Circus, Bamboo en Sand behoren.
De componenten van The White Castle zijn van een prima kwaliteit, net als bij andere spellen van Devir Games. Ook hier vind je veel houten speelstukken, tegels van dik karton en stevige kaarten.
Het opzetten van het spel neemt tussen de vijf en tien minuten in beslag, één en ander afhankelijk van of je de componenten los in de doos bewaart of in zakjes of gebruik maakt van een goede insert. Het spel zelf duurt ongeveer een half uur. De spelregels zijn duidelijk en worden ondersteund door voldoende voorbeelden.
Het artwork is naar mijn mening niet heel erg bijzonder, maar verder prima. Het is in ieder geval duidelijk wat je waar kan doen, en dat is ook erg belangrijk natuurlijk.
Er zit veel in de doos, heel veel. Misschien zelfs wel te veel, in ieder geval als het gaat om alles met goed fatsoen weer terug in de doos te krijgen. Al kan je daarbij natuurlijk ook denken dat je er een potje Tetris gratis bij hebt gekregen. Twee spellen voor de prijs van één, ik houd ervan. Want ja, je bent een Nederlander of je bent het niet.
The White Castle is onderdeel van de ‘small box euros’-serie van Devir Games, waartoe onder meer ook Salton Sea, The Red Cathedral, 3 Ring Circus, Bamboo en Sand behoren.
De componenten van The White Castle zijn van een prima kwaliteit, net als bij andere spellen van Devir Games. Ook hier vind je veel houten speelstukken, tegels van dik karton en stevige kaarten.
Het opzetten van het spel neemt tussen de vijf en tien minuten in beslag, één en ander afhankelijk van of je de componenten los in de doos bewaart of in zakjes of gebruik maakt van een goede insert. Het spel zelf duurt ongeveer een half uur. De spelregels zijn duidelijk en worden ondersteund door voldoende voorbeelden.
Het artwork is naar mijn mening niet heel erg bijzonder, maar verder prima. Het is in ieder geval duidelijk wat je waar kan doen, en dat is ook erg belangrijk natuurlijk.
Conclusie
The White Castle is een spel dat behoorlijk wat denkwerk van een speler kan vragen: neem ik die dobbelsteen en doe ik die actie om vervolgens die actie te kunnen doen, of neem ik die dobbelsteen om je rivaal de kans op een dubbele actie te ontnemen?
Heel eerlijk, ik win vaker niet dan wel van de rivaal en dat kan soms best frustrerend zijn. Ik weet dat er mensen zijn die om die reden als huisregel hebben ingesteld dat de rivaal alleen de acties van de laatst opengedraaide kaart speelt. Dat scheelt in ieder geval al iets.
Daarnaast is er op BoardGameGeek nog een fanmade solovariant in omloop, de Gingkogawa Clan, waarmee het spel ook wat eenvoudiger zou worden. Deze solovariant heb ik zelf nog nooit gespeeld, maar ik kom er binnenkort graag op terug.
Dat is dan ook meteen een goed moment om het met jullie te hebben over de uitbreiding van het spel, te weten The White Castle: Matcha. Met deze uitbreiding breid je je clan uit met een aantal Geishas en heb je tijdens een ronde niet drie maar vier beurten. Win je daarmee makkelijker van de rivaal? Ik ga het je vertellen, maar alleen niet nu.
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Relatief korte speelduur
+ Kwaliteit componenten
+ De rivaal is makkelijk te bedienen, maar…
Con
- … de rivaal is zeker niet makkelijk te verslaan
Con
- … de rivaal is zeker niet makkelijk te verslaan
- De doos had iets groter mogen zijn
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 3/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10