
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kijk graag naar series met Vikingen in de hoofdrol. Denk aan Vikings, The Last Kingdom, Norsemen en Vikings: Valhalla, ik heb ze allemaal gezien. Ook voor bordspellen is het een populair thema. De lijst op BoardGameGeek met Vikings als thema bevat 344 spellen, waaronder A Feast for Odin, Champions of Midgard, Raiders of the North Sea en Knarr. En over die laatste wil ik het vandaag graag met jullie hebben.
In Knarr (2023) hou je je vooral bezig met ‘hand management’ en ‘set collection’. Tijdens het spel rekruteer je Vikingen. Wanneer je de juiste crew hebt weten samen te stellen, zet je ze op een knarr (schip) en stuur je ze de wijde wereld in op zoek naar nieuwe handelsroutes.
In Knarr (2023) hou je je vooral bezig met ‘hand management’ en ‘set collection’. Tijdens het spel rekruteer je Vikingen. Wanneer je de juiste crew hebt weten samen te stellen, zet je ze op een knarr (schip) en stuur je ze de wijde wereld in op zoek naar nieuwe handelsroutes.

Het spel wordt gespeeld over een variabel aantal rondes. In een ronde krijgt elke speler een beurt. Een beurt bestaat weer uit een aantal stappen, te weten:
1. Reputation
2. Recruit of Explore
3. Trade
Reputation
Tijdens het spel zal je Vikingen aan je crew toevoegen die al een zekere reputatie hebben. Daardoor neemt jouw reputatie ook toe. Afhankelijk van hoeveel reputatiepunten je hebt, ontvang je aan het begin van je beurt een aantal overwinningspunten. Dit aantal varieert van nul tot maximaal vijf overwinningspunten per beurt. Het is dus van belang om al vroeg in het spel meer reputatie te krijgen. Op die manier ontvang je daarvoor ook al snel de overwinningspunten. En geloof me, dat kan snel oplopen.

Recruit of Explore
Deze stap is eigenlijk de feitelijke actie die je tijdens je beurt uitvoert. Je hebt daarbij de keuze uit twee opties, namelijk Recruit of Explore.
Kies je voor de optie Recruit, dan speel je een Vikingkaart vanuit je hand en voeg je deze toe aan je Crew Zone. De Crew Zone bestaat uit vijf kolommen, die overeenkomen met één van de vijf kleuren die de Vikingen kunnen hebben, namelijk rood, geel, groen, blauw en paars. Je sorteert de Vikingkaarten dus op kleur.
Van de kolom waaraan je de Vikingkaart hebt toegevoegd, neem je nu de troeven in een volgorde naar keuze. Elke Viking heeft namelijk zijn of haar eigen troef, die bovenaan de kaart is afgebeeld. Een troef kan bestaan uit het mogen nemen van een overwinnings- of reputatiepunt, een Recruit of een Silver Bracelet Token of een extra Vikingkaart van de trekstapel. Mag je een nieuwe Vikingkaart nemen, dan voeg je deze direct toe aan je crew. Je krijgt dan echter niet de troeven van de Vikingen in die kolom. Zo’n Valhalla is het nu ook weer niet.
Na het spelen van een Vikingkaart, vul je je hand weer aan met één van de vijf Vikingkaarten uit het aanbod. In principe neem je daarbij de Viking die ligt onder het vak op het speelbord waarvan de kleur overeenkomt met de kleur van de zojuist gespeelde Vikingkaart. Is er echter een Vikingkaart die je liever hebt, of wil je voorkomen dat een tegenstander die kaart neemt, dan is dit het moment om een Recruit Token in te zetten. Door dat te doen, mag je een Vikingkaart naar keuze uit het aanbod nemen.
Als laatste wordt het aanbod weer aangevuld tot vijf kaarten met een Vikingkaart van de trekstapel.

In plaats van de optie Recruit kan je ook kiezen voor de optie Explore. Je kiest daarbij één van de zes Destination-kaarten en betaalt de bijbehorende kosten. Deze kosten bestaan uit het afleggen van een aantal Vikingen uit je Crew Zone. Logisch ook, je hebt ze immers op pad gestuurd en ze komen niet meer terug. Heb je voor een bepaalde kleur meer Vikingen liggen dan je aan kosten moet betalen, dan mag je zelf bepalen welke Vikingen je aflegt. Zelf probeer ik de Vikingkaarten te laten liggen die als troef het nemen van een reputatiepunt hebben.
Er zijn twee soorten Destination-kaarten, namelijk de Trading Lands (A-kaarten) en de Lands of Influence (B-kaarten). Voor de A-kaarten stuur je twee of drie Vikingen op pad, waardoor ze makkelijker te verkrijgen zijn. Ze leveren je daarom ook niet zo heel veel op, slechts een paar troeven. Deze staan rechts bovenaan de kaarten.
Voor de B-kaarten zal je al vier of vijf Vikingen op pad moeten sturen, maar dat levert je dan ook wel het meeste op. Zo zijn er kaarten die je acht of negen overwinningspunten opleveren, en dan komt het einde van het spel rap dichterbij.
Heeft je crew nog niet de juiste samenstelling en wil je toch wel heel erg graag een bepaalde Destination-kaart bemachtigen voordat een andere speler ermee vandoor gaat, dan kan je ook hier Recruit Tokens inzetten voor elke Viking die je tekortkomt.
Na het nemen van de troeven leg je de Destination-kaart boven je schip op zo’n manier dat de drie kolommen op de kaart aansluiten op de drie kolommen op je schip. Waar dat goed voor is, kom ik zo op.
Trade
Onderaan een Destination-kaart kunnen tot drie troeven afgebeeld staan. Wanneer je een dergelijke kaart hebt gekozen en aan je schip hebt toegevoegd, heb je een handelsroute weten te creëren.
Eens per beurt mag je handelen door een aantal Silver Bracelet Tokens in te zetten. Afhankelijk van hoeveel tokens je inzet, neem je de troeven van één, twee of drie kolommen.
Je mag zelf bepalen wanneer je gaat handelen: voor of na de actie Recruit of Explore. Zeker wanneer je drie Silver Bracelet Tokens hebt, is het belangrijk om het handelen niet te vergeten. Je gebruikt de tokens namelijk nergens anders voor. In mijn eerste paar potjes zag ik het handelen nog als een op zichzelf staande actie, en gebruikte ik er een beurt voor, maar het is dus optioneel in een beurt en het kan je veel leuke dingen opleveren.
Het spel gaat net zolang door tot één van de spelers 40 overwinningspunten of meer heeft weten te halen. De lopende ronde wordt afgemaakt en de speler die dan de meeste overwinningspunten heeft, wint het spel.

Daar is de bling bling!
Knarr komt ook met een variant waarbij er een doel aan het spel wordt toegevoegd. Dit zijn de Artifacts. Aan het begin van het spel wordt een willekeurige Artifact-kaart onthuld. Elke keer nadat een speler de actie Recruit of Explore heeft uitgevoerd en voldoet aan de voorwaarde op de Artifact-kaart, krijgt hij of zij een beloning. Die beloning kan bijvoorbeeld bestaan uit het krijgen van een overwinningspunt wanneer een speler een vierde Viking (en meer) in dezelfde kleur speelt.
Eén Viking is ook een Viking
Ook Knarr heeft geen solo uit de doos (of beter gezegd het doosje). Naar mijn mening leent het spel zich hier echter prima voor. Want of er nu een medespeler een kaart voor je neus weet weg te kapen of de automa dat doet, maakt niet echt uit. Gelukkig is er dan altijd wel weer iemand die een fanmade solovariant maakt. Naast de regels heb je alleen een dobbelsteen nodig en je kan aan de slag.
De automa heeft geen naam, dus die heb ik hem zelf maar gegeven. Ik heb hem Uhtred gedoopt, oftewel Uhtred de Dappere, earl van Bamburgh en York. Vooral bekend met dank aan de serie The Last Kingdom. Voor de kenners onder jullie: destiny is all!
Wanneer je tegen Uhtred speelt, zet je het spel klaar voor twee spelers. Net zoals jij, krijgt ook Uhtred een schip en twee verschillende Vikingkaarten in zijn Crew Zone. Waar jij nog drie Vikingkaarten op handen krijgt, worden die van Uhtred gesloten in zijn Crew Zone neergelegd.

Wanneer Uhtred aan de beurt is, wordt als eerste gekeken of hij de actie Explore kan uitvoeren. In tegenstelling tot jou kijkt hij daarbij alleen naar de Lands of Influence, oftewel de B-kaarten. Heeft hij de juiste Vikingen in zijn Crew, al dan niet aangevuld met één of meer Recruit Tokens, dan neemt hij de kaart en legt die boven zijn schip neer.
In het geval dat Uhtred de actie Explore niet kan uitvoeren, zal hij de actie Recruit gaan uitvoeren. Om te bepalen welke handkaart aan zijn Crew Zone toegevoegd wordt, gooi je met een dobbelsteen. Bij een waarde 1 of 2 wordt de meest linkse kaart genomen, bij een waarde 3 of 4 pak je de middelste kaart en bij een waarde 5 of 6 pak je de meest rechtse kaart.
De Vikingkaart wordt aan de juiste kolom aan de Crew Zone van Uhtred toegevoegd, waarna ook hij de troeven ontvangt. Vervolgens wordt een Vikingkaart uit het aanbod genomen om de hand van Uhtred aan te vullen en wordt het aanbod zelf ook weer aangevuld.
Wanneer Uhtred in het bezit is van drie Silver Bracelet Tokens, sluit hij zijn beurt af met Trade. Wanneer het zijn laatste beurt is, omdat het einde van het spel is getriggerd, zal hij ook een Trade-actie uitvoeren, ook al heeft hij op dat moment nog niet de drie benodigde tokens.
Het einde van het spel wordt op dezelfde manier getriggerd als in een spel met meer spelers, namelijk wanneer hij of jij ten minste 40 overwinningspunten of meer heeft.

Wat zit er allemaal in de doos?
Het spel bestaat voornamelijk uit kaarten die van een goede kwaliteit zijn. Verder zit er een aantal kartonnen en houten componenten in de doos, onder meer het speelbord, de schepen en de diverse tokens. Ook die zijn van een prima kwaliteit.
Het artwork past naar mijn mening bij het spel. Er is nagedacht over de details. Zo vormen de verschillende Destination-kaarten mooie panorama’s.
De setup van het spel is een kwestie van enkele minuten en een potje neemt ongeveer tien tot vijftien minuten in beslag. De spelregels zijn helder en voorzien van duidelijke illustraties.
Er is ook rekening gehouden met onze kleurenblinde medespelers. Het spel maakt namelijk gebruik van ColorADD, een universele taal die het voor deze spelers mogelijk maakt om kleuren te identificeren. Ook een spel als Sea Salt & Paper (2022) bijvoorbeeld maakt gebruik van ColorADD. Met twee kleurenblinden in onze vriendengroep is het erg fijn dat hier steeds meer aandacht aan besteed wordt. Al kan het altijd beter!

Conclusie
Met een ‘complexity’ rating van 1,92 uit 5 is Knarr één van de lichtere spellen uit onze collectie. Omdat het zo vlot speelt, komt het regelmatig op tafel, zowel multiplayer als solo.
Uhtred is goed in toom te houden door ervoor te zorgen dat hij niet al te hard gaat op het reputatiespoor. Ook dien je in de gaten te houden welke Destination-kaarten hij zou kunnen pakken om ze bij voorkeur zelf te pakken, al dan niet met het inzetten van Recruit Tokens.
Hij kan het je gelukkig ook een stuk lastiger maken. Uhtred begint het spel dan al met drie reputatiepunten, zodat hij vanaf de start elke beurt al ten minste één overwinningspunt pakt. Ook kan je hem al laten beginnen met een willekeurig Land of Influence. Zelf had ik nog bedacht om hem te laten beginnen met drie Recruit Tokens en drie Silver Bracelet Tokens, maar zover ben ik nog niet gegaan.
Knarr is gewoon een leuk spel voor even tussendoor! Je vindt de fanmade solovariant hier.
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Een relatief licht spel met voldoende uitdaging
+ Kwaliteit componenten
+ Artwork
Con
- Geen officiële solomodus
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10
Met een ‘complexity’ rating van 1,92 uit 5 is Knarr één van de lichtere spellen uit onze collectie. Omdat het zo vlot speelt, komt het regelmatig op tafel, zowel multiplayer als solo.
Uhtred is goed in toom te houden door ervoor te zorgen dat hij niet al te hard gaat op het reputatiespoor. Ook dien je in de gaten te houden welke Destination-kaarten hij zou kunnen pakken om ze bij voorkeur zelf te pakken, al dan niet met het inzetten van Recruit Tokens.
Hij kan het je gelukkig ook een stuk lastiger maken. Uhtred begint het spel dan al met drie reputatiepunten, zodat hij vanaf de start elke beurt al ten minste één overwinningspunt pakt. Ook kan je hem al laten beginnen met een willekeurig Land of Influence. Zelf had ik nog bedacht om hem te laten beginnen met drie Recruit Tokens en drie Silver Bracelet Tokens, maar zover ben ik nog niet gegaan.
Knarr is gewoon een leuk spel voor even tussendoor! Je vindt de fanmade solovariant hier.
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Een relatief licht spel met voldoende uitdaging
+ Kwaliteit componenten
+ Artwork
Con
- Geen officiële solomodus
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10