Salton Sea



Er kwamen eens een Chileen en een Amerikaan samen met twee Spanjaarden en twee Portugezen… dit zou het begin kunnen zijn van een hele slechte grap. In werkelijkheid is dit het begin van een bijzonder vruchtbare samenwerking. De zes mannen staan namelijk aan de wieg van Devir Games. Waar in eerste instantie alleen spellen in het Spaans, Portugees en Catalaans werden uitgegeven, hebben zij op een gegeven moment de sprong in het diepe gewaagd en zijn zij hun spellen ook in het Engels gaan uitgeven. Met onder meer The Red Cathedral, Bitoku en The White Castle hebben ze al een aantal hele mooie titels op hun naam staan. Wat mij betreft hoort Salton Sea ook in dit rijtje thuis. Oké, het thema van het spel is misschien wat droog, maar wie dieper durft te boren (pun intended), heeft met Salton Sea weer iets moois in handen.

Salton Sea is een zoutmeer in het zuiden van Californië en wordt omgeven door de Coloradowoestijn. Met 970 km² is de Salton Sea ook het grootste meer van Californië. De locatie is uitermate geschikt om geothermische energie op te wekken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de warmte van de aarde. Ook wordt er brijn gewonnen door middel van boringen in de grond. Uit het brijn wordt dan vervolgens weer het lithium verwijderd. De processen die hierbij komen kijken, vormen de achtergrond van het spel Salton Sea. Heb ik je aandacht nog?



I like it, I'm not gonna crack
In Salton Sea (2024) ben je de eigenaar van een bedrijf dat brijn en lithium wint en geothermische energie opwekt. Weet jij hiermee de meeste overwinningspunten te verdienen, dan ben je de winnaar van het spel.

Salton Sea is een worker placement en wordt gespeeld over een variabel aantal rondes. Het aantal acties dat je per ronde mag uitvoeren, is gelijk aan het aantal ingenieurs (workers) dat je tot je beschikking hebt. Je begint het spel met vier ingenieurs. Gaandeweg het spel kan dit aantal oplopen tot zeven ingenieurs.



En nu, actie!
Acties worden om en om uitgevoerd. Dit gaat door tot alle spelers al hun ingenieurs hebben gebruikt. Acties worden uitgevoerd door het plaatsen van een ingenieur op de juiste plaats op het spelersbord. Er zijn echter ook verbeterde versies van de acties. Die zijn te vinden op één van de actiekaarten in het spel. De actiekaarten zijn dubbelzijdig: aan de ene kant staat een actie en aan de andere kant de waarde van de kaart in dollars. Des te meer dollars een kaart waard is, des te beter de actie is. Als je een verbeterde versie van een actie wilt spelen, leg je de actiekaart vanuit je hand open voor je op tafel neer. Vervolgens plaats je een ingenieur op de kaart om de actie ook daadwerkelijk uit te voeren. De actiekaart blijft daar de rest van de ronde liggen en is ook niet langer te gebruiken als geld, in ieder geval niet zolang die ronde nog duurt.

 

Wat is er allemaal te doen?
Binnen Salton Sea kunnen er dertien verschillende acties uitgevoerd worden. Deze zijn onder te verdelen in drie soorten acies: de industriële acties, de commerciële acties en de management acties.

De industriële acties hebben betrekking op het winnen van brijn, het daaruit verwijderen van lithium en het opwekken van geothermische energie. Om brijn te mogen winnen (Drill) zal je eerst een vergunning daarvoor moeten zien te verkrijgen (Acquire a Drilling License). Je haalt het brijn vervolgens naar de oppervlakte (Extract) waarna je het kunt omzetten naar lithium en geothermische energie (Process). Omdat het kan gebeuren dat je tijdens het winnen van het brijn hard gesteente raakt of dat installaties stuk gaan, zal je van tijd tot tijd ook ingenieurs aan het werk moeten zetten om die machines en installaties te repareren (Repair Machinery). Klinkt logisch allemaal toch?


You're fired!
Dan de commerciële acties. Deze maken het mogelijk om het brijn, het lithium en de geothermische energie te verkopen (Sell) of om lucratieve contracten af te sluiten (Enter into a Contract) en te vervullen (Execute a Contract). Het vervullen van contracten is erg lucratief. Behalve geld en overwinningspunten kan het je ook aandelen of een gratis vergunning opleveren. Het kan je ook de mogelijkheid geven je bedrijf verder uit te bouwen (zie ook de management acties). Wees echter niet te gretig met het afsluiten van contracten. Heb je aan het einde van het spel namelijk nog contracten die je niet hebt weten te vervullen, dan raak je een aantal overwinningspunten kwijt. Dat aantal is gelijk aan de helft van het aantal overwinningspunten dat je met het vervullen van het contract had kunnen verdienen.

 

Hoe kan ik het beter doen?
Als laatste hebben we nog de management acties. De management acties zijn bedoeld om investeringen in je eigen bedrijf te doen met als doel winst te maken. Ook wil je het maximale uit je ingenieurs kunnen halen. Zo kan je onderzoek doen (Research), waardoor andere acties goedkoper worden. Ook kan je je bedrijf verder uitbouwen waardoor je meer opslagruimte krijgt of meer ingenieurs kunt aannemen (Develop a Business Project). Verder kan je investeren in één van de drie grote bedrijven (Buy Shares) en financiering regelen (Obtain Financing). Als laatste heb je de mogelijkheid om voor een kleine vergoeding een actie nogmaals uit te voeren (Repeat an Action). Het herhalen van een actie geldt overigens alleen voor de acties op je spelersbord.

 

De deur gaat dicht
Het spel is afgelopen wanneer er aan het einde van een ronde geen vergunningen meer in het aanbod geplaatst kunnen worden of wanneer twee van de drie grote bedrijven hun deuren hebben gesloten. Of een groot bedrijf sluit, is afhankelijk van hoe vaak de spelers brijn, lithium en/of geothermische energie aan het bedrijf verkocht hebben. Elke keer dat dat gedaan wordt, worden ook de aandelen van dat bedrijf meer waard. Dit wordt bijgehouden door het verplaatsen van de Assets Value Indicator. Zodra deze indicator helemaal bovenaan de bijbehorende track staat, sluit het bedrijf zijn deuren.

 

Aan alles komt een einde
Tot nu toe is het mij nog niet overkomen dat het einde van het spel wordt ingeluid doordat twee van de drie grote bedrijven moesten sluiten. Naar mijn mening is het ook een route die relatief veel inspanning kost en in verhouding niet zo heel veel oplevert. Dus richt ik me zelf liever op de andere routes die naar de Salton Sea kunnen genomen worden.

Behalve de overwinningspunten die je tijdens het spel al hebt gekregen, krijg je aan het einde van het spel nog overwinningspunten voor de waarde van de actiekaarten in je hand (2 VP voor elke $ 3,-), je aandelen in de drie grote bedrijven, de producten in je opslagruimte (1 VP voor brijn, 3 VP voor geothermische energie en 5 VP voor lithium), je onderzoeken met een permanent effect en de korte- en langetermijndoelstellingen die je hebt gehaald. Ook kan je overwinningspunten kwijtraken, niet alleen voor het niet vervullen van contracten, maar ook voor het niet repareren van machines en installaties. De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.


Green Minerals Incorporated
In de solo neem je het op tegen GMI, oftewel Green Minerals Incorporated. GMI is de huidige marktleider in de extractie van lithium en wil dat ook graag blijven.

Het spel speelt voor jou precies hetzelfde als dat je dat multiplayer zou doen. GMI krijgt ook een spelersbord met daarop dezelfde componenten als op jouw spelersbord. De uitzondering hierop zijn de ingenieurs. Die gebruikt GMI namelijk niet. GMI wordt immers bediend met behulp van een deck kaarten met daarop twee of drie mogelijke acties.

 

Doet hij het echt anders?
Wanneer GMI aan de beurt is, wordt de bovenste kaart van het deck opengedraaid en voert hij één actie uit. Daarbij wordt eerst gekeken of hij de bovenste actie kan uitvoeren. Zo niet, dan wordt er naar de middelste actie gekeken. Als deze ook niet uitgevoerd kan worden (of er überhaupt niet is), wordt er naar de onderste actie gekeken. Is ook die actie niet mogelijk, dan voert hij deze beurt geen actie uit. GMI krijgt niets ter compensatie en hij trekt ook geen andere kaart van het deck. Of dit vaak voorkomt, is een beetje afhankelijk van de samenstelling van het deck. Aan het begin van het spel worden er namelijk twee Advanced kaarten ongezien uit het spel verwijderd. Op voorhand weet je dus niet waarop GMI zich tijdens het spel gaat focussen.

De acties die GMI kan uitvoeren, zijn in grote lijnen gelijk aan jouw acties. Hij betaalt echter voor veel minder zaken dan jij. Zo hoeft hij alleen maar te betalen voor de actie Develop a Business Project waarvoor jij alle dollars bij elkaar moet zien te schrapen.

Is winnen van GMI dan een kansloze missie? Zeer zeker niet, al heb ik wel gemerkt dat het wat afhankelijk is van welke kaarten wel en niet in zijn deck zitten en daarmee welke acties wel en niet voorbij gaan komen. Zo heb ik een potje gespeeld waarbij hij zijn bedrijf nauwelijks uitbreidde en dus weinig ruimte voor het opslaan van producten had en ook geen extra kaarten aan zijn deck mocht toevoegen, terwijl hij bij een volgend potje juist als een speer ging met het uitbreiden van zijn bedrijf. En in het laatste geval is een potje simpelweg sneller afgelopen.

Een handige player aid voor de acties die GMI doet, vind je hier.


Wat zit er allemaal in de doos?
De componenten van Salton Sea zijn van een prima kwaliteit. Ik ben ook niet anders gewend van Devir Games. Houten speelstukken, tegels van dik karton en kaarten, heel veel kaarten. Dit alles komt in een doos van hetzelfde formaat als The White Castle en ja, ook deze doos zit vol.

Het spel is onderdeel van de ‘small box euros’-serie van Devir Games, waartoe niet alleen The White Castle behoort, maar onder meer ook The Red Cathedral, 3 Ring Circus, Bamboo en Sand.

De setup neemt een kleine tien minuten in beslag en een potje duurt ongeveer een uur. De spelregels zijn duidelijk en worden ondersteund door voldoende voorbeelden.

Het artwork is niet heel erg in het oog springend maar vooral functioneel van aard. Naar mijn mening is dat voor een spel waarop de focus ligt op het bouwen, beheren en/of bedienen van gereedschappen en machines om grondstoffen tot goederen en producten te vervaardigen ook helemaal prima. Maar het zal niet iedereen aanspreken.

 

Conclusie
Salton Sea is een spel dat wel enig denkwerk van een speler vereist en waar er meerdere wegen naar de overwinning kunnen leiden. Ik houd ervan. Dus als je het mij vraagt heeft Devir Games het wederom geflikt. Ik kijk dan ook met belangstelling uit naar spellen als Sand, Rock Hard 1977, Daitoshi en Matcha, de uitbreiding voor The White Castle. Dus Devir Games: avanza!

Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©

Pro
+ Een lekkere breinbreker (voor wie ervan houdt)
+ Kwaliteit componenten
+ GMI is makkelijk in onderhoud

Con
- Het artwork is wat flets
- De doos had iets groter mogen zijn

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 8,2/10