
Heilige boeken spreken van een kloof tussen ons rijk en de duisternis. Een tijd waarin oude manifestaties van het duister ons allemaal naar de rand van uitsterven zullen dwingen. Er wordt voorspeld dat de laatste van de kampioenen van het Sanctum tussen de komende verschrikkingen en de vergetelheid zal staan. Die tijd is eindelijk aangebroken. Klinkt dit voor jou ook als een teaser voor een spannend verhaal? Lees dan snel verder…
Heroes of the Sanctum: The Strategy Card Game (2024) is een co-op- / solo-adventurespel dat zich afspeelt in een post-apocalyptisch fantasie-universum. Het is een quest-based spel waarin je in elke queeste met vier helden de uitdaging aangaat. Je kan uit twaalf helden (veertien helden als je de Kickstarterversie bezit) kiezen wanneer je een queeste aan wilt gaan. Je hebt daarbij de keuze uit elf queesten, die variëren van makkelijk tot moeilijk.
Heroes of the Sanctum is een spel uitgegeven door FireTap Games. Dit is nog een zeer kleine uitgever die hiermee hun eerste spel op de markt hebben gebracht. Over de designers Simon Duong en Mel Georgiou heb ik verder ook weinig te melden, aangezien het ook hun eerste spel is.
De setup van het spel is zeer eenvoudig. Je legt de twee Sanctumbanners in het midden van de tafel, kiest vier helden en legt aan elke kant van de Sanctumbanners één held. Elke held heeft een gewone en een gevorderde zijde. Leg alle helden op de gewone zijde. Beide Sanctumbanners hebben dus twee helden. Op elke held staat de hoeveelheid aanvals- en verdedigingskracht aangegeven die hij heeft. Ook vind je de hoeveelheid Damage die hij kan krijgen en wat zijn specifieke krachten zijn. Denk hierbij aan het kunnen helen van Damage.
De Sanctumbanner telt voor de twee helden aan weerszijden van de banner. Elke Damage die de helden ontvangen, komt op de Sanctumbanner te liggen. Als de hoeveelheid Damage daarbij gelijk is aan de som van wat beide helden aan Damage kunnen krijgen, sterven ze beiden. Voorzie ook wat ruimte voor de eventuele loot die je onderweg kunt vinden.
Kies een queeste. Op de achterkant van elke queeste staat meer info over welke opstelling van regio’s je moet hanteren. In sommige queesten heb je maar met één regio te maken, in andere queesten met meer. Leg de regio’s niet alleen zo neer dat de bovenste regio ook bovenaan ligt, maar leg ze ook op hun Arrived-zijde. De Arrived-zijde toont aan welke Proximities in deze regio gebruikt worden. De Proximities zijn extra regels die een queeste net even makkelijker of moeilijker kunnen maken. Het handige van elke queeste is dat erop is aangegeven hoe lang je ongeveer over het spel gaat doen.
Neem de stapel met Statagemkaarten en leg de kaart ‘It comes full circle’ bovenop. Leg vervolgens de Quest Tracker bij het deck met Statagemkaarten. Neem de tokens van de Time- en Scouttrack, leg het token van de Timetrack op 1 en het token van de Scouttrack op 0.
Leg nu ook alle overige tokens dicht in de buurt. Dit zijn onder meer de tokens voor Damage, de Defend / Stunned tokens en de tokens met het teken van de helden. Deze laatste tokens hebben elk een rode en een blauwe kant. Waar deze tokens voor dienen, vertel ik je verderop in deze review.
Stel verder nog het deck met Threatkaarten samen volgens de omschrijving van de queeste. Kijk op de regiokaart hoeveel Threats je naast de helden moet leggen. Schud nu het deck met Lootkaarten, tenzij de queeste ook daarvoor een omschrijving geeft.
Op de voorkant van de queeste staan de voorwaarden waaraan je moet voldoen om te queeste te winnen. Je kan je niveau op drie manieren aanpassen: van Adventurer via Champion naar Hero. Wanneer je op niveau 'Adventurer' speelt, leg je twee helden op hun gevorderde zijde, dan zijn ze sterker en krijgen ze een Threat minder. Bij niveau 'Champion', doe je dit met één held en bij niveau 'Hero' speel je met vier helden op hun gewone zijde.
Na de korte setup die enkele minuten in beslag neemt, is het tijd voor de acties die de helden kunnen uitvoeren. Elke ronde bestaat uit vier fases, de Hero Phase, de Threat Phase, de Region Phase en uiteindelijk de Quest Phase. Na elke ronde schuift de Quest Tracker één veld naar rechts en volg je eventuele instructies op je queestekaart.
Als eerste komt dus de Hero Phase aan bod. Hier komen de Stratagemkaarten van pas. Daar staan de acties en eventuele extra regels op die deze ronde tellen. Op elke Stratagemkaart staat rechts bovenaan hoeveel actiepunten je deze ronde mag gebruiken. Links staat welke acties je deze ronde kunt uitvoeren. Er staan rode en blauwe acties op. De rode acties kosten twee actiepunten, de blauwe acties kosten één actiepunt.
Als je
een actie wilt uitvoeren, kies je het token van de held waarmee je de actie wilt doen.
Je legt het token vervolgens met de juiste zijde op de juiste actie. Elke actie
kan maar door één held gekozen worden. Hieronder volgt een korte beschrijving
van elke actie die er is, waarbij ik begin met de rode acties aangezien je deze
toch het meest gebruikt:
Attack
De held die deze actie uitvoert, geeft de Threat die naast hem ligt Damage met de hoeveelheid aanvalskracht die de held heeft. Sommige helden kunnen ook andere Threats aanvallen. Heeft de Threat genoeg Damage, dan gaat deze naar de aflegstapel van de Threats.
Heal
Deze actie laat de held één Damage van zijn Sanctumbanner nemen. Sommige helden of speleffecten kunnen ook Damage van de andere Sanctumbanner wegnemen.
Defend
Met deze actie leg je een Defend token op de desbetreffende held. Deze tokens geven de held een extra verdedigingskracht als de Threats aanvallen.
Scout
Met deze actie schuif je het Scout token één veld verder. Dit laat de helden toe om een weg te vinden door de region waarin ze zich bevinden.
Any red/blue action
Hierbij mag de held een rode of blauwe actie naar keuze uitvoeren.
Nu we alle rode acties hebben omschreven gaan we verder met de blauwe:
Use
Deze actie laat de held toe om een Use-actie op een Lootkaart of Proximitykaart uit te voeren.
Taunt
Deze actie laat de held toe om een Threatkaart bij een andere held weg te nemen en bij hem te leggen.
Assist
Deze actie laat de held toe om een andere held te Targetten. Als de held Stunned is, mag je deze token verwijderen en kunnen beide helden eventuele Loot geven, nemen, wisselen of verwijderen.
Move
Deze actie laat de held toe om met een andere held van plaats te wisselen. Deze actie zal de Maximum Health van de beide helden op de Sanctumbanners wijzigen. Threats blijven op hun plaats liggen, maar helden, Loot en tokens wisselen van plaats.
Sommige speleffecten laten vrije acties toe. Daar heb je dus geen actiepunten voor nodig. Als elke held zijn actie deze ronde heeft uitgevoerd gaan we naar de Threat Phase.
The monsters are coming!! Help!
In deze fase van het spel zijn alle Threats die nog niet verslagen zijn aan de beurt. De Threat Phase bestaat uit twee subfases. In de eerste subfase vallen de monsters aan en brengen ze de held waarnaast ze liggen Damage aan. In de tweede subfase voeren de monsters nog de actie uit die op de Threatkaart staat.
Te beginnen met de held links bovenaan en dan in de richting met de klok mee vallen de Threats de held aan waarnaast ze zich bevinden. Je telt de aanvalskracht van de monsters op en kijkt hoeveel verdedigingskracht de held heeft. De verdedigingskracht is gelijk aan de Defendkracht van de held vermeerderd met de Defend tokens. Is de aanvalskracht groter dan 0, leg dan het aantal Damage op de Sanctumbanner naast de held. De Defend tokens worden na de aanval van de Threat verwijderd. In sommige queesten krijg je te maken met een Epic Threat. Wanneer deze nog niet verslagen is en kan aanvallen, dan mag je als speler kiezen welke held de Epic Threat aanvalt.
Hierna volgt de tweede subfase van de Threat Phase, waarbij de acties op de Threatkaarten worden uitgevoerd. Ook weer te beginnen met de held links bovenaan en dan in de richting met de klok mee, voert elke Threat zijn unieke actie uit. Na de Threat Phase gaan we verder met de Region Phase.
Waarheen leidt de weg die de helden moeten gaan?
De Region Phase simuleert omgevingseffecten en laat de helden toe om andere regio’s te ontdekken. In deze fase moet de speler achtereenvolgens de regio updaten, op elke Proximitykaart de eventuele regio-effecten toepassen en beslissen om de regio wel of niet te verlaten.
Hierover een klein beetje uitleg. De regio updaten laat je toe de Regionkaart om te draaien en eventuele effecten toe te passen. Daarna kijk je op elke Proximitykaart of er regio-effecten op staan waarna je deze ook moet uitvoeren. Daarna kan je, als je de regio voldoende ontdekt hebt, beslissen om de regio te verlaten om naar de volgende regio te gaan (als er een volgende regio is).
Als de helden naar de volgende regio gaan, moet je het Scout token terug op 0 zetten. Daarna leg je alle Proximity- en Threatkaarten af. Je kijkt op de volgende Regionkaart om te kijken welke Proximities er bij welke held komen te liggen en er worden weer Threatkaarten toegevoegd (het aantal is hierbij afhankelijk van op welk niveau je speelt). Je voert het eventuele Arrived effect uit en gaat dan naar de laatste fase van deze ronde.
In de Quest Phase kijkt de speler of de objectieven van de queeste zijn behaald, worden de Quest Events toegepast, wordt gekeken of één van je helden verslagen is en pas je de Timetracker met 1 veld aan. Wanneer je de objectieven niet gehaald hebt, begin je aan de volgende ronde.
For millenia, the Sanctum of the Scribes have protected sacred tomes
Heroes of the Sanctum is een spel dat zeer duidelijk is en echt heel vlot speelt. Je kruipt in de huid van een team van vier helden en gaat de strijd aan met Threats die continu komen en aanvallen waarbij de Proximitykaarten helpen of juist heel hard tegenwerken.
Welke actie welke held onderneemt is wel degelijk van belang, je moet je stappen en de volgorde daarvan echt afwegen. Alle acties zijn zeer duidelijk omschreven in het regelboek en als je toch twijfelt kan je nog altijd het tweede regelboek bij de hand nemen met rules en references. Dit vind ik echt altijd heel handig, omdat je de eerste keer (of keren) dat je een spel speelt toch altijd twijfelt aan de regels. Hieraan is echt aandacht besteed door FireTap Games, wat heel straf is van de uitgever aangezien dit hun eerste spel is. Je merkt dat aan Heroes of the Sanctum jaren is gewerkt. Alles is uitgewerkt tot in de kleinste details.
Het artwork van de kaarten zelf vind ik heel toepasselijk voor dit type spel. De Stratagemkaarten zijn niet zo goed uitgewerkt, maar de werking ervan vind ik echt wel heel goed. Dat elke actie maar één keer uitgevoerd mag worden, maakt de beslissingen soms echt heel moeilijk. Je moet natuurlijk wat geluk hebben bij de Stratagemkaarten, want deze kunnen soms echt tegenwerken en dit kan zware gevolgen hebben in de verkeerde ronde.
De kwaliteit van de kaarten en tokens is trouwens heel goed, al hadden de tokens misschien wel iets mooier uitgewerkt mogen worden. Ze doen natuurlijk wel even goed hun werk met hoe ze nu zijn.
De herspeelbaarheid van dit spel is heel groot. Er zijn twaalf helden om uit te kiezen (veertien helden als je de Kickstarterversie in bezit hebt), elf queesten om te spelen en de decks met Statagem- en Threatkaarten zijn telkens anders. Kortom, veel uren spelplezier en dat is het ook.
Heroes of the Sanctum is een spel dat zeer snel opgezet is en op elke queeste staat hoeveel tijd de queeste duurt. Dit kan gaan om 20 tot 30 minuten maar ook om 60 tot 90 minuten. Altijd handig om te weten mocht je maar beperkte tijd hebben om te spelen. Toch allemaal wel heel straf voor een spel dat in zo een klein doosje past.
Nieuw en al ineens uitbreidingen? Huh??
Heroes of the Sanctum: The Strategy Card Game werd dit jaar in september uitgebracht en heeft al 3 uitbreidingen: een Multiplayer expansion, een Epic expansion en een Comic Book Campaign Expansion.
Over de Multiplayer Expansion kan ik helaas weinig vertellen, want ik heb het gevoel dat dit een solo-only spel is, waaraan men een multiplayer probeert toe te voegen. Ik heb deze dus niet in mijn bezit en dit is een review voor de solospelers onder ons.
De Epic Expansion voegt zes nieuwe helden, twee nieuwe queesten met bijpassende Region- en Proximitykaarten, 33 nieuwe Lootkaarten en Companion Sheets toe. Dit levert je toch weer verschillende manieren van spelen en biedt je verschillende mogelijke tactieken.
De Comic Book Campaign Expansion is echt wat het belooft. Je krijgt een stripboek waar de helden in voorkomen en achteraan in het boek is er een campagne voor het spel toegevoegd. Je kiest twaalf helden en maakt hier een stapel van, daarna kies je vier helden waarmee je de campagne start. De rest van de helden komt later in het spel, op het moment dat er helden verslagen zijn. Er zijn totaal zeven queesten die je moet voltooien. Je begint natuurlijk bij de eerste queeste en volgt de instructies die erbij horen. Hierover ga ik natuurlijk niet te veel verklappen, maar ik kan wel zeggen dat het prachtig is uitgewerkt. Het stripboek is echt heel toepasselijk voor het thema van het spel, de lijn is heel goed doorgetrokken. De herspeelbaarheid van de Comic Book Campaign Expansion is dan ook heel hoog want je kan alle uitbreidingen gebruiken.
Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©
Pro
+ Zeer snel opgezet
+ Duidelijke spelregels
+ Herspeelbaarheid
+ Heel handig dat de speeltijd op de queeste staat
+ Toepasselijk artwork
Pro
+ Zeer snel opgezet
+ Duidelijke spelregels
+ Herspeelbaarheid
+ Heel handig dat de speeltijd op de queeste staat
+ Toepasselijk artwork
Con
- Enkel in het Engels te verkrijgen, wat voor sommige spelers minder handig is
- Geen officiële solomodus
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 5/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 8,8/10