MAESHOWE


Maeshowe: An Orkney Saga is een ‘hand management, push-your-luck’ spel waarbij je in je beurt telkens een kaart uit je hand (van 5) moet spelen en een kaart op de aflegstapel moet leggen. Beide acties beinvloeden het spel, zo kan het bvb je gezondheid achteruit gaan.

De bedoeling is om jezelf uit het graf van Maeshowe te graven voor je gezondheid het begeeft. Dit doe je door 4 opeenvolgende ‘rune’ kaarten te spelen, waardoor je een passage token van het bord mag verwijderen om zo dichter bij de uitgang te raken. Zijn je ‘Rune’ kaarten van dezelfde kleur dan mag je zelfs 2 passage-tokens verwijderen. Dit is echter niet zo simpel, want elke keuze die je maakt heeft invloed op het spel. Wanneer je na je beurt je hand weer aanvult tot 5 en de kaarten blijken allemaal dezelfde kleur (rune) te hebben word je ‘mad’, je verliest definitief één gezondheid én je handkaarten en verwijderde kaarten worden opnieuw geschud. Mad worden is een strategie, want eenmaal je deck leeg is verlies je het spel. Het is dus nodig om op tijd eens ‘gek’ te doen om die kaarten terug te krijgen.

Het thema komt wel tot zijn recht door de soms wat lugubere donkere kaarten, die met hun 'linnen' afwerking van zeer hoge kwaliteit zijn. De tokens hadden ook van cardboard kunnen zijn, maar er zitten leuke houten hartjes en ganzen bij. Als je dan toch voor die houten optie kiest had ik liever de passage tokens ook nog in het hout gezien. Het bord is trouwens dubbelzijdig, om ook met 2 co-operatief te kunnen spelen.



De regels in het boekje zijn overzichtelijk en alle kaarten worden goed uitgelegd, maar niet alles was me van in het begin duidelijk en voor zo’n ‘simpel’ spel is dit eigenlijk echt een misser. Zeker wat de uitbreidingkaarten betreft wordt er niet gezegd welke en hoeveel je er toevoegt, dit moest ik maar te weten zien te komen via playthroughs en het BGG forum.

Dit is een filler game (of zo voelt het toch aan), wat wil zeggen dat het opzetten van het spel in geen tijd gebeurd en ook het spel zelf heeft in de keren dat ik dit speelde nooit langer dan 15min geduurd. Er is veel geluk gemoeid bij deze Maeshowe, hoewel er zeker ook wat strategie komt bij kijken in de keuzes van je kaarten. De 6 bijgeleverde mini-uitbreidingen zijn nodig, want enkel met het basisspel ben je snel klaar. Gelukkig zijn er genoeg varianten en moeilijkheidsgraden ingebouwd om dit spel echt te laten ‘groeien’. Dit zorgt ook dat er een zekere herspeelbaarheid inzit, maar weet wel dat het eerder repetitief is, maw, je doet steeds hetzelfde. 

Maeshowe is ontstaan als een een pnp (print and play) dat omgevormd is tot een retail versie met mooie componenten. Wat echter de prijs/kwaliteit betreft komt hij voor een filler game, wat aan de dure kant. Maar wie houdt van een snel push-your-luck spel met een donker ‘dungeon feel' overlevingsthema zit hier goed.

Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©


REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3/5
Art & Components: 8/10
Rulebook: 3/5
Setup & playtime: 5/5
Luck vs Strategy: 2/5
Win / loss condition: 5/5
Replayability: 2/5
Gameplay & Fun Factor: 6/10
Overall score: 6,8/10