
Riverside, van het voor mij onbekende Chilifox, is een Roll & Write-spel met een twist. Het spel wordt namelijk geleverd met een modulair spelbord, bestaande uit riviertegels, dat de route voor het spel samenstelt. Iedere speler gaat mee op cruise en volgt dezelfde route, maar elke speler kan de toeristen wel op een verschillende exotische tocht meenemen (ijsbeersafari's, rendiertochten, ijsvissen,...). Die keuze wordt gemaakt aan de hand van het resultaat van de geworpen dobbelstenen. Verder dan dit ga ik niet op het thema in, omdat naar mijn inziens de thematiek weinig steek houdt. Uiteindelijk ben je enkel bezig om zo hoog mogelijke punten te scoren door de kleur van de dobbelstenen te matchen met de kleur van de havens. Het voelt allemaal wat mathematisch aan en rekensommetjes zijn nooit ver zoek.
De regels zijn duidelijk en het boekje is goed gestructureerd samengesteld. De setup gebeurt snel door de riviertegels in willekeurige volgorde in twee rijen van 5 te verdelen. Je sluit de rijen af met een ‘West’- en een ‘East’-tegel, die respectievelijk het begin en einde van de rivier vormen.
De speelduur van Riverside is zeer afhankelijk van het dobbelresultaat. gooi je steeds hoge getallen dan zal dit spel snel gedaan zijn. Gooi je echter lage cijfers dan duurt je cruisetrip wat langer. Zo duurt je reis gemiddeld tussen de 7 en 12 rondes. Die ene keer kom je dus 2x zo snel van een, naar alle waarschijnlijkheid, kale reis terug.
Het modulaire speelbord en de 2 uitbreidingstegels maakt de herspeelbaarheid groter, maar buiten de andere ‘plaatsen van de excursies’ doe je wel uiteindelijk steeds hetzelfde.
Riverside is sterk gebaseerd op de uitkomst van de geworpen dobbelstenen. Die kan je niet manipuleren en hier knelt voor de solospeler het schoentje. Er is namelijk geen duidelijke win-/verlies-conditie, je kan enkel gaan voor de hoogst mogelijke score. Op zich mag dit geen probleem vormen, alleen, gezien je niets kan veranderen aan de dobbelstenen, ben je sterk afhankelijk van de worp. Na tientallen spelletjes varieerden mijn eindscores tussen de 206 en 323 punten. Met zo’n uiteenlopende eindscores kan je nog moeilijk spreken van een BYOS (beat your own score) en kan ik enkel besluiten dat het spel ongebalanceerd is en de geluksfactor buiten proportie! Alleen als de spelervaring je ondersteboven werpt doet al het bovenstaand er niet toe, maar Riverside is elke ronde een 'berekening' van je hoogst mogelijke score. Als je dit tegen een tegenstander doet strijd je met gelijke wapens en dan begrijp ik dat keuzes er toe doen. De solospeler kan echter niet vergelijken en moet het doen aan de hand van eerdere spelletjes. Dit lukt niet, aangezien de uitkomst gewoon teveel afwijkt van spel tot spel. Je kan deze Riverside daarom ook niet vergelijken met bv een That's Pretty Clever of een Hadrian's Wall waar je veel meer keuzes aangeboden krijgt.
Het is dan ook overduidelijk dat de uitgevers bij spelersaantal een ‘1’ hebben neergepoot in plaats van ‘2’. Er werd geen enkele moeite gedaan om hiervan een goed solospel te maken. Mits wat aanpassingen was dit zeker een mogelijkheid geweest zijn.
Dit neemt niet weg dat deze Riverside iets doet wat andere R&W's nog niet eerder deden en daarmee krijgt hij zeker een streepje voor. Ik kan deze aanraden voor spelersgroepen die graag rekenen en daarin ook de uitdaging zien. Dan is dit een toegankelijk en vlot spel dat binnen de 30 minuten speelt en waar nog met veel leute zal worden nagepraat over de gemaakte keuzes.
Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©
REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 1/5
Art & Components: 6/10
Rulebook: 3/5
Setup & playtime: 4/5
Luck vs Strategy: 2/5
Win / loss condition: 3/5
Replayability: 2/5
Gameplay & Fun Factor: 5/10
overall score: 5,2/10