
Met een gemiddelde rating van 6.0 en een complexiteit van 1,76/5 zou je niet geneigd zijn uit te kijken naar deze Unbroken, dat is, als je de historiek achter dit spel niet kent. Voor al degene die nu uit de lucht vallen, iets met een ‘Kickstarter-frauduleuze praktijken, geld weg-spel weg’ toestanden. Iets waar we ons hier niet gaan over uitlaten, dat is een heel andere discussie en niet van toepassing voor een oprechte review.
Terug naar het spel. Thema: niet alle avonturen lopen goed af en Unbroken is zo’n verhaal van een onverstandige expeditie. Je neemt als speler de rol aan van de enige overlevende en komt, hoe kan het ook anders, terecht in vijandig gebied. Je bent zwak en gewond en van de restjes om je heen moet je wapens maken om het op te nemen tegen de steeds moeilijker wordende monsters. Het komt er in Unbroken op aan om met de beperkte middelen verstandig om te springen, om je zodanig aan te passen om het er levend vanaf te brengen. Dit doe je door de juiste grondstoffen te verzamelen en die juist te gaan investeren op het juiste moment. Met in mijn eerste 11 spelletjes telkens een verlies ben ik niet de ‘juiste’ persoon om uit te leggen hoe je dit best doet. Ik kan je wel een inkijk geven hoe het speelt.
Je begint steeds met de ‘travel’ fase, je gaat verkennen en je voorbereiden op het gevecht met het monster. Tijdens die fase trek je (meestal) twee kaarten van een flinke stapel ontmoetingskaarten, waarvan je er slechts eentje kiest. Je tijd slinkt hierdoor. De kaarten bieden je opties en het komt er op neer om op een korte tijd een optimale grondstoffenconversie uit te voeren: ruil dit tegen dat.
Dan kom je in een ‘combat’ fase waar je het monster gaat bekampen met al wat je hebt verzamelt. Er zijn 6 monster per level en de worp van een dobbelsteen bepaald tegen wie je het moet opnemen. Alle aanvallen van het monster worden bepaald door die ene dobbelsteen. Zelf sla je toe met je, oneerbiedig door mij genoemde, ‘conversietabel’. Sommige monster hebben een schild dat je eerst moet breken alvorens je echt kan aanvallen, dit vraagt andere middelen dan bij een gevecht. Eenmaal je gevecht gewonnen krijg je voordelen, een goeie start om het volgende level aan te gaan. Na je gevecht ben je uitgeput en dien je te eten in de ‘hunger’ fase. De grootte van je honger wordt bepaald door het level waarin je zit. Heb je niet genoeg eten dan moet je small effort (inspanning) inleveren en dit verzwakt je uiteraard opnieuw voor het volgende level. Ik vertel dit nu allemaal vrij kort door de bocht, er zijn uiteraard meer keuzes te maken dan enkel bovengenoemde, je kan het monster ook ‘bedriegen’ en hem zo ontlopen, je kan er bij de encounter kaarten ook voor kiezen om te rusten om zo je effort omhoog te krijgen, … enz, enz. Keuzes, keuzes, keuzes, …
Wat materialen betreft kan ik zeggen dat de dikke dubbellaagse tracker sheets weleens durven krullen. Zo’n zakje dat vocht tegen houdt in de doos steken had misschien beter geweest? Wie weet hoe lang al stond dit spel ergens in een vochtige opslagplaats gestockeerd? De andere componenten zijn overigens ook prachtig afgewerkt: linnen kaarten, een dikke zware dobbelsteen en zelfs een stoffen zakje waarvan niemand weet waarvoor dit eigenlijk dient.
De regels zijn duidelijk en de bijgeleverde quickstart reference ‘travel’ en ‘combat' phase kaarten zijn een echte hulp bij je eerste spelletjes. In het boekje mogen dan wel alle termen mooi in een overzicht staan, bij bepaalde skill kaarten was het me niet altijd geheel duidelijk wat ze ermee bedoelden. Maar ook die onzekerheden werden na een paar spelletjes weggewerkt.
Unbroken is snel opgezet en speelt ook snel en vlot. Je doet er zo’n 30 minuten over als je er tenminste in slaagt de verschillende rondes te overleven. In het slechtse geval mag je na 10 minuten al je boeltje bij elkaar pakken. Er is geluk mee gemoeid, krijg je de juiste kaarten om je grondstoffen om te vormen tot wapens, is de tijd je gunstig, welk monster wordt er 'gerold' en wat doet die met je gezondheid. En ja, het is zeker een spel waarbij je bewuste keuzes maakt om bepaalde zaken meer naar je hand te zetten, maar soms krijg je die keuze niet en blijf je toch echt wel afhankelijk van die ‘ene’ juiste kaart of die ene goeie ‘rol’ van de dobbelsteen. Het mooie eraan is wel dat je de moeilijkheidsgraad kan aanpassen en je kan beginnen op een easy difficulty waarbij je meer small effort krijgt en met een grondstof én een skill kaart start. Misschien moet ik maar eens overwegen om ‘gemakkelijk’ te beginnen, want op het normale level slaag ik er maar niet in te overleven. Bij mijn beste prestatie was ik in staat het laatste monster te verslaan, de euforie was helaas van korte duur en eindigde, anti-climax gewijs, in een zware teleurstelling, ik was namelijk de bewuste honger fase vergeten. Met nog enkel 2 voeding en 2 effort had ik net niet genoeg om te overleven.
Het moet gezegd, de ‘automa’ is super eenvoudig, werp je dobbelsteen en zie wat dit teweeg brengt. Ook de herspeelbaarheid is degelijk, je hebt 4 ‘avonturiers’ (M/V-kant), 6 monsters per level en een hoop encounter kaarten (100) en de randomness helpt hier ook een handje mee.
conclusie
Unbroken is een fijn solo-kaartspel dat een spannende en uitdagende ervaring oplevert, het is een redelijk gebalanceerd ‘resource management’ spel dat je met enige voorzichtigheid dient te spelen. Er vol invliegen en het monster onvoorbereid aanvallen kost je op (korte/lange) termijn je leven. Ik kan me echter als speler niet ontdoen dat deze dungeon survivor heel soms aanvoelt alsof ik een spreadsheet aan het optimaliseren ben. Of dat een negatief aspect is moet ieder voor zich bepalen. Het kostte mij in elk geval wat tijd en moeite om me daar over te zetten. Maar eenmaal een andere mindset… De uitdaging ligt hem trouwens niet in het doorlopen van de encounters om zoveel mogelijk spullen te bemachtigen, de uitdaging ligt hem in de juiste balans te vinden tussen grondstoffen, wapens en vaardigheden. Dit is cruciaal voor het succes op het vierde level en het feit dat deze balans van spel tot spel verschuift is echt wat het spel zijn herspeelbaarheid moet geven. Het vergt een scherpe geest en aandacht voor verschillende details om ervoor te zorgen dat je goed bent voorbereid voor de uitdagingen die je te wachten staan. Ik hou er wel van… en zo is deze Unbroken als ‘zure matten’ (cfr. snoep), het zal je zuur opbreken, maar op termijn kom je toch terug voor meer.
Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©
REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3/5
Art & Components: 8/10
Rulebook: 3/5
Setup & playtime: 5/5
Luck vs Strategy: 2/5
Win / loss condition: 5/5
Replayability: 4/5
Gameplay & Fun Factor: 8/10
overall score: 7,6/10
Unbroken is een fijn solo-kaartspel dat een spannende en uitdagende ervaring oplevert, het is een redelijk gebalanceerd ‘resource management’ spel dat je met enige voorzichtigheid dient te spelen. Er vol invliegen en het monster onvoorbereid aanvallen kost je op (korte/lange) termijn je leven. Ik kan me echter als speler niet ontdoen dat deze dungeon survivor heel soms aanvoelt alsof ik een spreadsheet aan het optimaliseren ben. Of dat een negatief aspect is moet ieder voor zich bepalen. Het kostte mij in elk geval wat tijd en moeite om me daar over te zetten. Maar eenmaal een andere mindset… De uitdaging ligt hem trouwens niet in het doorlopen van de encounters om zoveel mogelijk spullen te bemachtigen, de uitdaging ligt hem in de juiste balans te vinden tussen grondstoffen, wapens en vaardigheden. Dit is cruciaal voor het succes op het vierde level en het feit dat deze balans van spel tot spel verschuift is echt wat het spel zijn herspeelbaarheid moet geven. Het vergt een scherpe geest en aandacht voor verschillende details om ervoor te zorgen dat je goed bent voorbereid voor de uitdagingen die je te wachten staan. Ik hou er wel van… en zo is deze Unbroken als ‘zure matten’ (cfr. snoep), het zal je zuur opbreken, maar op termijn kom je toch terug voor meer.
Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©
REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3/5
Art & Components: 8/10
Rulebook: 3/5
Setup & playtime: 5/5
Luck vs Strategy: 2/5
Win / loss condition: 5/5
Replayability: 4/5
Gameplay & Fun Factor: 8/10
overall score: 7,6/10