PAPER DUNGEONS



Toen ik het spel Paper Dungeons de eerste keer op tafel zag liggen, op de stand van Geronimo op Zomerspel in Merelbeke, was ik meteen geïnteresseerd. Een roll & write met monster kaarten, skills, missiekaarten en doelkaarten. Hoe veelbelovend is dat? Laat maar komen.

In deze originele roll & write leid je een groep helden op avontuur doorheen een kerker. Je zal er kamers verkennen, magische voorwerpen gebruiken, schatten verzamelen en monsters verslaan voor roem. Je kan de dobbelstenen op verschillende manieren inzetten en er zijn meerdere pistes naar een overwinning. Toch kan er aan het einde van de 8ste ronde, in het groepsspel, maar één heldengroep winnen en met alle eer gaan lopen in de taveerne. Het thema is er en het spel voelt aan als een eenvoudige dungeon crawler en daar kunnen we alleen maar blij over zijn.

Aan het begin van het spel trek je één van de 12 kerkerkaarten. Je krijgt een korte verhaallijn en je komt te weten tegen welke monsters je het moet opnemen. De achterkant toont je hoe je het doolhof dient aan te passen aan dit verhaal. Je krijgt ook 2 doelkaarten en 2 krachtkaarten waarvan je, van elk, eentje mag houden. De doelkaarten geven je, zoals de naam doet vermoeden, een bepaald doel waar je naartoe kan werken. De Krachtkaarten geven je een individuele/unieke kracht, soms eenmalig te gebruiken, andere keren doorheen het spel per ronde. Je speelt het spel in 8 rondes en na ronde 3, 6 en 8 vecht je ook tegen de monsters, tenminste als je ze in de kerker reeds bent tegen gekomen, zo niet, verlies je levens. Je gooit in je ronde 6 dobbelstenen (3 witte en 3 zwarte), gooi je schedels dan verlies je meteen levens (nooit meer dan 2 per ronde). Van de 6 dobbelstenen kan je er 3 inzetten, dit kan op verschillende manieren, je kan ze gebruiken om het niveau van je helden te gaan opkrikken, je kan toverdrankjes bereiden om je leven te ‘verlengen’, je kan er magische voorwerpen mee creëren of je gebruikt de dobbelstenen om je door de dungeon te gaan bewegen. Je begint onderaan de kerker en werkt je doorheen de kamers. In bijna elke kamer zijn er acties uit te voeren, van een handlanger verslaan, over hindernissen tot het vinden van edelstenen, ... deze kerker heeft al de nodige ingrediënten tot een spannend avontuur. In het groepsspel, na het gevecht met het laatste monster, tel je alle punten en degene met de meeste punten is de winnaar. In het solospel is het een beat your own score.


Het spel ziet er mooi uit. Deze roll en write voegt iets extra toe, namelijk het gevoel dat je effectief door een kerker loopt en dat je beslissingen dient te nemen over welk kant je uitgaat. Mooi geïllustreerde kaarten en zes zware gegraveerde dobbelstenen dragen bij aan het ‘dungeon’ gevoel. De iconografie is duidelijk en na het rulebook te hebben doorgenomen moet je er niet al te vaak meer naar grijpen.

De regels zijn overzichtelijk opgesteld en alles wordt goed en duidelijk met voorbeelden uitgelegd. De structuur zit ook goed, al had er beter op de laatste pagina nog eens een korte verklaring van alle icoontjes gestaan. Nu was het toch wat heen en weer bladeren, vooral bij de Magische Voorwerpen en de Machtskaarten. Na een beetje zoeken, verwezen ze uiteindelijk naar de voorlaatste bladzijde voor die bijkomende uitleg.

Setup beperkt zich tot het trekken van de kerkerkaart, het aanpassen van de kerker (bijtekenen van een aantal muren) en de doel/machts kaarten kiezen. Het spel speelt heel vlot in zo’n 30min en je bent geneigd hier nog eens 30 min aan toe te voegen in een volgend spel.

Gezien we met dobbelstenen werken neemt de geluksfactor wel toe, maar doordat de dobbelstenen op verschillende manieren kunnen ingezet worden beperk je toch alweer het ongeluk van slechte worpen. De mogelijkheden limiteren zich dus niet tot wat je effectief gooit, je zal ook af en toe beslissingen nemen waar je (bijna) ‘eender’ welke dobbelsteen voor kan gebruiken.

Zoals ik eerder al zei, dit is een beat your own score. En daar schuilt voor mij de grootste teleurstelling. Dit spel leent zich zoooo toe tot het behalen van ‘objectieven’, het winnen en spelen tegen het spel. Indien je ‘dit‘ niet bereikt, dan gebeurd ‘dat’, ... Na de zeer degelijke uitleg had ik een soort roll & write Roll Player in gedachten, waar je skill kaarten kon verdienen om deze dan te gebruiken om de dobbelstenen aan te passen of om meer punten te halen bij bepaalde ... Maar helaas, niets van dat. Er werd, in mijn ogen, weinig tot geen extra aandacht besteed aan het solo spel op zich.

Meer nog, de herspeelbaarheid is voor mij een tweede teleurstelling. De monsters, zeker in het solospel, bieden geen enkele bonus of upgrade wanneer je hen verslaat. Als je in groep speelt krijgt degene die het monster het hardst toetakkelt wél een bonus. Bijkomend zijn alle monster hetzelfde, ze hebben wel een andere illustratie, maar buiten dat je bij een level 3 monster wat meer schade dient toe te brengen dan bij een level 2 of level 1 monster, doen ze niets vernieuwend. Ook de Kerkerkaarten hebben telkens een paar andere muren, maar ook hier geen vernieuwde gameplay. Vooral het ‘wegnemen’ van interessante elementen die wel in een groepsspel aanwezig zijn, steekt mijn ogen wat uit. Misschien dat sommigen het niet met me eens zullen zijn, maar ik had bepaalde verwachtigen gecreëerd en deze werden helaas niet ingelost.

Conclusie
Boet dit nu in op de gameplay? Op zich speelt Paper Dungeons heel fijn, het is een zeer vlotte, echte ‘roll en write’, in die zin: rol dobbelstenen en neem wat (kleine) beslissingen, andere voorwaarden: gemakkelijk uit te leggen, vlug op tafel, snel en vlot te spelen en voor iedereen toegankelijk. Dit is geen Fleet: the dice game, laat staan Hadrian’s Wall of een verhoopte adaptatie van Roll Player, een roll en write dat meer aanvoelt als een volwaardig bordspel. Voor wie andere verwachtingen heeft dan mezelf en wel een eenvoudige roll and write zoekt, met een origineel dungeon thema dat iets extra toevoegt mag deze zeker niet laten passeren. Hou er rekening mee dat deze Paper Dungeons volgens mij beter speelt in groep, met iets meer interactie door wie met de kristallen gaat lopen en met bonussen voor wie het hardst toeslaat bij de monsters. In groep levert het ook nog eens een duidelijke winnaar op. Reden genoeg om deze toch niet links te laten liggen en op zijn minst eens uit te proberen. En wie weet lezen ze deze review en denken ze, perfect voor een uitbreiding... Ik ben alvast vragende partij! 

Edit: ondertussen zou binnenkort de uitbreiding Side Quest Expansion uitkomen. In de eerste uitbreiding voor Paper Dungeons gaat elke speler verder op zoek naar glorie en macht, in nieuwe en gevaarlijkere Dungeons. Dodelijkste vallen, Luitenants, sterke eindbazen, zullen aanwezig zijn in de nieuwe avonturen. Side Quests zullen nog meer afwijkende paden motiveren, en nieuwe krachtige artefacten zullen je groep helpen om alle gevaren en monsters te verslaan. Deze uitbreiding brengt nieuwe elementen om het spel moeilijker te maken, met behulp van een nieuw dungeonblad, dat nieuwe en moeilijkere uitdagingen biedt.


Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©


REFERENTIEPUNTEN:
Theme 3 / 5
Art / Componenten 7 / 10
Spelregels 4 / 5
Setup / Speeltijd 5 / 5
Geluk vs Strategie 3 / 5
Win / Verlies conditie 3 / 5
Herspeelbaarheid 2 / 5
Spelplezier 7 / 10
ALGEMENE SCORE: 6,8 / 10