
Solar Storm is al wat ‘ouder’ (kuch) maar verwierf in solo-kringen wel al wat naam en faam. Ik zag het spel regelmatig op verschillende sociale platformen opduiken, in solo-middens, als zijnde een heel fijn solo spel. Toen ik de Kickstarter-versie een paar weken terug tweedehands kon kopen twijfelde ik niet. Als reviewer wil je namelijk zo veel mogelijk uitproberen en vergelijken. Ook dat is een manier om uit te zoeken wat men graag speelt.
In Solar Storm ben je een bemanningslid aan boord van een schip waarvan de energiekern door zonnevlammen is uitgeschakeld. Erger nog, het schip zit gevangen in de zwaartekracht van de zon, die nog meer schade aanricht. Het is slechts een kwestie van tijd voordat jij en de rest van de bemanning omkomen. Slik.
Solar Storm is een co-op spel waarin je samenwerkt met andere 'crew'-leden, je probeert je ruimteschip te redden van een zonnestorm. Je doet dit door grondstoffen te verzamelen om zowel kamers te repareren als om energie terug om te leiden naar de energiekern zodat je veilig aan de storm kunt ontsnappen. Behalve de energiekern zijn er in elke kamer drie grondstoffen, die aanvankelijk allemaal bedekt zijn met 'reparatieblokjes'. Schadekaarten verwijderen zes van de blokjes aan het begin van het spel, en aan het eind van elke spelersbeurt wordt er een volgende schadekaart omgedraaid. De schadekaarten brengen steeds meer schade aan en het schip krijgt het steeds harder te verduren.
Solar Storm kan je winnen door de energie van de acht kamers (bridge, medical bay, engine room, ...) terug naar het centrum, de energiekern dus, te leiden. Je verliest wanneer één van de kamers te veel schade oploopt of als het grondstoffendek leeg raakt.
Bij Solar Storm heeft men gekozen voor het ruimte-thema, meer bepaald de zonnestorm. Het spel speelt vrij abstract of dit nu zonnevlammen, soldaten of vlinders waren, het thema doet er maar weinig toe. Plak er eender wat op van thema en het werkt.
Hoewel we hier spreken over een eenvoudig kaartspelletje met wat cardboardtokens en 4 houten meeples, de kwaliteit van de kaarten met hun linnen afwerking zorgen voor een premium product. De kaarten zijn allemaal heel duidelijk opgesteld: goeie kleuren en goeie iconografie die zorgen voor een ‘ease of play’... geen enkele opmerking.
Het artwork blijft echter op de achtergrond. Als je me zou vragen, na 10 spelletjes, wat er nu precies op de kaarten staat, dan zou ik echt moeite moeten doen om ze voor me te halen. "Kamers in verschillende kleuren die elk iets anders doen", zou ik heel eenvoudig durven stellen. Om maar te zeggen, het is allemaal niet zo heel belangrijk. Bij solar Storm gaat het om de intensiteit van het spel en niet om de look.
Ook een dikke pluim voor het rulebook. Weinig of geen onduidelijkheden, goeie structuur, goeie voorbeelden. De kaarten met de acties van de kamers van het schip werden in een aparte sectie één voor één zeer goed uitgelegd, zelfs de extra kamerkaarten die enkel bij de Kickstarter versie zitten, kregen eenzelfde verduidelijking. Niets op aan te merken, top!
De setup gebeurt heel snel: je grondstofkaarten nog eens goed schudden, je schip bouwen (9 kaarten open leggen), wat reparatieblokjes op die kaarten leggen en er ook weer een paar weghalen. Enkel nog je 3 ‘crew’-meeples op de middelste kaart en dat is het zowat. Bijna nog vergeten zeggen, je speelt het spel solo net zoals je het met een groep zou spelen, je speelt namelijk met 3 meeples en neemt in principe de acties van elke speler individueel over. Dit lijkt veel werk maar is het zeker niet. De acties gaan razendsnel en het spel op zich speelt, met wat geluk, in zo’n 30 min.
Ja, er komt dus wel geluk bij kijken, je trekt namelijk kaarten en afhankelijk van de volgorde waarin deze komen kan je sneller of makkelijker kamers repareren of hun energie naar de kern leiden. Uiteindelijk passeren, als je tenminste zo lang overleeft, bijna alle kaarten wel het spel en dit trekt die geluksfactor toch wat recht. Er komt ook strategie bij kijken en de acties in de kamers maken soms het verschil van het net overleven of net niet. De gemaakte keuzes zijn met andere woorden altijd belangrijk. Als je niet nadenkt en zo maar wat doet, dan overleef je het zeker niet.
En met dat statement kom ik tot het punt van verlies- en winconditie. Ik hou van een uitdaging en van de gespeelde 10 spelletjes win ik er slechts 1 of 2, zeer nipt trouwens. Voor wie dat allemaal wat makkelijk vindt klinken (wat het absoluut niet is): de moeilijkheidsgraad kan je in stappen verhogen, zelfs tot het ‘onmogelijke’ om nog te winnen.
Dan de herspeelbaarheid. Het moet gezegd, ik heb de Deluxe KS versie gekocht, waar 8 extra kamers werden toegevoegd en ook nog wat andere extra's die het spel lichtjes veranderen. Die extra's zijn wel nodig voor de herspeelbaarheid. Ik schud ze altijd samen en kies er willekeurig 8 verschillende uit, waardoor het spel nooit hetzelfde is: de kameracties zijn anders alsook de plaatsen waar ze liggen. Dit maakt van Solar Storm telkens een nieuwe puzzel waar ik enorm veel plezier aan beleef.
Conclusie
Laat het duidelijk zijn, Solar Storm verlaat mijn collectie niet, ik beleef er echt plezier aan, soms vloekend als ik, op 1 kaart na, weer eens verlies. En ook al win ik zelden, het blijft een plezier om te zien hoe je in het begin er vrij makkelijk in slaagt kamers te repareren en energie naar de kern te leiden. Dit verandert vrij snel naarmate de schadekaarten de averij aan de kamers doen oplopen loopt ook de intensiteit op. Neem je een gokje en laat je die ene kamer onbewaakt achter om de andere te repareren, dan loop je het risico het spel te verliezen. Maar neem je het zekere voor het onzekere, dan krijgen andere kamers het weer hard te verduren. Het is een constante zoektocht naar evenwicht, naar overleven, naar dat moment waar je geduwd wordt tot een ‘push-your-luck’-zetje in de hoop alles toch nog tot een goed einde te kunnen brengen... vaak met een ‘sh***t’ en verschillende uitroeptekens tot gevolg.
Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©
REFERENTIEPUNTEN:
Theme 2 / 5
Art / Componenten 8 / 10
Spelregels 5 / 5
Setup / Speeltijd 5 / 5
Geluk vs Strategie 3 / 5
Win-/ Verliesconditie 4 / 5
Herspeelbaarheid 4 / 5
Spelplezier 8 / 10
ALGEMENE SCORE: 7,8 / 10