
We bevinden ons in het Wilde Westen van Amerika in de 19e eeuw. We willen een fortuin verdienen met het leveren van koeien, daarvoor moeten we met onze kudde richting het treinstation van Kansas City trekken. Onderweg hopen we daarbij nog een aantal schitterende exemplaren op de kop te tikken die ons extra dollars kunnen opbrengen. De bedoeling is om ze zover mogelijk af te leveren met de trein, liefst zelfs helemaal tot in New York City. Er schuilt achter elke hoek wel één of ander gevaar. Maar niet getreurd, je krijgt onderweg de nodige hulp van enkele werkers.
Great Western Trail is een spel voor 1 tot 4 spelers. Wanneer je solo gaat spelen, speel je tegen Sam, de beste boer van het Wilde Westen en hoop je deze titel over te nemen door beter te scoren dan hij. De soloregels zijn gebaseerd op de automa met de naam 'Garth' die gemaakt is voor de 1e versie van GWT door Steve Schlepphorst in samenwerking met Wil Gerken en David Lavoie.

A-kant of B-kant of gemengd
Er zijn voor het spel een aantal tegels beschikbaar met op de achterkant een nummer van 1 tot 3. Deze dien je in de bijgeleverde, genummerde zakken te stoppen. De tegels bevatten werkers, gevaar (overstroming, droogte en vallende rotsen) en 2 verschillende bandieten. Elke speler heeft verder in zijn eigen kleur een eigen spelersbord, 1 boer, 1 hoed, 1 trein, 14 discs, 1 certificaatmarker, 14 startkaarten met verschillende koeien, 12 gebouwen en een startobjectiefkaart ter beschikking.
De setup van het spel is grotendeels hetzelfde als voor multiplayer. Je gaat het spel klaarleggen voor 2 spelers. Dit is redelijk simpel en vraagt niet veel tijd. De gebouwen hebben een A- en een B-kant. Sam speelt steeds met de B-kant van de gebouwen. Je mag zelf kiezen hoe je die van jou gaat gebruiken. Voor een 1e spel is het aan te raden om met de A-kant te spelen.
Het spel bevat eveneens 7 neutrale gebouwtegels 'genummerd' van A tot G. Ook hierbij raden ze bij de eerste spelletjes aan om deze zo te plaatsen zoals ze op het bord worden weergegeven.
Volgende wijzigingen doen zich voor tijdens de setup in het solospel:
- Tijdens stap 5 ga je 1 willekeurige tegel trekken uit zakje 2. Hierin zitten enkel de werkers. Deze werker zal dan starten als de specialisatiewerker voor Sam. Sam heeft dus een extra werker waar hij het spel mee start.
- Sam gebruikt enkel de 14 discs, zijn boer met hoed en gebouwen. Hij heeft zijn eigen deck met kaarten waarop de verschillende acties staan en zijn eigen spelersbord. Hierop kan je ook aanduiden welke werker de specialisatiewerker is.
- Sam ontvangt ook een startobjectiefkaart. Deze kan je gewoon gedekt naast zijn spelersbord leggen. Elke kaart die Sam tijdens het spel wint, komt hier gedekt bovenop te liggen.
- Jij bent de startspeler en ontvangt dus 6 dollar en 1 ruiltoken

A-kant of B-kant of gemengd
Er zijn voor het spel een aantal tegels beschikbaar met op de achterkant een nummer van 1 tot 3. Deze dien je in de bijgeleverde, genummerde zakken te stoppen. De tegels bevatten werkers, gevaar (overstroming, droogte en vallende rotsen) en 2 verschillende bandieten. Elke speler heeft verder in zijn eigen kleur een eigen spelersbord, 1 boer, 1 hoed, 1 trein, 14 discs, 1 certificaatmarker, 14 startkaarten met verschillende koeien, 12 gebouwen en een startobjectiefkaart ter beschikking.
De setup van het spel is grotendeels hetzelfde als voor multiplayer. Je gaat het spel klaarleggen voor 2 spelers. Dit is redelijk simpel en vraagt niet veel tijd. De gebouwen hebben een A- en een B-kant. Sam speelt steeds met de B-kant van de gebouwen. Je mag zelf kiezen hoe je die van jou gaat gebruiken. Voor een 1e spel is het aan te raden om met de A-kant te spelen.
Het spel bevat eveneens 7 neutrale gebouwtegels 'genummerd' van A tot G. Ook hierbij raden ze bij de eerste spelletjes aan om deze zo te plaatsen zoals ze op het bord worden weergegeven.
Volgende wijzigingen doen zich voor tijdens de setup in het solospel:
- Tijdens stap 5 ga je 1 willekeurige tegel trekken uit zakje 2. Hierin zitten enkel de werkers. Deze werker zal dan starten als de specialisatiewerker voor Sam. Sam heeft dus een extra werker waar hij het spel mee start.
- Sam gebruikt enkel de 14 discs, zijn boer met hoed en gebouwen. Hij heeft zijn eigen deck met kaarten waarop de verschillende acties staan en zijn eigen spelersbord. Hierop kan je ook aanduiden welke werker de specialisatiewerker is.
- Sam ontvangt ook een startobjectiefkaart. Deze kan je gewoon gedekt naast zijn spelersbord leggen. Elke kaart die Sam tijdens het spel wint, komt hier gedekt bovenop te liggen.
- Jij bent de startspeler en ontvangt dus 6 dollar en 1 ruiltoken
“ Waar start ik nu mijn eerste beurt? “
Een locatie kan een eigen gebouw, een neutraal gebouw, een gebouw van een andere speler, een gevaartegel of een bandiettegel zijn. Op de lokatie voer je de actie uit. Sta je op je eigen gebouw of op een neutraal gebouw, dan mag je de acties uitvoeren die je op de tegel kan terugvinden in eender welke volgorde. Je mag er ook voor kiezen om een enkele auxiliary-actie te doen. Eindig je op een gevaartegel, bandiettegel of gebouw van een medespeler, dan mag je enkel een auxiliary-actie doen.
Bij de start van het spel mag je al kiezen op welk neutraal gebouw je start, kies zeker verstandig!

De verschillende fasen nog eens op een rijtje
Je eigen rondes bestaan uit 3 fases:
Fase A: Je zet je boer minimum 1 locatie verder op de weg, maximum het aantal dat je reeds hebt vrijgespeeld
Fase B: Voer de acties van de locatie of één enkele auxiliary-actie uit. Er is een superhandig overzichtsblad meegeleverd met alle acties van gebouwen, auxiliary en objectiefkaarten.
Fase C: Vul je handkaarten aan tot je handlimiet (die kan je terugvinden op je spelersbord)
Een ronde voor Sam is gelukkig eenvoudiger. Trek de bovenste kaart van zijn trekstapel, zet zijn boer vooruit zoals de kaart aangeeft en voer de aangegeven actie uit. Deze acties zijn allemaal duidelijk uitgelegd in de bijgeleverde regels voor het solospel.
De acties die Sam kan doen zijn:
- Een werker inhuren, enerzijds de goedkoopste, anderzijds degene waarin hij momenteel is gespecialiseerd
- Veekaarten kopen uit de markt voor 8$, gebruik maken van zijn cowboys en/of veekaarten bijplaatsen in de markt
- Zijn trein verder zetten op het spoor
- Gebouwen plaatsen
- Een objectiefkaart nemen
- Een bandiettegel wegnemen
- Een gevaartegel wegnemen
Wat gebeurt er nu allemaal in Kansas City?
Wanneer jijzelf arriveert in Kansas City, ga je de vijf stappen overlopen zoals je zou doen in een multiplayerspel (zie ook het speelbord).
Laat me dit even verduidelijken met een voorbeeld:

Op de foto zie je bovenaan de handkaarten (koeien dus) waarmee je arriveert in Kansas City. Dit zijn vier verschillende koeien, dus leveren ze je elk wat dollars op. Je hebt geen certificaten momenteel. De waarde van de koeien samen bedraagt hier 7 dollar (2+1+2+2). Deze koeien zou je dus kunnen afleveren ten verste in Bloomington met waarde 6. Peoria lukt net niet omdat die een waarde van 8 heeft.
Bij de start van het spel mag je al kiezen op welk neutraal gebouw je start, kies zeker verstandig!

De verschillende fasen nog eens op een rijtje
Je eigen rondes bestaan uit 3 fases:
Fase A: Je zet je boer minimum 1 locatie verder op de weg, maximum het aantal dat je reeds hebt vrijgespeeld
Fase B: Voer de acties van de locatie of één enkele auxiliary-actie uit. Er is een superhandig overzichtsblad meegeleverd met alle acties van gebouwen, auxiliary en objectiefkaarten.
Fase C: Vul je handkaarten aan tot je handlimiet (die kan je terugvinden op je spelersbord)
Een ronde voor Sam is gelukkig eenvoudiger. Trek de bovenste kaart van zijn trekstapel, zet zijn boer vooruit zoals de kaart aangeeft en voer de aangegeven actie uit. Deze acties zijn allemaal duidelijk uitgelegd in de bijgeleverde regels voor het solospel.
De acties die Sam kan doen zijn:
- Een werker inhuren, enerzijds de goedkoopste, anderzijds degene waarin hij momenteel is gespecialiseerd
- Veekaarten kopen uit de markt voor 8$, gebruik maken van zijn cowboys en/of veekaarten bijplaatsen in de markt
- Zijn trein verder zetten op het spoor
- Gebouwen plaatsen
- Een objectiefkaart nemen
- Een bandiettegel wegnemen
- Een gevaartegel wegnemen
Wat gebeurt er nu allemaal in Kansas City?
Wanneer jijzelf arriveert in Kansas City, ga je de vijf stappen overlopen zoals je zou doen in een multiplayerspel (zie ook het speelbord).
Tijdens de eerste drie stappen ga je drie tegels kiezen en deze plaatsen op het speelbord. Daarna, in stap vier, ga je je inkomsten bepalen en het geld nemen afhankelijk van de verschillende koeien die je op dat moment in handen hebt + eventuele certificaten die je gespaard hebt. De geldwaarde vind je terug op de kaarten van de betreffende koe. Vervolgens ga je de koeien leveren in een stad waar je nog niet geleverd hebt. De stad tot waar je mag leveren, hangt af van het totaalbedrag dat je zonet hebt ontvangen.

Op de foto zie je bovenaan de handkaarten (koeien dus) waarmee je arriveert in Kansas City. Dit zijn vier verschillende koeien, dus leveren ze je elk wat dollars op. Je hebt geen certificaten momenteel. De waarde van de koeien samen bedraagt hier 7 dollar (2+1+2+2). Deze koeien zou je dus kunnen afleveren ten verste in Bloomington met waarde 6. Peoria lukt net niet omdat die een waarde van 8 heeft.
Op het einde van de vijf stappen plaats je je boer terug aan de start van de weg helemaal onderaan rechts op het bord. Je schuift de tegels die je hebt laten liggen in stap 1-3 naar onder en vult 3 tegels hierboven terug aan die je trekt uit de juiste zak.
Sam gaat bij aankomst in Kansas City eerst zijn actie van zijn kaart nog uitvoeren. Daarna plaatst hij de 3 onderste tegels op het speelbord. Stap vier slaat hij over. Bij stap vijf legt hij 1 van zijn discs op een volgende stad startende vanaf Bloomington.
Sam gaat bij aankomst in Kansas City eerst zijn actie van zijn kaart nog uitvoeren. Daarna plaatst hij de 3 onderste tegels op het speelbord. Stap vier slaat hij over. Bij stap vijf legt hij 1 van zijn discs op een volgende stad startende vanaf Bloomington.
“ Gelukkig is er een boekje om de punten op te schrijven ”
Het spel eindigt op dezelfde manier als bij het multiplayerspel: wanneer de jobmarkttoken over de groene pijl gaat onderaan de jobmarkt. De speler die dit token over de pijl heeft gezet, krijgt dan ook het token wat nog 2 punten oplevert. De andere speler heeft nu nog 1 resterende beurt.
De puntentelling voor jou is hetzelfde als, je raadt het zeker al, bij een multiplayerspel. Er zijn 11 verschillende manieren waarop je punten scoort. Sam scoort hier ook punten... op 3 uitzonderingen na. Hij scoort geen punten voor elke 5 geld die hij nog heeft liggen want hij heeft geen geld nodig gedurende het spel. Hij scoort ook geen punten voor de individuele opdrachten die je kan nemen bij een station omdat hij deze enkel uit het spel verwijdert. En hij kan ook niet de 3 punten scoren die jij kan terugvinden op je spelersbord door de discs weg te spelen om de beweging van je boer te upgraden. Degene met de meeste punten is de winnaar.

Je kan het spel op 3 moeilijkheidsgraden gaan spelen. Bij de easy variant ga je een aantal kaarten uit Sam zijn deck halen. Bij de medium variant komen deze er terug in. Bij de hard variant gaat Sam het spel starten met 1 extra werker van elk type en start hij met het plaatsen van discs in Peoria in plaats van in Bloomington.
Conclusie:
Ik had GWT vroeger al eens gespeeld en was meteen fan van het spel. Maar dit heb ik toen 2-handig gespeeld omdat er nog geen solo beschikbaar was. Toen ik vernam dat er een 2nd edition kwam, waarin ze wel een solovariant zouden steken, heb ik dus ook niet geaarzeld.
Daar Sam steeds een andere gespecialiseerde werker heeft en de neutrale gebouwen altijd op een andere plaats gelegd kunnen worden, gaat geen enkel spel 2x hetzelfde gespeeld kunnen worden. De herspeelbaarheid is een groot pluspunt hier wat ik alleen maar kan aanmoedigen. Ik hoop dus ook snel de uitbreidingen in bezit te hebben.
Het materiaal is gewoon op de meeste gebieden top. Karton van voldoende dikke kwaliteit, mooie meeples die je ook nog eens een hoed van je spelerskleur kan opzetten. De spelerborden zijn gemaakt van dubbellagig karton. Op zich werkt dit zeer handig maar deze borden trekken steeds krom. Dus dit is voor mij wel een beetje een tegenvaller. Ook de zakjes waaruit je de tegels moet trekken zijn aan de kleine kant. Het spel komt met een handige insert, maar deze heb ik er reeds uit verwijderd. Mijn kaarten heb ik allemaal gesleeved en nu passen ze niet meer in de vakken.

Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Insert bij ongesleevede kaarten
+ Duidelijke uitleg van alle acties
CON:
- Insert bij gesleevede kaarten
- Kleine zakjes
- Dubbellagig karton
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 8,4/10
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Insert bij ongesleevede kaarten
+ Duidelijke uitleg van alle acties
CON:
- Insert bij gesleevede kaarten
- Kleine zakjes
- Dubbellagig karton
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 8,4/10