AQUAMARINE




Postmark Games komt, na het succes van Voyages, met hun tweede print-at-home spel: Aquamarine. Onder de golven ligt een wereld vol kleurrijke wezens, geruïneerde schepen en rotsen. Heb je altijd al een roeping gevoeld om op onderzoek uit te gaan en in de duistere diepten wonderen te ontdekken? Dan is Aquamarine misschien wel iets voor jou!

Trek je wetsuit aan en begin je avontuur in Aquamarine als duiker die de diepten verkent in een serie van drie afzonderlijke duiken. Je moet je dobbelstenen zorgvuldig kiezen om je luchtvoorraad te beheren; hoe dieper je gaat, hoe meer lucht je verbruikt en hoe minder tijd je hebt om al het ongelooflijke onderwaterleven te ontdekken.


Aan het begin van het spel werp je een dobbelsteen om te bepalen vanaf welke positie op het beurtenspoor (dag of nacht) je zal starten. De 24 beurten in het spel zijn namelijk opgesplitst in 12 beurten voor de dag en 12 beurten voor de nacht. Dat beurtenspoor is nodig aangezien sommige wezens en voorwerpen alleen overdag of ‘s nachts gezien of gescoord kunnen worden. Markeer daarom elke beurt (met de klok mee) in welk deel van de dag je zit.

Tijdens je beurt werp je twee dobbelstenen, je kiest één van beide dobbelstenen en deze wordt gebruikt om je duiker te verplaatsen. Je tekent een rechthoekige of vierkante vorm onder één van de drie beschikbare boten of plaats deze ortagonaal tegen een reeds eerder getekende vorm. Wezens en voorwerpen ingesloten binnen de getekende vormen worden als ‘ontdekt’ beschouwd en leveren aan het einde van het spel punten op. Kies je echter de hoogste waarde van het dobbelresultaat dan moet je lucht uit je luchttank wegstrepen, gelijk aan het verschil tussen de twee dobbelstenen. En wanneer twee dobbelstenen dezelfde waarde hebben, wordt er geen lucht afgestreept; spelers tekenen dan een vorm die 2 vierkanten groter is dan het gerolde nummer. Dit is trouwens ook de enige manier om een vorm te tekenen dat geen vierkant of rechthoek is. Dubbele cijfers werpen levert je dus heel wat op.



Gedurende het spel maak je drie afzonderlijke duiken, elk met een eigen luchttank. Een duik eindigt zodra een speler een beurt voltooit waarin hij het laatste luchtvak in zijn huidige luchttank heeft doorgestreept. Je kan er ook voor kiezen om een duik vroegtijdig te beëindigen en een nieuwe te beginnen. Als je je derde en laatste duik beëindigd voor de 24ste beurt om is, is het spel voorbij.

Conclusie
Aquamarine is een "print at home" spel, wat betekent dat je een speelbord (A4) en de spelregels toegestuurd krijgt. Print één exemplaar van het spelbord, pak 2 dobbelstenen en een pen en je bent klaar om te spelen. De spelregels zijn duidelijk opgesteld en Aquamarine speelt zeer eenvoudig en vlot. Binnen het kwartier start je alweer een nieuw spel op. Je moet wel geluk hebben met de dobbelstenen en afhankelijk van je dobbelresultaat kan je soms heel wat gedaan krijgen. Valt dit tegen, dan is het zoeken naar de mogelijkheden om toch wat punten bijeen te sprokkelen. Na meer dan 15 spelletjes variëren mijn scores tussen de 45 en 83 punten. Het spel kan multi-player gespeeld worden, maar heeft nagenoeg geen interactie en is daardoor ideaal als solo spel. Meer zelfs, er is meer uitdaging voorzien, want je moet tijdens je drie duiken telkens onder een zekere grens geraken, doe je dit niet verlies je sowieso het spel. Met die grens bepaal je ook de moeilijkheidsgraad, hoe verder de grens ligt, hoe moeilijker het uiteraard wordt.
Er zijn ondertussen veel spellen in dit pnp/r&w genre, teveel zelfs. De keuze is enorm en de spellen variëren van slecht tot zeer goed, deze zit er ergens tussenin. Aquamarine speelt vlot genoeg en doet je steeds teruggrijpen naar een volgend spelletje. Het is verslavend omdat je steeds beter wil doen. Ik vrees echter dat het te weinig toevoegt om als iemands favoriet te worden uitgeroepen. De herspeelbaarheid is vrij laag. Er is een 'diver's log' toegevoegd, een soort campagne waarbij je tijdens je spel bepaalde hoeveelheden vondsten moet doen, dat is zeker een leuke extra. Maar zelfs met een tweede toegevoegde map blijf ik toch wat op mijn honger zitten. Pas op, die tweede map zorgt voor veel meer uitdaging, de puzzel is interessanter en speel ik om die reden dan ook liever. Maar hoe lang blijft zoiets ‘fun’. Hopelijk lang genoeg tot er een volgende map aan hun online pnp-folder wordt toegevoegd?

Review door Gert Scheerlinck © De Solo Spelers ©


REFERENTIEPUNTEN:
Theme 4 / 5
Art / Componenten - / 10
Spelregels 4 / 5
Setup / Speeltijd 5 / 5
Geluk vs Strategie 2 / 5
Win / Verlies conditie 3 / 5
Herspeelbaarheid 3 / 5
Spelplezier 6 / 10
ALGEMENE SCORE: 6,7 / 10