CARCASSONNE DE MIST


Carcassonne is terug en ditmaal met een coöperatieve versie van het spel. Zoals in elke goede coöp meestal het geval is, kan deze natuurlijk ook door ons als solospeler solo gespeeld worden en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ditmaal kruipt er een mist over het landschap. In deze mist spoken de onrustige zielen van de Katharen rond die gerechtigheid zoeken om wat hun is aangedaan tijdens de kruistochten.

In Carcassonne De Mist moeten we er voor zorgen dat de geesten van de Katharen terug kalmeren. Dit kunnen we doen op 6 verschillende niveaus. Het ene al moeilijker dan het andere. Je gaat het landschap weer moeten opbouwen, wegen aanleggen en steden bouwen met hopelijk veel wapenschilden. Je gaat te maken krijgen met behekste kastelen en kerkhoven. Je gaat de hulp krijgen van 2 honden Rufus en Ronja. En je gaat zelfs meeples moeten begraven. Wanneer er te veel geesten zijn of wanneer je niet meer kan verder bouwen en dus in tijdsnood zit, verlies je onmiddellijk het spel en nemen de geesten alles over.


De beginselen
De basis van het spel is nog steeds hetzelfde als de gekende Carcassonne, dus hier zal ik snel over heen gaan. Er is weer een scorespoor hetgeen je allereerst gaat klaarleggen aan de rand van de tafel. Je zet hier 1 meeple op van een kleur die je niet gaat gebruiken in het spel. Schud de 60 landtegels en leg deze als meerdere stapels klaar. Er is reeds een starttegel aanwezig, je kunt deze gemakkelijk herkennen aan de grootte van de tegel en wordt eigenlijk aanzien als 4 tegels die in een vierkant liggen. Hierop plaats je al 3 geesten op de daarvoor voorziene plaatsen. Verder is er ook een niveauoverzicht. Plaats dit naast het scorespoor. Kies nu het niveau dat je wilt spelen en doe indien nodig de aanpassingen die je kan terugvinden op het niveauoverzicht. Neem vervolgens 3 meeples van 4 verschillende kleuren en leg de 15 geesten klaar naast het scorespoor. 

“ Eerst geesten, dan meeples “

Het spelverloop is heel simpel zoals men weet, maar nu zijn er uiteraard een paar bijkomstigheden. Dit gaat als volgt: landtegel trekken en leggen, geesten en meeples zetten en eventueel punten scoren. 

Indien je een weg kan afwerken, dus beide kanten hebben een einde, scoor je 1 punt per tegel waaruit die weg bestaat. Als er een stad volledig door muren is afgewerkt, scoor je 2 punten per tegel waaruit die stad bestaat plus 2 punten per wapenschild dat er zich in die stad bevindt. Deze punten krijg je per verschillende kleur meeple die er zich op de weg of in de stad bevinden. Maar het belangrijkste, je mag er ook voor kiezen om van 1 tegel maximum 3 geesten weg te nemen in plaats van de punten te scoren en dit ga je vaak moeten doen.

Op verschillende tegels staat er nu ook mist afgebeeld en hierop staan er 1 tot 3 geesten. Wanneer je deze tegels plaatst, ga je ook het aantal geesten op de tegel moeten leggen die erop staan afgebeeld. Indien je mist aan mist kan leggen, mag je 1 geest minder leggen. Dit kan er dus voor zorgen dat je er geen hoeft te leggen. Indien je een volledig gebied met mist kan afsluiten, mag je alle geesten terug in de voorraad leggen die in dat gebied met mist stonden. Je mag ook mistdelen met weide leggen aan een weide zonder mist of mistdelen met een weg leggen aan een tegel met een weg zonder mist, maar dan kun je deze mist niet meer afsluiten.



Van heel gemakkelijk naar heel moeilijk
Op niveau 1 ga je de kastelen en kerkhoven nog niet gebruiken en dus de basisprincipes van het spel leren. Je hebt direct gewonnen als je 50 punten of meer hebt gescoord. Als herinnering leg je het doelfiche op de plaats 0/50. Lekker simpel. 

Niveau 2 is al wat moeilijker, nu komen de kastelen en kerkhoven bij in het spel en moet je minstens 75 punten weten te scoren. Je plaatst hiervoor het doelfiche op plaats 25 van het scorespoor met de grijze kant omhoog. Wanneer je dit de 1e keer passeert, draai je dit om en weet je dat je het nog 1 keer moet passeren om te winnen.

De kastelen kun je vergelijken met de kloosters. Hierrond moet je dus 8 tegels krijgen en als je er aan gedacht hebt om een meeple te plaatsen op het kasteel, kun je hiervoor 2 punten scoren per tegel met mist op. Het kasteel zelf telt ook mee.

Het kerkhof daarentegen is iets lastiger, om niet te zeggen heel lastig. Hierop plaats je geen meeple, of toch geen levende. Wanneer je minstens 1 geest moet leggen op een tegel en je hebt reeds één of meerdere kerkhoven geplaatst, dan moet je telkens ook 1 geest op één open kerkhof leggen. Je kunt kerkhoven gaan afsluiten door deze aan 4 kanten te omringen, dus zowel horizontaal als verticaal. Wanneer zich dit voordoet, dan moet je een meeple die zich op het speelveld bevindt begraven op het kerkhof nadat je alle geesten van het kerkhof terug in de voorraad hebt gelegd.


In niveau 3 komen je 2 trouwe viervoeters Rufus en Ronja ter hulp. Ook ga je te maken krijgen met het begrip tijd. Je hebt 3 dagen de tijd om het gewenste doel van 100 punten te halen. Je gaat nu de 60 tegels schudden en verdelen of 3 stapels van 20 tegels. Je plaatst Rufus op plaats 15 van het scorespoor en Ronja op plaats 0/50 samen met het doelfiche (dit draai je naar de grijze kant). Je neemt de eerste stapel en je mag alleen van deze stapel nemen tot je bij Rufus bent geraakt. Wanneer je bij hem bent geraakt, neem je hem van het scorespoor en leg je hem bij een meeple op het speelveld. Hij gaat je helpen met het kalmeren van de geesten. Je mag ten hoogste 3 meeples wegnemen van 2 verschillende tegels in de directe omgeving (maximum 6), dus aangrenzende of de tegel zelf. Wanneer je vervolgens punten gaat scoren voor de meeple waar Rufus bijstaat of geesten gaat wegnemen i.p.v. de punten te scoren, gaat Rufus ook nog eens punten opleveren, meer bepaald 1 punt per geest op het speelveld. Je mag hiervan niet afzien, dus deze punten moet je nemen. Ronja heeft dezelfde regels. Staat Rufus of Ronja bij een meeple die je gaat begraven, dan gaan de honden gewoon uit het spel. 
Niveau 4 is net hetzelfde als 3 met als wijziging dat je maar 13 geesten ter beschikking hebt. Rufus komt op plaats 20, Ronja op plaats 60 en je moet in totaal 120 punten weten te scoren.

Ga je je aan niveau 5 wagen, dan kan je terecht komen op een betoverd kerkhof. Hierop ga je een meeple begraven als het kerkhof omringt is door 8 tegels, dus zoals bij een kasteel. Het kerkhof is dan ook meteen afgesloten. Wanneer je echter het kerkhof plaatst op je speelveld, moet je op elke omliggende tegel met mist (al dan niet afgewerkte mist) een geest plaatsen. Je gaat ook nog eens tegels verliezen op het einde van elke ronde zolang er onafgewerkte betoverde kerkhoven zijn. Je plaatst telkens 1 tegel zonder deze te bekijken gedekt bij het open kerkhof aan. Omdat deze tegel gedekt ligt, past hij altijd. Alle andere projecten (wegen, steden, kastelen en mist) kunnen hierdoor niet meer afgewerkt worden. Kerkhoven zijn een uitzondering op deze regel en kunnen afgewerkt worden door het plaatsen van deze gedekte tegels. Indien er meerdere open kerkhoven zijn, mag je zelf kiezen aan welk kerkhof je de gedekte tegel gaat leggen. Maar omdat het blijkbaar nog niet moeilijk genoeg is, een nieuwe open tegel mag je aan een gedekte tegel leggen wanneer deze nieuwe open tegel ook passend aan een andere open tegel gelegd kan worden. 

“ En toch geven we nog niet op … ” 

Vind je niveau 5 toch nog te gemakkelijk en wil je voor het echte spel gaan, er is ook nog een niveau 6. Hierbij zet je 1 meeple van elke kleur samen met het doelfiche (gekleurde kant omhoog) op het 0/50 veld van het scorespoor. Rufus komt op plaatsje 10 en Ronja op plaats 25. De regels zijn hetzelfde als niveau 5.

Elke meeple heeft nu zijn eigen punten en deze worden pas gescoord wanneer de laatste meeple bij de honden geraakt en bij het doelfiche. De honden mogen ook pas ingezet worden als de laatste meeple bijstaat of er over gaat.

De kwaliteit van het materiaal is zoals bij alle ander versies. De tegels zijn stevig en liggen goed in de hand, net als de meeples. Ze zien er wel anders uit dan in het basisspel, maar het zijn dan ook bewakingsmeeples. Alleen jammer dat het scorespoor krom trekt. Dit is mogelijk het gevolg van het spel voornamelijk in mijn woonkamer te hebben gespeeld waar, in de winter, de stoof lekker brandt. De spelregels zijn goed geschreven en lezen ook vlot. Op de achterkant van het regelboekje vind je een samenvatting terug. Deze is zeer handig tijdens het spelen, alle te volgen stappen staan er namelijk op en het uitvoeren in de juiste volgorde is toch wel van belang. Ook wanneer er wat gebeurt in welk niveau staat trouwens vermeld. De doos kon echter wel gehalveerd worden, kwestie van grootte, nu moet ik mijn kast opvullen met een doos half gevuld met lucht en plaatsgebrek in onze hobby is altijd een gegeven. Het spel kan ook als uitbreiding gespeeld worden bij de basis maar vermits dit voor multiplayer is, ga ik hier niet verder op ingaan.

CONCLUSIE:
Voor mij was het een aangename verrassing dat Carcassonne met een coöp kwam die dan ook nog eens solo gespeeld kan worden. Als liefhebber van het spel (en heel de familie hier) heb ik dan ook niet lang getwijfeld om dit aan te schaffen. Ik was wel een beetje ontgoocheld toen ik direct mijn doel wist te halen op niveau 1 bij mijn eerste spel. Was het geluk? Nee, want ik heb het direct daarna nog eens gedaan en wist het weer zonder moeite te halen. Dus op naar niveau 2. Hier ben ik gelukkig wel langer mee bezig geweest om dit te halen, maar niet op de manier die ik voor ogen had (kort gezegd, ik trok pas helemaal aan het einde van mijn spel een kerkhof). Voor niveau 3 had ik ook maar 1 spelletje nodig. Ik gebruikte dezelfde strategie als mijn vorig spelletje. Ik zou het jammer vinden dat ik elk niveau kan behalen van de 1e keer met deze strategie (niveau 4-5-6 moet ik nog doen). Maar de geluksfactor van welke tegel je gaat trekken doet ook al veel aan deze strategie en hoe je de tegels gaat 'inpuzzelen' ook.


!!! SPOILERALLERT !!!
.
.
.
.
.
Probeer in het begin wat minder grote steden en wegen te bouwen en gebruik deze dan om meeples weg te halen. Probeer ook minstens 1 grote stad te bouwen met verschillende kleuren meeples in en indien mogelijk werk een kasteel af. Gebruik zeker ook Rufus en Ronja op het gepaste moment.

Review door Davy Peeters © voor De Solo Spelers ©

 

PRO:
+ Korte speelduur
+ Snelle setup
+ Herspeelbaarheid
+ Moeilijkheidsgraad

CON:
- Grootte doos
- Kromtrekken scorespoor
- Strategie?


Referentiepunten:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk vs Strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5

Spelplezier: 8/10
 
ALGEMENE SCORE: 8,5/10