VAGRANTSONG

 

Wat gebeurt er wanneer een stelletje zwervers een spooktrein neemt en hier niet meer van af geraakt? Ze komen tijdens hun reis verschillende geesten tegen op de trein die daar ook vastzitten. Deze geesten doen alle moeite van de wereld om ervoor te zorgen dat jij ze kan vervoegen… voor altijd. De enige manier om hieraan te ontsnappen, is door deze geesten terug menselijk maken.

Vagrantsong is een coöperatieve boss-battler. In de 20+ scenario's kom je telkens weer een andere geest tegen met zijn gebreken en sterkten. Deze ga je dan moeten verslaan zonder zelf al te veel schade te lijden. Je kan aan de slag met 1 – 4 zwervers en hebt ongeveer een 30-tal minuten nodig per zwerver om een scenario te doorlopen naar de winst (of verlies).

Ben ik nu aan het schaken of aan het dammen? 
Een scenario wordt gespeeld over 2 fases. De scenariofase en de kampfase. Tijdens de scenariofase proberen de zwervers de treinrit te overleven door gebruik te maken van verschillende acties en ook proberen ze de geest al zijn menselijkheid terug te geven. Na deze fase wordt de kampfase gedaan waar de zwervers kunnen genezen, nieuwe skills kopen, een séancekaart aanschaffen, enz.

Vagrantsong wordt gespeeld op een speelbord dat er een beetje uitziet als een schaak- of dambord. Het bestaat uit 3 lichtgebogen, rechthoekige vormen dewelke 3 treinwagons voorstellen (A-B-C). Tussen wagon A/B en C/D zijn er verbindingsplaatsen. Het bovenste gedeelte van deze plek behoort tot de ene wagon, het onderste tot de andere wagon. 



Verder zijn er verschillende tracks en card slots op het speelbord terug te vinden:

- Humanity Track: deze geeft de huidige menselijkheid aan van de geesten. Hierop komen 2 markers te liggen: enerzijds de marker dewelke de huidige menselijkheid aangeeft en anderzijds de maximumwaarde die telkens behaald dient te worden vooraleer de geest breekt. Wanneer de geest breekt en hij is nog niet gered, dan wordt de marker terug op de 0 geplaatst en kan je weer verder.
- Break Track: deze geeft aan hoeveel kracht de geest nog heeft vooraleer hij volledig breekt. Dit wordt aangeduid met de breakmarker. Wanneer een geest breekt (dus als je de maximum menselijkheid hebt behaald), verschuif je de breakmarker één plaats richting de 1. Staat hij reeds op de 1 dan heb je de geest succesvol gered.
- Cycle Track: De geesten trekken “rummagetokens” tijdens hun beurt. Deze worden dan op deze track geplaatst. Wanneer het aantal “rummagetokens” overeenkomt met het gedrukte getal rechts naast het betreffende token, gaat de geest een Cycle-actie doen dewelke beschreven wordt in het scenario en afhankelijk van de mood van de geest.
- Round Track: Hierop wordt aangeduid in welke ronde je zit. Dit doe je dmv een rondetoken te plaatsen. Op deze track worden er ook events geplaatst dewelke worden getriggerd als je er met het token op belandt.

- Séance cardslot: indien je tijdens de kampfase de séancekaart hebt aangeschaft, komt deze hier te liggen
- ?-cardslot: hierover hopelijk later meer, dit ben ik nog niet tegengekomen tijdens mijn speelsessies 😊
- Ritual cardslots: Elk scenario heeft zijn eigen 3 ritueelkaarten. Hierop staan verschillende opdrachten dewelke je tijdens het scenario tot een goed einde kan brengen (tip: ik zou deze wel proberen te vervullen) om weer wat te verdienen…

“ Ga ik voor hard of soft “

Je start je eerste spel door het kiezen van een zwerver. Vermist dit spel voor 2-4 spelers is bedoeld, dien je als solospeler minstens 2 zwervers te sturen. Je hebt de keuze uit 6 verschillende. Kies je bv voor de Cursebearer, dan ga je steeds willen bewegen en je bezig houden met de geesten of ga je liever de rustige kant uit en kies je de Revivalist om je vooral te focussen op je mede-zwerver om deze te ondersteunen. Elke zwerver heeft zijn eigen eigenschap dewelke men kan gebruiken tijdens het scenario. Men heeft ook zijn eigen 2 start-skill-kaarten en/of junkkaart, 3 munten met hun eigen symbool om de acties mee te kiezen en hun eigen personagekaart. Op deze personagekaart heb je ook weer een humanity-track, je plaatst hierop het humanity-token, dat behoort aan de betreffende zwerver, op de maximumplaats. De skill-kaarten en/of junkkaart leg je vervolgens ook op de juiste plaatst (dit wordt aangegeven dmv aan driehoekje aan 1 van de zijden van de kaart, je kan er 2 links, 2 rechts en 1 onderaan de zwerverkaart plaatsen).

Je bent nu klaar om het eerste scenario op te starten. Elk scenario heeft zijn eigen setup die je terug kan vinden in het scenarioboek.



Op de linkse pagina wordt een duidelijke weergave gegeven van het speelbord en wat je precies waar moet plaatsen. Je vindt hier ook een kort verhaaltje terug van het te spelen scenario, enkele bijkomende speciale regels, wat er gebeurt als de geest breekt, wat de verschillende terreineffecten zijn, de geesteffecten en hoe je het scenario kan winnen.

Op de rechtse pagina vind je dan weer de acties van de geesten terug. Afhankelijk van in welke “mood” de geest zit, gaat hij iets doen op basis van het getrokken “rummagetoken”, dit is scenario-afhankelijk, dus ik kan hier niet verder op in gaan daar het anders een zeer lange review wordt. In de meeste gevallen gaat de geest bewegen en dan aanvallen vanop een bepaalde afstand (range). Je vindt hier ook nog enkele speciale acties van de geesten, wat er dient te gebeuren als de geest een cycle-actie moet doen en wat er met je gebeurt als hij “door je vliegt” (haunted effect). Het haunted effect is iets waar de geest zich het meeste op richt, en geloof me, het is niet altijd fijn.

De juiste actie op het juiste moment
Een scenario bestaat uit een aantal verschillende rondes. In deze rondes doen zowel de zwervers als de geesten hun acties. Als elk karakter zijn beurt heeft gespeeld, is de ronde voorbij en start er een nieuwe. Als eerste start er een zwerver met zijn beurt, gevolgd door de geest met zijn beurt, daarna de volgende zwerver en gevolgd door de geest. Wanneer alle zwervers aan de beurt zijn geweest en de geest heeft zijn laatste beurt beëindigd, eindigt de ronde.

Een klein voorbeeldje ter verduidelijking. In een spel met Songsmith, Cursebearer en Revivalist als zwervers en de Lost Soul als geest verloopt de ronde als volgt:

Songsmith -> Lost Soul -> Cursebearer -> Lost Soul -> Revivalist -> Lost Soul

Wanneer een zwerver aan de beurt is, gaat hij/zij gebruik maken van zijn 3 munten voor het bepalen van de acties. Het aantal munten dat men aan een actie toewijst, bepaalt ook (in de meeste gevallen) de kracht van de actie. Men kan gaan kiezen uit acties die men vindt op de huidige gebruikte skill-kaarten of de basisacties. Elke zwerver beschikt reeds over 2 basis skill-kaarten en de Wayfarer heeft ook nog een junkkaart ter beschikking. Er kunnen tijdens de campagne bijkomstige skill-kaarten gekocht worden tijdens de kampfase. 



Als basisactie kan men kiezen uit: bewegen, rummage (een aantal tokens uit de zak nemen en 1 hiervan kiezen om zijn eigenschap te kunnen gebruiken tijdens het scenario), vechten, onderzoeken en genezen. Voor bepaalde acties gaat men met de dobbelstenen (of “bones” zoals ze in het spel noemen) moeten rollen om te zien of er een succes is of niet. Het kan zijn dat de actie zelf aangeeft met hoeveel dobbelstenen je mag rollen ofwel bepaalt het aantal munten dat je hebt geplaatst het aantal dobbelstenen. Indien je een “6” gooit, maw een BOOMING BOXCAR (wie verzint die namen toch) mag je direct een bijkomstige dobbelsteen rollen.

" Wat als ik een zwervende geest word... "

Je kan ook, zoals de Wayfarer reeds heeft, beschikken over een junkkaart. Hiervoor is 1 plaats onderaan op je kaart voorzien. Dit is een voorwerp dat je een passief effect geeft tijdens het scenario of gedurende de hele campagne. Maar let op, dit kan ook op een bepaald moment gebroken worden en dan vervalt het effect.

Wanneer een zwerver een wonde zou ontvangen doordat men aan het einde is van de eigen humanity track of door een effect in het spel, dan draait hij een skillkaart of junkkaart om en kan hij deze niet meer gebruiken. Indien alles omgedraaid is, wordt de zwerver Westbound. In dit geval draait hij zijn persoonlijke kaart om naar de zwarte zijde. Hij is ook geest geworden en kan zijn skills niet meer gebruiken (dus enkel de basisacties en zijn Westbound-actie). Maar om je toch een beetje gerust te stellen, er zijn mogelijkheden om de zwerver weer tot leven te brengen.

Hier is ook het perfecte moment om even een voorbeeld te geven hoe een zwerver een rummagetoken zou kunnen gebruiken. Indien men een appel heeft gekozen als rummagetoken, dan mag men deze afleggen om een skillkaart terug om te draaien van de wounded-kant naar de skillkant.

Wanneer de geest aan de beurt is, wordt er een rummagetoken uit de zak getrokken om te zien welke actie hij gaat doen. Deze zijn terug te vinden in het scenarioboek en is ook afhankelijk in welke mood de geest is. De mood van de geest kan steeds veranderen tijdens een scenario en is niet altijd even prettig.

Er zijn 5 stappen die gevolgd dienen te worden voor de geest zijn beurt:
- Bepaal welke actie hij gaat doen dmv het trekken van een rummagetoken
- Bepaal zijn target volgens het schema
- Beweeg de geest richting zijn target en in het slechtste geval door zijn target zodat deze haunted is
- Doe de actie van de geest
- Leg het rummagetoken op de cycle track dewelke eventueel een cycle effect triggert

Bijpraten aan het kampvuur
Elk scenario geeft een conditie weer dewelke gehaald dient te worden om het scenario te winnen. In de meeste gevallen is dit “RED DE GEEST”, m.a.w. zorg dat de geest al zijn menselijkheid terugkrijgt en niet meer breekt. Indien je het scenario met winst hebt beëindigt, kan je de winstparagraaf (moment) lezen die je vindt op de pagina van de kampfase van het betreffende scenario.

Indien alle zwervers Westbound zijn, dan zijn ze verslagen, dan verlies je het scenario en lees je deze paragraaf. Maar niet getreurd, je mag naar het volgende scenario gaan.

“ Winnen of verliezen… de trein rijdt toch verder ”

Bij sommige effecten kan je “Mile Posts” gaan verdienen. Deze houden eigenlijk bij hoever je in het spel bent gevorderd. Je kan hier ook bepaalde voorwerpen mee verdienen of geesten mee redden. Er is een aparte blz bijgevoegd om deze “Mile Posts” aan te duiden. Bij het behalen van een bepaald aantal, verdien je weer speciale momenten die impact hebben in het vervolg van de campagne.

Aan het einde van het scenario, dus nadat je je winst of verlies hebt gelezen, start de kampfase. Dit is ook weer scenario-afhankelijk en kan je terugvinden op het einde van elk scenario. Deze fase bestaat uit 2 delen:
In de Tear Down ga je je menselijkheid terug herstellen, je skill-kaarten die naar de wounded kant zijn gedraaid, blijven momenteel ook wounded. Aansluitend ga je alles opruimen van het scenario.
In de Build Up ga je de munten van alle zwervers die mee hebben gespeeld samenleggen, samen met de verdiende munten tijdens het scenario, en hiermee kan je acties doen door deze te spenderen. Je kan bv nieuwe skill-kaarten kopen. Na elk scenario worden er meestal 2 nieuwe aangeboden. Je kan wonden genezen of gebroken voorwerpen herstellen, een rummagetoken trekken, nieuwe junkkaarten trekken, junkkaarten kopen, een séance doen of je munten op de bank zetten om na een bepaald aantal munten op de bank een moment te lezen.

Wanneer de munten zijn opgebruikt, kan je het spel gaan opslaan of je doet verder.

Wanneer je verder doet, maak je je zwervers weer klaar voor het volgende scenario. Je kiest de skillkaarten die je wilt gaan gebruiken en eventueel je junkkaart. Je kan er ook voor kiezen om met een andere zwerver te gaan spelen.

Je gaat nu verder de trein in richting de locomotief, maar dit gebeurt niet zonder boe of bah. Je gaat keuzes moeten maken, dit gebeurt dmv het trekken van een kaart. Hierop staat te lezen wat je te wachten staat, maar in een niet zo duidelijke taal. Het is eerder een soort van puzzeltaal waaruit je moet opmaken wat er aan zit te komen. Je krijgt nu 3 keuzes die gaan bepalen hoe je het volgende scenario instapt. Kies verstandig… lees het effect van je keuze en start je volgende scenario. 



Conclusie:
Wanneer je de doos ziet, ben je direct verkocht voor het artwork hierop. Wanneer je de doos opent komt dit alleen maar terug. De figuurtjes zijn adembenemend mooi. Het zijn geen kartonnen standees of 3D miniaturen. Nee, het zijn plastieken plaatjes waarop alle karakters mooi staan afgebeeld. Er is voor elke boss een apart figuurtje voorzien en een volledige zak met schijven om deze op te plaatsen. De kartonnen tokens zijn ook stevig genoeg en ogen mooi. De kaarten en spelerskaart zijn stevig genoeg. Ze blinken wel hard, dus met het verkeerde licht hierop, kan het wel eens vervelend zijn. Het zakje dat is bijgeleverd om de tokens in te doen en eruit te trekken is eerder aan de kleine kant. Ik heb dit dan ook vervangen door een groter. De inlay mag er ook wel zijn, al is het wel lastig om bij het saven van het spel je karakterkaarten bij elkaar te houden. Hiervoor zou je dan weer aparte zakjes voor moeten voorzien.

Voor mij was het alvast een treffer, geen megaharde treffer, maar hij voldoet toch aan mijn verwachtingen. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar de volledige campagne, dus hopelijk krijg ik hem dit jaar volledig uitgespeeld. Ik kan mij wel inbeelden dat dit voor sommige spelers heel wat minder gaat zijn. Dit omdat elk scenario eigenlijk op hetzelfde neerkomt, je gaat het steeds tegen 1 boss (of beter gezegd geest) opnemen. Maar de manier waarop is toch steeds weer anders doordat elk scenario toch zijn eigen bijkomstige regels heeft. Ook is er natuurlijk de geluksfactor door het rollen van de dobbelstenen, iets dat sommige spelers misschien niet ligt, maar dit kan weer een beetje verholpen worden door het kiezen van de juiste kaartjes. De regels in het regelboek en het scenarioboek zijn ook niet altijd even duidelijk uitgelegd. Het speelbord ziet er misschien wel wat eentonig uit, gewoon wat ruitjes in 3 wagonnetjes, maar eenmaal het scenario is opgezet, krijgt dit meteen een ander look waardoor je zin in spelen weer gaat stijgen.

Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©

PRO:
+ Artwork + inlay
+ Verschillende manieren van spelen
+ Booming boxcars

CON:
- Inlay voor het saven
- Lastige regelboek/scenarioboek
- Tokenzakje
- Blinkende kaarten


Referentiepunten:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 3/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,9/10