ARKHAM NOIR: Case #1: The Witch Cult Murders




Een paar studenten zijn dood aangetroffen op Walpurgisnacht, een avond in mei. Deze avond is een nachtmerrie in het door heksen geteisterde Arkham. De studenten in kwestie waren bezig met occulte studies. De politie roept jouw hulp in om zo snel mogelijk de moorden op te lossen want tijd is van groot belang. Indien je er niet in slaagt, beginnen de moorden volgend jaar weer opnieuw tijdens de volgende heksensabbat.
Je gaat als detective Howard Lovecraft gebeurtenissen onderzoeken. Dit doe je door middel van kaarten aan een bepaalde zaak toe te wijzen. Het uiteindelijke doel is om, binnen de tijd, vijf puzzelaanwijzingskaarten te scoren voordat je mentale stabiliteit het begeeft.



Moordzaken oplossen met behulp van clues
De opstelling van het spel vraagt niet veel tijd. Er zijn 4 referentiekaarten meegeleverd die zeer handig zijn eens je ze goed begrijpt en op de juiste plaats hebt liggen. Deze kaarten geven aan waar welke stapel kaarten komt te liggen. Voor de eerste paar spelletjes ga je wel even in de regels moeten kijken waar je deze kaarten best plaatst. Wanneer alle kaarten liggen waar ze moeten liggen en je de hoofdrij geplaatst hebt, kan je van start met het spel. De bedoeling is om de moordzaken op te lossen die je onderaan je hoofdrij vindt. Dit gebeurt in een aantal rondes die telkens uit twee fases bestaat. 
Tijdens de actiefase ga je de eerste kaart uit de hoofdrij nemen en één van de vijf mogelijke acties uitvoeren. Een belangrijke regel is dat wanneer je op een gegeven moment meer dan drie kaarten in je hand hebt, je direct kaarten moet afleggen tot je terug drie kaarten hebt.
Een speelkaart geeft je een heleboel waardevolle informatie. Bovenaan in het midden vind je tot welke cluetypes ze behoren, er zijn 6 verschillende types. Links daarvan vind je de attributen, hiervan zijn er 4 (puzzel, sleutel, slot en minimum aantal kaarten). In het midden van de kaart staan de onderzoekssymbolen. Onderaan de kaart vind je ook nog het effect van de kaart terug.



Je kan deze kaart op handen nemen, je kan ze in een open zaak spelen, je kan ze afleggen en een kaart uit je hand in een open zaak spelen, je kan ze ook afleggen en daarmee een zaak sluiten of je kan ze afleggen en passen. Om een kaart in een zaak te spelen, moeten de onderzoekssymbolen overeenkomen zoals je kan zien op de foto hierboven. Ook bepaalde attributen moet je in acht nemen, zo moet je bijvoorbeeld eerst een sleutel spelen vooraleer je een kaart met een slot mag spelen.
“ Tijd is essentieel “
Om een zaak op te lossen heb je 5 verschillende cluetypes in je rij nodig. Dit is ook het moment om puzzelstukken te scoren. Wanneer er een puzzelstuk op een kaart staat, mag je deze kaart naast de “Big Picture“ leggen op voorwaarde dat er daarna nog steeds 5 verschillende cluetypes aanwezig zijn.
Eens een kaart gespeeld ga je het effect van de kaart uitvoeren. Hiervoor is er ook een handig referentiekaartje meegeleverd. Ik ga hier niet dieper op in, maar ik kan je wel vertellen dat die effecten niet allemaal even leuk zijn.
Wanneer je te lang over een bepaalde zaak doet raak je uitgeput. Telkens je een kaart plaatst na de zevende kaart in een rij, ga je eerst een stability check uitvoeren vooraleer je het effect van de kaart uitvoert. Je trekt de topkaart van de trekstapel en als deze een investigator symbol heeft rechts onderaan de kaart, komt deze in de strafstapel van stability terecht.
Telkens je een kaart aflegt (dus niet spelen in een rij) en deze een zandloper rechts onderaan heeft staan, komt deze kaart in de tijdstrafstapel. Ik kan je alvast meedelen dat er veel zandlopertjes zijn.



Tijdens de onderhoudsfase ga je een aantal zaken nakijken in een bepaalde volgorde: allereerst ga je kijken of je vijf puzzelstukken met verschillende onderzoekssymbolen in je “Big Picture” hebt liggen. Indien dit het geval is, VICTORIE. 
Indien dit niet het geval is kijk je naar je strafstapel van stability, bevat deze stapel vijf of meer kaarten, dan verlies je onmiddellijk. Vervolgens kijk je naar je tijdstrafstapel, bevat deze stapel vijf of meer kaarten, dan is er een nieuw slachtoffer gevallen. Trek in dat geval een nieuw slachtoffer van de stapel en leg deze onderaan bij je moordzaken. De kaarten die in je tijdstrafstapel liggen, mogen nu naar de aflegstapel verhuizen. Kan je echter geen slachtoffers bijtrekken, dan heb je onmiddellijk verloren.
Schuif nu alle kaarten in de hoofdrij op naar links en vul de rij terug aan met het benodigde aantal kaarten. Moest je trekstapel leeg zijn, schud je de aflegstapel nadat je een nieuw slachtoffer hebt toegevoegd aan je moordzaken.



Conclusie
Arkham Noir is een leuk spelletje dat je snel op tafel kan leggen. Je gaat hier ook uren plezier aan beleven vermits elk spel door het schudden van het deck steeds anders zal zijn. Wat alvast een meerwaarde biedt is dat er een manier is toegevoegd om het spel moeilijker of makkelijker te maken, al moet ik bekennen dat ik het zelf nog niet heb toegepast.
De kaarten zelf zijn van prima kwaliteit. Ik kan je wel aanraden om deze te sleeven, gezien de kaarten nogal vaak geschud worden. Het opbergdoosje had echt wel kleiner gekund, gezien de doos nog voor 50% leeg is wanneer alle kaarten in de doos zitten. Er zijn ondertussen al twee extra cases beschikbaar op de markt die ik hopelijk binnenkort in mijn bezit mag rekenen. In elke case zit een personage dat je één keer tijdens het spel kan helpen met een bepaalde eigenschap. Deze kan je dus gaan mixen bij de verschillende cases.

Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©

PRO:
+ Korte speelduur
+ Snelle setup
+ Herspeelbaarheid
+ Artwork
CON:
- Opbergdoos


REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk vs Strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 8/10