FLEET: THE DICE GAME




Fleet: The Dice Game is een spannend, strategisch dobbelspel van de makers van Fleet! Fleet: The Dice Game was in 2018 één van de eerste, zo niet de eerste, roll and write in het zwaardere genre. Het spel gebruikte 2 invulblaadjes en was vrij complex ... voor een roll & write. Later zou Hadrian's Wall de nieuwe norm worden, maar eerlijk, die heeft zijn mosterd toch vooral gehaald bij zijn voorganger Fleet: The Dice Game en heeft daarmee zijn succes vooral te danken aan de designers Ben Pinchback en Matt Riddle.

Fleet: The Dice Game speelt zich, in het solospel, af over 8 rondes (10 bij multiplayer). Elke ronde telt twee fases: de bootfase en de stadsfase. Zowel tijdens de bootfase als de stadsfase gooit de speler drie dobbelstenen, kiest er één om een vakje af te vinken en zo een waterval aan 'afvinken van andere vakjes' in gang te zetten. Kapitein Ruth, je solo-tegenstander, kiest op haar beurt ook een dobbelsteen en probeert je daarmee vooral te dwarsbomen. De laatste van de drie dobbelstenen gebruik je beide, beginnend met de startspeler (elke oneven ronde ben je de startspeler). Door vakjes af te kruisen kan je meer geld verdienen, meer boten laten uitvaren, licenties krijgen, gebouwen in de werf openen, ... Allemaal zaken die je in het verloop van het spel, tijdens het vissen of wanneer je naar de markt gaat met je verdiende centen, heel hard zal kunnen gebruiken. 



Vooral het idee achter het thema, je vloot vergroten om meer vis te kunnen vangen is een mooie insteek. In dat opzicht zeker geslaagd. Echter, het blijft een roll & write, je kunt er als het ware eender welk thema opkleven, want het enige wat je doet, is op een blad vakjes aanduiden en dat doe je zoveel en zo efficiënt mogelijk. Hoe meer vakjes, hoe ... je kent het wel.
Het spel ziet er op zich niet meteen verbluffend uit en het heeft wat mij betreft toch een wat te eenvoudig artwork. Daartegenover moet wel gezegd dat de twee scorebladen wel zeer duidelijk geïllustreerd zijn en met de verschillende gegraveerde dobbelstenen én houten speelstukken is het zeker geen 'lelijk' spel. De nadruk ligt hier vooral op gameplay.
Fleet: The Dice Game is eenvoudig op te zetten en bevat duidelijke spelregels. Ondanks de eenvoudige regels is het toch een hele uitdaging om het spel correct te spelen, zeker je eerste spelletjes. Alles weten staan, wat het precies doet en vooral de volgorde aanhouden is soms een lastige. Bijvoorbeeld: je ontvangt inkomen, verdient daardoor een sterretje (gratis actie), waardoor je weer iets anders mag afvinken dat op zijn beurt weer iets in gang zet... om dan te weten dat je in de inkomstfase zat, het is soms moeilijk bij te houden! Geloof me, die eerste spelletjes heb je geen flauw idee wat je precies doet en in welke fase je zit. Maar dat komt vrij snel, laat dat dus geen barrière zijn.



In Fleet: The Dice Game ben je afhankelijk van dobbelstenen. Vooraf plannen is zo goed als onmogelijk, wat wil zeggen dat keuzes op het moment zelf gemaakt moeten worden. Werken met wat je krijgt dus. Die onvoorspelbaarheid zal zeker je eindscore bepalen omdat je vaak gedwongen wordt om aan te passen. Die minder goeie beurten en dat 'aanpassen' zorgt er wel voor dat het spel 'fris' en herspeelbaar blijft.
Persoonlijk hou ik niet zo van 'beat your high score'-spellen, maar bij deze stoor ik er mij toch niet aan. Waarschijnlijk komt dit door de kettingreactie aan combo's die me zoveel plezier bezorgen. Fleet: The Dice Game is tevens geen 'vluggertje', je dient er je tijd voor te nemen. Het is echter minder 'thinky' dan Hadrian's Wall, dat nog steeds mijn voorkeur draagt en heel vaak op tafel komt. Ik ben veel van mijn spellen snel beu (oeps) en ik vergelijk ook steeds met wat er al in mijn collectie zit. Ik wil alles op tijd eens kunnen spelen dat in mijn kast staat. Om dat handelbaar te houden verkoop ik dus vrij snel mijn spellen. Deze Fleet: the Dice Game zit nu toch al enige jaren in mijn collectie, om maar te zeggen dat het toch ergens een snaar raakt waardoor ik er geen afstand kan van nemen. Het doorstaat daarmee de tand des tijds, als je dat tenminste al mag zeggen na 5 jaar. Er bestaat trouwens ook nog een mini-uitbreiding genaamd: Dicey Waters. Deze brengt ongetwijfeld iets 'extra', maar of het noodzakelijk is dat durf ik toch sterk te betwijfelen.

EINDCONCLUSIE: *** ½

PRO: 
+ Speelduur 
+ Snelle setup 
+ Herspeelbaarheid  
CON: 
- Geen stiftjes/potloden in de doos
- Hoofd erbij houden
- BYHS (beat your high score)

Review door Gert Scheerlinck © Voor de Solo Speler ©