NAUTILLION



Nautilion is hét dobbelspel in het Oniverse-universum! Oniverse telt een aantal spellen die, ook al kunnen ze met 2 gespeeld worden, toch specifiek bedoeld zijn voor solospelers. Bekende namen uit die reeks zijn Aerion, Castellion, Stellarion, Sylvion, … en uiteraard Onirim, de eerste telg van Shadi Torbey.

In Nautilion neem je het roer over van een onderzeeër en rekruteer je een heldhaftige bemanning om het verraderlijke Darkhouse te verslaan dat op de loer ligt in de diepten van de oceaan. Je moet naar de Abyss, het hol van Darkhouse, voordat de Phantom Submarine (zijn handlanger) jouw thuisland bereikt - maar om Darkhouse te verslaan, moet je niet alleen sneller zijn dan de Phantom Submarine, je moet onderweg ook de bemanning van de onderzeeër samenstellen.


Elke beurt gooi je drie dobbelstenen en geef je er één aan elk van deze figuren: de Nautilion, de Phantom Submarine en Darkhouse. De dobbelstenen van de Nautilion en de Phantom Submarine verplaatsen die figuren langs een pad dat gevormd wordt door bemanningsfiches. De Nautilion gaat van Happy Isles richting de Abyss. De Phantom Submarine gaat in tegenovergestelde richting. Als je een dobbelsteen aan de Nautilion geeft, verplaats je de Nautilion gewoon dat aantal fiches langs de lijn en pak je het bemanningsfiche waarop die terechtkomt. Je kunt dat bemanningsfiche dan op je onderzeeër plaatsen als het tenminste de plaatsingsregels volgt. Het fiche dat de Phantom Submarine bereikt verdwijnt uit het spel en gaat verloren! Darkhouse (een blauwe meeple) beweegt echter niet, die brengt enkel schade toe telkens hij een dobbelsteen krijgt met een waarde 3 of 4.
" Neem de leiding over je duikboot en controleer de verraderlijke getijden " 
De drie dobbelstenen hebben een waarde van 1 tot 4 (tweemaal een waarde 1 en tweemaal een waarde 2). Bijkomend zijn er van elke bemanningsfiches slechts vier exemplaren. Heb je dat bemanningslid nog niet aan boord en de Phanom Submarine neemt die laatste fiche weg, dan kan je het spel sowieso niet meer winnen (tenzij in een uitbreiding). Je moet dus goed nadenken over je mogelijkheden en zorgvuldig keuzes maken. Gelukkig heb je ook slakjes (in het spel ‘spells’ genoemd) die de dobbelstenen kunnen ‘beïnvloeden’. Met een slakje kan je alle dobbelstenen nogmaals verwerpen, twee slakjes en je kan twee bemanningsfiches wisselen of zelfs een dobbelsteen in waarde veranderen. In het begin krijg je er zo vier, afhankelijk van je gekozen moeilijkheidsgraad, in je bezit. Ook als je bemanningsleden niet kan of wil gebruiken, kan je ze toch gebruiken door de fiche om te draaien en zo worden ze 'slakjes'. Nog een voordeel hiervan is dat je met die slakfiches de Darkhouse kan 'omkopen’ om die toch een hogere waarde te laten nemen zonder gevolgen. Om te winnen moet je de Abyss bereiken met een volledige bemanning, dus met negen verschillende tokens. Dat lijkt allemaal zeer makkelijk, maar dat is het niet! Je kan het spel moeilijker maken met de meegeleverde vijf uitbreidingen, met nieuwe bemanningsleden en krachten, die verraad en uitdagingen toevoegen. 


Eén van de vele aspecten van de spellen uit deze reeks is toch ook wel het zeer herkenbare artwork. De Darkhouse meeple zit qua vormgeving in de lijn van hun eerdere meeples uit de reeks en de doos en de manier waarop die opengaat nodigt meteen uit. Al heb ik wel moeite om de speelborden uit de doos te krijgen. 
Nautilion is een vrij licht spel, een filler, maar wel eentje die je heel wat mogelijkheden biedt. Nautilion speelt vlug, is relatief snel opgezet, heeft overzichtelijke regels en heeft veel variatie in zijn spel. Op zich stelt het zonder de uitbreidingen niet zo heel veel voor, maar je moet het basisspel eens gespeeld hebben om de rest te kunnen toevoegen. En het zijn net die uitbreidingen, die onderling ook nog eens combineerbaar zijn, die het hart van het spel vormen. Zelf speel ik nooit zonder die uitbreidingen, straffer zelfs, ik speel bijna altijd hetzelfde: uitbreiding 1 (The Mages) en 2 (The Mercenaries) samen. En als ik een echte uitdaging wil toevoegen, doe ik er ook nog The Reefs bij. Ik heb toch altijd het gevoel net op het nippertje te winnen of te verliezen. 


De uitbreidingen maken het spel.
The Mages. Dit voegt een extra spelersbord aan je schip toe, evenals drie nieuwe bemanningsleden. Je krijgt ook A, B en C tokens op je weg en die moeten hun plaats vinden op dat bord. Ze geven extra’s (in de vorm van opnieuw werpen van je dobbelsteen) als je het goed gebruikt. 
The Mercenaries:de Nautilion en Phantom passeren elkaar op een gegeven moment, deze uitbreiding veroorzaakt een gevecht tussen de twee schepen. Beide schepen kunnen bemanningsleden verwerven met aanvalskracht. Je verliest meteen het spel als je dit gevecht niet wint maar bij winst krijg je een beloning in de vorm van een bemanningslid (die bv nog moeilijk te halen valt). 
The Reefs: Een rif dat gevormd wordt door een nieuwe set halvemaanvormige schijven. Ze worden geplaatst naast elke derde schijf in de lijn tussen Happy Isle en de Afgrond. Als de speler zijn beurt eindigt op een Rif riskeert hij een beurt te verliezen, maar bepaalde bemanningsleden kunnen dit risico verkleinen. Interessante keuzes vallen ook hier weer te maken. 
The Darkhouse: Darkhouse verandert aan de hand van kaarten de spelregels waarmee de speler rekening moet houden bij het toekennen van de dobbelstenen. Hoewel veel van deze kaarten lijken tegen te werken kunnen sommige juist nuttig zijn als je slim genoeg speelt. 
Heroic Actions: Je krijgt drie speciale acties toegewezen die je tijdens het spel telkens één keer zullen helpen. Je kan niet winnen zonder de drie acties uit te voeren. In tegenstelling tot bij Darkhouse zijn deze vaardigheden duidelijk in je voordeel maar hun vereiste gebruik als overwinningsvoorwaarde maakt ze ook tot een nadeel. 


Het halen van de eindstreep met een volle crew geeft me, met deze uitbreidigen, wel degelijk grote voldoening; en dit voor een ‘simpel’ roll-and-move-spel. Maar het moet ook gezegd, de dobbelstenen willen niet altijd mee en de te maken keuzes zijn soms erbarmelijk. Geluk is niet altijd aan je zijde, maar ook dat maakt het voor mij zo bijzonder, het zoeken naar de best mogelijke uitkomst. Je wint of verliest dit spel, er zijn geen scores om je aan vast te houden, gewoon winnen is de boodschap. Als je niet van zo’n geluksmomenten en keuzes houdt is dit absoluut geen spel voor jou.

Uit de reeks speelde ik al Castellion, Aerion en Onirim. Allen konden me niet zo bekoren, Aerion voelde als een veredelde Yahtzee, Castellion was leuk voor een tijdje en Onirim, het schudden van de kaarten deed me vluchten naar de app. Nautilion is daarmee de enige die voor mij recht blijft en die ik met plezier uit de kast trek voor een vermakelijk spelletje.

EINDCONCLUSIE: ****

PRO: 
+ Speelduur 
+ Snelle setup 
+ Eenvoudige regels
+ Kwaliteit van de materialen
+ Herspeelbaarheid  
+ kleine doos

CON: 
- Moeite met uithalen van de borden
- Opzetten van de vele tokens

Review door Gert Scheerlinck © Voor de Solo Speler ©