Na het kijken naar The Greatest Showman, een film uit 2017 met de alombekende acteur Hugh Jackman, kreeg ik spontaan zin om ook een circusdirecteur te zijn. Maar als solospeler heb ik niet de tijd om een circus uit de grond te stampen en dit uit te bouwen tot het grootste van de wereld. Ik wil enkel maar spellen spelen. En gelukkig heb ik er eentje in mijn kast staan dat hiervoor in aanmerking komt. Hiervoor heb ik maar een uurtje nodig om het succesvol af te ronden of het, door faillissement, terug op te bergen.
Heb je er zelf ooit van gedroomd om in een circus te werken of om je eigen circus op te starten? Ja, maar is het bij een droom gebleven…? Wel niet getreurd dan want ik heb goed nieuws voor je.
Heb je er zelf ooit van gedroomd om in een circus te werken of om je eigen circus op te starten? Ja, maar is het bij een droom gebleven…? Wel niet getreurd dan want ik heb goed nieuws voor je.
In “The Magnificent” kan je droom wel eens werkelijkheid worden. Hier ga je namelijk rondtrekken door heel de wereld, je circustenten opstellen en de beste performers van het land inhuren en dit alles om de grootste shows te geven die men ooit zag.

Groen, oranje, paars
Het spel bestaat uit drie rondes waarin je vier acties gaat uitvoeren. Het is de bedoeling om minimaal 200 tickets te verkopen en liefst meer. Je moet een keuze maken uit het aanbod van dobbelstenen. In het begin zijn dit er vijf. Je kan kiezen uit 1 groene, 1 paarse, 1 oranje en 2 transparante dobbelstenen. Het aantal ogen op de dobbelstenen bepaalt de kracht van je actie.
Je plaatst de dobbelstenen op één van de vier meesterkaarten die je hebt liggen. Moest je al een dobbelsteen hebben liggen van die kleur, ga je de ogen samentellen en is je kracht dus sterker. De transparante dobbelstenen werken als joker. Je bepaalt zelf welke kleur dit is wanneer je er een neemt en telt dan de ogen van de reeds geplaatste gekleurde dobbelstenen bij elkaar op. De ogen van de transparante dobbelstenen tellen enkel in de beurt waar je deze neemt. Moest er al eentje liggen op een meesterkaart dan telt deze niet mee.
Er zijn ook edelstenen in het spel van de vier kleuren. Je kan je kracht verhogen door een edelsteen in te zetten die overeenkomt met de kleur van de gekozen dobbelsteen. Voor elke edelsteen verhoog je de kracht met 2. De transparante fungeren hier opnieuw als jokers.
Je meesterkaart bevat aan de bovenzijde van de kaart ook een bonus. Deze mag je tijdens je beurt ook gaan gebruiken. Na het plaatsen kan je dan je kracht gaan gebruiken bij één van de drie acties: bouwen, reizen of optreden.
Bij de bouwactie ga je je kamp uitbreiden met kamptegels (deze stellen je circustenten voor in allerlei vormen) van de kleur dobbelsteen. Dit is een soort Tetris-spel. Je spelersbord bevat een aantal bouwniveaus. Hoe hoger je kracht, hoe “meer en/of groter” je kan bouwen. Elke kleur heeft twee verschillende kamptegels: één grote en één kleine. De grote gaat zes velden bedekken en de kleine vier.
Je eerste tegel mag je plaatsen waar je maar wilt in je kamp; je mag en kan tegels draaien en keren naar believen. De resterende tegels moeten met minstens één veld aan een eerder gebouwde tegel grenzen. Eenmaal geplaatst, blijft de tegel liggen voor de rest van het spel. De bonus die je bedekt, krijg je ook meteen.
Bij de reisactie ga je de kar verplaatsen die overeenstemt met de gekozen kleur dobbelsteen. Er is voor elke kleur van dobbelsteen een reisspoor beschikbaar waarop er zich een kar bevindt. De kar verplaatst zich met de klok mee. Je ontvangt edelstenen en posters voor elk gelijkaardig symbool waar je passeert en stopt. De posters ga je nodig hebben om te kunnen optreden. Ze bevatten een aantal vereisten waaraan je moet voldoen. Voor de edelstenen is er een plaatsje voorzien op je spelersbord. Je kunt er maximaal drie van elke kleur plaatsen. Wanneer je geen plaats meer hebt om edelstenen te leggen, moet je deze verkopen voor één munt per edelsteen.
Op de weg kom je ook tenten tegen die je nodig hebt om de optredens in te geven. Je neemt zo'n tent door op de tent te stoppen. Bepaalde tenten hebben echter vereisten waaraan je moet voldoen om hierin te mogen optreden. Je bent weliswaar niet verplicht om al je krachtpunten op te gebruiken. Je kan maximaal vier tenten bovenaan je spelersbord plaatsen en ontvangt meteen ook de bonus die je bedekt, zoals het nemen van een poster en iets bijkomstig.
Posters kies je uit een openliggende rij of je neemt gewoon de bovenste van de trekstapel. Deze gekozen poster komt bovenaan je spelersbord te liggen en liefst zelfs boven een eerder geplaatste tent.
Kies je de actie “Treed op” dan vervul je zo de vereisten die vermeld staan op de posters en tenten. Hier ga je punten en munten mee kunnen scoren. De kleur van de dobbelsteen is bij deze actie niet van belang maar de totale kracht wel.
Tijdens de setup plaats je je hoedfiguur onderaan het optredenspoor, om die dan op de plaats te zetten afhankelijk van je kracht of lager. Je beschikt ook nog over een 2e hoedfiguur, zo kan je een 2e keer optreden. De plaats waar je je hoedfiguur hebt gezet geeft aan hoeveel posters je mag vervullen, onder de posters moet dan wel een tent liggen. De posters bevatten ook een aantal kamptegels die in je kamp moeten liggen. Elke tegel moet aanwezig zijn, dus als een bepaalde tegel op meerdere kaarten staat, moet deze meerdere keren aanwezig zijn. Op sommige posters en tenten staan edelstenen afgebeeld, deze leg je af in de algemene voorraad en je ontvangt vervolgens de punten en munten die staan afgebeeld.

Er zijn ook hulpmiddelen
Er zitten in het spel ook trainerspionnen die je heel erg van nut kunnen zijn. Je start met een pion in je persoonlijke voorraad en kan er extra exemplaren bijverdienen door de bonus af te dekken. De pionnen kun je tijdens je beurt inzetten op enerzijds je eigen trainersvelden of op de voorgedrukte trainersvelden op het speelbord. De meeste van deze velden hangen samen met een actie die je uitvoert (bouwen, reizen, optreden). Je mag ontvangen trainers meteen gebruiken in je beurt, maar aan het einde van je beurt worden alle ingezette trainerspionnen verplaatst naar de hoofdtent.
Aan het einde van de ronde moeten nog een paar belangrijke zaken afgehandeld worden. Zo ga je eerst en vooral betalen voor je dobbelstenen. De waarde van de kleur met de meeste ogen is tevens de waarde die je in munten moet afleggen. Als je gebruik maakte van transparante dobbelstenen, dan tel je de waarde van de ogen erbij. Daarna mag je een nieuwe meesterkaart en trainerstegel kiezen uit de rij links van het speelbord. Je bekijkt dan hoeveel hoeden er nog boven jou staan op het optredenspoor (deze zijn geplaatst bij setup) en verwijdert het aantal kaarten en tegels.
Vervolgens ga je de meesterkaart scoren, deze geven onderaan weer hoe je punten kan scoren. Kies er eentje, scoor de punten en leg ze vervolgens af. En als laatste leg je alles terug klaar voor de volgende ronde.
Aan het einde van de derde ronde scoor je nog de vier resterende meesterkaarten voor de helft van de punten elk. Ook zijn je munten nog één punt per vijf munten waard. Ieder vol gebied in je kamp scoort ook nog vier punten. Je kamp is onderverdeeld in negen rechthoeken. Je mag lege gaten nog opvullen met je overgebleven edelstenen maar er worden geen bonussen meer geactiveerd.

Conclusie:
The Magnificent is een spel dat je op een uurtje kan spelen inclusief het opstellen van het spel. Het bord oogt zeer donker maar dat maken de gekleurde dobbelstenen meer dan goed. De verschillende mechanismes (dice-drafting, tetris en een beetje worker placement) in het spel zorgen voor afwisseling en maken het aangenaam om te spelen. Het bijgeleverde doosje voor alle componenten is redelijk klein en het is een geprul om alles uit die kleine vakjes te krijgen... maar dat kan ook liggen aan mijn dikke vingers. De flavor text op de posterkaarten is niet altijd duidelijk, een ander lettertype had wel beter geweest.
De eindscore van 200 punten halen is zeer lastig, maar daarom niet minder leuk om steeds opnieuw te proberen. De te leggen puzzel is tevens een echte uitdaging zeker omdat je telkens start met een andere opstelling. De regels zijn aangenaam en vlot te lezen. Alle tegels, bonussen en scoormogelijkheden worden daarbij nog eens apart uitgelegd. Je kan het dus gewoon gaan opzoeken en door een goed overzicht ook zeer snel terugvinden. Wanneer je al wat meer vertrouwd bent met het spel speelt The Magnificent vlot weg.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
Pro:
+ Herspeelbaarheid
+ Regelboek
+ Opbergdoosje
+ Leuke puzzel
Con:
- Donker speelbord
- 200 punten
- Opbergdoosje
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,2/10

Groen, oranje, paars
Het spel bestaat uit drie rondes waarin je vier acties gaat uitvoeren. Het is de bedoeling om minimaal 200 tickets te verkopen en liefst meer. Je moet een keuze maken uit het aanbod van dobbelstenen. In het begin zijn dit er vijf. Je kan kiezen uit 1 groene, 1 paarse, 1 oranje en 2 transparante dobbelstenen. Het aantal ogen op de dobbelstenen bepaalt de kracht van je actie.
Je plaatst de dobbelstenen op één van de vier meesterkaarten die je hebt liggen. Moest je al een dobbelsteen hebben liggen van die kleur, ga je de ogen samentellen en is je kracht dus sterker. De transparante dobbelstenen werken als joker. Je bepaalt zelf welke kleur dit is wanneer je er een neemt en telt dan de ogen van de reeds geplaatste gekleurde dobbelstenen bij elkaar op. De ogen van de transparante dobbelstenen tellen enkel in de beurt waar je deze neemt. Moest er al eentje liggen op een meesterkaart dan telt deze niet mee.
Er zijn ook edelstenen in het spel van de vier kleuren. Je kan je kracht verhogen door een edelsteen in te zetten die overeenkomt met de kleur van de gekozen dobbelsteen. Voor elke edelsteen verhoog je de kracht met 2. De transparante fungeren hier opnieuw als jokers.
Je meesterkaart bevat aan de bovenzijde van de kaart ook een bonus. Deze mag je tijdens je beurt ook gaan gebruiken. Na het plaatsen kan je dan je kracht gaan gebruiken bij één van de drie acties: bouwen, reizen of optreden.
“ Is er iets leuker dan reizen, tenten opbouwen en optreden? “
Je eerste tegel mag je plaatsen waar je maar wilt in je kamp; je mag en kan tegels draaien en keren naar believen. De resterende tegels moeten met minstens één veld aan een eerder gebouwde tegel grenzen. Eenmaal geplaatst, blijft de tegel liggen voor de rest van het spel. De bonus die je bedekt, krijg je ook meteen.
Bij de reisactie ga je de kar verplaatsen die overeenstemt met de gekozen kleur dobbelsteen. Er is voor elke kleur van dobbelsteen een reisspoor beschikbaar waarop er zich een kar bevindt. De kar verplaatst zich met de klok mee. Je ontvangt edelstenen en posters voor elk gelijkaardig symbool waar je passeert en stopt. De posters ga je nodig hebben om te kunnen optreden. Ze bevatten een aantal vereisten waaraan je moet voldoen. Voor de edelstenen is er een plaatsje voorzien op je spelersbord. Je kunt er maximaal drie van elke kleur plaatsen. Wanneer je geen plaats meer hebt om edelstenen te leggen, moet je deze verkopen voor één munt per edelsteen.
Op de weg kom je ook tenten tegen die je nodig hebt om de optredens in te geven. Je neemt zo'n tent door op de tent te stoppen. Bepaalde tenten hebben echter vereisten waaraan je moet voldoen om hierin te mogen optreden. Je bent weliswaar niet verplicht om al je krachtpunten op te gebruiken. Je kan maximaal vier tenten bovenaan je spelersbord plaatsen en ontvangt meteen ook de bonus die je bedekt, zoals het nemen van een poster en iets bijkomstig.
Posters kies je uit een openliggende rij of je neemt gewoon de bovenste van de trekstapel. Deze gekozen poster komt bovenaan je spelersbord te liggen en liefst zelfs boven een eerder geplaatste tent.
Kies je de actie “Treed op” dan vervul je zo de vereisten die vermeld staan op de posters en tenten. Hier ga je punten en munten mee kunnen scoren. De kleur van de dobbelsteen is bij deze actie niet van belang maar de totale kracht wel.
Tijdens de setup plaats je je hoedfiguur onderaan het optredenspoor, om die dan op de plaats te zetten afhankelijk van je kracht of lager. Je beschikt ook nog over een 2e hoedfiguur, zo kan je een 2e keer optreden. De plaats waar je je hoedfiguur hebt gezet geeft aan hoeveel posters je mag vervullen, onder de posters moet dan wel een tent liggen. De posters bevatten ook een aantal kamptegels die in je kamp moeten liggen. Elke tegel moet aanwezig zijn, dus als een bepaalde tegel op meerdere kaarten staat, moet deze meerdere keren aanwezig zijn. Op sommige posters en tenten staan edelstenen afgebeeld, deze leg je af in de algemene voorraad en je ontvangt vervolgens de punten en munten die staan afgebeeld.

Er zijn ook hulpmiddelen
Er zitten in het spel ook trainerspionnen die je heel erg van nut kunnen zijn. Je start met een pion in je persoonlijke voorraad en kan er extra exemplaren bijverdienen door de bonus af te dekken. De pionnen kun je tijdens je beurt inzetten op enerzijds je eigen trainersvelden of op de voorgedrukte trainersvelden op het speelbord. De meeste van deze velden hangen samen met een actie die je uitvoert (bouwen, reizen, optreden). Je mag ontvangen trainers meteen gebruiken in je beurt, maar aan het einde van je beurt worden alle ingezette trainerspionnen verplaatst naar de hoofdtent.
Aan het einde van de ronde moeten nog een paar belangrijke zaken afgehandeld worden. Zo ga je eerst en vooral betalen voor je dobbelstenen. De waarde van de kleur met de meeste ogen is tevens de waarde die je in munten moet afleggen. Als je gebruik maakte van transparante dobbelstenen, dan tel je de waarde van de ogen erbij. Daarna mag je een nieuwe meesterkaart en trainerstegel kiezen uit de rij links van het speelbord. Je bekijkt dan hoeveel hoeden er nog boven jou staan op het optredenspoor (deze zijn geplaatst bij setup) en verwijdert het aantal kaarten en tegels.
Vervolgens ga je de meesterkaart scoren, deze geven onderaan weer hoe je punten kan scoren. Kies er eentje, scoor de punten en leg ze vervolgens af. En als laatste leg je alles terug klaar voor de volgende ronde.
Aan het einde van de derde ronde scoor je nog de vier resterende meesterkaarten voor de helft van de punten elk. Ook zijn je munten nog één punt per vijf munten waard. Ieder vol gebied in je kamp scoort ook nog vier punten. Je kamp is onderverdeeld in negen rechthoeken. Je mag lege gaten nog opvullen met je overgebleven edelstenen maar er worden geen bonussen meer geactiveerd.

Conclusie:
The Magnificent is een spel dat je op een uurtje kan spelen inclusief het opstellen van het spel. Het bord oogt zeer donker maar dat maken de gekleurde dobbelstenen meer dan goed. De verschillende mechanismes (dice-drafting, tetris en een beetje worker placement) in het spel zorgen voor afwisseling en maken het aangenaam om te spelen. Het bijgeleverde doosje voor alle componenten is redelijk klein en het is een geprul om alles uit die kleine vakjes te krijgen... maar dat kan ook liggen aan mijn dikke vingers. De flavor text op de posterkaarten is niet altijd duidelijk, een ander lettertype had wel beter geweest.
De eindscore van 200 punten halen is zeer lastig, maar daarom niet minder leuk om steeds opnieuw te proberen. De te leggen puzzel is tevens een echte uitdaging zeker omdat je telkens start met een andere opstelling. De regels zijn aangenaam en vlot te lezen. Alle tegels, bonussen en scoormogelijkheden worden daarbij nog eens apart uitgelegd. Je kan het dus gewoon gaan opzoeken en door een goed overzicht ook zeer snel terugvinden. Wanneer je al wat meer vertrouwd bent met het spel speelt The Magnificent vlot weg.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
Pro:
+ Herspeelbaarheid
+ Regelboek
+ Opbergdoosje
+ Leuke puzzel
Con:
- Donker speelbord
- 200 punten
- Opbergdoosje
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,2/10