THE WEATHERMACHINE




The Weathermachine is één van de nieuwste Lacerda’s die op de markt is gekomen. Deze is van 2022 en ondertussen al het 15e spel van Vital Lacerda. Wat betreft de moeilijkheidsgraad past deze The Weathermachine perfect in het rijtje van andere spellen als On Mars, Kanban EV, Lisboa, …. Standaard is dit een 2-4 speler-spel maar, zoals we gewend zijn van Lacerda, werd er ook een solovariant gemaakt door onze goeie vriend Dávid Turczi (let op: de solo zit niet in de basisdoos, hij zit in een upgrade-pakket van het spel).

Ik ga het in deze review enkel hebben over het solospel, maar uiteraard zitten hierin natuurlijk ook aspecten die terugkomen in het multiplayerspel.
In de solo nemen we het op tegen het bedrijf Kydarkovia Inc. Zij hebben 2 spionnen gestuurd, Agent White en Agent Pink. Dit doen ze om informatie te stelen en om Professor Lativ’s werk te verstoren. Professor Lativ is projectleider meteorologische manipulatie bij het bedrijf Lightning Technologies. Hij heeft zopas een nieuwe uitvinding gedaan, nl. de weermachine. Verschillende tests van deze machine hebben onlangs positieve resultaten getoond. De spionnen willen hem echter in verlegenheid brengen bij de regering zodat Kydarkovia Inc. alle weercontrole-contracten krijgt in de toekomst. Het is nu aan ons om ons werk degelijk klaar te krijgen terwijl beide spionnen het ons redelijk lastig gaan maken. 



Eigenlijk toch redelijk simpel… of toch niet?
Het spel bestaat uit x aantal rondes en zo'n ronde is eigenlijk best simpel. Elke ronde bestaat uit 3 fases (A-B-C). In fase A is het onze beurt en die van de spionnen om acties te kiezen. In spelersvolgorde kiest ieder om beurt zijn actie. Zoals het elk goed spel betaamt, start je bij de startspeler. In het begin van het spel ben je dat zelf, maar daar zal echter snel verandering in komen.

Er zijn 4 locaties waar je naartoe kunt met je wetenschapper. Je hebt een bepaald type aan “vouchers” nodig om de gewenste locatie te kunnen activeren. De 5e locatie is het kantoor van professor Lativ en deze is enkel voor hem toegankelijk.

De locaties waar je naartoe kunt (aangeduid op het speelbord in onderstaande foto): 
1. Supply (zoveel acties als je wilt of tot je vouchers op zijn): Hier kan je chemicaliën, nieuwe werkplaatstegels en nieuwe robots kopen. Je hebt “supply vouchers” nodig, dit is ook de plaats waar je 1 supply voucher kan inleveren om de speelvolgorde te veranderen. 
2. Government (2 acties beschikbaar): Hier kan je bouwen aan de weermachine van de regering, die bereid is subsidies in de plaats te geven. Je hebt “government vouchers” nodig, maar je krijgt hier wel  “lab vouchers” voor in de plaats.
3. Lativ’s Lab (2 acties beschikbaar): Hier werd de originele weermachine gebouwd en vinden alle experimenten plaats. Het is de plaats waar alle gegevens worden verzameld over storingen om zo de machine te kunnen verbeteren. Je kan er ook je onderzoek publiceren. Op deze locatie ga je die “lab vouchers” spenderen en krijgt daar “R&D vouchers” voor in de plaats terug.
4. Research & Development (2 acties beschikbaar): Hier ga je helpen zoeken naar een manier om de extreme weersomstandigheden op te lossen. Dit doe je door je bots te sturen om een verbeterd prototype te bouwen van de weermachine. Je kan op deze plaats je werk aan de hele wereld laten zien en erkenning krijgen voor je werk. Indien je genoeg Awards kan binnenslepen mag je dromen van de Nobelprijs. Om deze locatie te bezoeken heb je de “R&D vouchers” nodig. Je krijgt “government vouchers” in de plaats.
Nota hierbij: locaties 2-3-4 worden de hoofdlocaties genoemd in het spel. 



Er is nog 1 voucher waar ik het nog niet over had en dat is de “science voucher”. Je kan het misschien al raden… Inderdaad, deze kan je gebruiken als eender welke voucher. De jokers van het spel dus.
“ Dus, er zijn MAAR 6 acties waaruit ik moet kiezen of shoppen? “
Eenmaal een NIEUWE locatie gekozen, voer je de actie ervan uit. Ik ga niet beschrijven hoe alle acties in zijn werk gaan om jullie het leeswerk te besparen. De acties worden in het regelboek zeer duidelijk uitgelegd, met de nodige voorbeelden. Zeker een positief kenmerk van het spel. Ook staan deze acties duidelijk uitgelegd op het speelbord zelf,  je moet daarvoor wel al vertrouwd zijn met de iconografie. Ik kan je alvast geruststellen: hier ben je heel snel mee weg. Je kan gewoon alle stappen volgen zoals ze worden afgebeeld door de icoontjes. 

Voor de spionnen is het nog simpeler, zij hebben hun deck met kaarten. Er liggen steeds 2 kaarten open. Eén ligt bovenaan hun “Hideout board” en is de huidige kaart oftewel “Current Report”. Deze bepaalt de actie die ze gaan doen. De andere, oftewel “Previous Report”, ligt open op de aflegstapel. Deze gaat bepalen waar je iets legt of wegneemt. En deze bepaalt ook op welk weertype de spion gaat spelen.

Er is telkens 1 spion die een actie uitvoert per ronde. Deze actie staat afgebeeld op het “Current Report”. Je verplaatst de spion naar de aangegeven locatie en indien hij niet op de aangegeven locatie kan staan, gaat hij gewoon naar de volgende hoofdlocatie. Hier voert hij 1 of 2 acties uit, afhankelijk van de plaats waar hij zich bevindt. Et voilà, meer is het niet. Hun “Hideout board” toont met de nodige icoontjes hoe de acties werken. Dus, hier is weer het nodige leerwerk nodig om de icoontjes te begrijpen. Tijdens je 1e sessie zal je dikwijls denken: 'hoe zat het nu weer?' Maar bij je 2e sessie wordt het plots zeer duidelijk. Er is ook een “Priority Aid” toegevoegd. Dit is ook weer een zeer goede hulpbron na je 1e speelsessie.



Laat die weermachine maar eens werken
In phase B gaat de weermachine in Lativ’s lab al dan niet werken. Hij werkt wanneer er genoeg bots geplaatst zijn in de kolom van de actieve tak en wanneer er een experimenttegel in de display ligt. De actieve tak is deze waar de assistent van Lativ zich bevindt. Deze experimenten zijn nodig om de nodige erkenning te krijgen van de regering. Maw ze leveren je punten op én een extraatje dat je zeker zal kunnen gebruiken. Maar er is ook slecht nieuws, ze zorgen voor slechter weer in de bepaalde tak. Er komt een extreme weertegel bij op de stapel van het geteste weertype in de R&D-locatie. Per weertype zijn er 3 extreme weertegels. Wanneer er 2 stapels in verschillende takken met 3 extreme weertegels in R&D liggen, heb je per direct verloren. 

Verder ga je wat opkuisen in de display van Lativ’s lab en komt er een experimenttegel bij. Zijn assistent verplaatst zich naar de volgende stap. Deze laatste 2 stappen gebeuren ook wanneer de machine niet zou werken. Je hoeft de display niet te verversen indien er geen actieve experimentstegel ligt, enkel de assistent schuift dan door.

In phase C wordt enkel de spelersvolgorde aangepast en je krijgt inkomsten als Lativ in zijn kantoor zit. 'Hoe geraakt Lativ in zijn kantoor?', vraag je je nu zeker af. Terecht, want hier heb ik het nog niet over gehad. Lativ een eenzaat, hij zit liever alleen en zal zich verplaatsen naar de volgende locatie als jij of een spion erbij komt. Je krijgt een “science voucher” als je je aan de rechterkant van Lativ bevindt in de huidige locatie of als hij in Supply staat.

3 verschillende eindes
De spionnen starten het spel met 5 punten. Dit is het target dat je moet zien te verbeteren. Tijdens het spel komt het geregeld voor dat dit stijgt. Wat had je anders gedacht?

Je WINT het spel direct als je aan alle volgende eisen voldoet:
- Je meer punten hebt dan de spionnen
- Je de condities van 4 doelen behaald hebt. (Doelen speel je vrij tijdens het spel, je start met 6 doelen).
- Boven elke hoofdlocatie is er nog een track, je wint als je op minstens 2 van de 3 tracks op plaats 5 of hoger staat. 

Je VERLIEST het spel direct als één van de volgende zaken zich voordoet:
- Op het einde van jouw beurt zijn er 2 of meer plaatsen bij R&D waar er 3 extreme weertegels liggen
- Aan het begin van de beurt van de spionnen, liggen alle kaarten in de aflegstapel
“ Ah ja, er is ook een tijdslimiet ”
Wanneer tijd opraakt, grijpt de regering in. Dit gebeurt als één van de volgende zaken zich voordoet:
- Je hebt de Nobelprijs gewonnen
- De laatste experimenttegel werd in de display van Lativ’s lab geplaatst
- De machine van de regering is klaar
- Alle researchplaatsen in R&D liggen vol

Iedere speler krijgt nu nog 1 beurt, daarna ga je over naar de 'final scoring': 
- De overgebleven experimenten die in Lativ’s lab liggen worden nog uitgevoerd.
- De spionnen krijgen er nog 30 punten bij.
- Je mag je investmenttegels nog gebruiken
- Jij scoort nog voor je plaats op de 3e track, eventueel voor de Nobelprijs en behaalde doelen.

Je hebt gewonnen als je meer punten hebt dan de spionnen.



Eindconclusie:
Ik ben een grote Lacerda-fan dus deze kon niet ontbreken. Het materiaal is weer een plezier om mee te spelen. De metalen tandwielen geven net dat tikkeltje meer speelplezier dan de kartonnen versies, al is het maar voor het zicht en het vastnemen ervan.
Dit is weer een toppertje van formaat. Er zijn niet veel actieplaatsen, maar deze op de juiste manier gebruiken vraagt wel weer veel denkwerk. Het is dan ook een puzzel die je niet zomaar eventjes snel op tafel legt. Hier trek je effectief een avondje voor uit. Ik had al vermeld dat die eerste sessie een leessessie is, eentje waar je vaak zal teruggrijpen naar tijdens het lezen van het rulebook, let daarom goed op de icoontjes en je volgende sessie zal al veel vlotter verlopen. Het rulebook is voor mij is alvast een grote meerwaarde in het spel. Momenteel speel ik The Weathermachine op een anderhalf uur (exclusief klaarzetten).

Het artwork is wederom van de hand van Ian O’Toole. zijn stijl zien we vaker terugkomen in de spellen van Lacerda. Het is opnieuw een streling voor het oog, al toont het speelbord wel heel druk. Echter, na een tijdje stoort dit niet meer omdat je focust ligt op de acties die je wilt uitvoeren. Deze zijn trouwens perfect weergegeven op het speelbord. Het volstaat simpelweg de stappen te volgen.



Er is weer een superhandige player-aid voorzien, alsook een apart boekje voor solo. Het hideout board en priority aid kan ik ondertussen ook niet meer missen. Deze zijn een ware must voor het spel en zijn zeer duidelijk en overzichtelijk opgebouwd.

Gaming Rules is er ook weer in geslaagd om een 'How to play'-filmpje te maken. Ik kan ten zeerste aanraden om dit te bekijken vooraleer je van start gaat.

Ik ben er tot op heden nog niet in geslaagd om te winnen tegen de spionnen, al kan ik zeggen dat het bij mijn laatste speelsessie heel nipt was. Ik maak dus vorderingen. Het feit dat de spionnen er telkens 30 punten bij kregen, heeft me steeds de das omgedaan. Alhoewel, in mijn laatste sessie, hadden de spionnen geen kaarten meer.

In het begin was ik een beetje bang van het regelboek van de spionnen. Het was weer veel en ik had geen zin om een hele avond te lezen tijdens het spelen. Eenmaal begonnen merkte ik dat veel hetzelfde is bij elke actie. De priority komt immers overal terug. Dus dat gedeelte kon ik al snel schrappen tijdens het lezen. Ook werden de keuzes van de spionnen logisch en werd het mij snel duidelijk. Ik ben blij dat ik toch heb doorgezet, nu wil ik alleen maar spelen, spelen, spelen. En hopelijk ook een keertje winnen.

Voor de die-hards onder ons: je kan de moeilijkheidsgraad aanpassen. Er werd een deck met kaarten bijgeleverd die je kan toevoegen. Dat heb ik tot nog toe niet gedaan... maar wie weet… ooit.

Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©

PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Iconografie
+ Regelboek/Player aid
+ How to play filmje
+ Stappen op speelbord

CON:
- Druk speelbord
- Die 30 punten bij final scoring
- Opzettijd
- Stappen moeten gevolgd worden

REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 3/5
Geluk vs Strategie: 5/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10

ALGEMENE SCORE: 8,8/10