TREKKING THROUGH HISTORY



‘Als ik denk aan al die dagen, dat ik mij zo heb misdragen, dan denk ik, had ik maar een tijdmachine, tijdmachine, maar die heb ik niet, dus zal ik mij gedragen, en zal ik blijven sparen, sparen voor een tijdmachine, als ik terug kon in de tijd, als ik terug kon in de tijd…’
Het is het jaar 2008 en de Nederlandse rapper Dio heeft een hit met de single 'Tijdmachine'. Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik weinig tot niets met rap heb en des te meer met rock en metal maar ik kan niet ontkennen dat dit nummer door mijn hoofd ging toen Trekking Through History op tafel lag.


In Trekking Through History maak je een reis van drie dagen lang waarbij je duizenden jaren terug in de tijd gaat om de historische momenten uit ons verleden te herbeleven.
Trekking Through History maakt gebruik van set collection en wordt gespeeld over drie rondes. Elke ronde beslaat een dag van jouw reis door de geschiedenis. Elke dag reis je langs meerdere historische momenten die elk een aantal uur van je tijd in beslag nemen. Tijdens je reis wil je natuurlijk zo veel mogelijk zien, dus besteed je tijd nuttig.



De tijd vliegt voorbij
Elke speler heeft zijn eigen Pocket Watch waarmee de beurtvolgorde wordt bepaald. De speler wiens Pocket Watch het verst achter staat op de klok, is de eerstvolgende speler die aan de beurt is. Zolang je in jouw beurt andere spelers niet voorbij gaat, blijf je aan de beurt.

In jouw beurt voer je achtereenvolgens volgende stappen uit:
1. Kiezen History Card
2. Verplaatsen Pocket Watch
3. Nemen Experience Tokens en Time Crystals
4. Plaatsen History Card in Trek
5. Aanvullen Departure Row

Kiezen History Card
Als je aan de beurt bent, kies je één van de zes History Cards die in de Departure Row liggen. Een History Card is een kaart waarop een historische gebeurtenis staat, samen met het jaar waarin de gebeurtenis heeft plaats gevonden. Op de kaart staan verder het aantal uur dat het spelen van de kaart je kost en de voordelen die het spelen van de kaart je oplevert aangegeven. Als je geen van de zes kaarten uit de Departure Row wilt spelen, omdat deze niet in je Trek (reisverslag) past en je niet al aan een nieuwe Trek wilt beginnen, kun je er ook voor kiezen om één van je Ancestors (voorouders) te bezoeken.




De teletijdmachine van professor Barabas
Verplaatsen Pocket Watch
Op de door jou gekozen History Card staat het aantal uur dat je nodig hebt om de historische gebeurtenis te bezoeken. Je zet je Pocket Watch evenveel uur vooruit. Je kunt tijd besparen door Time Crystals in te zetten. Elk Time Crystal levert je een uur op en het is toegestaan om meerdere Time Crystals in te zetten voor dezelfde gebeurtenis. Maar let op, het bezoeken van een gebeurtenis mag je nooit minder dan één uur kosten. Ook mag je geen Time Crystals inzetten die je bij de History Card die je die beurt wilt spelen hebt gekregen.

Nemen Experience Tokens en Time Crystals
Naast het aantal uur dat het kost om een History Card te spelen, staan op de kaart ook Experience Tokens en/of Time Crystals afgebeeld die je nu mag pakken. Afhankelijk van de positie van de History Card in de Departure Row kan dat nog een extra Token of Crystal opleveren. De Experience Tokens plaats je in je Itinerary (reisschema), in de kolom met dezelfde kleur en van boven naar beneden. Wanneer je een Token plaatst op een plek met overwinningspunten of een Time Crystal, dan mag je dat voordeel direct pakken. Het kan ook zijn dat je eerst een rij met Experience Tokens moet vullen om overwinningspunten te krijgen.




Almost ready for take-off
Plaatsen History Card in Trek
De eerste History Card die je speelt, plaats je voor je. Hiermee start je je eerste Trek. Een Trek is een reeks van historische gebeurtenissen die je in chronologische volgorde hebt bezocht. Hoe meer gebeurtenissen in dezelfde Trek, hoe meer punten dit je aan het einde van het spel oplevert. In volgende beurten is het plaatsen van de kaart afhankelijk van het jaar waarin de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Is de gebeurtenis van een recentere datum dan de kaart die je in je vorige beurt hebt gespeeld, dan voeg je de nieuwe kaart toe aan je huidige Trek.
In latere beurten is het plaatsen van de kaart afhankelijk van het jaartal dat op de kaart staat. Is de gebeurtenis van een recentere datum dan de laatste kaart in je Trek, dan voeg je de kaart toe aan je Trek. Wanneer je een Ancestor Card speelt, voeg je deze ook toe aan je huidige Trek. In het geval dat de gebeurtenis zich heeft afgespeeld voorafgaand aan de gebeurtenis op de laatste kaart in je Trek, en er zijn geen Ancestor Cards meer, dan sluit je je huidige Trek af en begin je aan een nieuwe Trek.

Aanvullen Departure Row
De History Cards die in de Departure Row zijn blijven liggen, worden naar rechts verschoven om zo de vrijgekomen plaats op te vullen. De volgorde van de kaarten wordt daarbij niet veranderd. Je mag je Pocket Watch nooit voorbij middernacht verplaatsen. De dag eindigt op het moment dat alle spelers op 12 uur staan. Als je precies op middernacht uitkomt, krijg je een punctualiteitsbonus van drie punten.
Aan het einde van de eerste en de tweede dag moet eerst alles in gereedheid worden gebracht vooraleer met de volgende dag kan gestart worden. Zo wordt het huidige deck met History Cards vervangen door een nieuw Deck en worden alle gebruikte Itineraries met Experience Tokens afgelegd. Time Crystals die je nog niet hebt ingezet, neem je mee naar de volgende dag. Wanneer je aan het einde van de derde dag bent aangekomen, wordt de eindscore berekend. Deze wordt bepaald door het aantal punten dat je tijdens het spel door het plaatsen van Experience Tokens al hebt ontvangen. Ook krijg je een punt voor elk ongebruikt Time Crystal in je voorraad. Als laatste worden de Treks gescoord, waarbij het aantal punten afhankelijk is van de hoeveelheid kaarten in de Trek. De speler met de meeste punten wint het spel.



The Historian
In het solospel neem je het op tegen The Historian. Hij speelt het spel op nagenoeg dezelfde wijze als elke andere speler met een aantal wijzigingen. Waar jij aan het begin van een nieuwe dag een keuze maakt voor één van de vier reisschema’s die je aan het begin van het spel hebt gekregen, krijgt The Historian één uitgebreid reisschema waar hij het de hele reis moet mee doen. Je hebt daarbij de keuze uit vier moeilijkheidsgraden: Easy, Normal, Hard en Extreme. Des te moeilijker je het wilt maken voor jezelf, des te meer voordelen The Historian tijdens het spel krijgt. Zo kan ook hij voorouders bezoeken maar er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je Time Crystals kwijt raakt. Zorg er dus voor dat je deze tijdig inzet. In Hard en Extreme kan het ook voorkomen dat het spel direct is afgelopen als The Historian een kolom geheel van boven naar beneden heeft weten te vullen. The Historian kiest altijd voor de History Card met de gebeurtenis die het verst in het verleden ligt en die hij nog volgens de regels kan en mag plaatsen. Bij het plaatsen van een Wild Experience-Token kiest hij voor de plek in de bovenste rij waar nog plaats is, en dan het meest rechts.

Trekking Through History komt met 24 reisschema’s waarvan jij er aan het begin van het spel vier krijgt en er elke dag één gebruikt. De verschillen tussen de reisschema’s zijn beperkt, maar omdat je nooit weet welke History Cards op een dag voorbij gaan komen en vermits The Historian in vier moeilijkheidsgraden komt, maakt dat het spel toch telkens net even anders.

Bij de Kickstarter-versie van het spel zit ook een mini uitbreiding met Time Warps. Door deze aan het spel toe te voegen, valt er elke dag een ander voordeel te behalen, waarmee meer variatie aan het spel is toe te voegen. Bij de Time Warps kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het nogmaals mogen nemen van de Experience Tokens van je laatst gespeelde History Card, een uur korting op het spelen van History Cards of het krijgen van overwinningspunten wanneer je met jouw Pocket Watch precies op die van een andere speler terecht komt.



Should I stay or should I go?
Het klaarzetten van het spel neemt niet meer dan een paar minuten in beslag. Het spelen van Trekking Through History tegen The Historian duurt hooguit 20 tot 25 minuten. Als je reis door de geschiedenis aan een einde is gekomen, plak je er dus heel makkelijk nog een driedaagse trip aan vast. De kwaliteit van de componenten is gewoon goed. Het spel komt met een speelmat van neopreen en kaarten met een linnen embossing. Zowel de Experience Tokens als de Pocket Watches zijn van kunststof zonder goedkoop aan te voelen en de Clock en Crystal Tanks zijn van stevig karton. Dit alles in een insert waarin alles een duidelijke plaats heeft. De spelregels zijn duidelijk en rijk geïllustreerd met voorbeelden.

Conclusie
Trekking Through History is een spel dat lekker makkelijk wegspeelt. De acties zijn eenvoudig waardoor een beurt weinig tijd in beslag neemt. Er komt zeker wat tactiek om de hoek kijken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je The Historian een bepaald voordeel geeft maar je wil er daarbij wel voor zorgen dat je een voor jou zo gunstig mogelijke kaart speelt. Het spel heeft naar mijn mening dan ook wel wat weg van een spel als Splendor. Ik denk niet dat Trekking Through History voor altijd in mijn collectie zal blijven maar voorlopig weet ik mezelf er prima mee te vermaken. En dat ik daarbij dan toevallig ook nog wat van geschiedenis opsteek, is alleen maar mooi meegenomen.

Review door Corien de Jongh © Voor De Solo Spelers ©

Pro:
+ Snelle setup
+ Korte speelduur
+ Duidelijke spelregels
+ Kwaliteit componenten

Con:
- Solo modus 'The Historian' en uitbreiding 'Time Warps' zijn Kickstarter Exclusive

REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 2/5
Spelplezier: 7/10

ALGEMENE SCORE: 7,6 / 10