Cultisten, cultisten en nog eens cultisten... Ze zijn weer bezig met het oproepen van één of andere oudere god (Elder One) om de wereld te vernietigen. Wij moeten dit als investigator zien te verstoren en liefst zo snel mogelijk. Wanneer ons dit lukt, is deze god sterfelijk. Niets houdt ons dan nog tegen om hem te doden. We gaan pijn lijden, krijgen stress en worden langzaamaan gek. Maar dit alles is maar een peulschil in vergelijking met wat ons staat te wachten als we falen.

Episode + Elder One -> Start
Het concept is simpel. De basisdoos bevat reeds 6 episodes en 2 Elder Ones. Je kiest een episode die je wilt spelen en kiest een “Elder One”. Een episode is eigenlijk de locatie waar het ritueel wordt gehouden. Het krioelt er van de cultisten die je in de weg gaan lopen en uiteraard een monstertje hier en daar. Elke episode heeft zijn eigen unieke setup. Deze is steeds terug te vinden op de Episodekaart. Hierop vind je de informatie om het ritueel te verstoren ook terug. Bij elke episode zijn er ook 15 kaarten toegevoegd die je tijdens het spel kunnen helpen of tegenwerken. Dit zijn de Discoverykaarten.
Je gekozen Elder One plaats je op het Story Board samen met de episodekaart en monster/minions-kaarten. Verder ga je met minstens 2 investigators de confrontatie aan. Elke investigator heeft zijn eigen “signature skill” en nog 2 bijkomstige skills. Met deze skills kan je de regels een beetje aanpassen. Maar onder het motto: “nobody is perfect” zijn we ook een heel klein beetje krankzinnig. Deze krankzinnigheid vind je terug op je persoonlijke “insanity”-kaart die willekeurig wordt getrokken aan het begin van het spel.
Je gekozen Elder One plaats je op het Story Board samen met de episodekaart en monster/minions-kaarten. Verder ga je met minstens 2 investigators de confrontatie aan. Elke investigator heeft zijn eigen “signature skill” en nog 2 bijkomstige skills. Met deze skills kan je de regels een beetje aanpassen. Maar onder het motto: “nobody is perfect” zijn we ook een heel klein beetje krankzinnig. Deze krankzinnigheid vind je terug op je persoonlijke “insanity”-kaart die willekeurig wordt getrokken aan het begin van het spel.
“ De regels lichtjes aanpassen, doen we allemaal graag “
Er zijn een paar tracks te vinden op de kaart van een investigator. Je hebt de sanity-track waarop je nooit terug achteruit kan gaan. Deze track wil je in het begin vooruit laten gaan. Deze zorgt ervoor dat je je skills kan upgraden en dat je extra dobbelstenen kan verdienen. Maar aan de andere kant begin je gekker te worden bij elke stap. Je krankzinnigheid begint je zelfs parten te spelen. Deze wordt geactiveerd telkens je een “Insanity Treshold” bereikt op de track. Ik hoef je nu zeker niet te vertellen dat je geëlimineerd bent wanneer je het einde hebt bereikt?
Er is ook nog een stress-track. Deze stelt je in staat om een dobbelsteen opnieuw te rollen of om bepaalde voorwerpen te kopen. Stress is een belangrijk gegeven hier. Zorg ervoor dat je hier steeds genoeg van hebt. Anders kan het wel eens verkeerd aflopen.
Als laatste track is er de Wound-track. Hier ga je uiteraard je wonden op aangeven en je sterft wanneer deze aan het einde komt.

Successen hebben we nodig !!!!!!
Tijdens het spel ga je heel veel dobbelen. Standaard heb je steeds 3 zwarte dobbelstenen ter beschikking. Je kan altijd dobbelstenen bijverdienen, dit door verder te geraken op de sanity-track, bepaalde items, bepaalde skills, … Meer dobbelstenen wil natuurlijk zeggen: meer kans op succes. En successen heb je nodig.
Een beurt van een investigator is heel simpel:
1. Je mag 3 acties uitvoeren:
- Lopen (tot 3 plaatsen ver). De vijand gaat je wel volgen wanneer je hem passeert en je gaat misschien wel wat schade oplopen wanneer je door een brandende kamer loopt.
- 1 vijand aanvallen. Dobbel voor successen.
- Rusten. Dit doe je wel op een veilige plaats. Met andere woorden, er mogen geen vijanden bij je staan. Die gaan je uiteraard niet laten rusten. Je mag je stress-track en/of wound-track 3 stappen terug zetten.
-Wissel-items of … met een andere investigator in je plaats. Enkel conditions kan je niet wisselen.
- De acties van de episode. Deze vind je terug op de episodekaart.
2. Trek een Mythoskaart. Elke episode en Elder One heeft 8 Mythoskaarten. Deze werden tijdens de setup samen geschud. Voer al wat op deze kaart staat uit van boven naar onder. Dit zorgt ervoor dat de horror in het spel nog groter gaat worden. Na een tijdje ga je zelfs vloeken wanneer je er weer eentje trekt en oplost. Eenmaal opgelost, laat je deze open liggen. Sommige kaarten bevatten een Elder One Summoning-symbool die je ook liever niet ziet dan wel.
3. Investigate of vecht. Je mag een Discoverykaart trekken als je op een veilige plaats staat. Deze gaat je bepaalde keuzes geven. Hierin zitten items die je kan gebruiken. Je komt er compagnons tegen die je kunnen helpen. Maar er zitten ook conditions in die je liever niet hebt. Sta je niet op een veilige plaats, dan valt elke vijand waar je bij staat jou aan. Rol de dobbelstenen die je terugvindt bij zijn karakter op de monster/minionskaart. Elk succes is een wound voor je. Hier mag je ook weer je stress gaan gebruiken om opnieuw te rollen.
4. End of turn. Hier zijn een aantal stappen die je moet doorlopen.
- Bepaalde kaarten geven een End of turn-effect die je gaat toepassen
- Rol 1 zwarte dobbelsteen per vuurtoken die je hebt liggen (deze krijg je wanneer je een plaats verlaat met vuur)
- Kijk of er 3 Elder One Summoning-symbolen zichtbaar liggen bij het Mythos deck. De Elder One verplaatst zich 1 stapje op het storyboard. Er gebeuren weer wat minder leuke zaken als hij zich verplaatst op deze track. Dit kan je terugvinden op de episodekaart en Elder One-kaart.
- De Elder One start zijn track in het groen. Eens in het rood, komt hij erbij op het speelveld... en begint de echte nachtmerrie. Hij wordt op de track vervangen door een progression token. Deze track gaat ook nog verder wanneer hij op het speelveld komt.
- Indien de Elder One een End of Turn-effect heeft op zijn kaart wordt deze nu geactiveerd.

Het spel is afgelopen wanneer de Elder One volledig verslagen is. Spring maar eens goed in de lucht, want je hebt gewonnen. Dat is een zeer zeldzaam gebeuren. Voor mij althans.
Het spel is eveneens afgelopen wanneer 1 investigator is geëlimineerd terwijl de Elder One nog niet op het speelveld staat. Ook eindigt het spel onmiddellijk als elke investigator is geëlimineerd terwijl de Elder One op het speelveld staat of als het progression token het einde van de track heeft gehaald.
Conclusie:
Zoals je reeds kon lezen in mijn intro ben ik fan. Ik durf zelfs bijna zeggen die-hard-fan. Voor mij is dit een snelle Arkham Horror. Je speelt het spel solo op een uurtje of anderhalf. De mini’s zijn uitermate mooi. Moest ik kunnen schilderen, ik zou niet twijfelen. Het geeft alleen maar een meerwaarde aan het spel. Hier mag het zicht ook iets hebben vind ik persoonlijk. Dus ik hoop ooit deze te laten schilderen of ik ga zelf op cursus. De kaarten, kartonnen tokens en kartonnen tiles zijn van degelijk materiaal en het artwork is prachtig. Het opstellen van het spel is het enige dat me stoort. Dit neemt toch al gauw een 20-tal minuten in beslag. Je moet de juiste tiles zoeken, alle tokens en vijanden op de juiste plaats zetten, het Mythos deck samenstellen, etc...
Indien je niet van dobbelspellen houdt, is dit niets voor jou. Dobbelgeluk heb je hier wel nodig. Een dobbelsteen veranderen van zijde ga je hier niet kunnen. Wat je gooit, blijft. Je kan wel dobbelsteen per dobbelsteen opnieuw gaan rollen indien gewenst. Maar dit kan ook maar een bepaald aantal keer. Het enige dat je geluk kan verhogen is het aantal dobbelstenen waarmee je mag rollen. Je kan hier best wel met veel tegelijk rollen als je goed hebt opgebouwd tijdens het spel.
Het lopen op de tracks is ook maar middelmatig. Dit gebeurt door middel van een soort token die je op je investigatorkaart plaatst. Mocht je hier tegenaan stoten of je verschuift per ongeluk je kaart, dan kan deze verschuiven. Met wat tegenslag weet je niet meer waar deze precies stond. Gelukkig zijn er hier wel hulpmiddelen voor die geprint kunnen worden met een 3D-printer. Maar die heb ik niet.

De herspeelbaarheid is enorm. Je kan elke episode met een verschillende Elder One spelen. Er zitten er 2 in de basisdoos. En er zijn er reeds 2 op de markt die je los kan kopen. Je kan dan ook nog eens gaan spelen met verschillende investigators. Je vindt er 10 terug in de basisdoos. Speelplezier en -uren genoeg in de doos. Er is ook reeds een Season 2 op de markt en Season 3 is ook in de maak. Is dit een must-have? Voor een verzamelaar uiteraard wel. Voor een beginnende speler zou ik alleen de basis aanraden. Ben je geïnteresseerd in Lovecraft? Ik zou ook met deze starten om dan weer wat verder te gaan in het wereldje van Arkham.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Duur van het spel
+ Lastig te winnen
CON:
- Setup en opruim
- Ruimte op tafel
- Aanduiding tracks
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 2/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 7,6/10
1. Je mag 3 acties uitvoeren:
- Lopen (tot 3 plaatsen ver). De vijand gaat je wel volgen wanneer je hem passeert en je gaat misschien wel wat schade oplopen wanneer je door een brandende kamer loopt.
- 1 vijand aanvallen. Dobbel voor successen.
- Rusten. Dit doe je wel op een veilige plaats. Met andere woorden, er mogen geen vijanden bij je staan. Die gaan je uiteraard niet laten rusten. Je mag je stress-track en/of wound-track 3 stappen terug zetten.
-Wissel-items of … met een andere investigator in je plaats. Enkel conditions kan je niet wisselen.
- De acties van de episode. Deze vind je terug op de episodekaart.
2. Trek een Mythoskaart. Elke episode en Elder One heeft 8 Mythoskaarten. Deze werden tijdens de setup samen geschud. Voer al wat op deze kaart staat uit van boven naar onder. Dit zorgt ervoor dat de horror in het spel nog groter gaat worden. Na een tijdje ga je zelfs vloeken wanneer je er weer eentje trekt en oplost. Eenmaal opgelost, laat je deze open liggen. Sommige kaarten bevatten een Elder One Summoning-symbool die je ook liever niet ziet dan wel.
3. Investigate of vecht. Je mag een Discoverykaart trekken als je op een veilige plaats staat. Deze gaat je bepaalde keuzes geven. Hierin zitten items die je kan gebruiken. Je komt er compagnons tegen die je kunnen helpen. Maar er zitten ook conditions in die je liever niet hebt. Sta je niet op een veilige plaats, dan valt elke vijand waar je bij staat jou aan. Rol de dobbelstenen die je terugvindt bij zijn karakter op de monster/minionskaart. Elk succes is een wound voor je. Hier mag je ook weer je stress gaan gebruiken om opnieuw te rollen.
4. End of turn. Hier zijn een aantal stappen die je moet doorlopen.
- Bepaalde kaarten geven een End of turn-effect die je gaat toepassen
- Rol 1 zwarte dobbelsteen per vuurtoken die je hebt liggen (deze krijg je wanneer je een plaats verlaat met vuur)
- Kijk of er 3 Elder One Summoning-symbolen zichtbaar liggen bij het Mythos deck. De Elder One verplaatst zich 1 stapje op het storyboard. Er gebeuren weer wat minder leuke zaken als hij zich verplaatst op deze track. Dit kan je terugvinden op de episodekaart en Elder One-kaart.
- De Elder One start zijn track in het groen. Eens in het rood, komt hij erbij op het speelveld... en begint de echte nachtmerrie. Hij wordt op de track vervangen door een progression token. Deze track gaat ook nog verder wanneer hij op het speelveld komt.
- Indien de Elder One een End of Turn-effect heeft op zijn kaart wordt deze nu geactiveerd.

Het spel is afgelopen wanneer de Elder One volledig verslagen is. Spring maar eens goed in de lucht, want je hebt gewonnen. Dat is een zeer zeldzaam gebeuren. Voor mij althans.
Het spel is eveneens afgelopen wanneer 1 investigator is geëlimineerd terwijl de Elder One nog niet op het speelveld staat. Ook eindigt het spel onmiddellijk als elke investigator is geëlimineerd terwijl de Elder One op het speelveld staat of als het progression token het einde van de track heeft gehaald.
Conclusie:
Zoals je reeds kon lezen in mijn intro ben ik fan. Ik durf zelfs bijna zeggen die-hard-fan. Voor mij is dit een snelle Arkham Horror. Je speelt het spel solo op een uurtje of anderhalf. De mini’s zijn uitermate mooi. Moest ik kunnen schilderen, ik zou niet twijfelen. Het geeft alleen maar een meerwaarde aan het spel. Hier mag het zicht ook iets hebben vind ik persoonlijk. Dus ik hoop ooit deze te laten schilderen of ik ga zelf op cursus. De kaarten, kartonnen tokens en kartonnen tiles zijn van degelijk materiaal en het artwork is prachtig. Het opstellen van het spel is het enige dat me stoort. Dit neemt toch al gauw een 20-tal minuten in beslag. Je moet de juiste tiles zoeken, alle tokens en vijanden op de juiste plaats zetten, het Mythos deck samenstellen, etc...
Indien je niet van dobbelspellen houdt, is dit niets voor jou. Dobbelgeluk heb je hier wel nodig. Een dobbelsteen veranderen van zijde ga je hier niet kunnen. Wat je gooit, blijft. Je kan wel dobbelsteen per dobbelsteen opnieuw gaan rollen indien gewenst. Maar dit kan ook maar een bepaald aantal keer. Het enige dat je geluk kan verhogen is het aantal dobbelstenen waarmee je mag rollen. Je kan hier best wel met veel tegelijk rollen als je goed hebt opgebouwd tijdens het spel.
Het lopen op de tracks is ook maar middelmatig. Dit gebeurt door middel van een soort token die je op je investigatorkaart plaatst. Mocht je hier tegenaan stoten of je verschuift per ongeluk je kaart, dan kan deze verschuiven. Met wat tegenslag weet je niet meer waar deze precies stond. Gelukkig zijn er hier wel hulpmiddelen voor die geprint kunnen worden met een 3D-printer. Maar die heb ik niet.

De herspeelbaarheid is enorm. Je kan elke episode met een verschillende Elder One spelen. Er zitten er 2 in de basisdoos. En er zijn er reeds 2 op de markt die je los kan kopen. Je kan dan ook nog eens gaan spelen met verschillende investigators. Je vindt er 10 terug in de basisdoos. Speelplezier en -uren genoeg in de doos. Er is ook reeds een Season 2 op de markt en Season 3 is ook in de maak. Is dit een must-have? Voor een verzamelaar uiteraard wel. Voor een beginnende speler zou ik alleen de basis aanraden. Ben je geïnteresseerd in Lovecraft? Ik zou ook met deze starten om dan weer wat verder te gaan in het wereldje van Arkham.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Duur van het spel
+ Lastig te winnen
CON:
- Setup en opruim
- Ruimte op tafel
- Aanduiding tracks
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 2/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 7,6/10