MY CITY: Roll & Write


In 'My City: Roll & Write' ben jij de architect die ervoor moet zorgen dat alle huisjes zo goed en efficiënt mogelijk geplaatst worden. Krijg jij het voor elkaar om de verschillende vormen gebouwen zo goed mogelijk in elkaar te puzzelen en er vandoor te gaan met het goud zonder dat dit ten koste gaat van de natuur?

Je begint het spel als pionier en probeert een zo mooi en efficiënt mogelijke stad op te bouwen. Dit doe je door het spelen van één spelletje of door het combineren van meerdere spellen na elkaar in een campagne. Deze laatste bestaat uit vier hoofdstukken van telkens drie spellen. Het spel heeft altijd een aantal rondes tot je niet meer wil of kan bouwen. De verschillende rondes bestaan uit het gooien van de drie gebouwdobbelstenen, de witte dobbelsteen om aan te geven welk type gebouw en de blauwe dobbelstenen voor de grootte van het gebouw.



Licht en snel
Het spel is in 10 seconden opgezet. Je pakt één van de 12 verschillende spelbladen, een potlood en de drie dobbelstenen erbij en je bent klaar om te spelen. Ook de regels van het spel zijn heel eenvoudig. De basis ligt hem in het gooien van de dobbelstenen en vervolgens teken je het geworpen resultaat op je blaadje. Ieder hoofdstuk voegt een nieuw element toe wat ervoor zorgt dat je telkens toch weer net op een andere manier moet zien te scoren. Dat maakt 'My City: Roll & Write' een lekker vlot spel voor als je even een kwartiertje tijd hebt, een ware 'filler' dus.




Winnen  of Verliezen
Wanneer je 'My City: Roll & Write' solo speelt, probeer je een zo hoog mogelijke score neer te zetten. Echt verliezen zit er dus niet in tenzij je voor jezelf uitmaakt dat lager scoren dan je vorige score verlies oplevert, dan wel voor dat specifieke spel of hoofdstuk. Het grote verschil tussen de grote broer 'My City' en de Roll & Write-versie is toch de geluksfactor. De juiste vorm rollen bepaalt voor een groot stuk het spel. Waar je in 'My City' gebruik maakt van kaartjes waarvan er één vorm is van ieder soort gebouw, kan je bij 'My City: Roll & Write' de pech hebben dat je meerdere malen hetzelfde onhandige gebouw achter elkaar dobbelt. 



Kwaliteit
Het doosje kreeg een standaard vorm zoals we die kennen van spellen zoals 'Clever' en 'Keer op Keer': sterk en compact. Het spel is gemaakt voor 1-6 spelers en er zitten per spel 12 dubbelzijdige blaadjes in. Mijn advies hier is deze te lamineren voor langer speelplezier. Het gewicht van de dobbelstenen is voor mij het enige nadeel, ze voelen aan als lege, plastic kubussen. Deze hadden gerust wat zwaarder mogen zijn.



Conclusie
De puzzelfactor en de tijd dat het kost om het spel neer te leggen en te spelen is waar ik mijn plezier uit haal. Lekker om even de dag mee te starten bij een kop koffie... of eens lekker tussendoor om de dag te breken. Wanneer je deze een tijdje niet gespeeld hebt zit je niet met je hoofd weer in het regelboekje. Nee, door de makkelijke spelregels ben je meteen weer mee. Vooral het spelen van de campagne vond ik erg leuk. Ieder hoofdstuk was er variatie en speelde het anders genoeg om het interessant te houden.


Review door Roy de Waal voor De Solo Spelers ©

Pro
+ Snelle setup
+ Speelduur
+ herspeelbaar

Con
- Te lichte dobbelstenen
- Geen potlood meegeleverd

Referentiepunten
Theme: 3/5
Art / Componenten: 6/10
Spelregels: 5/5
Setup / Speeltijd: 5/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win / verlies conditie: 3/5
Herspeelbaar: 5/5
Spelplezier: 8/10

Algemene Score: 7,6/10