
Een grote dungeon crawl in een doosje niet groter dan je hand met een layout van een map die nooit hetzelfde is, monsters die meedogenloos zijn en een grote baas op het eind en voor dit alles krijg je maar een beperkt aantal beurten, dit is Tiny Epic Dungeons.
In Tiny Epic Dungeons is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk de baas opzoekt voordat de tijd om is. Om de kamer van de baas te betreden heb je sleutels nodig en de hoeveelheid sleutels is afhankelijk met hoeveel helden je speelt. Deze sleutels zijn speciale vijanden die je moet verslaan zodra je ze gevonden hebt. Onderweg kom je ook nog gevaren tegen zoals Goblins en valstrikken. Het is dan ook de bedoeling dat je zo efficiënt mogelijk monsters verslaat om items en spreuken te verzamelen om je voor te bereiden op de baas. Tegen welke baas je vecht is pas duidelijk op het moment dat je zijn kamer binnentreed.
Lopen, rollen en klaar
RPG in reisformaat
Voor een doosje zo klein bevat Tiny Epic Dungeons toch nog redelijk wat componenten. De setup duurt geen half uur maar je bent er toch wel een paar minuten mee bezig. Dit komt vooral door het schudden van de verschillende kaartendecks en de opbouw van de dungeon tegels. Als voordeel heb je wel dat na je eerste potje de opgezet sneller is omdat je alleen nog maar alle decks hoeft te schudden. Het spel zelf kan gespeeld worden in een tijdsbestek van zo'n 30 tot 60 minuten, afhankelijk of je de baas kan bereiken. De componenten zijn mooi afgewerkte houten blokjes en de miniaturen zijn zeer gedetailleerd. De kaarten zijn ook van goede kwaliteit, alleen hadden deze wel iets dikker mogen zijn; ik vind ze erg snel buigen. De doos zelf heeft mooie art en is voorzien van dik materiaal.
Simpel maar toch te moeilijk?
Ondanks dat de basis van het spel overzichtelijk is maken alle verschillende icoontjes het je er niet makkelijker op. Er staat wel een degelijk overzicht van alle icoontjes op de achterkant van het regelboekje maar dan nog loop je tegen een hoop vragen aan. Die hoeveelheid aan icoontje zorgden ervoor dat ik steeds uit het spel werd gehaald om op te zoeken wat ze precies betekenden. Met die reden heb ik zelf een overzicht gemaakt van elke kaart, in het Nederlands. En ja, nog zo iets, de testjes die je moet maken door het werpen van dobbelstenen. Op je character kaart staat met hoeveel dobbelstenen je mag gooien voor een specifieke test. Dit kan een Kracht, Behendigheid of Intellect test zijn. Behaalde je het gewenste resultaat dan krijg je voor elke dobbelsteen die je niet gebruikte, de op de dobbelsteen getoonde energie of leven. Dit geeft je de mogelijkheid om aan energie of leven te komen zonder dat je daarvoor een rust actie moet nemen.
Variatie is eindeloos maar meedogenloos
Elk potje geeft een unieke layout van de dungeon en jij mag bepalen wanneer je een nieuwe kamer ontdekt en hoe je deze passend aan de dungeon legt. Ook weet je niet van te voren tegen welke Baas en Minions je komt te staan, ook daar zit genoeg variatie in en dat maakt elk potje uniek. Wat ik wel jammer vind is dat er niet veel verschillende Goblins bijkomen, dit ging mij wel snel vervelen. Met de uitbreidingen erbij werd dit wel beter, maar dat zal ik uitleggen in een andere review.
Een spel wat ik graag op tafel leg
Als groot fan van dungeon crawlers moet ik zeggen dat Tiny Epic Dungeons mij positief verraste. Ja, het is erg meedogenloos, en moeilijk, en je zal vier op de vijf potjes verliezen maar dat maakt het spel voor mij juist spannend. Het geeft een heerlijk gevoel wanneer alles goed uitpakt. De variatie in de kamer, de tegeltjes, de minions, de bazen, items en spreuken, er is genoeg om het interessant te houden. Het enige minpuntje: de variatie in Goblins én de hoeveelheid verschillende icoontjes met hun gebrek aan een duidelijke uitleg.
Review door Roy de Waal © voor De Solo Spelers ©
Pro
+ Snelle Setup
+ Speelduur
+ Herspeelbaarheid
+ Componenten
+ Goed Thema
Con
- Weinig verschillende Goblins
- Kaartjes mochten dikker
- Moeilijk te winnen
Referentiepunten
Theme: 5/5
Art / Componenten: 7/10
Spelregels: 3/5
Setup / speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 3/5
Win / verlies conditie: 2/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10
Algemene Score: 7,6/10