Hit Z Road is een snel en morbide, wat kitscherig, spel waar je aan een road trip naar het zuiden begint. Je vertrekt vanuit Chicago en gaat langs Amerika's beroemde Route 66, een weg die nu geteisterd wordt door zombies. Terwijl je door een reeks avonturenkaarten vol gevaren reist, vecht je tegen zombiehordes, rijd je in verlaten schoolbussen, scharrel je naar benzine en kogels en verken je een donker, besmet Amerikaans platteland vol rondsjouwende ondoden, spookachtige kermissen en giftige gaspluimen. Je doelstelling is om in leven te blijven tot je de veilige zandstranden van de Californische kust bereikt.
Hit Z Road is snel opgezet. Er zijn drie soorten kaarten (level 1, 2 en 3) die je apart schudt om een trekstapel van te vormen. Onderaan komen level 3-kaarten, daarop level 2 en bovenaan level 1-kaarten. Je neemt een overlever in de gekozen spelerskleur en vier grijze overlevers, vier rode benzinetokens, vier blauwe kogeltokens en nog eens vier gele adrenalinetokens. De tokens komen in mooi gestanste vorm van kroonkurken die perfect bij dit zombiethema passen. De kaarten worden verdeeld volgens een af te leggen weg. Twee open kaarten vormen de onderste weg, één open en één gesloten kaart vormt de middelste weg en de bovenste weg krijgt twee gesloten kaarten. Afhankelijk van welke weg je kiest krijg je extra tokens of moet je er zelfs afgeven. Onderaan, de rij met de open kaarten, moet je twee zelf gekozen tokens afgeven, je weet namelijk wat je te wachten staat. Kies je echter voor de gesloten weg dan krijg je twee zelf te kiezen tokens, er wacht je immers een verrassing en je bent maar beter goed voorbereid.
De te maken keuze is volledig afhankelijk van wat er op die zichtbare kaarten staat. Is de weg moeilijk, dan kies je misschien beter voor de bovenste rij en hou je blindweg best alvast je geweer ter hand, je krijgt er ook nog eens tokens voor. Hmmm. Elke zichtbare kaart geeft je vier zaken mee. Links bovenaan op de kaart staat er wat je van tokens ontvangt eenmaal je die weg bewandelt. Dit kan zowel benzine, adrenaline als kogels zijn. Die tokens ontvang je onmiddellijk en mag je meteen inzetten. Rechts bovenaan staan op bepaalde kaarten de te verdienen punten. Rechts onderaan staan dan weer de zombies die je willen aanvallen. Onderaan links staat het effect van de kaart. Dit effect kan gaan van iets goeds, zoals het redden van een overlever, tot minder goeie uitkomsten, zoals het toevoegen van zombies bij elke worp met een schedel.
Beknopt: je kiest de weg (boven, onder of midden) en draait, al dan niet, de eerste kaart open. Je ontvangt tokens, voert het effect uit en vecht tegen de zombies. Dat vechten doe je met zwarte (en/of rode) dobbelstenen (afhankelijk van de zombies) en dit verloopt in drie fases. Eerst beslis je of je kogels wil inzetten. Per kogeltoken mag je twee dobbelstenen werpen. Werp je een schietschijf met een dobbelsteen dan sterft er meteen een zombie, je schot was raak en trof hem vanop afstand. Na dat afstandsgevecht kun je er alsnog voor kiezen om het gevecht niet verder te zetten. Daarvoor geef je twee benzinetokens af en rijd je met je truck de andere richting uit, weg van de zombies. Je ontvangt de kaart dan niet en de eventuele punten erop uiteraard ook niet. Kies je er toch voor om door te gaan met een veldgevecht dan werp je met eenzelfde aantal dobbelstenen als je overlevers hebt. Je begint het spel met vier grijze overlevers en één overlever in je spelerskleur, dit zijn vijf te werpen dobbelstenen.
Op de dobbelstenen staat driemaal een schietschijf (twee gewone en eentje met een bliksem erbij), een blanco kant, een schedel (met bliksem) en een bliksem. Na je worp kijk je eerst of er schedels bij die worp zitten. Die kun je ‘neutraliseren’ door een bliksem af te geven. Kun je dit niet dan sterft er een overlever per schedel die je niet kon neutraliseren. Voor elke schietschijf die je werpt, sterft er een zombie. Bij de schietschijf met bliksem kun je kiezen om een geel adrenalinetoken af te geven om nog een extra zombie te mollen. De blanco kant doet niets en bij de kant met het bliksemsymbool kun je een adrenalinetoken besteden om een zombie te elimineren. Het gevecht gaat door tot alle zombies dood zijn of er geen overlevers meer zijn.
" de componenten schitteren … of net niet "
Uiteraard zijn er nog een aantal kleine andere aspecten in het spel die het allemaal nog wat moeilijker maken. Zo heb je ‘hordes’ (rode) zombies die je kunnen aanvallen, waarbij de rode dobbelsteen in het spel komt. Ook zijn er nog grote, ronde tokens met symbolen erop die je uit de voorraad moet pakken wanneer je een kaart trekt met dat eigenste symbool erop. Ook hier kunnen weer een aantal goeie en slechte dingen gebeuren. Maar dat is in een notendop wat je doet bij Hit Z Road.
Conclusie:
Hit Z Road, een spel uit 2016, heeft de afgelopen jaren in de sologemeenschap redelijk wat liefhebbers gemaakt. Vooral in de Amerikaanse regio, al is dat een assumptie, wat ongetwijfeld te maken heeft met het sterke ‘Ameri-trash / zombie’ thema. De snelle opzet en de beperkte keuzes, die er wel toe doen, hebben er ongetwijfeld ook mee te maken.
De kaarten zijn prachtig geïllustreerd en de componenten schitteren … of moet ik liever zeggen 'niet'. De kaarten en de doos zien er versleten en vuil uit; de tokens als kroonkurken vormen de kers op de taart. Het hele uiterlijk is uniek en de, veelal houten, onderdelen zijn van topkwaliteit. Een lust voor het oog en een voorbeeld van hoe het ook anders kan.
Ik kreeg dit spel in de Franse versie cadeau. Het is noemenswaardig te vermelden dat ik zelf de vertaalde tekst op de kaarten heb gekleefd, zoals je op de foto’s kan zien. Hou daar wel even rekening mee, er bestaat namelijk geen Nederlandstalige versie van dit spel.
Hit Z Road is een lichte en eenvoudige dice-chucker die in korte tijd op tafel ligt en speelt. Het is een amusant spelletje met simpele regels, eentje waar je jezelf eens goed kunt uitleven op zombies.
CON:
- Herspeelbaarheid
Hit Z Road is een lichte en eenvoudige dice-chucker die in korte tijd op tafel ligt en speelt. Het is een amusant spelletje met simpele regels, eentje waar je jezelf eens goed kunt uitleven op zombies.
Als solospel bevat het een aantal bevredigende maar niet al te moeilijke beslissingen. De tensie zit hem vooral in het push-your-luck mechanisme met de gekende en gedekte kaarten. Ga je voor de veilige keuze of kies je toch voor het onzekere, met vaak alle gevolgen van dien? Samen met een uitgebalanceerd dobbelsteengevecht, dat niet al te willekeurig uitvalt, en de aantrekkelijke componenten past dit netjes in de ‘bloederige filler’-categorie.
EINDCONCLUSIE: ★ ★ ★ ☆ ☆
PRO:
+ Speelduur
+ Snelle setup
+ Prachtige componenten
+ Speelduur
+ Snelle setup
+ Prachtige componenten
CON:
- Herspeelbaarheid
- Beperkte beslissingen
- BYHS (beat your high score)
Review door Gert Scheerlinck © Voor de Solo Speler ©