
Ik ben geen grote fan van Roll & Write-spelletjes maar aan de andere kant ben ik een grote fan van The Castles of Burgundy-reeks. Deze Roll & Write kon dus natuurlijk niet in mijn collectie ontbreken.
Voor de niet-kenners van deze reeks: je gaat als invloedrijke edele je best doen om je hertogdom naar welvaart te leiden en dit door handel en diplomatie. Je kan vee fokken, de kerk steunen, steden bouwen, …

Veel heb je niet nodig
Het doosje bevat niet veel materiaal: vijf dobbelstenen, vijf potloodjes en een boekje van aan 100-tal pagina’s. De pagina’s zijn dubbelzijdig gedrukt en bevatten vier verschillende hertogdommen. Er zit dus wel wat variatie in het doosje.
Het is de bedoeling om je hertogdom zo snel mogelijk te vullen en het liefst zo volledig mogelijk. Het spel bestaat uit 3 fasen. Bij de solovariant krijg je per fase 8 ronden en ga je logischerwijze in totaal zo'n 24x dobbelen.
Je hertogdom bestaat uit verschillende gegroepeerde hexen die de verschillende gebieden voorstellen. Zo zijn er de blauwe gebieden, de rivieren, de gele zijn de weiden, paars is dan weer voor de kloosters, enz. Er zijn groepjes van 1 hex groot, 2 hexen groot en zo tot 4 hexen groot. Hoe groter het gebied dat je vult, hoe meer punten je krijgt. Ook de snelheid is daarbij van belang. Hoe sneller je een gebied gevuld krijgt, hoe meer punten je ontvangt. Zo ontvang je voor een gebied van 4 hexen groot in fase 1 maar liefst 13 punten. Als je echter dit gebied pas gevuld krijgt in fase 3, ontvang je nog maar 7 punten. Je begrijpt al wel dat dit de manier is om punten te gaan scoren. Je krijgt ook telkens een bonus wanneer je een gebied gevuld hebt. Deze kan je dan weer nuttig gaan gebruiken tijdens het spel.
Het blijft dobbelen natuurlijk, gelukkig zijn er de bonussen
Een ronde is heel simpel: rol de vijf dobbelstenen en combineer één gekleurde dobbelsteen met één gewone dobbelsteen. That’s it… Er komt natuurlijk wel nog wat meer bij kijken. Je mag, vooraleer je de eerste keer werpt, al een kasteel aanduiden vanwaar je vertrekt. De volgende hex die je wilt aanduiden moet dan weer grenzen aan dat kasteel. Dus om het even samen te vatten: elke combinatie van twee dobbelstenen die je kiest moet je kunnen laten grenzen aan een reeds eerder aangeduide hex.
Maar opgelet, elke kleur heeft zijn eigen willetje. Zo mag je bij paars (kloosters) enkel een één of een twee invullen. Grijs (mijnen) en blauw (rivieren) krijgen enkel een drie of vier. Oranje gebieden (steden) moeten allemaal verschillende waarden hebben binnen dat gebied. En dan heb ik het nog niet over groen (kastelen) en geel (weiden).
Gelukkig heb je na een tijdje wel wat bonussen gespaard door het vullen van de verschillende gebieden. Die kan je gebruiken om bijvoorbeeld zelf eens een kleur te kiezen in plaats van de kleur van de dobbelsteen te nemen. Het zijn de monniken die je daarbij helpen wanneer je een volledige paars gebied hebt. In hetzelfde opzicht kan je dat ook met de ogen van de dobbelsteen doen. Dit doen de werkers van een volle stad voor je, en zo zijn er nog wel een paar nuttige bonussen.

Conclusie:
Deze Roll & Write heeft me aangenaam verrast ondanks of dankzij het vertrouwde concept van Castles of Burgundy. Je vult best zo snel mogelijk een gebied en het liefst ook nog eens zo snel mogelijk elke kleur en dit allemaal om de meeste punten weg te snoepen. Dobbelgeluk komt er zeker bij kijken en er zijn ongetwijfeld beurten waarin je niets zal kunnen doen. Na een tijdje heb je gelukkig wel de nodige bonussen om dat toch wat te kunnen manipuleren.
Over het materiaal valt weinig te zeggen. Je krijgt gewone, standaard houten dobbelstenen, de gekende potloodjes zonder gommetje en de invulblaadjes. Positief is dat die laatste dubbelzijdig werden gedrukt. Je kan deze invulblaadjes natuurlijk plastificeren en hoeft dit ook maar vier keer te doen... voor elk hertogdom eentje.
Dit is ook zo’n spelletje dat niet veel plaats inneemt en gerust mee op reis kan. Castles of Burgundy: The Dice Game is een Beat Your Own Score (BYOS). Je hebt al 50 punten nodig om iets te bereiken en heb je er 60 of meer, dan ben je excellent bezig. Eenmaal over de 70… tja dan ben je gewoon de beste. Voor alle duidelijkheid, dat is me nog niet gelukt.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Opzettijd
+ Overzichtelijke blaadjes
CON:
- Potloodjes
- Dobbelgeluk (het blijft een R&W)
- BYOS
Referentiepunten:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 3/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 2/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,9/10
Je hertogdom bestaat uit verschillende gegroepeerde hexen die de verschillende gebieden voorstellen. Zo zijn er de blauwe gebieden, de rivieren, de gele zijn de weiden, paars is dan weer voor de kloosters, enz. Er zijn groepjes van 1 hex groot, 2 hexen groot en zo tot 4 hexen groot. Hoe groter het gebied dat je vult, hoe meer punten je krijgt. Ook de snelheid is daarbij van belang. Hoe sneller je een gebied gevuld krijgt, hoe meer punten je ontvangt. Zo ontvang je voor een gebied van 4 hexen groot in fase 1 maar liefst 13 punten. Als je echter dit gebied pas gevuld krijgt in fase 3, ontvang je nog maar 7 punten. Je begrijpt al wel dat dit de manier is om punten te gaan scoren. Je krijgt ook telkens een bonus wanneer je een gebied gevuld hebt. Deze kan je dan weer nuttig gaan gebruiken tijdens het spel.
“ Gewoon de juiste dobbelstenen combineren “Wat betreft de dobbelstenen... Het spel bevat twee dobbelstenen met de gewone ogen van 1 tot 6. De twee andere dobbelstenen zijn bedrukt met de zes kleuren die corresponderen met je gebieden. En dan is er nog één dobbelsteen met zandlopertjes erop: vier zijden met één zandlopertje en twee zijden met twee zandlopertjes. De goederen die je verzamelt tijdens het spel kan je verkopen wanneer de twee zandlopertjes worden gerold. Verder hebben deze zandlopertjes geen aanvulling bij het solospel.
Het blijft dobbelen natuurlijk, gelukkig zijn er de bonussen
Een ronde is heel simpel: rol de vijf dobbelstenen en combineer één gekleurde dobbelsteen met één gewone dobbelsteen. That’s it… Er komt natuurlijk wel nog wat meer bij kijken. Je mag, vooraleer je de eerste keer werpt, al een kasteel aanduiden vanwaar je vertrekt. De volgende hex die je wilt aanduiden moet dan weer grenzen aan dat kasteel. Dus om het even samen te vatten: elke combinatie van twee dobbelstenen die je kiest moet je kunnen laten grenzen aan een reeds eerder aangeduide hex.
Maar opgelet, elke kleur heeft zijn eigen willetje. Zo mag je bij paars (kloosters) enkel een één of een twee invullen. Grijs (mijnen) en blauw (rivieren) krijgen enkel een drie of vier. Oranje gebieden (steden) moeten allemaal verschillende waarden hebben binnen dat gebied. En dan heb ik het nog niet over groen (kastelen) en geel (weiden).
Gelukkig heb je na een tijdje wel wat bonussen gespaard door het vullen van de verschillende gebieden. Die kan je gebruiken om bijvoorbeeld zelf eens een kleur te kiezen in plaats van de kleur van de dobbelsteen te nemen. Het zijn de monniken die je daarbij helpen wanneer je een volledige paars gebied hebt. In hetzelfde opzicht kan je dat ook met de ogen van de dobbelsteen doen. Dit doen de werkers van een volle stad voor je, en zo zijn er nog wel een paar nuttige bonussen.

Conclusie:
Deze Roll & Write heeft me aangenaam verrast ondanks of dankzij het vertrouwde concept van Castles of Burgundy. Je vult best zo snel mogelijk een gebied en het liefst ook nog eens zo snel mogelijk elke kleur en dit allemaal om de meeste punten weg te snoepen. Dobbelgeluk komt er zeker bij kijken en er zijn ongetwijfeld beurten waarin je niets zal kunnen doen. Na een tijdje heb je gelukkig wel de nodige bonussen om dat toch wat te kunnen manipuleren.
Over het materiaal valt weinig te zeggen. Je krijgt gewone, standaard houten dobbelstenen, de gekende potloodjes zonder gommetje en de invulblaadjes. Positief is dat die laatste dubbelzijdig werden gedrukt. Je kan deze invulblaadjes natuurlijk plastificeren en hoeft dit ook maar vier keer te doen... voor elk hertogdom eentje.
Dit is ook zo’n spelletje dat niet veel plaats inneemt en gerust mee op reis kan. Castles of Burgundy: The Dice Game is een Beat Your Own Score (BYOS). Je hebt al 50 punten nodig om iets te bereiken en heb je er 60 of meer, dan ben je excellent bezig. Eenmaal over de 70… tja dan ben je gewoon de beste. Voor alle duidelijkheid, dat is me nog niet gelukt.
Review door Davy Peeters © Voor de Solo Speler ©
PRO:
+ Herspeelbaarheid
+ Opzettijd
+ Overzichtelijke blaadjes
CON:
- Potloodjes
- Dobbelgeluk (het blijft een R&W)
- BYOS
Referentiepunten:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 3/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk vs Strategie: 2/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,9/10