BOT FACTORY




Het doel in Bot Factory is om projecten en onderdelen te verzamelen en vervolgens zo snel mogelijk vijf robots in elkaar te zetten. Onderweg wil je ook nog eens de waarde van de robots die je produceerde verhogen. Sandra, een consultant, beweegt doorheen de verschillende afdelingen van de speelgoedfabriek en blokkeert plaatsen waar spelers terecht kunnen. Het spel gebruikt dezelfde manier om de speelvolgorde te bepalen als bij grote broer Kanban. De beurten worden namelijk bepaald door de posities van de arbeiders op het bord.

Ik keek enorm uit naar de komst van deze Bot Factory. De voornaamste reden ligt wat voor de hand, de spellen van Vital Lacerda zijn expert-spellen en krijgen vaak de stempel ‘zwaar’ toebedeeld. Zelf ben ik een speler die van iets lichter werk houdt, in de spellen van zijn hand had ik vaak maar weinig interesse. Deze Bot Factory is echter het eerste spel dat elementen uit het zwaardere genre gebruikt (zie Kanban) maar het allemaal gestroomlijnd maakt, meer familiegericht ook. Het valt allemaal wat makkelijker te begrijpen en door het spel als een fabriek voor te stellen waar je speelgoedrobotjes maakt door in verschillende afdelingen langs te gaan, komt het thema heel duidelijk over.



De speelgoedfabriek en zijn afdelingen
Bot Factory is een worker placement-spel waarbij je een actie kiest door je speelfiguur op een vakje in één van de vier afdelingen te zetten. Elke afdeling heeft zo zijn eigen functie binnen de fabriek en elke afdeling heeft twee tot drie vrije plaatsen waar arbeiders hun taken kunnen uitvoeren. In de Projectafdeling kan je blauwdrukken kiezen van welke robots je wil maken. In de Productie-afdeling, het tweede speelbord, worden de koppen, torso’s en benen van de robots gemaakt in verschillende kleuren. Je voert er een aantal acties uit waar je, door aan een radarwiel te draaien, ervoor zorgt dat de nodige onderdelen tot bij jou terechtkomen. In de Assemblage-afdeling kan je die robotonderdelen monteren tot een volwaardige speelgoedrobot, in de kleur van je blauwdruk. Tenslotte heb je de Finance-afdeling waar spelers contracten afsluiten en waar de prijs gemanipuleerd wordt.


Sandra, ingehuurd als lieve consultant
De beschikbare plaatsen waar je werker naartoe kan, geven in de afdeling dezelfde acties, alleen het aantal acties verschilt. De plaats waar je werker komt te staan is van belang, niet alleen voor de acties, maar ook voor de beurtvolgorde. Het is de arbeider die zich het meest links bevindt die als eerste de keuze krijgt naar welke afdeling hij vervolgens wil verhuizen, je kunt namelijk niet in dezelfde afdeling blijven. Bijkomend loopt ook Sandra nog eens in je weg, want je kan niet naar de afdeling waar Sandra zich bevindt... en dat beperkt de keuze toch enigszins. 
Echt kwaadaardig is ze niet, ze loopt gewoon in de weg
Eeuh... Sandra? Sandra was manager bij de autofabriek in Kanban (een ander spel van Lacerda) en is nu aangeworven als consultant om de gang van zaken op te volgen in de speelgoedfabriek. Ze bezoekt per beurt een afdeling en je kunt haar alleen ontmoeten wanneer ze bij jou komt. Andersom, dat gaat en mag niet. Op zich doet Sandra niet echt veel, ze vult wat onderdelen aan en verhoogt zelfs de waarde van de zwakste robots. Echt kwaadaardig is ze niet, alleen loopt ze vaak in de weg, wat best frustrerend kan zijn.


Vilela, de 'solo' inspecteur die dwarsboomt.
De plaatsjes voor arbeiders zijn beperkt, zeker als je met meerdere spelers speelt. Je zult zeker niet altijd alles kunnen uitvoeren wat je in gedachten had. In het solospel valt dit best mee maar je komt er wel Vilela tegen. Vilela is een inspecteur die je het werken in de fabriek moeilijk maakt. Hij zal je tegenwerken door robotonderdelen of projecten ‘uit productie’ te halen. Noem het gerust ‘tegels' stelen in het spel. Met hem in de buurt wordt je contracten vervullen een ware opgave. Wanneer je bijvoorbeeld als opdracht drie robots in eenzelfde kleur in elkaar moet zetten en Vilela neemt er eentje uit productie kun je nog onmogelijk die opdracht in die kleur afwerken (er zijn in het solospel maar 3 robots per kleur). Het is dan aan jou om drie robots van een andere kleur te bouwen. Als je weet dat je in het spel maar vijf robots kan bouwen moet je je strategie wel drastisch aanpassen. Daartegenover staat dat je het weghalen van die derde robot wel kan tegengaan of vertragen. Lees hiervoor zeker verder tot de conclusie. 
Falen in de opdracht is dus ontslagen worden, wat resulteert in een verlies van het spel. Slaag je wel in de opdracht, dan tel je de eindscore op om je prestaties te evalueren. Je houdt Vilela dus best goed in de gaten. Vilela neemt zijn acties aan de hand van eenvoudige solokaartjes die je in zijn beurt omdraait. Die kaartjes bepalen naar welke afdeling hij gaat en wat hij daar inspecteert en uit productie haalt, of liever gezegd ‘saboteert'. 


Van productie gesproken
Dit spel is prachtig en heel aanwezig op de tafel. Van Eagle-Gryphon hadden we natuurlijk niets anders verwacht. De bot-meeples zijn geweldig en alle onderdelen, van tegels tot houten speech tokens, zitten perfect in een functionele insert gestopt. Functioneel, omdat je per speler je bakje met speelstukken eruit kan nemen, wat het opzetten van het spel gemakkelijker maakt. Alles blijft heel overzichtelijk. Ook een shout-out voor het ‘wiel’ op het productiebord. Dat wiel past perfect en blijft niet onder de radar (bedoelde woordspeling). De vier speelborden naast elkaar zorgen wel voor een volle tafel en het zorgt er misschien zelfs voor dat sommige spelers ondersteboven moeten volgen. Je kunt de speelborden ook los van elkaar plaatsen, maar dan mis je wel de 'beleving' van het doorlopen van de fabriek. Als je solo speelt, vormt dat uiteraard geen enkel probleem, reden te meer. 


Conclusie 
Bot Factory speel je in een uurtje en de setup verloopt daarbij enorm vlot dankzij de zeer functionele insert. Ondanks de eenvoudige regels (het regelboek doet daarbij een fantastische job) zit er best wat strategie in dit spel. Op voorhand je zet plannen is toch een must om efficiënt te werk te gaan in de speelgoedfabriek. De keuzes en uit te voeren acties zijn leuk en creëren voldoening, zeker wanneer er opeenvolgende combo’s ontstaan. Misschien lagen mijn verwachtingen wat hoog, gezien ik na het spelen ervan toch achterblijf met een aantal bedenkingen. Bot Factory voelde van tijd tot tijd teveel aan als een filler. Het spel is ‘licht’... te licht voor een Lacerda. Ik krijg de indruk dat de doelgroep tieners of jong volwassenen is. Bot Factory speelt als een uitstekende introductie tot het worker placement-genre. De expert-spelers halen beter grote broer Kanban in huis, daar waar Sandra niet fungeert als consultant maar als ware manager. Op strategisch vlak zit er, wat mij betreft, bij het solospel toch wel een foutje in het mechanisme. Je kunt voorkomen dat Vilela robots uit productie haalt door 2 onderdelen te bouwen in de assemblage-afdeling van die kleur. Door de manier waarop de solokaartjes werken ben je weer voor even veilig en het levert je zelfs voordelen op (in de vorm van speech tokens). Je kunt dan rustig je gang gaan zonder al teveel gestoord te worden door Vilela. En dit bleek achteraf niet alleen mijn mening, ook een collega reviewer merkte dit op tijdens een gesprek met haar over Bot Factory. Waarschijnlijk valt dit niet elk spel zo uit te spelen maar ik wil het toch aanhalen voor de volledigheid. 
Ben je op zoek naar een spel dat thematisch dik in orde is, dat er fantastisch uitziet, dat enorm vlot speelt met zijn eenvoud aan regels en interessante keuzes, dat voor leuke combo’s en een niet voor de hand liggende puzzel zorgt, zoek dan niet verder, dit zijn Bot Factory’s grootste troeven. Ook voor wie solo liever het lichtere genre speelt en houdt van een uitdagende filler, is dit een mooie aanwinst.

Review door Gert Scheerlinck © voor De Solo Spelers ©


REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4 / 5
Art / Componenten: 8 / 10
Spelregels: 4 / 5
Setup / Speeltijd: 4 / 5
Geluk vs Strategie: 3 / 5
Win- / Verliesconditie: 3 / 5
Herspeelbaarheid: 3 / 5
Spelplezier: 7 / 10
ALGEMENE SCORE: 7.2/ 10