Drie auto’s komen de laatste bocht door op naar het rechte stuk. Het is de rode auto met startnummer drie die met een goede slipstream en op vol vermogen de koppositie overneemt van de groene auto met startnummer 5. Net voor de laatste bocht is het echter de zilverkleurige auto die met twee mooie remacties toch nog de twee concurrenten weet in te halen. De zilverkleurige auto schakelt op het rechte stuk naar vierde versnelling en door zijn sterke motor achterin weet hij alsnog zijn voorsprong te behouden. Hij komt als eerste over de finish en achter hem volgt er een spannende strijd tussen de groene en rode auto om de tweede en derde plaats. Terwijl de blauwe, zwarte en gele auto de laatste bocht nog moeten doorkomen vloeit de champagne al rijkelijk op het podium.

Speloverzicht
Het spel Heat: Pedal to the Metal laat je ervaren hoe het is om zelf deel te nemen aan een spannende autorace uit vervlogen tijden. In de solomodus race je trouwens tegen echte legendes. Het racen doe je door te kiezen in welke versnelling je zal rijden en dit bepaalt meteen ook de hoeveelheid te spelen kaarten. Ga je echter te hard door de bochten dan spin je zowaar de grindbak in en verlies je flink wat plaatsen.
De setup van Heat gebeurt in een paar minuten: je kiest een circuit om op te racen, een kleur auto met bijhorend spelersbord, versnellingspook en kaarten. Op het circuitbord wordt omschreven met hoeveel Heatkaarten je in je motor begint en ook hoeveel stresskaarten je in je stapel moet schudden. Als alle kaarten goed geschud zijn leg je ze op je spelersbord, vervolgens pak je het speelbord voor de legendes en de tien legendes-kaarten. Als laatste bepaal je het aantal tegenstanders en hun willekeurige startopstelling. Je bent nu klaar voor een stevig potje racen!

Het dashboard van de auto
Heat verloopt in negen stappen (zie het dashboard) waarvan er drie stappen verplicht zijn, de andere zes zijn optioneel. Bij de eerste stap bepaal je in welke versnelling je gaat rijden, dit bepaalt ook hoeveel kaarten je mag spelen. Standaard kan je ervoor kiezen om één versnelling te wisselen. Wil je twee versnellingen op- of terugschakelen dan moet je een Heat betalen. Dit doe je door de Heatkaart vanuit je motor op de aflegstapel te leggen. Het aantal te spelen kaarten is cruciaal en zelfs bepalend voor het verloop van de race.
Na het bepalen van het aantal kaarten is het tijd voor stap drie waar de auto’s zich verplaatsen. In je beurt ga je het aantal vakken vooruit, gelijk aan het aantal punten op je kaarten. Belangrijk daarbij is dat je de auto steeds laat eindigen aan de kant van de racelijn, er kan namelijk altijd een concurrent naast je komen te staan. In het spel zitten standaard ook drie stresskaarten, aangeduid met een plussymbool. Deze kaarten werken als een soort joker. Je trekt dan kaarten van je trekstapel, als je een standaard kaart trekt dan tel je deze waarde op bij de andere gespeelde kaarten. Elke andere kaart leg je meteen op je aflegstapel.

De optionele acties

De optionele acties
Na het verplaatsen van de auto komen optionele stappen vier tot en met acht. Dit zijn acties waarbij je 'adrenaline' kunt hebben, kan reageren door Heatkaarten af te leggen, te pakken of te boosten of de optie 'slipstream' te spelen waardoor je de auto twee vakken naar voren mag verplaatsen. Stap zeven is enkel van toepassing in bochten. Bij iedere bocht staat een getal afgebeeld en dit is de maximale snelheid waarmee je door de bocht kunt gaan. Ga je echt hard door de bocht dan moet je voor ieder punt dat je harder gaat, een Heatkaart vanuit je motor op je aflegstapel leggen. Na deze stap mag je ook nog kiezen om kaarten uit de hand af te leggen. Als laatste vul je verplicht je hand weer aan tot zeven kaarten.
Tijdens het racen is het continu afwegen hoe hard je wil gaan. Met welke snelheid ga ik een bocht door en hoeveel risico durf ik te nemen? Het trekken van stresskaarten blijft steeds een gok en hard door de bochten gaan zonder Heatkaarten is ook geen goed idee... want dan spin je en moet je de auto terug in eerste versnelling zetten. Slipstreamen is dan weer wel van cruciaal belang. Vooral voor een bocht kan het handig zijn dat je met de slipstream de bocht goed doorkomt, daar waar je anders misschien nadelig net voor de bocht zou eindigen.

De legendes

De legendes
Bij het spelen met vier of minder spelers raadt men de module 'legendes' aan. Deze module werkt door kaarten te trekken. Die kaarten bepalen welke auto hoeveel stappen mag zetten. Op rechte stukken kunnen ze snelheden behalen tot 19, maar dit kan evengoed 10 zijn. Deze waardes liggen ver uit elkaar en als eerste over de streep komen zal afhangen van welke snelheden op de rechte stukken gehaald worden.
The winner takes it all
Je wint de race door als eerste over de finish te komen, toch? Uhh ja en nee. Als er in één beurt meerdere auto’s over de finish komen is het de auto die het verste de finishlijn voorbij is die wint. De racelijn is belangrijk. Het kan zomaar zijn dat je als eerste over de lijn komt maar toch niet wint omdat één of meerdere tegenstanders verder dan jou over de racelijn zijn gekomen. Zeker als je racet tegen de legendes is dit een waarschijnlijkheid, gezien ze echt topsnelheden kunnen halen op die laatste rechte stukken.

De extra modules

De extra modules
Indien je een paar keer hebt gespeeld en het principe van het spel onder de knie hebt, kun je er voor kiezen om met andere modules te spelen. Denk aan upgrade-kaarten die een grote vleugel op je auto plaatsen waardoor je harder door bochten kunt, hogere snelheden door een turbo of betere suspensie,... De upgrade-kaarten hebben vaak het nadeel dat je of Heatkaarten moet inzetten of een aantal kaarten van je trekstapel op je aflegstapel moet leggen. Een tweede module is de weermodule. Hierbij trek je willekeurige tokens om in de bochten of segmenten tussen bochten te leggen. Deze tokens zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld harder of juist minder hard door een bocht kunt, meer slipstream krijgt of dat een boost gratis is, om maar wat voorbeelden te noemen.
Bieden bovenstaande opties nog niet genoeg uitdaging dan kun je nog altijd 'drie seizoenen' racen. Het gaat hier om de seizoenen 1961 tot en met 1963 waarbij ieder seizoen zijn eigen voordelen en regels heeft. Tijdens de seizoenen krijg je sponsorkaarten die je eenmalig kunt spelen en die je daarna uit het spel verwijdert. Ook de pers komt in deze module aan bod, ze kunnen je voor bepaalde prestaties belonen met extra sponsorkaarten.
Er zijn dus voldoende modules standaard meegeleverd in de doos die het spel een stuk interessanter maken. De vier circuits hebben elk hun eigen layout en aantal bochten wat ervoor zorgt dat iedere race weer anders verloopt. Online zijn er ondertussen ook al veel onofficiële circuits te downloaden.

Conclusie:
Heat: Pedal to the metal is een racespel dat door zijn eenvoudige regels snel te leren valt. Het speelt ook nog eens snel weg. Gemiddeld zal een race je ongeveer een half uurtje tijd kosten. Met de module 'legendes' heb je pittige tegenstanders die zeker op de rechte stukken goed gas kunnen geven, een overwinning is hierdoor niet evident. De kaarten zorgen voor genoeg willekeur en goed uitgespeeld zorgen ze met een juist getimede actie voor een slipstream om de bocht perfect door te komen.

Conclusie:
Heat: Pedal to the metal is een racespel dat door zijn eenvoudige regels snel te leren valt. Het speelt ook nog eens snel weg. Gemiddeld zal een race je ongeveer een half uurtje tijd kosten. Met de module 'legendes' heb je pittige tegenstanders die zeker op de rechte stukken goed gas kunnen geven, een overwinning is hierdoor niet evident. De kaarten zorgen voor genoeg willekeur en goed uitgespeeld zorgen ze met een juist getimede actie voor een slipstream om de bocht perfect door te komen.
Door de verschillende modules én de vier circuits zit er voldoende variatie en herspeelbaarheid in de doos. Iedere beurt moet je goed nadenken over welke snelheid je wilt halen en vooral hoe hard je door een bocht durft te gaan. Overspeel je hand niet door te spinnen want dat kan je de overwinning kosten. Het spel leverde me al veel plezier op en als ik al een puntje kritiek mag noemen dan is het dat je af en toe wel wat geluk nodig hebt met de kaarten. Al bij al is dit een leuk spel dat zowel solo als multiplayer voor fijne speeluurtjes kan zorgen.
Review door Remco Boskamp © Voor De Solo Spelers ©
Pro
Pro
+ Snelle setup
+ Het spel speelt vlot weg, ongeveer 30 minuten
+ Eenvoudige regels en snel uit te leggen
+ Het spel speelt vlot weg, ongeveer 30 minuten
+ Eenvoudige regels en snel uit te leggen
+ Het circuit met raceauto's ziet er leuk uit
+ Strategisch gebruik maken van kaarten
Con
- Geluk bij trekken van kaarten
- Legendes zijn vrij sterk
- Kwaliteit spelersbordjes valt wat tegen
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10