MARACAIBO



We schrijven het jaar 1574. In het land dat we nu kennen als Venezuela, wordt de nederzetting Nueva Zamora de la Laguna de Maracaibo gesticht. In de 17e eeuw groeit de nederzetting uit tot een belangrijke toevoerhaven van goederen bestemd voor de nederzettingen in het achterland. Dat bleef niet onopgemerkt bij landen als Spanje, Frankrijk en Engeland, die streden voor alleenheerschappij in de regio. Als de zeevaarder en avonturier die jij bent, wil je daar natuurlijk ook wel een graantje van meepikken. Maar vergis je niet, want het leven op zee is hard werken.

Het spel Maracaibo wordt gespeeld over vier rondes. Elke ronde vertrek je vanuit Havana voor een reis over de Caribische Zee. Tijdens je reis zul je meerdere havens aandoen, waar je een actie uitvoert. Deze acties geven je een voordeel door kaarten uit je hand te spelen, je bemanning naar een bepaalde locatie te sturen om daar te helpen of onder de vlag van één van de drie heersende naties te vechten. Ook kun je goederen leveren, je schip upgraden, zoektochten voltooien of het binnenland van Venezuela verkennen. Zodra je de Caribische Zee eenmaal hebt rondgevaren, vindt er een tussentijdse puntentelling plaats en worden geld en overwinningspunten verdeeld. Daarna vertrek je weer vanuit Havana voor een volgende reis. Als jij aan het einde van het spel de meeste overwinningspunten hebt weten te verzamelen, ben je de winnaar en zal je worden herinnerd als de grootste zeevaarder.



Varen over de woelige baren  
In je beurt voer je telkens drie stappen uit. Als eerste verplaats je je schip naar een volgende locatie. In deze locatie voer je een actie uit en als laatste vul je je hand aan met nieuwe kaarten. Als je je schip verplaatst, heb je de keuze hoe ver je dat wilt doen. Elke beurt heb je zeven bewegingspunten, waarvan je er minimaal één zult moeten gebruiken. Je verplaatst je schip altijd in de richting met de klok mee, nooit er tegenin, en bij een splitsing besluit je om of via de noordelijke route of via de zuidelijke route te varen. Je eindigt altijd in een stad of in een dorp.



Op de markt is je euro twee dubloenen waard
In een stad of een dorp voer je altijd een hoofdactie uit en mag je één of meerdere nevenacties uitvoeren. Er zijn vier hoofdacties, te weten:

1. Het uitvoeren van een stadsactie
2. Het uitvoeren van een dorpsactie
3. Het voltooien van een zoektocht
4. Het inzetten van een assistent

Het uitvoeren van een stadsactie
Als je schip in een stad is aangemeerd, mag je eerst goederen zoals tabak, maïs of suiker leveren aan de markt van die stad. Dit doe je door één van de kaarten uit je hand af te leggen waarop dit goed is afgebeeld. Het afleveren van goederen is optioneel. Als je het doet, verwijder je één van je schijfjes van je schip en leg je dit op de markt. Met het verwijderen van de schijfjes komen er ook upgrades voor je schip beschikbaar. Zorg er dus voor dat je ook kaarten op handen hebt waarmee je de gevraagde goederen kunt leveren.

Daarna mag je de actie behorende bij die stad uitvoeren. Zo kan het zijn dat je gaat vechten voor één van de naties om zo meer invloed te krijgen of het binnenland gaat verkennen door je ontdekkingsreiziger te verplaatsen. Andere mogelijke acties zijn bijvoorbeeld het krijgen van dubloenen, overwinningspunten of vechtpunten al dan niet in combinatie met het uitvoeren van een dorpsactie. Je mag er ook voor kiezen om geen hoofdactie uit te voeren.



Het uitvoeren van een dorpsactie
Je kunt ook aanmeren in één van de dorpen waar je één tot drie dorpsacties kunt uitvoeren. Het aantal dorpsacties dat je mag uitvoeren wordt bepaald door het aantal bewegingspunten dat je hebt gebruikt om bij het dorp te komen. 

Voor elke dorpsactie die je mag uitvoeren kun je kiezen uit de volgende drie mogelijkheden:
1. Het afleggen van alle handkaarten en het nemen van twee dubloenen
2. Het nemen van één dubloen
3. Het kopen van een kaart uit je hand of je planningsgebied of het investeren in een prestigieus gebouw

Zelf voer ik altijd maar weinig dorpsacties uit. Als ik al eindig in een dorp, is dat eigenlijk altijd om één van de onderstaande twee acties uit te kunnen voeren. Dat levert me vaak meer op dan die één of twee dubloenen die je vanuit de dorpsacties kunt krijgen.  

Het voltooien van een zoektocht
Je kunt alleen een zoektocht voltooien als je je met je schip in een locatie bevindt waar een Quest Tile aanwezig is. Om een zoektocht te voltooien, lever je een aantal voorwerpen in, zoals bijvoorbeeld helende kruiden, verrekijkers of schatkaarten. Als beloning kun je dubloenen, overwinningspunten of vechtpunten krijgen. Ook kan het een nieuw bemanningslid voor je schip opleveren. Als je op je route een zoektocht tegenkomt, probeer hem dan ook altijd mee te pakken. Des te meer Quest Tiles je tijdens het spel weet te verzamelen, des te meer punten je dit zal opleveren.



Het inzetten van een assistent
Door met een dorpsactie bepaalde kaarten te kopen, kan het zijn dat je één van je bemanningsleden als assistent in een specifiek dorp hebt achtergelaten. In plaats van het uitvoeren van de dorpsacties, kun je er voor kiezen de actie, behorende bij de assistent, uit te voeren. Deze assistent-acties zijn krachtiger dan de dorpsacties, dus deze wil je ook inzetten. Wanneer je geen gebruik maakt van de assistent, krijg je twee overwinningspunten. Vergeet die punten ook vooral niet.

Tijdens je beurt mag je ook één of meer nevenacties uitvoeren. Of je dit doet voorafgaand aan, tijdens of na het uitvoeren van de hoofdactie, is aan jou. Nevenacties zijn het vervullen van je carrièredoelen of het plaatsen van één van je handkaarten in het planningsgebied boven je schip. Kaarten in het planningsgebied tellen niet mee voor het totale aantal handkaarten. Je kunt ze alleen uit het planningsgebied weghalen door ze in een later stadium te kopen. Je kunt de kaarten niet gebruiken voor hun goederen of voorwerpen.

Je beëindigt je beurt met het aanvullen van je hand.



The life of Jean
Als je alleen over de Caribische Zee wilt varen, neem je het op tegen Jean. Jean maakt gebruik van een deck van vijf tot zeven automakaarten, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je gekozen hebt. Jean heeft een schip en een ontdekkingsreiziger maar geen bemanningsleden. Ook ontvangt ze geen dubloenen of vechtpunten. Wel kan ze overwinningspunten en invloed verkrijgen.

Als Jean aan de beurt is, draai je de bovenste kaart van het deck open en verplaats je haar schip zo ver als de kaart aangeeft. Dit zijn één of twee stappen, maar omdat Jean alleen stopt in steden of in dorpen waar een zoektocht te voltooien is, kun je wel bedenken dat Jean een reis over de Caribische Zee meestal wel in drie tot vijf beurten weet te voltooien. Ook jij zult je tempo hieraan moeten aanpassen.



Drie maal drie is vijf
Jean voert altijd de actie uit die op de automakaart is aangegeven. Vooral de actie waarbij Jean gaat vechten voor Spanje, Frankrijk of Engeland, vind ik nog altijd een vervelende rekensom. Het haalt me altijd net even te veel uit het spel en dat vind ik jammer, zeker als je net een briljante, volgende zet in je hoofd hebt zitten.

De puntentelling werkt voor Jean net even anders dan voor jou. Wat je in ieder geval moet onthouden is dat er aan het einde van het spel een vergelijking gemaakt gaat worden tussen hoe ver zij en jij op bepaalde sporen zijn gekomen. Verlies Jean dus niet uit het oog, het zal je anders duur komen te staan.



Een typische Pfister
Maracaibo is een spel van Alexander Pfister waarbij de kaarten in je hand op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Zo kun je een kaart afleggen voor de goederen of voorwerpen die op de kaart staan afgebeeld. Ook kun je een kaart spelen voor zijn effect, zoals bijvoorbeeld het verhogen van je inkomsten. Het op meerdere manieren kunnen gebruiken van kaarten, zien we vaker bij Pfister. Andere spellen met dit principe zijn Boonlake, Oh My Goods! en Expedition To Newdale. Deze zijn de moeite van het bekijken zeker waard.

Het artwork is niet heel erg in het oog springend maar past wel goed bij de sfeer die het spel neer wil zetten. Niks mis mee dus. De componenten zijn van een prima kwaliteit, en zo ook de spelregels. Het spel komt niet met een aparte appendix voor de verschillende kaarten maar in de spelregels is een samenvatting van alle symbolen opgenomen waarin duidelijk wordt uitgelegd welk effect bij welk symbool hoort. 

Als je Maracaibo al vaker hebt gespeeld, zul je een spel in 30 tot 45 minuten kunnen spelen. Dit staat naar mijn mening niet in verhouding tot de tijd die de setup van het spel in beslag neemt. Zeker de eerste keren dat je het spel speelt, zul je daar toch wel rond de 15 minuten voor moeten uittrekken. Wat ik vooral veel gedoe vind, is het samenstellen van het deck met de kaarten voor het aanbod. Hiervoor moet je twee decks samenvoegen, maar omdat je van één deck telkens maar een beperkt aantal kaarten nodig hebt, kun je de decks na afloop niet samengevoegd terug in de doos doen. Beetje omslachtig allemaal.



Conclusie
Als liefhebber van de meer complexe spellen past Maracaibo prima in de collectie. De tijd dat het kost om het spel op te zetten, is niet ideaal, maar het spel zelf is echt de moeite waard. Omdat de setup ook variabel is, brengt elk spel weer zijn eigen uitdagingen mee.

De herspeelbaarheid van het spel wordt nog verder vergroot door de campagne te spelen. Afhankelijk van de keuzes die jij tijdens de campagne maakt, veranderen de regels van het spel, zijn er andere obstakels te overwinnen en doen zich nieuwe mogelijkheden voor. Aan die campagne moet ik maar eens snel gaan beginnen.

Verder heeft Maracaibo met The Uprising ook een uitbreiding gekregen waarmee het spel nog meer mogelijkheden heeft gekregen. Zo komt de uitbreiding met vijf modules en kun je het nu ook opnemen tegen Jacques, een geheel nieuwe automa. Daarover meer volgende maand, dus houd onze blog in de gaten.

Review door Corien de Jongh © Voor De Solo Spelers ©

Pro
+ Het spel speelt het spel vlot weg
+ Herspeelbaarheid
+ Kwaliteit componenten
+ Variabele setup

Con
- Setup neemt relatief veel tijd in beslag

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 2/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 7,6/10