Glass Road



De Glass Road (of Glasroute) loopt dwars door het Beierse en Overpfälzer Woud. De glasindustrie kent hier een eeuwenoude traditie en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de economische ontwikkeling van de streek. Wanneer je door de uitgestrekte bossen rijdt, kun je de warmte van de smeltovens haast nog voelen. Voel ik die warmte ook voor dit bordspel van Uwe Rosenberg? Lees verder en kom er achter wat ik van het spel vind.

Tijdens het spelen van het spel Glass Road, zal je meerdere gebouwen gaan bouwen. Je begint het spel met drie startgebouwen, die al op het Landscape Board (je spelersbord) staan voorgedrukt. Aan het einde van het spel leveren de startgebouwen een aantal overwinningspunten op, afhankelijk van hoeveel glas, zand en bakstenen je nog over hebt. Het is mogelijk de startgebouwen op te waarderen, zodat deze je nog meer punten opleveren.

 

De architecten van het Beierse woud
Naast je spelersbord met de drie startgebouwen heb je ook een Building Board voor je liggen. Op dit bord ligt altijd een aanbod van twaalf gebouwen. Er zijn drie verschillende soorten gebouwen. Zo zijn er de Processing Buildings, waar je één of meer grondstoffen kunt omzetten in iets anders. Ook heb je de Immediate Buildings, die je, hoe verrassend, direct een voordeel opleveren. En als laatste zijn er de Bonus Buildings, die je aan het einde van het spel voor diverse behaalde prestaties overwinningspunten opleveren.

Om gebouwen te kunnen bouwen, zal je voldoende hout, glas, klei en bakstenen moeten hebben. Hout en klei kunnen direct worden verkregen door het inzetten van de juiste specialisten. Denk hierbij aan de Woodcutter en de Clay Worker. Glas en bakstenen zijn een stuk lastiger te verkrijgen, want die zullen eerst geproduceerd moeten worden. Daarbij komen de Production Wheels om de hoek kijken, en die zijn wat Glass Road in mijn ogen redelijk uniek maakt.

 

Je wordt er draaierig van
De Production Wheels worden gebruikt om het aantal grondstoffen en goederen dat je bezit bij te houden. Wanneer je grondstoffen produceert, verplaats je de bijbehorende schijf naar het volgende vak. Als daardoor het vak met de bruine 0 geen grondstoffen meer bevat, draai je de wijzers direct met de klok mee. Hierdoor produceer je glas of bakstenen als goed (met een maximum van drie) maar dit kost je dus wel een aantal grondstoffen. Precies de manier waarop de Production Wheels in elkaar zitten, maakt Glass Road voor mij interessant. Je denkt bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid zand en houtskool te bezitten, die je zo bij een volgende actie wilt gaan inzetten. Omdat je bij een actie een hout hebt ontvangen en daardoor de wijzers mag draaien, heb je er, na het draaien van alle grondstoffen, eentje minder. Je hebt dan wel glas, maar dat is dan wel duur betaald. Zo ook de bakstenen.

Een ander belangrijk aspect van Glass Road is het gebruik van de Specialist-kaarten. Je hebt tijdens het spel vijftien specialisten tot je beschikking. Elke specialist heeft twee verschillende capaciteiten. Of je beide capaciteiten kunt inzetten, of slechts één van de twee (of helemaal geen), is afhankelijk van het moment waarop je de specialist inzet.

 

Wie schopt het tot de selectie (en wie niet)?
Wanneer je het spel solo speelt, doe je dat over zeven rondes. Aan het begin van elke ronde kies je een aantal specialisten uit je hand. Het aantal is daarbij afhankelijk van in welke ronde je zit. In ronde I kies je drie specialisten. Dit aantal loopt elke ronde met één specialist op tot een totaal van zes specialisten in ronde IV. In ronde V kies je opnieuw drie specialisten, oplopend tot vijf specialisten in ronde VII.

De gekozen specialisten bepalen wat je die ronde mogelijk kunt doen. Ik zeg 'mogelijk', want je zult niet alle gekozen specialisten ook daadwerkelijk kunnen gaan inzetten. De specialisten worden geschud waarna je een dichte trekstapel maakt. Vervolgens draai je de bovenste kaart open. Van die specialist zet je één van de beide capaciteiten in. De andere capaciteit gaat voor die ronde verloren. Vervolgens draai je de volgende kaart open tenzij er nog maar twee kaarten in de trekstapel zitten. Als dat het geval is, pak je beide kaarten en kies je er één van de twee uit. Van deze specialist mag je beide capaciteiten inzetten. Omdat je de kaarten die je die ronde hebt gekozen tijdens de daaropvolgende ronde niet kunt kiezen, is het dus goed nadenken welke specialist je in welke ronde wilt kunnen gebruiken.

Na zeven rondes tel je van alle gebouwen die op je spelersbord liggen het aantal overwinningspunten bij elkaar op. Zijn dat dertig overwinningspunten of meer, dan heb je een ‘buitengewone’ score neer weten te zetten. Dat is mij tot nu toe nog niet gelukt.

 

De kleine lettertjes
Glass Road is een spel van Uwe Rosenberg, waarmee je, per potje, ongeveer twintig minuten bezig bent. Gelet op de korte speelduur, past het spel in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld ook een Atiwa, een Caverna: Cave versus Cave en een Nusfjord. Het opzetten van het spel neemt niet meer dan een paar minuten in beslag, al heeft dat ook wel een beetje te maken met de insert die ik eerder al heb gemaakt.

Het artwork oogt wat gedateerd en zal daarom niet iedereen aanspreken, maar het past wel goed bij het spel en de tijd waarin het zich afspeelt. De kwaliteit van de componenten is zonder meer goed. In de doos zitten veel tegels van dik karton. Verder zijn er houten schijven voor de grondstoffen en goederen en kaarten van een goede kwaliteit.

Bij Glass Road draait het om het verbeteren van je eigen score. Met een score van (tot nu toe) niet meer dan negentien punten ben ik nog ver van die ‘buitengewone’ score weg. Er is dus nog wel wat werk te verzetten. Er komt ook wel wat geluk bij het spel kijken. Je bent namelijk afhankelijk van het aanbod aan gebouwen. Dit aanbod wordt niet ververst, maar alleen aangevuld als je een gebouw hebt gebouwd. Het is dus kijken naar gebouwen die elkaar versterken. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de Water Tank waarmee je direct zeven water krijgt. Weet je de Water Tank te combineren met het Spring house, dat jou aan het einde van het spel één overwinningspunt per twee water oplevert, dan heb je al een leuk aantal punten te pakken.

Precies het zoeken naar een balans tussen het verzamelen van de juiste grondstoffen en goederen en het bouwen van gebouwen uit het aanbod, maakt dat Glass Road voor mij een heerlijke puzzel is. Door de grote verscheidenheid aan gebouwen waarvan maar een beperkt deel aan bod komt, is elk potje weer anders.

Conclusie
In het geweld van alle Kickstarters en Deluxe-versies die tegenwoordig op ons afkomen, valt een Glass Road nauwelijks op. Als je de andere spellen van Uwe Rosenberg al graag speelt of je hersens wilt kraken zonder daar meteen uren voor uit te moeten trekken, is Glass Road zeker wel aan te raden.

Review door Corien de Jongh © Voor De Solo Spelers ©

Pro
+ Snelle setup
+ Korte speelduur
+ Duidelijke spelregels en appendix

Con
- Artwork gedateerd
- Het is een BYOS spel

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 1/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10

ALGEMENE SCORE: 7 / 10