Het oude China werd steeds geplaagd door dodelijke overstromingen van de ‘Yellow River’. Keizer Yao gaf Gun de opdracht om deze overstromingen tegen te houden en zo het volk te redden. Na jaren proberen gaf Gun het op. Hij gaf de opdracht door aan zijn zoon, Yu. Daar maak jij als speler jouw intrede. En alsof het tegenhouden van overstromingen nog niet genoeg is, word je ook nog eens belaagd door rebellen. Er rust dus heel wat verantwoordelijkheid op jouw schouders. Legacy of Yu is een puur solospel in ‘campaign’-stijl: het verhaal wordt willekeurig opgebouwd doorheen minstens 7 spellen en is volledig te herspelen. Klinkt goed, maar is het dat ook?
In 2022 kwam een Kickstarter online: solo-only, een spel in campaign-stijl, Shem Phillips. Ik was getriggerd en zonder veel twijfelen schreef ik me in en kon het lange wachten beginnen. In het voorjaar van 2023 kwam het goeie nieuws dat het spel zou geleverd worden. Geen nood voor wie het spel gemist heeft op Kickstarter, je kan het ondertussen ook vinden in de meeste (online) winkels.
Rebelse barbaren en dodelijke overstromingen in een mooi jasje
Legacy of Yu speel je in je eentje, solo dus. De één vindt dit al interessanter dan de ander, maar voor een blog als 'De Solo Spelers' is dit een uitgesproken kans om het onder de loep te nemen. Je speelt een spelletje 'Yu' in ongeveer een uurtje. Weet dat het verhaal wordt opgemaakt uit het spelen van meerdere spelletjes, meerdere uren als het ware. Het spel eindigt wanneer je ofwel 7 keer wint, ofwel 7 keer verliest. Een spelletje bestaat eigenlijk uit 2 grote onderdelen: je houdt de overstroming tegen door middel van het graven van kanalen, daarnaast neem je het ook op tegen de verschillende barbaren die de revue passeren. Dit alles doe je door schaarse goederen te spenderen aan dorpsgenoten, opslagplaatsen, … Je dorpsgenoten, eigenlijk een stapeltje kaarten, voorzien je van één of meerdere goederen. Je begint het spel met 10 dorpsgenoten maar doorheen het spel zal dit aantal variëren en ongetwijfeld ook snel afnemen. Je zal 'onderweg' een aantal dorpelingen moeten opofferen, je neemt het nu eenmaal op tegen rebelse barbaren en krijgt te maken met dodelijke overstromingen.
Bij het openen van de doos wordt het aan de vormgeving onmiddellijk duidelijk: je hebt hier te maken met mooi en stevig materiaal dat goed in de doos past dankzij een plastic insert. De kaarten worden onderverdeeld per soort, wat het gebruik tijdens het spel erg makkelijk maakt. Ook het materiaal: de meeste onderdelen zijn uit hout vervaardigd, de weinige kartonnen onderdeeltjes zijn dan weer gemaakt uit stevig, ietwat dikker karton. Dat zorgt ervoor dat het allemaal tegen een stootje kan. Het bevordert het klaarzetten van een spelletje dat nog geen drie minuten in beslag neemt. Van het openen van de doos, voor het begin van het spel, tot het sluiten van de doos achteraf ben je ongeveer een uurtje kwijt. Legacy of Yu is van de hand van Shem Phillips, vooral gekend van Hadrian’s Wall (ontwerp) en de middeleeuwse trilogieën North Sea, Western Kingdom, South Tigris. Hij kent er dus wel wat van en ik moet eerlijk zijn: ik ben best wel fan van zijn stijl. Hij slaagt er steeds in om je met minimale details mee te nemen in het thema, de sfeer, …
Deckbuilding met een duidelijke iconografie
Het spel bevat naast de goederen en gebouwtjes vooral kaarten. Geen dobbelstenen die de geluksfactor de hoogte indrijven, dat kunnen we alvast achterwege laten. De strategie zit echter in het opbouwen van een zo goed mogelijk volk uit je dorp. Bij iedere kaart ga je afwegen of je de dorpsgenoot in je dorp houdt (voor een minimum aan goederen) of je hem de laan uitstuurt voor meer goederen. Slaag je erin de juiste dorpsgenoten aan boord te houden, dan ben je al flink op weg naar een mogelijke overwinning.
Voor sommige spelers klinkt de term ‘campagne’ wat zwaar en niet iedereen is fan van dit soort spellen. Men denkt al vlug aan ellenlange, verhalende spellen, veel spelmateriaal, veel keuzes die weinig met de basis van het spel te maken hebben, … Ik kan je zeggen: bij Legacy of Yu is dit absoluut niet het geval. Na ieder spel, afhankelijk van winst of verlies, trek je uit een stapel kaarten bij winst of uit een stapel kaarten bij verlies één kaart die je aan het volgende spel toevoegt. Deze kaart zal je volgende spel negatief of positief gaan beïnvloeden. Afhankelijk van je uitkomst bouw je dus telkens verder aan je eigen verhaal. Doorheen de spellen krijg je soms ook een verhaalelement als beloning (of straf). Verwacht geen al te grote lappen tekst: meestal is dit een kort stukje tekst dat je huidige spel zal beïnvloeden. Daar houdt het campagne-gedeelte op: een extra kaart uit het story-deck, een kaart uit het spel nemen, ... Persoonlijk speel ik erg graag zware spellen met grote verhalen. Toch moet ik zeggen dat Legacy of Yu echt een ideale balans is tussen wat het spelmechanisme doet en het verhaal dat het wil vertellen.

Vooraleer ik het campagne-gedeelte startte, speelde ik enkele ‘losse’ spelletjes. Daarbij dien ik te vermelden dat ik de meeste verloor. Ook bij het begin van de campagne zag het er weinig rooskleurig uit. Na enkele spelletjes zag ik mogelijkheden, kettingreacties en dacht ik dat ik het spel door had. Niets was minder waar. Na wat overwinningen verloor ik terug wat spelletjes. Naar mijn gevoel ligt er een goede balans tussen winst en verlies. Maar, blijkbaar bestaat er 'een sleutel tot succes' volgens een aantal andere spelers en eenmaal je die gevonden hebt, win je bijna elk spel. Ikzelf vond deze 'sleutel' nog niet en dat beïnvloedt de herspeelbaarheid voor mij dus niet. Al kan ik me voorstellen dat, na het spelen van een volledige campagne, het spel wel voor een tijdje in de kast zal verdwijnen.
CONCLUSIE
Mijn conclusie is kort en krachtig: Legacy of Yu is een spel die iedere solospeler eigenlijk in bezit zou moeten hebben. Een spel valt in een uurtje te spelen, heeft mooi en stevig spelmateriaal en prachtig artwork dat volledig in het thema past! Het enige minpuntje kan misschien de herspeelbaarheid zijn wanneer je effectief die ‘sleutel tot succes’ gevonden hebt. Maar persoonlijk vind ik het toch al een behoorlijk uitdaging en ik hoop ook dat er nog een Nederlandstalige versie op de markt komt zodat het voor iedereen genieten is van dit fijne spel.
Review door Tim Leroy © voor De Solo Spelers ©
Pro’s:
+ Korte verhaalelementen met elk hun effect op het spel
+ Stevige spelmateriaal
+ Speelduur
Con’s:
- Herspeelbaarheid na het vinden van de juiste strategie
- Voorlopig enkel in het Engels
Referentiepunten:
Theme: 5/5
Art / Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup / Speeltijd: 5/5
Geluk VS Strategie: 4/5
Win- / Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 9/10
Algemene Score: 8,6/10