Expeditions



In Expeditions, het vervolg op Scythe, gaan de spelers op avontuur in Siberië. In de buurt van de rivier Tunguska is een enorme meteoriet neergestort. Hierbij is eeuwenoude corruptie ontwaakt. Een expeditie onder leiding van Dr. Tarkovsky is de naaldwouden ingetrokken om meer te weten te komen over de meteoriet en de impact ervan op het land. Maanden gaan voorbij zonder dat er ook maar iets van de expeditie van Tarkovsky wordt vernomen. Een reddingsmissie wordt achter Tarkovsky aangestuurd, maar ook daarvan keert niemand terug. Hunkerend naar een nieuw avontuur financieren de oude oorlogshelden hun eigen privé-expedities naar Siberië in de hoop artefacten te vinden, uitdagingen te overwinnen en eeuwige roem te bereiken. En dit is waar jouw verhaal begint…

Expeditions is een competitieve engine-builder waarbij kaarten op verschillende manieren worden ingezet. Speel kaarten om Power (macht) en Guile (listen) te krijgen. Zet arbeiders in om de speciale vaardigheid van een kaart te gebruiken. Je hebt een Mech tot je beschikking om je expeditie naar andere locaties te kunnen verplaatsen. Verbeter je Mech door de juiste items te gebruiken, meteorieten te laten samensmelten en zoektochten te voltooien. Gebruik je macht en listen om de corruptie te overwinnen. Verzamel roem en rijkdom en voltooi de meest lucratieve expeditie om het spel te winnen.



I am going on an adventure
Een beurt in Expeditions bestaat uit het verplaatsen van je Action Token. Daarna moet je of een aantal acties uitvoeren of vernieuwen, waarvan vernieuwen het meest eenvoudig is om te doen.

Refresh
Je zult natuurlijk eerst acties hebben moeten uitvoeren wil je überhaupt kunnen vernieuwen, maar voor de opbouw van deze review is het makkelijker om met Refresh te beginnen. Wanneer je geen acties meer kunt of wilt doen, bijvoorbeeld omdat je geen kaarten meer op handen hebt of je de kaarten die je al gespeeld hebt terug op handen wilt nemen, gebruik je je beurt om te vernieuwen. De arbeiders die je eerder hebt ingezet om kaarten mee te activeren, gaan terug naar je Mech Mat (spelersbord). Vervolgens worden de gespeelde kaarten vanuit de Active Row weer terug op hand genomen. In Expeditions heb je je kaarten overigens niet daadwerkelijk op handen, maar worden 'met je hand' de kaarten aan de linkerzijde van je Mech Mat bedoeld. De kaarten die je vanuit je hand speelt, verplaats je van de linkerzijde van je Mech Mat naar de rechterzijde van je Mech Mat, die de Active Row wordt genoemd.


Eén, twee, drie en opschonen maar
Als je kiest voor het uitvoeren van acties, moet je ook alle acties doen die zichtbaar zijn op je Mech Mat. Dit is altijd een combinatie van de acties Move, Gather en Play. De acties mogen in willekeurige volgorde worden uitgevoerd. Het maakt dus niet uit of je eerst je Mech naar een andere locatie verplaatst en daarna een kaart uit je hand speelt, of dat je eerst een kaart speelt en pas daarna je Mech verplaatst. Zolang je alle acties die je moet doen, ook maar doet. Gebruik dit in je voordeel.

Move
Bij de actie Move verplaats je je Mech naar een andere locatie die én niet door een andere Mech bezet is én binnen bereik is. Een locatie is binnen bereik wanneer de locatietegel niet verder dan één, twee of drie tegels verwijderd is van de tegel waarop je Mech zich voorafgaand aan de verplaatsing bevindt. 

Wanneer je je Mech verplaatst naar een locatietegel die nog niet ontdekt is, ga je niet verder maar stop je op die tegel en draai je de tegel om. Je krijgt daarbij het Map Token die op de locatietegel ligt en plaatst vervolgens een bepaalde hoeveelheid corruptie op de tegel.

Gather
Bij de actie Gather krijg je de voordelen die zichtbaar zijn op de locatietegel waar je Mech zich op dat moment bevindt. Voordelen zijn onder meer het mogen nemen van nieuwe kaarten, het nemen van een Map Token of het laten samensmelten van meteorieten om zo meer geld voor je expeditie te verdienen.

 

Play
Bij de actie Play speel je een kaart vanuit je hand naar de Active Row. Je krijgt daarbij de Core Value (Power en/of Guile) van de kaart. Door de juiste arbeiders in te zetten, kun je de speciale vaardigheid van de kaart activeren. De kaarten waarvan je de speciale vaardigheid het vaakst zult gebruiken, zijn de kaarten waarmee je het spel ook start. Dit zijn een karakterkaart en de bijbehorende metgezelkaart.

De belangrijkste vaardigheden zijn Solve en Vanquish. Met Solve breng je een zoektocht tot een succesvol einde. Voorwaarde daarbij is dat je Mech op de bij die zoektocht horende locatietegel staat en je de kosten van de zoektocht kunt betalen. Je kunt in totaal vier zoektochten ondernemen en daarmee een Glory Token verdienen. Met Vanquish overwin je de corruptie op een locatietegel door de juiste hoeveelheid Power en/of Guile in te zetten. Het is daarbij toegestaan om in dezelfde beurt meerdere Corruption Tokens te nemen, zolang je daarvoor maar genoeg Power en Guile hebt. Met het verzamelen van ten minste zeven Corruption Tokens, kun je ook een Glory Token verdienen. Ook levert elk Corruption Token aan het einde van het spel twee munten op.

Verder kun je Glory Tokens verdienen met het laten samensmelten van vier meteorieten, het opwaarderen van vier items, het overwinnen van de corruptie op locatietegel 20 (Tarkovsky’s Lair), het hebben van in totaal acht kaarten in je hand en/of in de Active Row en het hebben van ten minste zeven arbeiders of ten minste vijf Map Tokens.

Het einde van het spel wordt ingeluid op het moment dat één van de spelers zijn of haar vierde Glory Token heeft geplaatst. Elke speler krijgt dan nog een laatste beurt. Daarna wordt de eindscore bepaald. Dit doe je door twee munten te nemen voor elk Corruption Token in je bezit. Ook krijg je een aantal munten voor alle items die je tijdens het spel hebt opgewaardeerd. Elk Glory Token levert een aantal munten op afhankelijk van het aantal zoektochten dat je tot een succesvol einde hebt weten te brengen. Deze munten tel je op bij het aantal munten dat je tijdens het spel al hebt weten te verzamelen. De speler met de meeste munten heeft de meest lucratieve expeditie georganiseerd en wint het spel.



Alleen de wijde wereld in
Expeditions is solo te spelen door het gebruik van een Automa. Voor jou speelt het spel niet anders dan wanneer je dit multiplayer zou doen. Jij luidt het einde van het spel in op het moment dat je je vierde Glory Token weet te plaatsen. De automa plaatst geen Glory Tokens zoals wij dat doen. In plaats van vier Glory Tokens, kan hij tijdens het spel acht Glory Tokens verdienen.

Hoe werkt die automa dan? De automa bestaat uit veertien kaarten. Daarvan heeft hij er effectief steeds twaalf in gebruik in een gesloten deck. Als de automa aan de beurt is, draai je de bovenste kaart van het deck open. Als de kaart dit aangeeft, verplaats je zijn Action Token een plek vooruit op zijn Progress Card. Als het token daarbij een plek met een ster bereikt, pak je het eerstvolgende Glory Token van de Glory Card van de automa.

Vervolgens voer je de acties van de automa uit, eerst met een Mech in het noordelijke deel van Siberië en daarna met een Meck in het centrale deel van Siberië. Het kan zijn dat een Mech eerst een Sweep-actie uitvoert. Dit houdt in dat alle kaarten die grenzen aan de locatietegel waarop de Mech zich op dat moment bevindt, worden vervangen door kaarten van de trekstapel.

Als de automa voor die actie al voldoende Glory Tokens heeft weten te verzamelen, voeren de Mechs één van drie mogelijke acties uit: het nemen van een Map Token (en het omdraaien van een gesloten locatietegel), het overwinnen van de corruptie op locatietegel 20, of het nemen van een aantal Corruption Tokens op een andere locatietegel. Ook de Mech heeft daarbij een bereik van maximaal drie locatietegels, met daarbij de opmerking dat hij ook op de huidige locatietegel mag blijven staan als de actie ook op die tegel uitgevoerd kan worden. Wanneer een Mech de acties niet uit kan voeren, verplaatst hij zich naar een volgende locatietegel. Hierbij telt hij de eventuele locatietegel waarop jij je bevindt niet mee.

De automa is erg makkelijk te bedienen. Dat wil niet zeggen dat hij ook erg makkelijk is te verslaan. Jij bent ongetwijfeld degene die als eerste Glory Tokens weet te verdienen. Maar waar jij steeds aan een bepaalde voorwaarde moet voldoen en het Glory Token dan ook nog op de juiste locatie moet gaan inleveren, haalt hij ze gaandeweg het spel bijna aan de lopende band binnen. Hoe snel die lopende band gaat, is vooral afhankelijk van de door jou gekozen moeilijkheidsgraad. Expeditions kent vijf moeilijkheidsgraden.



De clad komt er in 
Expeditions is verkrijgbaar in twee versies: de normale versie met plastic Mechs en de Ironclad versie met metalen Mechs. Welke versie je ook kiest, de Mechs zijn ongeveer vijf centimeter hoog. Zelf heb ik de Ironclad-versie waarmee ik nog steeds erg blij ben. Met een metalen Mech voel je dat je ook echt wat in de hand hebt. Ook de andere componenten van het spel zijn van een uitstekende kwaliteit. Ik ben eigenlijk niet anders gewend van Stonemaier Games.

De spelregels zijn duidelijk en kort en bondig. Het spel komt met een player aid voor elke speler (en de automa) en daarmee kun je snel aan de slag. Je zult dan natuurlijk wel eerst het spel moeten opzetten. Daarvoor trek je ongeveer tien minuten uit. Voor het solospel zelf zul je ongeveer een uur nodig hebben.

Het solospel speelt erg vlot weg. Ik durf zelfs te beweren dat je Expeditions het beste solo of met maximaal twee spelers kunt spelen. Meer spelers maakt het speelveld niet groter. Ook krijgt een derde, vierde of vijfde speler geen enkele compensatie in de vorm van munten of arbeiders om het spel mee te beginnen. Als je in het spel niet als eerste of tweede speler aan de beurt bent, is de kans erg groot dat je tijdens de eerste ronde (en waarschijnlijk ook de tweede ronde) niet aan een arbeider in een door jouw gewenste kleur kunt komen. Je staat dan al direct op achterstand en kunt het gevoel hebben achter de feiten aan te moeten lopen. Natuurlijk is dit door middel van een huisregel wel op te lossen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Conclusie
Expeditions is gewoon een fijn spel dat afkomstig is uit de koker van Stonemaier Games. Ook dit spel heeft te maken met enige onbalans, maar dan alleen wanneer je het spel wilt spelen met meer dan twee spelers. Reden voor mij dus om te stellen dat Expeditions ideaal is voor de solospeler. 

De Mech-miniaturen zien er vanwege hun grootte fantastisch uit, ook al heb je gekozen voor de normale versie van het spel met de plastic miniaturen. Met vijf verschillende Mechs met elk hun eigen vaardigheid, zes verschillende karakters en bijbehorende metgezellen, negentig unieke kaarten en een automa met vijf moeilijkheidsgraden is geen enkele expeditie hetzelfde. Het spel is daarmee bijna oneindig vaak opnieuw te spelen. Maar Stonemaier Games zou Stonemaier Games natuurlijk niet zijn als er in de wandelgangen al niet zou gesproken worden over een uitbreiding van Expeditions. We gaan het meemaken. Ik ga in de tussentijd nog maar eens op zoek naar Dr. Tarkovsky.

Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©

Pro
+ Snelle setup
+ Duidelijke spelregels
+ Mech-miniaturen
+ Kwaliteit componenten
+ Makkelijk te bedienen automa
+ Insert

Con
- Het spel schaalt niet mee met het aantal spelers

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 1/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 8/10