
Begin 19e eeuw, een revolutie in de energiewereld is aanstaande. Elsa von Fruhlingfeld heeft haar nieuwste uitvinding gepresenteerd aan koning Frederik Augustus de tweede van Saksen. Haar ontwerp noemt ze ‘Nucleum’, de machine draait om het geïsoleerde element uranium. Ze weet hiermee water te verwarmen en met de vrijgekomen stoom een machine te activeren die de Uranium-cel actief houdt. Het proces noemt ze atomiseren, een ware revolutie wordt hiermee ontketend. Het zorgt ervoor dat Saksen weer een bloeiend gebied in Duitsland wordt waar nieuwe ontdekkingen en uitvindingen gedaan worden. Een generatie later is de vraag naar nucleaire energie hoger dan ooit en hier begint voor de spelers van Nucleum de uitdaging. Lukt het jou om zoveel mogelijk gebouwen in de diverse steden van energie te voorzien en zo de meeste overwinningspunten te verzamelen?

Unieke manier van actietegels gebruiken.
Nucleum gebruikt actietegels op een heel andere manier dan in de meeste spellen. In het spel is het het doel om middels je actietegels, acties uit te voeren of spoorwegverbindingen te maken en gebouwen in steden van energie te voorzien. Je kunt in het spel uraniummijnen en turbines bouwen. Turbines zorgen ervoor dat de energiecentrales meer uranium kunnen verwerken. Heb je geen uranium tot je beschikking? Geen probleem. Ook steenkool kan getransporteerd worden naar de centrales om energie op te wekken, al is dit minder effectief dan uranium omzetten. Het leggen van spoorwegverbindingen met je actietegels is hierbij cruciaal, je moet de energiebron wel kunnen transporteren naar de energiecentrale. Het volbrengen van contracten is ook een belangrijk onderdeel van het spel om betere technologie te ontwikkelen om het totaal van je overwinningspunten te verhogen.
‘You always need to hear both sides of the story’
Het spel heeft een dubbelzijdig speelbord, waarvan de ene zijde voor één tot twee spelers dient en de andere voor drie tot vier spelers. Daarnaast wordt een zijbord geplaatst waarop onder meer het mijlpaalspoor staat. Samen met de spelersborden is dit een tafel vol! Het opzetten van het spel is een flinke klus. Je moet diverse, willekeurige actietegels, contracten en mijlpaalmarkers plaatsen. Daarnaast bepaal je door kaarten te trekken waar op het bord neutrale gebouwen komen te liggen, waar je de eerste Nucleum in één van de energiecentrales plaatst en waar je puintokens op plaatsen van gebouwen en mijnen komen. Tevens zetten alle spelers hun spelersbord klaar en kiest iedereen een uniek experiment. Er zijn vier experimenten beschikbaar en elk experiment heeft zijn eigen voordelen en actietegels. Alle componenten worden in zakjes geleverd en je bent toch al gauw 20 tot 25 minuten bezig met opzetten.
Tijdens het spelen van het spel heeft iedereen in het begin vijf actietegels waar twee acties op geprint staan. Door deze actietegels aan je spelersbord te leggen mag je beide acties uitvoeren. Je kan er ook voor kiezen om maar één actie of geen acties uit te voeren. De tweede mogelijkheid die je hebt is een actietegel op het speelbord als spoorwegtegel neer te leggen en er een werker van jouw kleur op te plaatsen. Op deze manier kun je je netwerk uitbreiden wat weer belangrijk is voor het bouwen en transporteren van kool of uranium. De actietegels hebben aan beide uiteinden een kleur. Indien deze overeenkomt met de kleur van de stad of van een andere actietegel waar deze aangelegd wordt dan mag je deze actie(s) uitvoeren. De derde optie die je hebt noemen ze ‘recharge’ en is niets meer of minder dan inkomsten ontvangen en je prestigepunten in te zetten op het mijlpaalspoor.

De bouwmeester van Saksen
Met de bouwactie kun je een gebouw bouwen in een stad die met je netwerk verbonden is. Dit gebouw neem je van je spelersbord en betaal je met Thaler, de op dat moment gebruikte munteenheid in Saksen. Er zijn vier types gebouwen: huizen, fabrieken, laboratoria en overheidsgebouwen en deze mag je alleen op de daarvoor bestemde plaats bouwen op het speelbord. Met de industrialisatie-actie kun je een uraniummijn of turbine bouwen in een stad in je netwerk. Dit betaal je met werkers. Mijnen leveren uranium op en de turbines zorgen ervoor dat de centrale waar deze bij gebouwd is meer uranium kan verwerken. Bij het bouwen van een turbine speel je op je spelersbord een doorlopende bonus vrij welke meestal extra energie oplevert tijdens het activeren van gebouwen of deze kan de prijs van kool verlagen.
Contracten, actietegels en technologie
Met de ontwikkelactie kun je extra actietegels vanuit de voorraad kopen, waarbij de prijs kan variëren van nul tot twee Thaler. Door twee extra Thaler te betalen mag je een tweede actietegel kopen, waarbij je ook weer de extra kosten betaalt die eronder afgebeeld staan. Voor het nemen van contracten is er ook een aparte actie. Hiermee mag je een zilveren of gouden contract van het bord pakken. Dit contract mag je vervolgens aan je spelersbord leggen. Het volbrengen van contracten mag alleen als je een actietegel aan je bord hebt geplaatst en hier krijg je of overwinningspunten voor of je speelt er technologie mee vrij. Technologie kan je een eenmalige, continue of eindespel-bonus opleveren die je net een handige boost kunnen geven.
Energizing the world
De laatste nog niet besproken actie is gebouwen voorzien van energie (activeren). Dit is eigenlijk de actie waar het hele spel om draait. Met deze actie mag je één gebouw van jezelf of een neutraal gebouw activeren. Om een gebouw van energie te kunnen voorzien, kies je een energiecentrale en een energiebron uit. Het gebouw moet met beide verbonden zijn en de energiebron wordt via rails getransporteerd naar de centrale. Energiebronnen kunnen kool of uranium zijn. Uranium kan alleen verwerkt worden in een centrale met een Nucleum erin. Indien het gebouw voorzien is van energie draai je de tegel van dat gebouw om en ontvang je de afgebeelde bonus op de tegel. Tevens pak je hier prestigepunten voor, gelijk aan de geleverde energie die nodig was om het gebouw te activeren.
Naast de hierboven beschreven hoofdacties staan er op de actietegels ook kleinere acties. Deze kunnen bestaan uit het ontvangen van Thaler, werkers of prestigepunten. Tevens staan er acties op waarmee je op één van de inkomenssporen vooruit kunt. Als laatste heeft iedere speler één speciale actietegel. Op deze tegel staat geen specifieke actie afgebeeld, deze kan ingezet worden als één van de hoofdacties. Deze tegel mag niet ingezet worden als spoorwegtegel op het bord.

Charge!!
Indien je ervoor kiest om geen actietegel aan je spelersbord of als spoorwegtegel op het bord te plaatsen, kan je een zogenoemde recharge-actie uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat je inkomsten ontvangt gelijk aan de plek links van je inkomenmarkers. Vervolgens pak je al je gebruikte actietegels terug in je voorraad en moet je al je verkregen prestigepunten inzetten op het mijlpaalspoor. Dit mijlpaalspoor levert je aan het einde van het spel overwinningspunten op en als je als eerste in een bepaald vak een marker neerlegt mag je de bijbehorende Nucleum pakken en deze op een centrale naar keuze plaatsen. Het kan een tactische keuze zijn om de recharge-actie al snel uit te voeren om een Nucleum te kunnen leggen of meer geld en werkers te hebben.

‘Long live the king’
Zodra alle spelers minimaal één keer de recharge-actie hebben uitgevoerd volgt er een koningsdagscore. Er wordt dan gekeken wie het verste is geraakt op het mijlpaalspoor en de nummers één en twee krijgen hier punten voor. Het einde van het spel wordt geactiveerd als er bepaalde doelen zijn bereikt en dit kan variëren van twee tot drie doelen. Er zijn in totaal vijf van deze doelen die behaald kunnen worden. Hierna wordt de ronde afgemaakt en mag daarna iedereen nog één keer. Punten worden opgeteld door geactiveerde gebouwen op te tellen, het mijlpaalspoor te controleren naar behaalde doelen, resources in jouw voorraad en, als laatste, de plaats van je markers op het inkomensspoor. De speler met de meeste punten is de winnaar.

Baron von Automat
De solobot waar je tegen speelt is Baron von Automat, een geesteskind van David Turczi. Zoals meerdere bots van hem werkt deze ook weer met een soort flowchart. De baron heeft geen eigen spelersbord en geen experiment. Je gebruikt wel vijf actietegels van een experiment en hiermee gaat hij acties uitvoeren. Voor het uitvoeren van zijn acties kijk je naar een aantal dingen: ligt zijn speciale tegel op de linker positie in zijn rij met actietegels? Heeft de baron nog geld en/of werkers tot zijn beschikking? Alles wat de baron doet gaat volgens een logisch principe. Heeft hij nog werkers en/of geld dan rol je een dobbelsteen. Deze dobbelsteen bepaalt welke tegel hij gaat spelen in de rij met actietegels.
De acties van de baron zijn op een logische manier opgebouwd. Voor het plaatsen van een tegel als spoorverbinding kijkt hij naar bepaalde voorwaarden. Wordt hieraan voldaan dan zal hij daar de tegel plaatsen. Mochten er meerdere opties beschikbaar zijn dan kan er een kaart getrokken worden waarmee de keuze verder wordt bepaald. Dit kan dan de stad met het hoogste of laagste getal ernaast zijn. Deze kaarten gebruik je ook voor de keuze van welk gebouw, mijn of turbine hij bouwt. Ook bij deze actie is het mogelijk dat er meerdere keuzes beschikbaar zijn en dan brengt de bovenste afbeelding (tie breaker) weer de beslissing. Achterin het boek staan ook nog tips om het moeilijkheidsniveau tegen de baron te verhogen.
Conclusie:
Nucleum wordt ook wel een kind van Brass en Barrage genoemd en hier kan ik wel in meegaan. Qua acties ligt het dichter tegen Brass aan dan Barrage naar mijn gevoel. Het is een strategische en zware euro game waarbij de acties niet moeilijk zijn maar het goed uitvoeren en er de meeste punten uit halen juist wel. Eens je de regels kent, speelt de bot soepel weg en simuleert deze een echte speler. Hij kan je immers af en toe goed dwarszitten. Het bedienen van de bot en zijn acties zijn op een logische manier opgebouwd, al zal het tijdens de eerste keer spelen nog wel wat opzoeken zijn in de regels. De totale speeltijd van zowel solo als multiplayer zal gemiddeld rond de twee uur liggen. Het spel speelt door de variabele setup iedere keer weer anders en heeft dus een hoge herspeelbaarheid. De kwaliteit van het bord en componenten is, zoals we van Board & Dice gewend zijn, erg goed. Al voelen de ‘slots’ waar je je experimenten in moet schuiven wel wat fragiel aan.
Review door Remco Boskamp © Voor De Solo Spelers ©
Pro
+ Redelijk eenvoudige spelregels voor de zwaarte van het spel
+ Kwaliteit componenten
+ Hoge herspeelbaarheid door variabele opzet
+ Tactische puzzel en vooruitplannen van acties
Con
- De sloten voor experimenten voelen fragiel aan
- Grote speeltafel nodig
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 5/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 10/10
ALGEMENE SCORE: 9/10