
In Parks kruip je in de huid van twee wandelaars die de Nationale Parken van de Verenigde Staten van Amerika gaan bezoeken. Onderweg maak je foto’s, verzamel je grondstoffen en spot je wilde dieren met als doel de mooiste herinneringen van de Nationale Parken te maken. Het spel speelt zich af tijdens vier seizoenen. Elk seizoen wordt het pad niet alleen langer maar ook anders. De wandelaars komen ook verschillende weerpatronen tegen. Het spel is uitgegeven door Keymaster Games en ontworpen door Henry Audubon, die je misschien ook kent van spellen zoals Space Park, Defender of the Wild en Trails. Ga jij mee wandelen?

Wandelaars klaar? Wandelen maar!
Parks is een worker placement met resource management voor één tot vijf spelers. Je bewandelt elk seizoen het pad om onderweg de juiste Resource Tokens te nemen, maar zo simpel is dat nog niet. Iedere speler begint de wandeling met twee wandelaars in zijn of haar kleur. Ook krijg je twee Year Cards (eindedoelkaarten), waarvan je er één kiest. Verder krijg je nog een Canteen Card (waarmee je tijdens het spel bijvoorbeeld een Wildlife Token kunt nemen, grondstoffen kunt wisselen of een Park Card kunt reserveren), één Wildlife Token en een Campfire. Eén speler krijgt nog de First Hiker Marker en mag het spel beginnen. De speler rechts van de startspeler krijgt de camera.
Tijdens het eerste seizoen bestaat het wandelpad uit vijf basistegels (zoals de Ocean Site voor Water Tokens, de Forest Site voor Forest Tokens en de Vista Site waar je een Canteen Card mag nemen of een foto kunt maken, die je aan het einde van het spel weer punten oplevert). Naast de vijf basistegels heb je ook vier geavanceerde tegels, waarvan er elk seizoen één tegel aan het wandelpad wordt toegevoegd. Aan het begin van elk seizoen worden de basis- en geavanceerde tegels geschud, zodat elk seizoen (en spel) anders is. Ook wordt er een Season Card omgedraaid die voor het betreffende seizoen niet alleen een voordeel geeft maar ook het weer voor dat seizoen aankondigt.
Tijdens het eerste seizoen bestaat het wandelpad uit vijf basistegels (zoals de Ocean Site voor Water Tokens, de Forest Site voor Forest Tokens en de Vista Site waar je een Canteen Card mag nemen of een foto kunt maken, die je aan het einde van het spel weer punten oplevert). Naast de vijf basistegels heb je ook vier geavanceerde tegels, waarvan er elk seizoen één tegel aan het wandelpad wordt toegevoegd. Aan het begin van elk seizoen worden de basis- en geavanceerde tegels geschud, zodat elk seizoen (en spel) anders is. Ook wordt er een Season Card omgedraaid die voor het betreffende seizoen niet alleen een voordeel geeft maar ook het weer voor dat seizoen aankondigt.
De paden op, de lanen in...
Elk seizoen bestaat uit een variabel aantal beurten. Elke beurt mag je één van je twee wandelaars op pad sturen. Op elke tegel mag maar één wandelaar staan, tenzij je je Campfire dooft. Verder mag je zelf kiezen op welke tegel je gaat staat, het hoeft dus niet de eerste tegel te zijn.
Aan het einde van het wandelpad zijn er drie acties om uit te kiezen. Zo kun je een park reserveren en, als je dat als eerste doet, krijg je de First Hiker Marker. Ook kun je Gear Cards kopen. Afhankelijk van het voordeel dat deze je tijdens de rest van het spel opleveren, kosten deze kaarten je één tot drie Sunshine Tokens. Bij deze voordelen kun je bijvoorbeeld denken aan een bepaalde korting op het bezoeken van parken. Als laatste actie mag je een park bezoeken. Hier wissel je je verzamelde Resource Tokens in om een Park Card te kunnen spelen. Dit mag één van je eerder eventueel gereserveerde parken zijn, of één van de drie parken die in het aanbod liggen en voor elke speler beschikbaar zijn. De Resource Tokens die je hiervoor moet inwisselen, staan duidelijk op de kaarten afgebeeld. Op elke kaart staat ook het aantal punten afgebeeld dat de kaart waard is. Dit aantal varieert van twee tot vijf punten, en des te meer punten een Park Card waard is, des te meer (moeilijker verkrijgbare) Resource Tokens je moet inwisselen.
Als je met je eerste wandelaar het einde van het wandelpad bereikt, en je hebt je Campfire tijdens de wandeling gebruikt, mag je je Campfire weer aansteken, zodat je tweede wandelaar er eventueel ook nog gebruik van kan maken. Als de voorlaatste wandelaar het einde van het wandelpad heeft bereikt, moet de laatste wandelaar in de volgende beurt ook direct naar het einde van het wandelpad. De speler die aan het einde van de ronde de camera heeft, mag voor één Resource Token nog één foto maken.

Als ik alleen ga wandelen, wordt het vast en zeker een rustige wandeling!
Helaas, in de solovariant van het spel speel jij, net als in de multiplayer, met twee wandelaars en kom je sowieso twee Rangers tegen die je wandeling serieus in de war kunnen sturen. Jij begint met de First Hiker Marker en de camera. Verder neem je de Ranger Tracker en het Event Deck waarvan je één kaart opendraait. Op deze kaart staan twee gebeurtenissen waarvan er één wordt getriggerd op het moment dat de Rangers drie Sunshine Tokens of drie Water Tokens hebben weten te verzamelen. Deze gebeurtenissen betekenen zonder uitzondering slecht nieuws voor jou en, geloof mij, dit wil je niet. Voorbeelden van deze gebeurtenissen zijn: het moeten afleggen van al je Mountain Tokens of het direct nogmaals moeten bewegen van één van de Rangers.
Aan het einde van het wandelpad zijn er drie acties om uit te kiezen. Zo kun je een park reserveren en, als je dat als eerste doet, krijg je de First Hiker Marker. Ook kun je Gear Cards kopen. Afhankelijk van het voordeel dat deze je tijdens de rest van het spel opleveren, kosten deze kaarten je één tot drie Sunshine Tokens. Bij deze voordelen kun je bijvoorbeeld denken aan een bepaalde korting op het bezoeken van parken. Als laatste actie mag je een park bezoeken. Hier wissel je je verzamelde Resource Tokens in om een Park Card te kunnen spelen. Dit mag één van je eerder eventueel gereserveerde parken zijn, of één van de drie parken die in het aanbod liggen en voor elke speler beschikbaar zijn. De Resource Tokens die je hiervoor moet inwisselen, staan duidelijk op de kaarten afgebeeld. Op elke kaart staat ook het aantal punten afgebeeld dat de kaart waard is. Dit aantal varieert van twee tot vijf punten, en des te meer punten een Park Card waard is, des te meer (moeilijker verkrijgbare) Resource Tokens je moet inwisselen.
Als je met je eerste wandelaar het einde van het wandelpad bereikt, en je hebt je Campfire tijdens de wandeling gebruikt, mag je je Campfire weer aansteken, zodat je tweede wandelaar er eventueel ook nog gebruik van kan maken. Als de voorlaatste wandelaar het einde van het wandelpad heeft bereikt, moet de laatste wandelaar in de volgende beurt ook direct naar het einde van het wandelpad. De speler die aan het einde van de ronde de camera heeft, mag voor één Resource Token nog één foto maken.

Als ik alleen ga wandelen, wordt het vast en zeker een rustige wandeling!
Helaas, in de solovariant van het spel speel jij, net als in de multiplayer, met twee wandelaars en kom je sowieso twee Rangers tegen die je wandeling serieus in de war kunnen sturen. Jij begint met de First Hiker Marker en de camera. Verder neem je de Ranger Tracker en het Event Deck waarvan je één kaart opendraait. Op deze kaart staan twee gebeurtenissen waarvan er één wordt getriggerd op het moment dat de Rangers drie Sunshine Tokens of drie Water Tokens hebben weten te verzamelen. Deze gebeurtenissen betekenen zonder uitzondering slecht nieuws voor jou en, geloof mij, dit wil je niet. Voorbeelden van deze gebeurtenissen zijn: het moeten afleggen van al je Mountain Tokens of het direct nogmaals moeten bewegen van één van de Rangers.
Jij speelt eerst zelf je beurt en dan komt één van de Rangers aan de beurt. Je draait een Gear Card om en, afhankelijk van hoeveel Sunshine Tokens hierop staan afgebeeld, beweeg je een Ranger evenveel tegels naar voren. Komt de Ranger hierdoor op een tegel waarop jij al staat, dan beweeg je de Ranger één tegel verder. Een Ranger kan zich wel samen met de andere Ranger op een tegel bevinden. Daarna ben jij weer aan de beurt en mag je kiezen welke van je twee wandelaars je beweegt.
Gedurende het spel moet je voor de Rangers enkel in het oog houden waar jouw wandelaars zich ten opzichte van de Rangers op het wandelpad bevinden. Als één van jouw wandelaars voor de beide Rangers staat, beweeg je de Ranger die zich het verst op het wandelpad bevindt. Als een Ranger zich voor jouw beide wandelaars bevindt of zich samen met jou op een tegel bevindt (wat kan door het gebruik van je Campfire), beweeg je de Ranger die zich nog het dichtst bij het begin van het wandelpad bevindt.
Gedurende het spel moet je voor de Rangers enkel in het oog houden waar jouw wandelaars zich ten opzichte van de Rangers op het wandelpad bevinden. Als één van jouw wandelaars voor de beide Rangers staat, beweeg je de Ranger die zich het verst op het wandelpad bevindt. Als een Ranger zich voor jouw beide wandelaars bevindt of zich samen met jou op een tegel bevindt (wat kan door het gebruik van je Campfire), beweeg je de Ranger die zich nog het dichtst bij het begin van het wandelpad bevindt.
“ Ain't no Sunshine (Token) "
Wanneer één van de beide Rangers het einde van het wandelpad bereikt, is de keuze van welke van de drie acties hij kiest afhankelijk van het aantal Sunshine Tokens dat op de zojuist opengedraaide Gear Card staat afgebeeld. Met één Sunshine Token kiest hij de eerste actie, wordt de meest linkse Park Card uit het aanbod verwijderd en kan de First Hiker Marker naar de Rangers gaan (als zij als eerste deze actie kiezen). Met twee Sunshine Tokens neemt hij de tweede actie, wordt de middelste Park Card uit het aanbod verwijderd en krijgen de Rangers de camera. Met drie Sunshine Tokens neemt hij de derde actie, wordt de meest rechtse Park Card uit het aanbod verwijderd en worden de Gear Cards met drie Sunshine Tokens terug in het deck met Gear Cards geschud.
In de solovariant geldt de regel van de voorlaatste wandelaar (of Ranger) ook en, omdat de Rangers per seizoen sneller kunnen gaan lopen (want de kans op een Gear Card met drie Sunshine Tokens wordt steeds groter), maakt dit het elk seizoen net iets moeilijker dan het voorgaande seizoen.

Gaat Parks echt over wandelen?
Het thema is heel duidelijk in dit spel: wandelen in de Nationale Parken van de Verenigde Staten van Amerika. Aan alles is gedacht, behalve dan kamperen.
Het wisselende weer en de verschillende parken zorgen ervoor dat elke wandeling anders is. Je voelt echt dat je aan het wandelen bent. Op elke Park Card staat niet alleen de meest prachtige illustratie van bekende landmarks uit het bijbehorende Nationale Park, maar ook informatie over wanneer het park tot Nationaal Park is uitgeroepen, in welke staat het park ligt en nog wat extra uitleg over het park zelf. Dit kan interessant zijn als je, net zoals ik, al enkele Nationale Parken van Amerika hebt bezocht. De illustraties roepen echt herinneringen van mijn bezoeken aan de parken op: de vlucht die ik over de Grand Canyon heb gemaakt, de wandelingen die ik in Zion National Park en Bryce Canyon National Park heb gemaakt, de alligators die ik in de Everglades heb gezien, de rit die ik door Arches National park heb gemaakt. Die reis was echt de moeite. Aanraders dus!
Maar nu even terug naar het spel zelf. In de speldoos zit een heel goede insert voor alle componenten. Voor alle Resource Tokens en de foto’s zijn er twee bakjes in de vorm van boomstronken voorzien waarin ook alles netjes past. Dit is echt zeer ordelijk, hieraan is echt aandacht besteed. Kortom, ik denk dat weinig spellen aan deze afwerking kunnen tippen.

Duurt het nog lang vooraleer we aan de wandeling kunnen beginnen?
Conclusie
Parks is een BYOS, waarvan ik persoonlijk niet echt een fan ben, dit omdat je niet echt kunt winnen of verliezen. De herspeelbaarheid is vrij groot door de grote hoeveelheid verschillende kaarten. Ook is het wandelpad volledig modulair en is elk seizoen, en dus ook elk spel, totaal anders. Parks is echt een heel mooi spel. Over de art en componenten is iedereen het eens. Het is altijd een plezier om het spel op tafel te leggen en te proberen de juiste puzzel te maken tijdens je wandeling. Het spelmechanisme zit best goed in elkaar, behalve dat de Gear Cards vrij hard wisselen en je hierrond niet echt een tactiek kan maken... iets dat bij multiplayer soms vrij cruciaal kan zijn.
Ik had het in deze review over de officiële solovariant, maar op BGG staat een variant die ik zelf nog niet bekeken heb. Met de Ranger Ron automa is Parks geen BYOS meer. Deze ga ik dan zeker wel eens bekijken, want ik vind Parks met uitbreiding Nightfall echt een heel fijn spel om te spelen.
Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©
Pro
+ Art en componenten zijn prachtig
+ Duidelijk thema
+ Vrij hoge herspeelbaarheid
+ Heel duidelijke spelregels
Con
- De manier waarop de Rangers werken
- Het is een BYOS
In de solovariant geldt de regel van de voorlaatste wandelaar (of Ranger) ook en, omdat de Rangers per seizoen sneller kunnen gaan lopen (want de kans op een Gear Card met drie Sunshine Tokens wordt steeds groter), maakt dit het elk seizoen net iets moeilijker dan het voorgaande seizoen.

Gaat Parks echt over wandelen?
Het thema is heel duidelijk in dit spel: wandelen in de Nationale Parken van de Verenigde Staten van Amerika. Aan alles is gedacht, behalve dan kamperen.
Het wisselende weer en de verschillende parken zorgen ervoor dat elke wandeling anders is. Je voelt echt dat je aan het wandelen bent. Op elke Park Card staat niet alleen de meest prachtige illustratie van bekende landmarks uit het bijbehorende Nationale Park, maar ook informatie over wanneer het park tot Nationaal Park is uitgeroepen, in welke staat het park ligt en nog wat extra uitleg over het park zelf. Dit kan interessant zijn als je, net zoals ik, al enkele Nationale Parken van Amerika hebt bezocht. De illustraties roepen echt herinneringen van mijn bezoeken aan de parken op: de vlucht die ik over de Grand Canyon heb gemaakt, de wandelingen die ik in Zion National Park en Bryce Canyon National Park heb gemaakt, de alligators die ik in de Everglades heb gezien, de rit die ik door Arches National park heb gemaakt. Die reis was echt de moeite. Aanraders dus!
Maar nu even terug naar het spel zelf. In de speldoos zit een heel goede insert voor alle componenten. Voor alle Resource Tokens en de foto’s zijn er twee bakjes in de vorm van boomstronken voorzien waarin ook alles netjes past. Dit is echt zeer ordelijk, hieraan is echt aandacht besteed. Kortom, ik denk dat weinig spellen aan deze afwerking kunnen tippen.

Duurt het nog lang vooraleer we aan de wandeling kunnen beginnen?
De spelregels zijn heel duidelijk, met duidelijke voorbeelden, heel goede iconografie, een FAQ en een mooie referentiekaart waar alles nog eens duidelijk wordt uitgelegd. De setup neemt hooguit tien minuten in beslag, met dank aan die goede insert. De speeltijd is hooguit dertig minuten. Dit varieert van spel tot spel niet echt omdat de Rangers echt heel vlot spelen. Er is wel wat geluk met het spel gemoeid: de parken die je wilt bezoeken voor je Year Card kunnen helemaal niet komen en de Rangers kunnen je acties blokkeren (of juist helemaal niet).
De herspeelbaarheid van dit spel vind ik wel best groot voor zo’n kleine doos. Aangezien het wandelpad uit vijf (vaste) basistegels en één tot vier geavanceerde tegels bestaat, is de kans groot dat het wandelpad elk spel totaal anders is. Er zijn achtenveertig Park Cards, tien Season Cards (met elk een eigen weerpatroon en voordeel) en zesendertig Gear Cards. De kans is dus heel klein dat een spel elke keer hetzelfde is.
Het spel kent inmiddels twee uitbreidingen, te weten Nightfall uit 2021 en Wildlife uit 2022. Over Wildlife kan ik helaas niet veel vertellen, omdat deze niet in mijn collectie zit. Maar over Nightfall wel. Met deze uitbreiding wordt het mogelijk om ook te kamperen tijdens je wandeling. Er zijn tenten voorzien in het spel en in een solospel worden drie tenten aan het spel toegevoegd en drie (uit vijf) van de Campsites. Op deze Campsites staan acties aangeduid, zoals bijvoorbeeld het inwisselen van een Forest Token voor vijf Water Tokens. Aan het begin van elk seizoen worden de drie tenten op het wandelpad geplaatst. Kom je met je wandelaar op een tegel met een tent, dan moet je kiezen tussen het nemen van de actie die op de tegel staat en het nemen van een kampeeractie. Als de tweede Ranger op een tegel met een tent komt, sluit hij de kampeerplaats af en kun jij er dat seizoen geen gebruik meer van maken. Rangers houden niet van sluikstorten: leave nothing but footprints!
Verder komt Nightfall ook nog met andere Year Cards, die deze uit het basisspel vervangen. Er is ook nog een apart kampeerbord voorzien met plaats voor één tent. Als je hierop een tent plaatst, moet je drie Sunshine Tokens inwisselen en dan ontvang je twee Year Cards waarvan je er één mag kiezen. Als je de camera in je bezit hebt, mag je tijdens je kampeeracties voor één Resource Token een foto nemen.
Ook zijn aan deze uitbreiding nog vierentwintig nieuwe Nationale Parken toegevoegd. Als je deze Nationale Parken bezoekt, krijg je onmiddellijk wat er als bonus op de kaart staat afgebeeld. Hierbij kun je denken aan het nemen van een Gear Card of het bezoeken of reserveren van een Park Card. Dit voegt wel heel wat toe aan het spel en ik speel Parks niet meer zonder. Het zorgt er nog meer voor dat elk spel totaal anders wordt.
De herspeelbaarheid van dit spel vind ik wel best groot voor zo’n kleine doos. Aangezien het wandelpad uit vijf (vaste) basistegels en één tot vier geavanceerde tegels bestaat, is de kans groot dat het wandelpad elk spel totaal anders is. Er zijn achtenveertig Park Cards, tien Season Cards (met elk een eigen weerpatroon en voordeel) en zesendertig Gear Cards. De kans is dus heel klein dat een spel elke keer hetzelfde is.
“ Rangers houden niet van sluikstorten: leave nothing but footprints! "
Het spel kent inmiddels twee uitbreidingen, te weten Nightfall uit 2021 en Wildlife uit 2022. Over Wildlife kan ik helaas niet veel vertellen, omdat deze niet in mijn collectie zit. Maar over Nightfall wel. Met deze uitbreiding wordt het mogelijk om ook te kamperen tijdens je wandeling. Er zijn tenten voorzien in het spel en in een solospel worden drie tenten aan het spel toegevoegd en drie (uit vijf) van de Campsites. Op deze Campsites staan acties aangeduid, zoals bijvoorbeeld het inwisselen van een Forest Token voor vijf Water Tokens. Aan het begin van elk seizoen worden de drie tenten op het wandelpad geplaatst. Kom je met je wandelaar op een tegel met een tent, dan moet je kiezen tussen het nemen van de actie die op de tegel staat en het nemen van een kampeeractie. Als de tweede Ranger op een tegel met een tent komt, sluit hij de kampeerplaats af en kun jij er dat seizoen geen gebruik meer van maken. Rangers houden niet van sluikstorten: leave nothing but footprints!
Verder komt Nightfall ook nog met andere Year Cards, die deze uit het basisspel vervangen. Er is ook nog een apart kampeerbord voorzien met plaats voor één tent. Als je hierop een tent plaatst, moet je drie Sunshine Tokens inwisselen en dan ontvang je twee Year Cards waarvan je er één mag kiezen. Als je de camera in je bezit hebt, mag je tijdens je kampeeracties voor één Resource Token een foto nemen.
Ook zijn aan deze uitbreiding nog vierentwintig nieuwe Nationale Parken toegevoegd. Als je deze Nationale Parken bezoekt, krijg je onmiddellijk wat er als bonus op de kaart staat afgebeeld. Hierbij kun je denken aan het nemen van een Gear Card of het bezoeken of reserveren van een Park Card. Dit voegt wel heel wat toe aan het spel en ik speel Parks niet meer zonder. Het zorgt er nog meer voor dat elk spel totaal anders wordt.

Conclusie
Parks is een BYOS, waarvan ik persoonlijk niet echt een fan ben, dit omdat je niet echt kunt winnen of verliezen. De herspeelbaarheid is vrij groot door de grote hoeveelheid verschillende kaarten. Ook is het wandelpad volledig modulair en is elk seizoen, en dus ook elk spel, totaal anders. Parks is echt een heel mooi spel. Over de art en componenten is iedereen het eens. Het is altijd een plezier om het spel op tafel te leggen en te proberen de juiste puzzel te maken tijdens je wandeling. Het spelmechanisme zit best goed in elkaar, behalve dat de Gear Cards vrij hard wisselen en je hierrond niet echt een tactiek kan maken... iets dat bij multiplayer soms vrij cruciaal kan zijn.
Ik had het in deze review over de officiële solovariant, maar op BGG staat een variant die ik zelf nog niet bekeken heb. Met de Ranger Ron automa is Parks geen BYOS meer. Deze ga ik dan zeker wel eens bekijken, want ik vind Parks met uitbreiding Nightfall echt een heel fijn spel om te spelen.
Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©
Pro
+ Art en componenten zijn prachtig
+ Duidelijk thema
+ Vrij hoge herspeelbaarheid
+ Heel duidelijke spelregels
Con
- De manier waarop de Rangers werken
- Het is een BYOS
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art en componenten: 10/10
Spelregels: 4/5
Setup/speeltijd: 4/5
Geluk/strategie: 3/5
Herspeelbaarheid: 8/10
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 8,2/10
Thema: 4/5
Art en componenten: 10/10
Spelregels: 4/5
Setup/speeltijd: 4/5
Geluk/strategie: 3/5
Herspeelbaarheid: 8/10
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 8,2/10