20 STRONG (Solar Sentinels)




Vandaag bespreken we '20 Strong' van Chip Theory Games, de bekende uitgever achter spellen als 'Too Many Bones' en 'Hoplomachus Victorum', om slechts twee van hun meest populaire titels te noemen. Vooral die laatste, 'Victorum', viel op door zijn luxe-uitvoering die me werkelijk sprakeloos maakte. Volgens mijn gevoel heeft nog nooit eerder een solo only-spel zo'n indrukwekkende productie gehad. Dit geeft je een idee van de hoge verwachtingen rondom 20 Strong. Hoewel het grootste deel van Chip Theory's catalogus niet meteen mijn interesse wekt, bevinden 'Too Many Bones: Unbreakable' en 'Hoplomachus Victorum' zich toch in mijn collectie. Helaas blijven deze spellen vaak onaangeroerd door de wirwar aan regels, uitzonderingen op die regels en de vele vragen zonder duidelijke antwoorden. Hierdoor belanden ze zelden of zelfs nooit op de speeltafel. Toen de aankondiging voor 20 Strong eind 2022 kwam, was mijn interesse meteen gewekt. Ik hoopte op een eenvoudiger spel met minder complexiteit en een kortere speelduur. Zou 20 Strong, ondanks zijn compacte formaat, een groots spel zijn?

Kleurrijk plezier in een compact doosje
Doosjes met weinig onderdelen, snelle opzet, eenvoudige gameplay en toch voldoende uitdaging om urenlang plezier te beleven, daar zeg ik geen nee tegen. Daarnaast ben ik dol op dice placement-spellen waarbij je de dobbelstenen kunt manipuleren. En raad eens? Al deze elementen vind je terug in het compacte doosje van 20 Strong. De basisdoos bevat naast een beknopt regelboekje 20 dobbelstenen, een pokerchip met een magnetische houder die fungeert als 'counter' en 64 speelkaarten. Wat het spel nog boeiender maakt, is dat 20 Strong is opgebouwd rond een modulair systeem. De basisregels passen zich aan op basis van het kaartendeck waarmee je speelt. Momenteel zijn er drie decks beschikbaar voor 20 Strong: Solar Sentinels, dat wordt meegeleverd met de basisdoos, en decks gebaseerd op Too Many Bones en Hoplomachus Victorum.



Intuïtief gespeeld
Het spel opzetten kost slechts enkele minuten. De vijanden, verdeeld in drie stapeltjes van vijftien speelkaarten, wachten op tafel om je aan te vallen. De vier ‘bosses’ leg je alvast gedekt klaar. En dan zijn er nog de missies. In je eerste spel sla je deze beter over maar, na een aantal spelletjes, voeg je ze gewoon toe door er willekeurig vier te nemen en er drie te behouden.
Je begint met het kiezen van één van de zes personages, elk met een unieke vaardigheid en moeilijkheidsgraad. Het personage beschikt over een zekere gezondheid (Health) die aangeeft hoeveel schade je kunt oplopen. Daarnaast bepaalt 'Strategy' hoe vaak je de dobbelstenen opnieuw kunt werpen tijdens een gevecht en hoeveel beloningen je mag opbouwen. 'Recovery' geeft aan hoeveel dobbelstenen je kunt recupereren na het werpen. Drie van de twintig dobbelstenen van 20 Strong worden gebruikt om deze statistieken bij te houden; deze kunnen veranderen naarmate het spel vordert. De overige zeventien dobbelstenen worden ingezet voor gevechten. De keuze van dobbelstenen hangt af van hun trefzekerheid. Gele dobbelstenen hebben bijvoorbeeld de minste kans op een 'hit', terwijl de enige rode dobbelsteen in het spel gegarandeerd een treffer oplevert. Interessant is dat de dobbelstenen ook geschikt zijn voor kleurenblinden dankzij de vorm van de ringen op elke dobbelsteen. De inkepingen in de ringen geven het aantal hits per dobbelsteen weer.


Diepgaand strategisch spelen
Het spelmechanisme van elk van de drie decks is identiek: je wordt geconfronteerd met conflictkaarten (Enemies) die je moet verslaan of waarvan je schade ondervindt. De vijanden beschikken over unieke vaardigheden die op verschillende, interessante manieren op elkaar inwerken. Ze kunnen bijvoorbeeld het aantal dobbelstenen dat je per worp kunt gebruiken beperken of meer monsters in het gevecht brengen. Na het verslaan van een vijand ontvang je doorgaans een beloning. Er zijn beloningen die je direct kunt inzetten, anderen verbeteren je 'stats', en sommige kun je 'bewaren' om bijvoorbeeld dobbelstenen terug te krijgen.
Wanneer een van de drie stapels met vijanden is uitgeput, heb je de optie om de strijd aan te gaan met de eindbaas. Het is raadzaam om hierbij ook naar de missies te kijken, die je van links naar rechts moet voltooien. Hoewel je ervoor kunt kiezen een missie over te slaan, loop je in het eindspel het risico op een extra vijand die je schade kan berokkenen. Elke ‘Boss'-kaart stelt specifieke voorwaarden en geeft aan hoeveel vijanden je in je rij moet toevoegen. Het is niet noodzakelijk om alle vijanden te verslaan; als je in staat bent de eindbaas te overwinnen, heb je het spel gewonnen.

"Het einde van de creativiteit lijkt nog niet in zicht"

Het beheersen van vijanden, vergelijkbaar met een tower defense-spel, vormt de ware puzzel van 20 Strong, althans voor deze eerste decks met Solar Sentinels, Too Many Bones en Victorum. Het modulaire systeem biedt natuurlijk ook mogelijkheden om andere spelmechanismen te verkennen. Je zou bijvoorbeeld decks kunnen maken voor een economisch spel of zelfs voor een 'pickup and delivery'-spel. Wat zeker is, is dat de volgende drie decks van de hand zijn van Manny Trembley (bekend van Dice Throne, Wonderland’s War, Radlands) en de naam 'Tanglewoods' hebben gekregen. Chip Theory Games, afgekort CTG, heeft ervoor gekozen niet alleen te putten uit hun bestaande titels, maar anderen de kans te geven om hun 'universum' uit te breiden. Is dit een nobel streven of eerder een doordachte commerciële keuze? Dat blijft de vraag.



Unieke wendingen en een frisse, nieuwe blik
Brengt CTG iets unieks of bouwen ze voort op bestaande, gevestigde spellen of op eentje dat nog maar vrij recentelijk veel aandacht trok? Hoewel de vergelijkingen met spellen als One Deck Dungeon, Dice Conquest, en Resist! snel worden gemaakt, voelt 20 Strong toch anders aan. Er zijn zeker overeenkomsten waarover gesproken kan worden, maar 20 Strong verschilt op veel vlakken, genoeg zelfs om niet te spreken van een directe kopie. Om te beginnen bouw je bij 'One Deck Dungeon' de dobbelsteenpool op, terwijl je bij 20 Strong meteen met alle dobbelstenen aan de slag gaat en er gaandeweg veel verliest. En waar je bij Resist! de keuze maakt om je sterke karakters uit te spelen en meteen te verliezen, kun je bij 20 Strong je sterke dobbelstenen toch meteen weer terugkrijgen. CTG lijkt dus niet simpelweg bestaande concepten te kopiëren, maar geeft er een unieke draai aan met 20 Strong.


Een kritische blik
Laten we het onvermijdelijke ook onder de loep nemen. Van CTG verwachten we een eersteklas product, zoals ze die altijd hebben geleverd met een onberispelijke afwerking, oog voor detail en hoogwaardige componenten - hun handelsmerk en waar ze bekend om staan. Kopers verwachten een eindproduct dat in perfecte staat wordt geleverd, maar helaas is daar nu een hapering. 
Ten eerste was de geur bij het openen van de doos ondraaglijk: een chemische geur die dagenlang in je huis bleef hangen. Het bleek dat de dobbelstenen niet voldoende tijd hadden gekregen om te 'luchten', een stap die de fabrikant heeft overgeslagen om het spel sneller bij de koper te krijgen. Een weliswaar interessante kijk op hoe het er in de fabriek aan toegaat, maar niet meteen iets wat je in je huiskamer wil brengen.
Ten tweede zijn er aanzienlijke klachten over de afwerking van de dobbelstenen, een cruciaal en essentieel onderdeel van '20 Strong'. De doorzichtige dobbelstenen bevatten 'flakes', glinsterende kleine plastiek deeltjes die voor een unieke uitstraling moesten zorgen. Ze slaagden hierin maar op een onjuiste manier. Bij velen zakten de flakes naar één kant, wat het aflezen van de gravering in de dobbelsteen bemoeilijkte. Esthetisch gezien is dit onwenselijk en bij sommige klanten staken de flakes zelfs uit de dobbelsteen. Voor het eerst lijkt CTG met de handen in het haar te zitten. Wat een betaalbaar alternatief had moeten zijn, is anders uitgedraaid. Ze overwegen nu een nieuwe basisdoos uit te brengen voor hun aankomende decks van 'Tanglewoods' met nieuwe dobbelstenen, maar dat biedt natuurlijk geen directe oplossing voor de huidige kopers. Dit zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen, al is het maar vanwege het tot nu toe onberispelijke imago van de uitgever. 


Conclusie
Met 20 Strong heeft CTG een boeiend concept op de markt gebracht: een modulair systeem dat talloze mogelijkheden biedt en met verschillende decks unieke spelmechanismen introduceert. Het einde van de creativiteit lijkt nog niet in zicht. Ondanks de problemen met de dobbelstenen en de geur, verdienen de speelkaarten een compliment, vooral die van 'Solar Sentinels', waar bepaalde delen van de vijanden bijna letterlijk oplichten. Geweldig gedaan! 
Ook innovatief is de pokerchip die fungeert als teller. Het roept de vraag op waarom niemand ooit eerder op dit idee is gekomen. Daarnaast werd de mogelijkheid om trapsgewijs het moeilijkheidsniveau aan te passen goed geïmplementeerd. Naast de uitstekende gameplay is ook de extreem korte opbouw- en opbergtijd opvallend. De geluksfactor blijft, ondanks het gebruik van dobbelstenen, redelijk beperkt. De trefzekerheid, aangegeven door een ring met inkepingen op de dobbelstenen, is eenvoudig af te lezen en in te schatten. 
Kortom, 20 Strong biedt in een compacte doos een behoorlijke dosis uitdaging. Als het doel was om een CTG-ervaring te bieden in een lichter, beter hanteerbaar pakket, zowel qua tafelruimte als speelduur, dan kan ik alleen maar concluderen dat ze daarin met verve geslaagd zijn.

Review door Gert Scheerlinck © voor De Solospelers ©



Pro’s:
+ Modulair spelmechanisme
+ Prachtige speelkaarten
+ Innovatief gebruik van de pokerchip
+ Korte setup
+ Stapsgewijze moeilijkheidsgraad

Cons:
- Geurprobleem
- Afwerking van dobbelstenen
- Prijs/kwaliteitsverhouding

REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3 / 5
Art / Componenten: 7 / 10
Spelregels: 4 / 5
Setup / Speeltijd: 5 / 5
Geluk vs Strategie: 3 / 5
Win / Verlies conditie: 4 / 5
Herspeelbaarheid: 4 / 5
Spelplezier: 8 / 10

ALGEMENE SCORE: 7.6/ 10