DE VRAGENRONDE: Spirit Island
(5 vragen gesteld aan Wilco Van Doorn, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over ?
Laten we 'Kolonisten van Catan' eens even omdraaien, ditmaal willen we helemaal niet dat ons eiland volgebouwd wordt. Als één van de eilandgeesten probeer je jouw aanwezigheid op het eiland te vergroten, je vaardigheden uit te breiden en alle kolonisten bang te maken door hun bezittingen te vernietigen. Wint jouw aanwezigheid het van de daadkracht?
2. Hoe vlot speelt het?
Spirit Island is een spel waarbij vlot spelen onherroepelijk leidt tot je ondergang. Elke beurt weer mag je aan de slag en moet je goed opletten welke keuzes welke consequenties hebben. Het is een spel van problemen beperken. Daarnaast dien je bekend te raken met alle kleine details die je moet regelen om het spel geolied te laten lopen. Dit vraagt een paar potjes om in te komen. Zodra je de regels kent is het spelverloop echter wel vloeiend en prettig.
3. Wat vond je er goed aan?
Spirit Island doet een hoop dingen, ondanks de eenvoudige premisse. Elke beurt arriveert men op een nieuwe locatie, wordt er ergens gebouwd, en wordt jouw eiland op een andere plek bedreigd. Hoe eerder je één van deze stappen kunt voorkomen, des te meer tijd je hebt om op meerdere plekken tegelijkertijd actief te zijn. De eenvoud van de gebeurtenissen, gecombineerd met de complexiteit van je eigen keuzes, is zeer aangenaam. Voeg daarbij de ongelooflijke diversiteit (met meerdere geesten, vijandelijke staten en spelvarianten) en je hebt een indrukwekkende spelervaring.
4. Zijn er verbeterpunten?
Dit spel biedt een thema dat zich perfect leent voor prachtig spelmateriaal. Echter, hierin schiet het tekort. De invasie wordt vertegenwoordigd door eenvoudige, lelijke witte plastic figuurtjes, terwijl onze inboorlingen slechts bestaan uit houten champignons (die hutjes voorstellen). In ieder geval blijft dit zo totdat het spel tot leven komt, het plastic dreigend wordt, en je jezelf plotseling gaat bekommeren om de lotgevallen van de ‘champignons'. Dat het spel dit niveau van betrokkenheid bereikt, zegt voor mij genoeg.
5. Komt of blijft deze in je collectie?
Dit spel biedt veruit een van de beste solo-ervaringen die ik ooit heb gehad. Het is het bordspel-equivalent van het oplossen van een sudoku: een puzzel met talloze oplossingen, waarbij overweldiging en zege dicht bij elkaar liggen. Bovendien is het een ervaring die voortdurend kan worden aangepast aan je huidige niveau. De dag dat ik Spirit Island van de hand doe, moet ik serieus overwegen om mezelf op te laten nemen.
Oordeel: ★ ★ ★ ★ ★
(5 vragen gesteld aan Wilco Van Doorn, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over ?
Laten we 'Kolonisten van Catan' eens even omdraaien, ditmaal willen we helemaal niet dat ons eiland volgebouwd wordt. Als één van de eilandgeesten probeer je jouw aanwezigheid op het eiland te vergroten, je vaardigheden uit te breiden en alle kolonisten bang te maken door hun bezittingen te vernietigen. Wint jouw aanwezigheid het van de daadkracht?
2. Hoe vlot speelt het?
Spirit Island is een spel waarbij vlot spelen onherroepelijk leidt tot je ondergang. Elke beurt weer mag je aan de slag en moet je goed opletten welke keuzes welke consequenties hebben. Het is een spel van problemen beperken. Daarnaast dien je bekend te raken met alle kleine details die je moet regelen om het spel geolied te laten lopen. Dit vraagt een paar potjes om in te komen. Zodra je de regels kent is het spelverloop echter wel vloeiend en prettig.
3. Wat vond je er goed aan?
Spirit Island doet een hoop dingen, ondanks de eenvoudige premisse. Elke beurt arriveert men op een nieuwe locatie, wordt er ergens gebouwd, en wordt jouw eiland op een andere plek bedreigd. Hoe eerder je één van deze stappen kunt voorkomen, des te meer tijd je hebt om op meerdere plekken tegelijkertijd actief te zijn. De eenvoud van de gebeurtenissen, gecombineerd met de complexiteit van je eigen keuzes, is zeer aangenaam. Voeg daarbij de ongelooflijke diversiteit (met meerdere geesten, vijandelijke staten en spelvarianten) en je hebt een indrukwekkende spelervaring.
4. Zijn er verbeterpunten?
Dit spel biedt een thema dat zich perfect leent voor prachtig spelmateriaal. Echter, hierin schiet het tekort. De invasie wordt vertegenwoordigd door eenvoudige, lelijke witte plastic figuurtjes, terwijl onze inboorlingen slechts bestaan uit houten champignons (die hutjes voorstellen). In ieder geval blijft dit zo totdat het spel tot leven komt, het plastic dreigend wordt, en je jezelf plotseling gaat bekommeren om de lotgevallen van de ‘champignons'. Dat het spel dit niveau van betrokkenheid bereikt, zegt voor mij genoeg.
5. Komt of blijft deze in je collectie?
Dit spel biedt veruit een van de beste solo-ervaringen die ik ooit heb gehad. Het is het bordspel-equivalent van het oplossen van een sudoku: een puzzel met talloze oplossingen, waarbij overweldiging en zege dicht bij elkaar liggen. Bovendien is het een ervaring die voortdurend kan worden aangepast aan je huidige niveau. De dag dat ik Spirit Island van de hand doe, moet ik serieus overwegen om mezelf op te laten nemen.
Oordeel: ★ ★ ★ ★ ★