Dune: Imperium + Rise of Ix




Dune: Imperium is gebaseerd op de elementen en personages uit het Dune-erfgoed, zowel van de films (Legendary Pictures) als de boeken van Frank Herbert, Brian Herbert en Kevin J. Anderson. In dit spel ben jij een van de leiders van The Great Houses. Het speelt zich af op de planeet Arrakis, waar gestreden wordt om het zeer zeldzame kruid, Spice. Spice maakt reizen met de snelheid van het licht mogelijk en verlengt het leven. Het is dus een waardevol goed waarvoor The Great Houses willen vechten. Het spel is ontworpen door Paul Dennen, bekend van de Clank!-serie en het recente Wild Tiled West. Dire Wolf, ook bekend van de hele Clank!-serie en het recente Wild Tiled West, heeft het spel uitgegeven.



Een Strategisch Avontuur op Arrakis
Dune: Imperium is een deck-building-spel met verborgen informatie en worker placement, inclusief resource management, ontworpen voor 1-4 spelers. Het spel bestaat uit 10 rondes of eindigt zodra een speler 10 punten behaalt. Aan het begin van het spel kiest elke speler een van de acht leiders van The Great Houses, elk met hun eigen speciale krachten (zoals het bekijken van de bovenste kaart van je deck op elk moment, beginnen met extra spice en munten, en meer). Daarnaast hebben deze leiders elk een unieke signet ring (bijvoorbeeld: extra spice verkrijgen of een kaart nemen van maximaal drie persuasion uit The Imperium Row). Bij het starten van het spel ontvangt elke speler twee agenten, één water en drie troepen in hun garnizoen.
Iedere speler begint met een identiek startdeck van 10 kaarten. Elke beurt gebruikt een speler vijf kaarten. Op elke kaart staat aangegeven in welke regio op het spelersbord deze kan worden gebruikt. In de grijze balk staat de actie die moet worden uitgevoerd om een agent te plaatsen, en onderaan de kaart staat aangegeven hoeveel ‘persuasion' of zwaarden kunnen worden ingezet tijdens een conflict.



Intriges op het Speelbord
Het spelersbord wordt in het midden van de tafel geplaatst, zodat iedereen er gemakkelijk bij kan. Op het spelersbord bevinden zich de acht regio's die overeenkomen met de symbolen op de spelerskaarten.
  • Landsraad Council (groene vijfhoek): vertegenwoordigt de overheid van The Great Houses en biedt mogelijkheden zoals het aanvragen van troepen, een extra agent, meer persuasion, enz.
  • CHOAM (oranje driehoek): hier kun je spice inruilen voor solari of drie munten krijgen.
  • Populated areas (paars bolletje): versterkt je militaire kracht met extra troepen en kaarten.
  • The deserts (oranje driehoek): het strijdtoneel voor het verdienen van spice.
  • Fremen (onderste factie): hier kun je water verkrijgen, een kostbaar goed op Arrakis dat nodig is voor bepaalde acties.
  • Bene Gesserit (factie daarboven): biedt de mogelijkheid om plannen te maken om je deck te verbeteren en intrigue-kaarten te nemen voor voordelen tijdens het spel.
  • Spacing guild (factie daarboven): hier kun je extra troepen inzetten, water halen of een foldspace-kaart nemen met alle regio's erop.
  • Emperor (bovenste factie): hier kun je geld en/of troepen verkrijgen.
Aan het begin van het spel leg je bij elke factie een van je blokjes neer en elke keer dat je een actie bij een factie kiest, stijgt je blokje één vak. Bij de facties vallen punten te verdienen.
Naast het speelbord ligt The Imperium Row, een stapel kaarten die je deck kunnen versterken. Schud deze stapel en leg vijf kaarten open. Daarnaast zijn er drie stapels met 'reserved cards'. Tijdens de reveal turn kan je uit deze acht kaarten kiezen als je voldoende persuasion hebt. Leg de stapel met Intrigue-kaarten neer; deze kaarten bieden voordelen tijdens het spel of de conflicten en bieden mogelijkheden om endgame-punten te scoren.
Op de achterkant van elke leider staat een player aid, wat handig is tijdens de eerste spellen. Dit is doordacht gedaan om aparte kaarten te vermijden.



Een Tactische Strijd
In het begin van elke ronde wordt een conflict omgedraaid, waarop staat wat de winnaar, de tweede en eventueel de derde speler krijgt. Dit kunnen punten, spice, munten, area control of Intrigue-kaarten zijn. Elke speler trekt vijf kaarten van zijn deck.
Daarna plaatst elke speler één van zijn agenten in een regio. Op elk vak mag slechts één speler staan en de symbolen op de kaarten geven aan in welke regio's een speler zijn agent mag plaatsen. Nadat eventuele kosten werden betaald, voert de speler de actie uit die in de grijze balk op de kaart staat. Dit kan het ontvangen van extra kaarten of spice of het plaatsen van troepen zijn. De plaatsing van extra troepen op het spelersbord hangt af van het vak waar de agent staat, met speciale aandacht voor conflicten.
De spelers gaan door totdat alle agents zijn geplaatst of iedereen heeft gepast. Bij passen of na het plaatsen van alle agenten, mag een speler een reveal turn doen. Hier bekijkt de speler de kaarten die deze ronde niet zijn gespeeld en gebruikt de onderkant van de kaarten om te zien hoeveel persuasion hij heeft om kaarten uit The Imperium Row te nemen. Daarnaast kunnen zwaarden worden gebruikt in het conflict.

"In de hitte van Arrakis ontvouwen zich conflicten en intriges, waar elke zet cruciaal is voor het lot van The Great Houses."

Nadien volgt de conflict fase, waar Combat Intrigue-kaarten kunnen worden gespeeld. Spelers tellen de kracht van hun troepen in het conflict op, evenals de zwaarden op hun kaarten. Degene met de meeste kracht wint het conflict. Bij een gelijke stand delen spelers de opbrengst.
Daarna ontvangt elke desert zonder agent één extra spice. De spelers nemen hun agents terug, leggen de gespeelde kaarten op hun discard pile en geven de first player marker door aan de speler links.
Dit gaat door totdat een speler tien of meer punten heeft of wanneer het tiende conflict is uitgevochten. De speler met de meeste punten wint. Bij een gelijke stand wordt gekeken naar de meeste spice, dan solari, water en ten slotte garrisoned troops. Bij aanhoudende gelijkstand delen beide spelers de overwinning van Dune: Imperium.



Solospel met Dubbele Uitdaging
In het solospel van Dune: Imperium neem je het op tegen niet één, maar twee tegenstanders. Je begint met het kiezen van de leider waarmee je wilt spelen en selecteert vervolgens twee andere leiders voor de automa. Hierbij gebruik je ook de spelerskleuren van deze leiders. Leg een van de twee automa-leiders links van jouw leider en de andere rechts. De leider aan de linkerkant krijgt de first player marker. Schud de stapel House Hagal-kaarten en kies de moeilijkheidsgraad waarmee je wilt spelen (er zijn vier moeilijkheidsniveaus). Voer alle stappen uit die bij de gekozen moeilijkheidsgraad horen.
Als de automa aan de beurt is, draai je een House Hagal-kaart om en plaats je een agent van die leider op het vak dat op de kaart staat. Vervolgens voer je de acties uit die aan de rechterkant van de House of Hagal-kaart vermeld staan. Dit kan bijvoorbeeld een stap omhoog bij een factie zijn, het verkrijgen van een intrigue-kaart, extra troepen, enzovoort. Wanneer de automa troepen ontvangt, wordt bepaald of deze naar het conflict gaan of naar het garnizoen, afhankelijk van het conflict-teken op de House Hagal-kaart. Net als in multiplayer geldt de regel van het sturen van troepen naar het conflict plus maximaal twee vanuit het garnizoen.

“Elke zet van House Hagal komt met onthullende intriges en tactische keuzes.”

Bij het uitvechten van het conflict draai je, voor elke automa die meedoet, een House Hagal-kaart om. Voor elk zwaard onderaan de kaart ontvangt de automa 1 gevechtspunt. Automa's kunnen het conflict winnen en genieten van alle voordelen, zoals het inruilen van drie intrigue-kaarten, drie water, zeven munten of zeven spice voor elk één punt. Optioneel, als je twee dobbelstenen hebt, rol je deze aan het einde van elke beurt en verwijder je elke kaart die overeenkomt uit The Imperium Row. Op die manier simuleer je andere spelers die kaarten uit The Imperium Row nemen.
De automa speelt soepel zodra je de iconografie van de House Hagal-kaarten goed begrijpt. Deze iconen zijn zeer duidelijk en goed uitgelegd in de spelregels. Op het achterste blad van de spelregels staan alle pictogrammen van het spel samen met hun specifieke functies. Daarnaast is er een handig overzicht van alle acties op de vakjes, wat vooral nuttig is voor het eerste paar spellen. Na een paar rondes ben je helemaal vertrouwd met het spel.



Een Nieuw Facet
Waar geluk en tactiek samenkomen in een boeiend spel van politiek en conflicten...
Het thema van Dune: Imperium is goed uitgewerkt, hoewel ik de film nog niet heb gezien of de boeken heb gelezen. Na dit spel ben ik zeker van plan de film te bekijken. Normaal gesproken mag je geen leiders van hetzelfde House (Artreides, Thorvald, Harkonnen en Richese) kiezen, maar ze hebben ervoor gezorgd dat je toch uit alle acht leiders kunt kiezen om de herspeelbaarheid te vergroten. De variatie is al aanzienlijk groot, omdat elke leider heel anders is, The Imperium Row altijd uit andere kaarten bestaat en de House Hagal-kaarten altijd in een andere volgorde verschijnen. Er zijn talloze manieren om punten te scoren in dit spel.
Wat betreft de kwaliteit van de materialen, valt er niets te klagen. Het spelbord is van goede kwaliteit, hoewel ik ervoor heb gekozen om alle kaarten te sleeven omdat ze geen linnen afwerking hebben. Alles op de kaarten en het spelbord is zeer duidelijk. Het enige wat ik iets minder vind, zijn de blokjes die de troepen vertegenwoordigen, maar dat is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. De spelerscomponenten zijn van hout, wat ook prettig is. Over het algemeen zijn alle componenten van hoge kwaliteit.

“Daar waar geluk en tactiek samenkomen in een boeiend spel van politiek en conflicten."

De setup van het spel duurt ongeveer tien minuten, omdat je veel kaarten moet schudden en blokjes op de juiste plaats moet leggen, vooral als je het spel voor drie spelers klaarzet. Persoonlijk vind ik dit geen probleem, omdat ik het juist fijn vind om twee tegenstanders te hebben in een solospel. Het maakt het wat uitdagender om de juiste tactiek te vinden en alles te doen wat je wilt. Het feit dat het uitvoeren van de acties van de automa's weinig tijd in beslag neemt, draagt bij aan het plezier van het spel. Na de setup van tien minuten ben je ongeveer 60 minuten bezig met het spel.
Aangezien het spel uit veel kaarten bestaat, kan het gebeuren dat je niet altijd de gewenste kaarten kunt aannemen of dat je op dat moment niet genoeg persuasion hebt. De twee leiders waartegen je speelt, maken ook gebruik van kaarten, waardoor er een beetje geluk bij het spel komt kijken. Soms win je conflicten gemakkelijk omdat ze geen House of Hagal-kaarten omdraaien die hen toestaan deel te nemen aan conflicten, terwijl het andere keren moeilijk kan zijn omdat ze juist veel kunnen deelnemen. Dit gelukselement is vergelijkbaar met het spelen in een multiplayer-setting, waarbij het soms mee zit en soms niet.

Rise of Ix Nader Bekeken
Is er nog meer? Jazeker. Dune: Imperium heeft twee uitbreidingen: Rise of Ix (2022) en Immortality (2022). Over Immortality kan ik helaas weinig vertellen omdat ik deze niet bezit. Rise of Ix daarentegen introduceert zes nieuwe leiders, meer kaarten voor The Imperium Row, extra intrigue-kaarten, elk van de spelers krijgt 2 ‘Dreadnoughts' en 18 nieuwe technologieën. Je ontvangt ook twee extra borden die je naast het hoofdspelbord plaatst. Hierop staan twee nieuwe acties en aan de rechterkant liggen drie stapels van zes technologieën, waarvan je alleen de bovenste drie omdraait. Op deze technologieën staat aangegeven hoeveel spice deze kosten en welke onmiddellijke voordelen je ontvangt tijdens het spel (bijvoorbeeld aan het begin van elke ronde: twee solari, bij Reveal turn: 1 persuasion, bij het winnen van een conflict: één water, enzovoort). Hier krijg je ook de kans om dreadnoughts aan te schaffen die drie gevechtspunten opleveren tijdens conflicten en daarna teruggaan naar je garrison.
Op de Landsraad Council en CHOAM legt Rise of Ix beperkingen op aan de acties van het basisspel. Op de Landsraad Council kunnen nu slechts drie van de vijf acties worden genomen en CHOAM is vervangen door een compleet nieuw bedrijf. Hier wordt het ruimtereizen verder uitgewerkt. Je plaatst een marker onderaan het spoor op de CHOAM en, elke keer dat je smuggling of interstellar shipping uitvoert, beweeg je het aantal vakjes omhoog. Bij elke stap kun je ervoor kiezen om de actie rechts van je huidige positie uit te voeren, samen met alle acties onder het vak waarop je staat. Gedetailleerde uitleg wordt hier achterwege gelaten, gezien de complexiteit en om de leesbaarheid te behouden.


Conclusie
Dune: Imperium is niet alleen een geweldig solospel, maar de toevoeging van de uitbreiding Rise of Ix transformeert het tot een meeslepende ervaring. In het basisspel worden tactieken snel bepaald maar Rise of Ix opent nieuwe perspectieven en biedt een veelzijdigheid die voorheen ontbrak. De thematische integratie, diverse leiders en dynamische gameplay maken elke solo-avontuur uniek. De kwaliteit van de materialen is hoog, hoewel de blokjes voor troepen misschien wat minder zijn. De setup vereist enige tijd, maar de vlotte speelervaring met de automa compenseert dit ruimschoots. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn speelervaring niet compleet meer is zonder Rise of Ix. Deze uitbreiding zorgt voor een naadloze interactie met de automa, vrijwel zonder onderhoud, en creëert het gevoel van competitie met andere spelers. De duidelijke spelregels en doordachte iconografie maken het gemakkelijk om de nieuwe elementen te begrijpen. Dune: Imperium, verrijkt door Rise of Ix, biedt solospelers een meeslepende en vernieuwende ervaring in het uitgestrekte universum van Dune.

Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©

Pro's
+ Thematische diepgang
+ Solo-speelbaarheid
+ Variatie in leiders en tactieken
+ Hoogwaardige materialen
+ Vlotte spelervaring

Con’s
- Opzettijd
- Design troepenblokjes
- Gelukselement in kaarttrekking
- Complexe mechanismen

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art en componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/speeltijd: 4/5
Geluk/strategie: 4/5
Herspeelbaarheid: 9/10
Spelplezier: 9,5/10

Algemene score: 8,5/10