Railways of the World




15 september 1831. De John Bull-locomotief rijdt voor het eerst een treinstation binnen in de staat New Jersey, Amerika. Dit betekent het begin van een ware revolutie: de eerste stoomtrein heeft zijn meters gemaakt op het Amerikaanse vasteland. De trein is gebouwd in Newcastle, Engeland, en heeft hier al vele succesvolle meters gemaakt. Met deze nieuwe technologie zullen er veel sneller goederen getransporteerd kunnen worden over heel Amerika. Het is van groot belang dat er zo snel mogelijk een groot railnetwerk wordt aangelegd. Aan jou, als speler in Railways of the World, de schone taak om geldschieters lekker te maken voor jouw plannen en zo snel mogelijk veel geld te gaan verdienen. Heb jij het in je om het grootste netwerk aan sporen te leggen en zoveel mogelijk goederen te transporten over de oostkust van Amerika?



Bielzen en rails leggen om de trein te kunnen laten rijden
In Railways of the World is het doel van het spel om rails neer te leggen en zo verschillende steden met elkaar te verbinden. Het transporteren van de juiste goederen naar de steden zal rijkelijk beloond worden: hoe langer de route hoe beter de beloning. Er zijn baronnen in het land die bepaalde doelen stellen die je weer extra overwinningspunten opleveren aan het einde van het spel. Voor het transporteren over meerdere steden zal je wel je locomotief moeten opwaarderen, deze moet immers deze afstanden kunnen afleggen. Je zal enig lef moeten tonen, je begint het spel zonder geld en ontkomt er dus niet aan om bij de grote geldschieters aan te kloppen voor een lening. Maar let wel op dat je niet te veel leningen afsluit, want aan het einde van iedere ronde moet er rente betaald worden voor je leningen. De speler met de meeste overwinningspunten aan het einde van het spel wint.



Going once, going twice, SOLD!
Iedere ronde in het spel begint met een biedronde (behalve in solo, uiteraard). Hoe graag wil je die net toegevoegde Railroad Operations-kaart hebben? Of hoe graag wil je die eerste connectie op het bod maken zodat je met je tweede of derde actie een goed kunt afleveren en zo op het inkomstenspoor naar voren gaat? Het is wijs om slim te bieden en het kan lonen om een extra lening te nemen. Per ronde heeft iedere speler drie acties tot zijn beschikking. Het nemen van een lening, indien nodig, mag tijdens de beurten gedaan worden en kost je geen actie.

Rails, de verbindende factor tussen de steden
De eerste en belangrijkste actie in het spel is uiteraard het leggen van railverbindingen tussen de verschillende steden. Per beurt mogen er maximaal vier railtegels op het bord gelegd worden, in een latere beurt mag deze connectie afgemaakt worden, zolang dit maar in dezelfde ronde gebeurt.
Bij het opzetten van het spel werden er willekeurig gekleurde goederenblokjes op de steden gelegd. Deze gekleurde goederen moeten afgeleverd worden bij een stad in diezelfde kleur. Deze stad heeft als het ware behoefte aan dat type goed. In het oosten van Amerika zijn verschillende types terrein te vinden. Het bouwen op deze verschillende soorten terrein brengt ook andere kosten met zich mee. Logischerwijs kost het meer om een spoor aan te leggen over water of door bergachtig terrein dan dat je rails aanlegt op vlak grasland.



Choo Choo train is riding (all aboard)
De John Bull is een goede locomotief maar je zal er, tijdens het spelen, al snel achter komen dat deze na een tijdje niet meer voldoet. Het upgraden van je locomotief is een essentieel onderdeel van het spel. Je zult grotere afstanden willen afleggen met de goederen. De John Bull heeft nog een 2-4-0-aandrijving. Dit houdt in dat de stoommotor vier wielen aandrijft. De voorste twee wielen zijn geplaatst om te voorkomen dat de locomotief ontspoort, iets dat in het verleden vaak genoeg gebeurd is met andere types locomotief. De locomotief kan opgewaardeerd worden tot level acht, de acht-wiel-aangedreven-consolidation-locomotief (2-8-0). Het aanschaffen van een krachtigere locomotief kost logischerwijs veel geld, schroom niet om hier een lening voor te nemen. Stilstand is in deze zeer zeker achteruitgang.

Het pakken van een kaart is in het spel een aparte actie en met deze kaarten kunnen eenmalige of permanente voordelen vrijgespeeld worden. Een voorbeeld hiervan is dat je in één van je toekomstige beurten geen kosten hoeft te betalen voor het aanleggen van rails op vlak terrein. Deze kaarten kunnen ook een manier zijn om extra goederen in steden te krijgen of hotels te bouwen waardoor leveringen aan deze stad jou meer opleveren. Urbanisatie is de actie in het spel om grijze steden te verstedelijken, ze krijgen dan een kleur en hebben behoefte aan dat type goed... een manier om bepaalde goederen ergens af te kunnen leveren.



Long distance calling
De rijke zakenlui in Amerika hebben er belang bij dat de grote steden onderling goede railverbindingen hebben. Het aanleggen van deze verbindingen zal rijkelijk beloond worden in het spel. Ze worden ook wel langeafstandstrajecten genoemd en kunnen je een snelle boost op het inkomstenspoor geven. Ditzelfde inkomstenspoor loopt evenredig met het puntenspoor. Halverwege het puntenspoor zijn de inkomsten per beurt op hun hoogtepunt. Hierna zullen de inkomsten per beurt afnemen tot een bepaald vastgesteld minimum (dit verschilt per versie).

Rail Barons of the World
Het basisspel van Railways of the World wordt niet geleverd met een soloversie, deze is afzonderlijk verkrijgbaar. In Rail Barons of the World speel je tegen een bot die bedacht is door David Turczi en John Albertson. Tijdens de setup dek je een aantal steden af, deze doen niet mee. Je combineert de 14 Railbot-kaarten met de common kaarten en maakt hier een trekstapel van. Vervolgens draai je drie kaarten open en deze vormen de Railbot-rij. De Final Evaluation-kaart schud je samen met de twee onderste kaarten en stop je onderin de stapel. Er worden slechts drie Railroad Operation-kaarten opengedraaid in de solo-modus.



Dat is vrij bot
De bot zal altijd na jouw tweede beurt aan de beurt zijn en dan zijn actie uitvoeren, hij heeft dus niet zoals jij standaard drie beurten. De beurt van de bot bestaat uit het trekken van een kaart. De rood opgelichte kaart in de rij onderop de getrokken kaart bepaalt welke kaart uit het aanbod van drie gespeeld gaat worden. De acties van de bot kunnen het leggen van railverbindingen, het leeghalen van een bepaalde kleur goederen of het blokkeren van één van de vijf beschikbare plekken voor Railroad Operation-kaarten zijn.

Taxation
De meest lastige kaart die opengedraaid kan worden is de zogenoemde ‘taxation’-kaart. Bij deze moet je twee keer je inkomsten betalen, wat meestal in zal houden dat je minimaal één lening zult moeten nemen. De getrokken kaart wordt vervolgens rechts aan de rij met Railbot-kaarten toegevoegd en kan tijdens de volgende beurt gekozen worden door de bot. Een kaart uit het aanbod kun je blokkeren door er een ‘insurance’ op te leggen. Dit kun je doen door je eerste twee beurten van de ronde op te geven. Het kan je echter helpen de ‘taxation’-actie te blokkeren.

De bot speelt erg vlot, de symbolen op de kaarten zijn eenvoudig en het leggen van rails gaat net als bij menselijke tegenstanders. Echter heeft de bot geen geld en hoeft hij ook niets te betalen, het soort terrein is dus niet relevant voor hem. Met de ‘taxation’-actie kan hij je een flinke hak zetten. Het kan dus een tactische keuze zijn om deze te blokkeren al kost het je twee beurten. Het spelen tegen de bot zal gemiddeld niet meer dan een uur in beslag nemen.



I just can't get enough
Het aanbod van speelborden voor Railways of the World is ondertussen flink uitgebreid. Bij de standaard, nu leverbare, anniversary edition zitten nu kaarten van Oost-Amerika en Mexico. Er is een stand-alone-versie van Nippon (Japan) en er zijn extra kaarten voor onder meer West-Amerika, Zweden, Engeland en Australië. Vital Lacerda heeft een unieke kaart gemaakt van Portugal. Iedere kaart heeft weer zijn eigen kleine regels en voordelen. In het boek staat ook welke kaart het beste speelt met welk aantal spelers, de soloversie heeft voor bijna alle kaarten zijn eigen versie. Kun je echt geen genoeg krijgen van het spel, dan is het zelfs mogelijk om Oost- en West-Amerika te combineren. Dit is echter niet voor solo geschikt en hier ben je wel een paar uur mee bezig.

Conclusie
Het spel is snel op te pakken maar heeft toch een goede diepgang. Het opzetten kost rond het kwartier en de totale speelduur ligt rond het uur. Ieder potje is toch weer anders en het is een mooie puzzel om zo snel mogelijk hogere inkomsten te genereren. Het blijft hierbij altijd een dilemma, want zonder leningen begin je niks. Maar je wilt er ook weer niet te veel hebben want hier moet je ook iedere beurt rente voor betalen en dit gaat dus van je totale inkomsten af. Het thema van treinen en sporen leggen is goed verwerkt in het spel, je moet echt bouwen aan een imperium. Wil je het spel aanschaffen om solo te spelen dan zal je flink moeten investeren. Het spel is nu als anniversary-versie te krijg en ook moet je de solo-uitbreiding kopen.

Review door Remco Boskamp© voor De Solospelers ©

Pro's
+ Eenvoudige gameplay
+ Hoge herspeelbaarheid
+ Thematisch sterk
+ Leningen nemen is een must
+ De bot speelt vlot en is eenvoudig te bedienen

Con's
- Visueel niet heel aantrekkelijk, het doet wat het moet
- Speelbord kan onoverzichtelijk zijn door veel componenten
- Lange opzettijd, minimaal een kwartier met voorbereiden
- Relatief hoge aanschafprijs van basisspel met solo-uitbreiding

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art en componenten: 6/10
Spelregels: 4/5
Setup/speeltijd: 4/5
Geluk/strategie: 5/5
Herspeelbaarheid: 9/10
Spelplezier: 9/10

ALGEMENE SCORE: 8,2/10