DE VRAGENRONDE: Paper Dungeons: Side Quest



DE VRAGENRONDE: Paper Dungeons: Side Quest
(5 vragen gesteld aan De Solospeler, beheerder De Solospelers)

1. Waar gaat dit spel over?
In het basisspel stuur je een klassieke groep middeleeuwse avonturiers aan: krijger, tovenaar, geestelijke en schurk. In elk van de negen rondes kies je drie van de zes gegooide dobbelstenen en gebruik je deze resultaten om het niveau van je personages te verhogen, magische voorwerpen te produceren, helende drankjes te verkrijgen en de kerker te verkennen om uitdagingen aan te gaan en schatten te verzamelen. In de kerker vind je ook drie grote monsters die je moet bevechten.
Paper Dungeons: Side Quest is de eerste uitbreiding van Paper Dungeons met twaalf nieuwe en uitdagende dungeons. Op de nieuwe invulblaadjes vind je nog meer vlijmscherpe vallen, luitenanten die schatkisten bewaren en krachtige eindbazen. De Side Quest uitbreiding vereist meer strategie om alle gevaren te overwinnen.

2. Hoe vlot speelt het?
In het begin is het even wennen, gezien de vele nieuwe elementen in de doos. Naast de Artefact- en Side Quest-kaarten zijn er wat nieuwe icoontjes en te volgen stappen. Maar eenmaal je de icoontjes begrijpt, verloopt het spel vlot. Het kost je slechts een paar ronden om volledig vertrouwd te raken met de nieuwe dungeons en het basisspel achter je te laten.

3. Wat vond je er goed aan?
De kracht van Paper Dungeons groeit met Side Quest, waardoor het spel de juiste complexiteit en ‘zwaarte’ krijgt. Waar in het basisspel elke stap een logische was, moet je nu zorgvuldig je keuzes overwegen, de dungeons zijn moeilijker en de keuzes zijn talrijker. Op de nieuwe invulblaadjes staan schatkisten die bewaakt worden door luitenants en Side Quest-opdrachten, beide voegen een nieuwe dimensie toe. Ook de moeilijkheidsgraad van de monsters kan verder worden verhoogd, wat de uitdaging alleen maar vergroot.

4. Zijn er verbeterpunten?
Aan de pijnpunten uit het basisspel is weinig verandert, de monsters en Side Quests zijn opvallend vergelijkbaar, enkel hun icoontje verschilt! Het solospel blijft nog steeds gericht op het verbeteren van je eigen score en dat is jammer. Alles in dit spel schreeuwt het uit om er een dynamisch win/verlies spel van te maken, mits wat kleine aanpassingen moet dit overigens perfect mogelijk zijn. De grootste kwestie zit hem bij degenen die de Nederlandse versie van het basisspel bezitten, de uitbreiding is namelijk voorlopig alleen in het Engels beschikbaar. Geronimo Games is trouwens niet zeker of deze ooit in het Nederlands zal worden uitgebracht. Op zich vormt dit niet zo een probleem vanwege de grote taalonafhankelijkheid van het spel. Wie graag de 'flavor'-tekst op de achterkant van de 'dungeon card' leest, zal dit voortaan wel in het 'English' moeten doen.

5. Komt/blijft deze in je collectie?
Ondanks de milde kritiek blijft Paper Dungeons: Side Quest in mijn collectie. De uitbreiding maakt het spel moeilijker en voegt meer keuzes en uitdaging toe. Voor het eerst werd ik geconfronteerd met meer tegenslagen dan ik mijn ‘avonturiers’ kon upgraden. Mijn scores waren nog nooit zo laag en dat beloofd alleen maar goeds. Het spel kreeg meer diepgang en transformeert het van een leuke Roll & Write tot een waar bordspel. Het basisspel zal nooit meer dezelfde aantrekkingskracht hebben en blijft gewoon onderaan in de doos liggen.  

Score: ★ ★ ★ ☆ ☆