Earth




Gedurende duizenden jaren van evolutie en aanpassing hebben de flora en fauna op onze unieke planeet zich ontwikkeld tot verbluffende levensvormen. Het is nu tijd om synergieën te creëren die de veelzijdigheid en overvloed aan natuurlijke hulpbronnen van de aarde weerspiegelen.
Earth is een "engine builder" voor 1 tot 5 spelers. Het spel kenmerkt zich door eenvoudige regels, maar biedt tegelijkertijd enorm veel strategische mogelijkheden. Dankzij het uitgebreide assortiment unieke kaarten en combinaties ontdek je bij elke speelsessie nieuwe synergieën en verbanden.


Aardse opbouw
Hoewel ik een hekel heb aan het uitleggen van regels, is het toch belangrijk dat ik een kort overzicht geef van waar het spel uit bestaat. Earth is een engine building-spel waarbij je, door middel van acties en het efficiënt beheren van grondstoffen, aan een tableau bouwt .
Solo neem je het in Earth op tegen een AI met de naam Gaia, die wordt bestuurd door een stapel van slechts 6 kaarten. De opzet is grotendeels hetzelfde als in het multiplayerspel; schud de enorme stapel van 360 unieke kaarten en trek dan een eiland-, klimaat- en ecosysteemkaart die je asymmetrische beginkrachten en persoonlijke overwinningspunten vormen. Deze kaarten zijn dubbelzijdig en bieden daarmee heel wat variatie en herspeelbaarheid. Vier faunakaarten worden op het gemeenschappelijke, centrale bord gelegd en twee openbare ecosysteemkaarten geven je nog meer overwinningspunten om naartoe te werken. In je beurt kies je één van de vier beschikbare acties, aangeduid door een kleur: groen voor planten, rood voor composteren, blauw voor water geven en geel voor groeien. Ik licht deze later in de review nog kort toe.

"Een groot deel van het spel bestaat erin ervoor te zorgen dat je klaar 
bent om te profiteren van elk voordeel dat Gaia je biedt."

Nadat je het voordeel van de actie hebt genomen, activeer je uitgespeelde kaarten met dezelfde kleur als de actie die je net uitvoerde. Dan krijgt Gaia een klein voordeel gebaseerd op die actie.
Als Gaia aan de beurt is, trek je de bovenste kaart van haar stapel en volg je de instructies. Bij de meeste kaarten voeg je punten toe aan haar speelbord terwijl je tegelijkertijd een klein voordeel krijgt en alle kaarten in je tableau van een bepaalde kleur activeert. Een groot deel van het spel bestaat erin ervoor te zorgen dat je klaar bent om te profiteren van elk voordeel dat Gaia je biedt.
Zo ga je heen en weer, totdat jij 16 kaarten (in een raster van 4 x 4) op je persoonlijke tableau hebt of Gaia haar 6 kaarten twee keer volledig uitspeelt. Wie de hoogste score heeft, is de winnaar.



Toelichting acties
Bij de plantactie (groen) mag je tot 2 kaarten 'planten' in je tableau. Florakaarten kosten echter grond om te planten, wat de belangrijkste valuta in het spel is. Daarna mag je nog 4 kaarten van de trekstapel nemen en er één houden. Als je solo speelt, moet je de 3 afgelegde kaarten op de stapel van de tegenstander leggen, waarop deze punten scoort. Een slimme keuze maken in welke kaarten je ‘weggeeft’ is dus aangewezen.
Een andere actie is het composteren van kaarten (rood). Hierbij ontvang je vijf grond en dan kan je twee kaarten met de afbeelding naar beneden op een composthoop leggen. Elke kaart is één overwinningspunt waard aan het einde van het spel.
Als derde actie kan je water geven (blauw). Je krijgt ook twee grond en, als je velden in je tableau hebt liggen, kan je groene kubussen op die velden plaatsen. Kubussen zijn soms grondstoffen; je krijgt ook één overwinningspunt per kubus die aan het einde van het spel op je kaarten ligt.
Tot slot heb je de groei-actie (geel), waarbij je vier nieuwe kaarten trekt en ook nog eens twee groeifiches op kaarten mag plaatsen. Groeifiches dienen soms als grondstof maar zijn ook overwinningspunten waard.



Natuurlijke Synergie
Een van de meest kenmerkende aspecten van Earth is het uitbreiden en activeren van je tableau. Bij elke actie activeer je ook de kleur op de kaart. Als bijvoorbeeld een (groene) plantactie wordt ondernomen, komen al je kaarten met groene acties aan de beurt. Meestal voer je dergelijke acties uit, zoals compost toevoegen om grond te verkrijgen of groeifiches verwijderen om daarvoor iets in de plaats te krijgen. Elke beurt zal je waarschijnlijk een aanzienlijk aantal van deze acties 'triggeren'.

Je hebt een (dubbelzijdig) spelersbord met ruimte voor een aantal kaarten: een eilandkaart, een klimaatkaart en een kaart voor je ecosysteem. Deze kaarten kunnen extra punten opleveren aan het einde van het spel of beschikken over vaardigheden die je gedurende het spel kunt benutten. Op de eilandkaart staat aangegeven met hoeveel kaarten en grondstoffen je het spel begint. Er is ook ruimte om je grondstoffen te bewaren, om te composteren en om je eventkaarten te spelen. Tevens staan je mogelijk te nemen acties in icoontjes op het bord. Zelfs wanneer je solo speelt staan de te nemen acties van Gaia ook mooi aangegeven. Gaia wordt vertegenwoordigd door een gemakkelijk te hanteren deck van zes kaarten. Het spel eindigt wanneer je tweemaal door het deck van zes kaarten gaat. Als je erin slaagt een tableau van 4x4 te bouwen, stopt het spel onmiddellijk. Je wint door meer punten te scoren dan de AI, waarbij je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen.



Aardse Harmonie
Het spel is prachtig vormgegeven met kleurrijke foto's. Persoonlijk ben ik echter geen fan van speelkaarten met (overigens schitterende) natuurfoto's. Dit natuurthema spreekt mij persoonlijk niet zo aan. Uiteindelijk ontbreekt er toch een beetje een thematische diepgang: composteren betekent kaarten gesloten op een stapel leggen, planten houdt in dat je een kaart open neerlegt, water geven betekent een groen (?) blokje (?) plaatsen en de groeiactie omvat het stapelen van ronde houten fiches met een gekleurd hoedje op de top, wat dan wel weer charmeert. Het geheel ziet er weliswaar fraai uit, vooral naar het einde van het spel toe, maar praktisch is het niet altijd. De kans dat je de groeischijfjes omstoot is reëel. Strategisch gezien blinkt Earth uit. Het voert een aantal zaken zeer goed uit, zoals het inleveren van grondstoffen (blokjes/houten schijfjes) om grond te verkrijgen. Hierdoor geef je in feite overwinningspunten weg, maar tegelijkertijd bouw je ook aan je motortje. Het optimaliseren van dit hele proces kan behoorlijk boeiend zijn. Earth biedt tal van mogelijke overwinningspaden waar sommigen, waaronder ikzelf, wellicht door het bos de bomen niet meer zien.



Conclusie:
Net zoals je soms op sociale profielen bij de relatiestatus 'it's complicated' ziet staan, zo voel ik me ook ten opzichte van Earth. Vooral het ontwerp van Earth krijgt van mij die stempel: 'ingewikkeld'. Ik ben me ervan bewust dat er veel spellen zijn met symbolen op kaarten en speelborden, maar de overvloed aan icoontjes en vooral de subtiele verschillen in de icoontjes is hier echt overweldigend. Na een paar potjes begint het meeste wel te klikken, maar het duurt toch even voordat je alles hebt verwerkt.

Earth speelt als een race om zo snel mogelijk doelen te voltooien, waarbij de eerste die deze voltooit de punten scoort. Echter, veel van die doelen lijken niet haalbaar en, sterker nog, sommige kunnen tegenstrijdig zijn. Dat maakt echter niets uit voor Gaia; het omdraaien van een kaart om een doel te bereiken doet zij vier keer per spel en, als zij de eerste is, verdient ze meteen 15 punten per doel. Er liggen trouwens vier gemeenschappelijke doelen, je krijgt ook nog eens twee willekeurige doelen voor extra punten en één persoonlijk doel. Dat zijn maar liefst zeven doelen! Bovendien zijn er op bepaalde kaarten voor je tableau nog extra scoringsmogelijkheden. Ik ga eerlijk zijn, dat is voor mij persoonlijk te veel van het goede. Ter info: elke plantenkaart heeft ook nog eens zeven verschillende kenmerken om rekening mee te houden (kosten, basispunten, ecosystemen, planttype, boomgrootte, plekken voor de kubussen en mogelijke bonusactie), om maar te zeggen dat je bij de les moet blijven. Dit spel is met andere woorden niet voor iedereen weggelegd.

Wat in het voordeel spreekt van Earth is de relatief snelle speeltijd. Als je houdt van solitaire en diepgaande puzzelspellen, denk ik dat Earth een goede keuze voor je kan zijn. Het is in het begin lastig om te leren maar zodra je het basissysteem onder de knie hebt, is het eenvoudig genoeg om je te kunnen richten op het optimaliseren van je score. Earth heeft een enorme hoeveelheid variabiliteit en herspeelbaarheid. Geen twee spellen zijn identiek. Met 360 unieke plantenkaarten, 32 dubbelzijdige ecosysteemkaarten, 23 dubbelzijdige Faunakaarten, 10 dubbelzijdige Eiland- en Klimaatkaarten kan je elk spel iets nieuws ontdekken. Earth is overduidelijk geïnspireerd door spellen als Wingspan en Terraforming Mars: Ares Expedition, alleen lijkt Earth alles in zo'n overvloed te willen doen dat het dreigt te verdwalen in zijn eigen complexiteit.

Review door Gert Scheerlinck © voor De Solospelers ©


PRO
+ Strategie
+ Vormgeving
+ Snelle Speeltijd
+ Herspeelbaarheid
+ Solitaire modus

CON:
- Complexiteit Symbolen
- Overdaad aan Scoringsmogelijkheden
- Beperkte Thema-Immersie
- Mogelijk Tegenstrijdigheden
- Niet Geschikt voor Elke Speler


REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3 / 5
Art / Componenten: 6 / 10
Spelregels: 3 / 5
Setup / Speeltijd: 3 / 5
Geluk vs Strategie: 3 / 5
Win / Verlies conditie: 3 / 5
Herspeelbaarheid: 4 / 5
Spelplezier: 6 / 10

ALGEMENE SCORE: 6 / 10