Het is 1958. De sneeuw kraakt onder de pootjes van de vele vossen die rondlopen. Enkele Russische onderzoekers zijn druk bezig met het in kaart brengen van alle karaktereigenschappen van de vossen die rond hen dartelen. Het enige wat ze willen is de vriendelijkste vos creëren door goede ouders bij elkaar te zoeken. Dit lijkt samen te hangen met enkele fysieke kenmerken. Is dit de doorbraak waarop ze zitten te wachten? Het onderzoek is ver gevorderd... maar nu is het aan jou om het experiment verder te zetten en met de reeds opgedane kennis de vriendelijkste vos te fokken.

Van selecteren tot administratie
In The Fox Experiment speel je tegen een AI. Zorg ervoor dat je de vriendelijkste vos fokt om zo de meeste punten binnen te slepen en het spel te winnen. Het spel bestaat uit 5 ronden, opgedeeld in 4 fases. In de eerste fase, "The Selection", kies je een mannetjes- en een vrouwtjesvos. Let hierbij op eigenschappen die overeenkomen met je studies. Deze eigenschappen worden weergegeven door dobbelstenen. Hoe hoger de vos scoort bij deze eigenschappen, des te meer dobbelstenen je straks mag rollen. Maar pas op voor de AI, die mag per ronde 4 vossen selecteren, dus de goede vossen zijn snel vergeven. Daarnaast strijd je om startspeler te worden in de volgende ronde... of kies je voor een mooie bonus?
"Zorg ervoor dat je de vriendelijkste vos fokt"
Dan volgt "The Breeding". Door het rollen van de dobbelstenen kijk je welke eigenschappen je net geboren pup heeft. Met de "Friendly Dice" kan je de eigenschappen die je nodig hebt nog sterker maken; deze dobbelsteen kan je zien als een joker. Voordat je je eigen pups creëert, maak je eerst de pups (ja, je krijgt er altijd 2) van de AI. Ook dit gebeurt aan de hand van de gekozen ouders maar dan zonder dobbelstenen. Zowel de pups van de AI als je eigen pups mag je zelf een naam geven, zo kun je leuk in een thema werken of willekeurig mooie namen verzinnen. Nadat je de eigenschappen van je eigen pup(s) hebt genoteerd, volgt "The Research". Ook hier voer je eerst de acties uit voor de AI en vervolgens voor jezelf. Je kijkt welke "Study Cards" er zijn behaald en dit wordt gevolgd door de "Administration". Dit bestaat uit het vastleggen van wie de vriendelijkste pup heeft gefokt, het verplaatsen van de nieuwe pups naar de kennels en een stukje aanvullen en opschonen. Klaar voor de volgende ronde.

Een trage start.
Het spel begint traag. Je hebt nog weinig mogelijkheden en het is lastig een goede start te maken, vooral omdat de AI gedurende het hele spel gemiddeld evenveel doet, terwijl je als speler echt een opbouw voelt. Door vriendelijke vossen te fokken scoor je "trait tokens", waarmee je extra acties kunt unlocken zoals het fokken van een extra vos, het rollen van een extra "friendly die" of het afsluiten van een contract om extra punten te verdienen. Hier begint het spel echt te leven en heb je op een gegeven moment een handvol dobbelstenen, denk aan 16 stuks, om te rollen. Dan volgt de leuke fase om de dobbelstenen zo gunstig mogelijk te combineren. Per eigenschap staan er namelijk halve, hele of anderhalve symbolen op. Hoe beter je deze combineert, hoe vriendelijker je pup wordt. Als je eenmaal in ronde 3 bent aangekomen, voelt de verhouding tussen de tijd die je aan de AI kwijt bent en aan je eigen beurt wat gelijkwaardiger aan. Dan wordt het spel pas interessant.

Vossen en sneeuw.

Vossen en sneeuw.
Het spel ziet er prachtig uit en is heel aantrekkelijk om te spelen. De componenten zijn allemaal van goede kwaliteit. De houten vosjes zijn geweldig maar ook de kaarten en rijk geïllustreerde spelborden mogen er zijn. De spelregels worden duidelijk omschreven, vanaf het opzetten tot de verschillen bij diverse spelersaantallen, voorzien van heldere voorbeelden en omschrijvingen. Alles staat in het teken van vossen en sneeuw, een heerlijke combinatie voor het oog.

Wie fokt de vriendelijkste vos?

Wie fokt de vriendelijkste vos?
Doordat je de strijd aangaat met de AI, kan je je eigen strategie aanpassen aan wat hij gaat doen, aangezien zijn stappen vastliggen. Zo kan je juist kiezen voor studies die het tegenovergestelde zijn, hierdoor heb je veel minder competitie voor de beste vossenouders. Door wat manipulaties bij je eigen dobbelstenen, kan je er redelijk makkelijk voor zorgen dat je zelf elke ronde de vriendelijkste vos scoort, omdat je al weet welke scores van de AI je moet verslaan voordat je aan je eigen vossen begint. Er zit dus wel degelijk een stukje strategie in maar er is ook een deel van het spel dat ontstaat uit kansen. Zo worden de oudervossen willekeurig van een stapel getrokken en het werpen van de dobbelstenen berust altijd op geluk. Zo weet je nooit precies wat er gaat gebeuren maar kan je wel je eigen kansen goed inschatten. Door bijvoorbeeld de optie "het fokken van een tweede vos" vrij te spelen, heb je al 2 kansen om een goede pup te creëren. Ook met extra "friendly dice" kan je de geluksfactor verkleinen.

Conclusie.

Conclusie.
Een relatief licht spel dat er prachtig uitziet. Qua strategie zit er niet veel diepgang in. Je legt het makkelijk op tafel en kunt snel aan het spel beginnen. Voor mij gaat er echter teveel tijd in de AI zitten om optimaal van het spel te kunnen genieten. Hierdoor zal ik hem zelf niet veel spelen als solo.
Review door Daphne Smit © voor De Solospelers ©
PRO:
+ Thematische Immersie+ Interactie met AI
+ Variabiliteit en Herspeelbaarheid
+ Kwaliteit van Componenten
CON:
- Langzame Start- Beperkte Diepgang
- Tijdsinvestering in AI
- Geluk versus Strategie
REFERENTIEPUNTEN:
Theme: 3 / 5Art / Componenten: 6 / 10
Spelregels: 3 / 5
Setup / Speeltijd: 3 / 5
Geluk vs Strategie: 3 / 5
Win / Verlies conditie: 3 / 5
Herspeelbaarheid: 4 / 5
Spelplezier: 6 / 10
ALGEMENE SCORE: 6 / 10