Woodcraft




In Woodcraft ben je een boswezen dat eigenaar is van een schrijnwerkerij waarin je orders gaat klaarmaken. Denk aan houten muziekinstrumenten, meubels en nog veel meer. Het doel van het spel is om zoveel mogelijk contracten af te werken. Dit doe je door middel van dice rolling en resource management. Er zijn drie verschillende kleuren dobbelstenen, die elk een andere houtsoort vertegenwoordigen, en drie soorten materiaal (scrap, lijm en een zaagblad). Verder zijn er ook bosbessen, die in dit spel als munten dienen, en hazelnoten die als punten tellen. Het spel is bedacht door Ross Arnold, nog geen bekende naam in de spellenwereld, en Vladimir Suchy, bekend van Underwater Cities, Evacuation, Messina 1347, Praga Caput Regni, enzovoort. Mijn versie van het spel is uitgegeven door Delicious Games, bekend van Underwater Cities, Evacuation, Messina 1347 en Praga Caput Regni. Jumping Turtle Games heeft Woodcraft in 2023 in de Nederlandse versie uitgegeven.


Wie redt de meubels?
Iedere speler begint met een zo goed als lege workshop, waarin je zoveel mogelijk contracten wil afwerken. In de workshop vind je al een zaagmachine en een scrapmachine. Iedere speler krijgt aan het begin van het spel 12 bosbessen, drie early game helpers, waarvan ze er één moeten kopen met hun bosbessen, vijf early game orders, waarvan ze er twee houden, en ook nog twee hazelnut orders. Daarnaast krijgen ze nog één groene dobbelsteen met een waarde van 1, één gele dobbelsteen met een waarde van 2, en één bruine dobbelsteen met een waarde van 3 in hun lumberyard. Je hebt echter maar plaats voor 6 dobbelstenen in je lumberyard, dus hier moet je ook op letten. Op de orders staat welke soort dobbelstenen en eventueel welke materialen vereist zijn om de order te voltooien. Let op, het cijfer en de kleur van de dobbelsteen van de order moeten precies kloppen. Je kunt je dobbelstenen ook manipuleren door ze samen te lijmen (twee dobbelstenen samenvoegen), scrap te gebruiken (een stipje meer tot 4 stipjes meer per dobbelsteen) of ze te zagen met je zaagmachine (bijvoorbeeld één bruine dobbelsteen van 6 naar één van 4 en één van 2, beide ook bruine dobbelstenen. Je kunt dan nog zaagbladen gebruiken om één van die twee dobbelstenen nog eens door te zagen), mits je de juiste upgrades hebt. Als je een upgrade gebruikt, mag je die tot de tussentijdse telling niet meer gebruiken.



Orde en Strategie
In het begin van het spel of na elke tussenronde moet je een order rechts naast je spelersbord leggen in het juiste vakje. Dit kan bij reputatie, bosbessen of in een leeg vakje zijn, afhankelijk van hoe moeilijk de orders zijn. Voor een kistje heb je nu eenmaal meer materiaal en hout nodig dan voor een zwaard. Links op de order staat alles wat je krijgt als je de order voltooit en hoeveel reputatie of bosbessen het oplevert als je die afwerkt. Maar plan deze goed in, want bij elke tussentelling zakken al je orders één plaats, dus brengen ze ook minder op en kunnen ze zelfs je reputatie schaden. Je hebt ook nog een zolder om werkmateriaal op te slaan, waar ook verschillende bonussen te krijgen zijn (denk aan reputatie, hazelnoten, inkomsten, enzovoort). In het begin van het spel kies je één van je vier orders die je als eerste wilt afwerken en plaats je deze naast je workshop in het juiste vakje. Er zijn nu eenmaal orders die makkelijker af te werken zijn maar dus ook minder opbrengen. Er vallen nog publieke doelen te behalen die aan het einde van het spel geteld worden. Het aantal publieke doelen komt overeen met het aantal spelers +1. Dit kan je tactiek wel een beetje bepalen. Alsof je nog niet genoeg kan doen in Woodcraft, kan je aan het einde van elke beurt ook nog aan marketing doen, waarbij je een aantal bosbessen inruilt voor hazelnoten. Maar bosbessen zijn soms zeer schaars, dus plan je marketing goed in.


De Kern van het Zaagblad
In het midden van de tafel ligt het grote zaagblad, verdeeld in 4 stukken van elk 7 vakjes. Hierop komen de acties te liggen die de spelers kunnen uitvoeren. Je kunt je workshop upgraden, dobbelstenen aankopen, een helper aanschaffen, contracten nemen, een dobbelsteen planten, materiaal kopen en een dobbelsteen verkopen tegen dubbele prijs en vervolgens een dobbelsteen met waarde 6 van een andere kleur aanschaffen. Waarom deze kleuren belangrijk zijn, ontdek je later. Als je een actie van het bord neemt, controleer je eerst of je eventuele bonussen krijgt die in het midden van het zaagblad staan en/of onder de actie die je neemt. Die ontvang je dan natuurlijk ook. De actie die je deze beurt neemt, leg je op het eerst mogelijke linker vakje van het volgende stuk van het kwadrant. Als er nog acties liggen op het volgende deel van het kwadrant, kan je de actie niet nemen. Het klinkt ingewikkeld maar in de praktijk is het makkelijker dan de theorie. Dit gaat enkele beurten zo door tot er een tussentijdse telling plaatsvindt, deze staat ook uitgelegd op het grote zaagblad. De markt van dobbelstenen waaruit je moet kiezen als je er aanschaft, is ook op het zaagblad aanwezig. De kosten voor de materialen staan ook op het zaagblad, evenals de kosten die je maakt als je dobbelstenen aankoopt. Lekker handig toch! Dan zijn er nog 2 tableaus, één voor het bijhouden van de punten en het andere voor de bosbessen en hazelnoten die je tussen bepaalde rondes kunt krijgen, evenals voor het bijhouden van je reputatie. Hoe hoger je reputatie, hoe meer hazelnootpunten per contract je aan het einde van het spel hebt behaald. Het spel duurt 13 beurten (voor 4 spelers) of 14 beurten (voor solo, twee of drie spelers).



Automa in Actie
De speler begint het spel door zijn actie te nemen en deze op het meest linkse vak van het volgende gedeelte van het kwadrant te leggen. Daarna draai je een kaart om van het automa-deck dat tien kaarten bevat. Je legt de acties net zoals de spelers op het volgende gedeelte van het kwadrant. Dit kunnen twee acties zijn of één actie en de reputatie van de automa verhogen, helpers of orders verwijderen en aanvullen of de markt aanpassen. Aangezien er tien kaarten zijn, is de variatie van de automa vrij groot en duurt het ook niet lang voordat je zelf weer aan de beurt bent. Dit is handig omdat het een spel is waarbij je echt de puzzel moet kunnen maken; je hoofd ergens anders hebben kan zware gevolgen hebben. De automa zit volgens mij echt goed in elkaar; alles verloopt zoals tegen een echte speler. Die koopt ook helpers of neemt opdrachten weg voor je neus. De automa heeft ook 14 beurten, dus sommige kaarten van het automa-deck worden tweemaal gespeeld.



Hoe is de kwaliteit van het hout?
Woodcraft is qua kwaliteit zeker een goed spel. Alle borden zijn van stevig karton, de kaarten zijn ook van goede kwaliteit. Je hoeft ze niet vaak te schudden, dus sleeves zijn niet echt nodig. Al het spelersmateriaal is van hout, inclusief de scrap en de zaagbladen, wat goed bij het thema van een schrijnwerkerij past. Alleen de lijm is van plastic, maar dat is vrij logisch gezien lijm niet van hout gemaakt wordt.
Woodcraft is ook visueel aantrekkelijk. De orders die je maakt zijn prachtig uitgewerkt, met tekeningen die bijna echt lijken. Hier is duidelijk veel aandacht aan besteed. Het grote zaagblad in het midden van de tafel is ook goed uitgevoerd en draagt bij aan het thema. De workshop is ook heel duidelijk vormgegeven.
Zodra je de setup van het spel eenmaal kent, gaat het spelen heel vlot en ben je binnen enkele minuten bezig. Net als veel spellen ontbreekt het Woodcraft echter aan een insert, wat de setup iets gemakkelijker zou maken. Maar over het algemeen is dit geen groot probleem, omdat een insert niet echt noodzakelijk is.



Hoe zit het met de planning van je orders?
De spelregels van Woodcraft zijn heel duidelijk en alles wordt goed uitgelegd. Ze beschrijven hoe alle acties werken, welke extra acties je kan uitvoeren binnen je beurt, hoe de puntentelling werkt en hoe het kwadrant werkt. Er zijn twee pagina's gewijd aan de uitleg van het kwadrant maar eigenlijk is het vrij logisch hoe het werkt: des te minder acties je neemt, des te groter de bonus wordt en het soms de actie toch de moeite waard maakt. Op de laatste pagina van de spelregels vind je een overzicht van alle iconen en regels, zodat je niet continu hoeft te zoeken in de spelregels. Er is ook een extra blad voorzien over hoe de helpers werken, omdat het gebruik van icoontjes soms verwarrend kan zijn als je ze niet kent. Maar na een paar keer spelen, ben je hier snel mee vertrouwd.
Na ongeveer 45 minuten spelen is het tijd voor het einde van het spel. Je voert nog eenmaal een eindronde-telling uit en telt daarna alle publieke doelen op, samen met het aantal stipjes van dobbelstenen in je lumberyard en de materialen in je voorraad. Voor elke 10 krijg je één punt. Daarna leveren alle orders die je niet hebt afgewerkt reputatieschade op en tel je alle afgewerkte orders op, vermenigvuldigd met de reputatie die je hebt verdiend gedurende het spel.



Strategieën en geluk: een diepgaand spelervaring
Woodcraft is toch eerder een strategisch spel, waar een tikkeltje geluk mee gemoeid is. Welk order maak je eerst af? Welke helper is het beste voor je fabriekje? Welke dobbelstenen neem ik?… Je kunt de dobbelstenen best makkelijk manipuleren zodat ze toch voor je orders in orde zijn. Je kunt de dobbelsteen meer waard maken door scrap toe te voegen of een zaag gebruiken om de dobbelsteen juist minder waard te maken. Je kunt de dobbelsteen ook met een actie planten zodat die elke ronde 2 meer waard wordt. Maar je moet echter ook in de gaten houden dat je lumberyard niet te vol komt te zitten. Het geluk zit hem meer in welke helpers je krijgt in het begin van het spel of welke orders er komen, de automa die juist die actie wegneemt met de eventuele bonus die jij echt nodig had. Er moet natuurlijk ook gekeken worden of je een actie wel kan nemen, als het zaagblad niet vooruit kan worden gezet omdat er nog acties op het volgende deel van het kwadrant liggen.

“Woodcraft, een strategisch spel met een vleugje geluk"

Woodcraft zit qua herspeelbaarheid wel echt goed. Elk spel is totaal anders omdat je een hele stapel met orders hebt, ook vrij veel helpers, veel bonussen en verschillende manieren om punten te halen. Bij mij komt deze geregeld op tafel en heeft nog nooit verveeld. De automa maakt dit spel ook heel goed, er zit precies gewoon een hele stille speler tegenover je. De automa zorgt geregeld voor een stevige doordenker. Het is een BYOS spel, voor mij heeft dit persoonlijk niet echt een voorkeur. Maar de automa maakt het spel wel echt goed. Hij neemt ook helpers en orders weg, waar jij misschien net voor aan het sparen bent, krijgt ook een steeds hogere reputatie die bonussen wegneemt op het reputatiespoor. Het boswezentje waar je tegen speelt, is soms echt een lastig beestje.



Heeft jouw fabriek de beste reputatie?
Woodcraft is een echte doordenker waarin je echt je acties moet plannen. Elke actie in dit spel is goed... maar er is er toch altijd net eentje beter. Koop je nog een extra zaagmachine, scrapmachine, lijmmachine of plant je nog een boom waar je je dobbelstenen elke beurt +2 geeft? Welk order maak je eerst af, zodat je met de bonussen nog orders kan afmaken of je zolder kan vullen? Het heeft allemaal zijn gevolgen.  Het spel speelt op zich niet moeilijk, alles is heel duidelijk. Eens je de regels goed doorhebt, die trouwens niet zo moeilijk zijn, speelt het spel echt heel vlot. De acties van de automa duren ook niet lang en je moet er niet veel voor doen, zodat je echt met jouw acties bezig kan zijn.
Dit maakt Woodcraft voor mij echt een topspel. Het ziet er goed uit, de acties kloppen, het thema van het spel komt ook goed over. Het is wel eerder een complex spel omdat er toch wel wat bij komt kijken, je moet er soms echt stevig bij nadenken.

Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©

Pro: 
+ Zeer duidelijk thema
+ Mooi spel
+ Duidelijke regels
+ Zeer goede automa

Con: 
- BYOS
- Soms te afhankelijk van de kaarten die niet komen


REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 2/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 9/10

ALGEMENE SCORE: 8/10