DE VRAGENRONDE: The Guild Of Merchant Explorers
(5 vragen gesteld aan Jan-Jaap Ruigrok, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
Tijdens The Guild Of Merchant Explorers ga je land ontdekken. Tijdens de ontdekkingstocht bouw je dorpen, handelposten en wachttorens. Na de vele Roll & Writes en Flip & Writes, maakt deze gebruik van een nieuw mechanisme: Flip & Place. Mede door het weglaten van het schrijven op de bladen en het toevoegen van componenten zoals blokjes gebouwen en tokens voelt dit heel verfrissend aan. De spelersbordjes zijn daarom ook zeer luxe uitgevoerd.
2. Hoe vlot speel je dit spel?
Dit spel wordt gespeeld over 4 rondes. Er zijn 5 kaarten die elke ronde voorbij komen, waardoor je een beetje kan plannen wat je wilt gaan doen. Iedere ronde mag je van de trekstapel 2 sterke kaarten pakken en daarvan kies je er eentje. Deze plaats je naast je speelbordje en wordt elke ronde geactiveerd. Je gaat gebieden ontdekken en als je in alle vakjes van het gebied een explorer hebt geplaatst, mag je een dorp bouwen. Er zijn ook steden met handelsposten die elk een waarde hebben. Als je twee handelsposten van bijvoorbeeld 3 en 4 met elkaar verbindt, dan vermenigvuldig je die met elkaar en zoveel punten ontvang je daarvoor. Direct moet je dan een handelspost afdekken. Aan het einde van de ronde verwijder je alle explorers van je bord. In volgende beurten, mag je een explorer plaatsen vanaf je hoofdstad, vanuit een dorp, of aansluitend aan een andere explorer. Een potje Guild Of Merchant Explorers duurt ongeveer 30 minuten.
3. Wat vond je er goed aan?
Dit is voor mij echt een verademing, want na meer dan 60 verschillende Roll & Writes in mijn collectie ben ik dat genre nog steeds een beetje moe. Dit geeft een heel andere spelervaring. Er zijn 3 verschillende moeilijkheidsniveau´s: Easy (90), Normal (120) en Hard (150) punten. Hierdoor kan je het spel aanpassen naar jouw niveau. Het basisspel wordt geleverd met 4 verschillende maps en er is een uitbreiding beschikbaar met 2 andere maps. Elke map heeft 6 verschillende doelkaarten en per spel gebruik je er 3. Je wint de solo als je alle doelkaarten aan het einde van het spel hebt volbracht.
4. Zijn er verbeterpunten?
Eigenlijk kan je als je dit spel speelt alleen maar zeggen dat het fantastisch is uitgevoerd. Zeker voor zo een nieuw genre.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Deze zou wat mij betreft wel in de collectie mogen, mede door de snelle speelduur. Ik ben er nog totaal niet goed in, waardoor er zeker genoeg uitdaging in zit. Voor de spelers die Voyages en Island Alone in de collectie hebben is dit wel echt de beste van de 3 die ik gespeeld heb. De andere 2 haal ik dan weer altijd met gemak en hier moet ik echt mijn best doen om überhaupt een goede score te kunnen noteren.
Oordeel: ★★★★☆
(5 vragen gesteld aan Jan-Jaap Ruigrok, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
Tijdens The Guild Of Merchant Explorers ga je land ontdekken. Tijdens de ontdekkingstocht bouw je dorpen, handelposten en wachttorens. Na de vele Roll & Writes en Flip & Writes, maakt deze gebruik van een nieuw mechanisme: Flip & Place. Mede door het weglaten van het schrijven op de bladen en het toevoegen van componenten zoals blokjes gebouwen en tokens voelt dit heel verfrissend aan. De spelersbordjes zijn daarom ook zeer luxe uitgevoerd.
2. Hoe vlot speel je dit spel?
Dit spel wordt gespeeld over 4 rondes. Er zijn 5 kaarten die elke ronde voorbij komen, waardoor je een beetje kan plannen wat je wilt gaan doen. Iedere ronde mag je van de trekstapel 2 sterke kaarten pakken en daarvan kies je er eentje. Deze plaats je naast je speelbordje en wordt elke ronde geactiveerd. Je gaat gebieden ontdekken en als je in alle vakjes van het gebied een explorer hebt geplaatst, mag je een dorp bouwen. Er zijn ook steden met handelsposten die elk een waarde hebben. Als je twee handelsposten van bijvoorbeeld 3 en 4 met elkaar verbindt, dan vermenigvuldig je die met elkaar en zoveel punten ontvang je daarvoor. Direct moet je dan een handelspost afdekken. Aan het einde van de ronde verwijder je alle explorers van je bord. In volgende beurten, mag je een explorer plaatsen vanaf je hoofdstad, vanuit een dorp, of aansluitend aan een andere explorer. Een potje Guild Of Merchant Explorers duurt ongeveer 30 minuten.
3. Wat vond je er goed aan?
Dit is voor mij echt een verademing, want na meer dan 60 verschillende Roll & Writes in mijn collectie ben ik dat genre nog steeds een beetje moe. Dit geeft een heel andere spelervaring. Er zijn 3 verschillende moeilijkheidsniveau´s: Easy (90), Normal (120) en Hard (150) punten. Hierdoor kan je het spel aanpassen naar jouw niveau. Het basisspel wordt geleverd met 4 verschillende maps en er is een uitbreiding beschikbaar met 2 andere maps. Elke map heeft 6 verschillende doelkaarten en per spel gebruik je er 3. Je wint de solo als je alle doelkaarten aan het einde van het spel hebt volbracht.
4. Zijn er verbeterpunten?
Eigenlijk kan je als je dit spel speelt alleen maar zeggen dat het fantastisch is uitgevoerd. Zeker voor zo een nieuw genre.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Deze zou wat mij betreft wel in de collectie mogen, mede door de snelle speelduur. Ik ben er nog totaal niet goed in, waardoor er zeker genoeg uitdaging in zit. Voor de spelers die Voyages en Island Alone in de collectie hebben is dit wel echt de beste van de 3 die ik gespeeld heb. De andere 2 haal ik dan weer altijd met gemak en hier moet ik echt mijn best doen om überhaupt een goede score te kunnen noteren.
Oordeel: ★★★★☆