Dungeons, Dice & Danger




Het spel 'Dungeons, Dice & Danger' is ontworpen door Richard Garfield, een Amerikaanse wiskundige en spelontwerper. En laat wiskunde nu net één van de basisingrediënten zijn om een goede roll & write te ontwerpen. Garfield, al sinds zijn tienerjaren bezig met het ontwerpen van spellen, bracht enkele grote hits voort, waaronder Magic: The Gathering, naast bordspellen als Robo Rally, Bunny Kingdom, King of Tokyo en King of New York. De illustraties zijn van de hand van Cam Kendall, een meester in het verbeelden van fantasiewerelden met Gnomes en Goblins.





Face Your Fears
Bij het openen van de doos tref je spelregels aan in 5 verschillende boekjes, maar helaas niet in het Nederlands. Desondanks zijn de regels niet moeilijk en is het spel taalonafhankelijk. Inbegrepen zijn 200 avonturenbladen (50 per type avontuur), 5 dobbelstenen en 4 potloden.
Als avonturier ben je geïntrigeerd door de verborgen dungeons van het rijk, waar prachtige schatten liggen te wachten. Het avontuur en de glorie lonken, maar de geruchten over monsters hielden je eerst tegen. Nu moet je al je moed verzamelen en de confrontatie met je angsten aangaan, om af te dalen in de diepste, donkerste plekken van het koninkrijk. De overwinning ligt binnen handbereik!



Annoyed Animals
Zoals de naam al suggereert, is het een 'roll and write'-spel, geschikt voor 1 tot 4 spelers, waarbij het solospel licht afwijkt qua regels. Je gebruikt de dobbelstenen om door de dungeons te reizen, monsters te verslaan en zoveel mogelijk schatten te vergaren. In multiplayer wint degene met de meeste overwinningspunten, terwijl je in het solospel streeft naar de hoogst mogelijke score.

Het spel kent vier verschillende werelden (realms), elk met een eigen moeilijkheidsgraad:
  • Annoyed Animals (beginners)
  • Clumsy Cultists (gemakkelijk)
  • Puzzled Pyramid (standaard)
  • Defiant Dinosaurs (expert)
Elke wereld heeft een eigen kaart met genummerde vakjes en monsterkamers. Je mag alleen starten op de groene vakjes die de ingang van de dungeon markeren. Door de totaalscore van 2 dobbelstenen te gebruiken, vink je aangrenzende vakjes af en baan je je een weg door de dungeon. Elke monsterkamer heeft vakjes die de levenskracht van het monster vertegenwoordigen, inclusief een supersterk 'Boss'-monster.
Je werpt de 5 dobbelstenen gelijktijdig (4 witte en 1 zwarte) en combineert ze in paren. Per beurt kies je uit twee (van de negen) mogelijke combinaties. In het solospel beperk je het gebruik van de zwarte dobbelsteen tot drie keer. Wanneer je een schat vindt, biedt die wel extra opties, zoals het gebruik van de zwarte dobbelsteen, extra levenskracht, een extra vakje afvinken of een monster verwonden.



Uitdagingen en Beloningen in de Diepten van de Dungeons
De ‘life' track, die zowat bij elke dungeon crawler hoort, werkt anders in het solospel: in elke beurt waarin je geen monster kunt verwonden, verlies je aan levenskracht. Wanneer je het doodshoofd onderaan de track bereikt, verlies je het spel. Je kan dan wel nog je score berekenen. 
Elke realm heeft zijn eigen variatie, bonussen en spelregels die allemaal duidelijk worden uitgelegd. De set-up gaat snel en het spel verloopt heel vlot. De geschatte speeltijd van zo’n 30 tot 45 minuten is correct op de doos aangegeven. Het spel is ontspannend en vereist niet al te veel denkwerk, maar het verslaan van het Boss-monster vormt wel een ware uitdaging. Je eindscore hangt af van het aantal verdiende diamanten, het gevonden goud en de behaalde bonussen. Een tabel in het boekje van de spelregels geeft aan hoe succesvol je bent geweest. Om een ‘True Hero’ te worden moet je toch echt wel je best doen. Voor wie toch liever een tegenstander tegenover zich heeft, je kunt tegen een bot spelen. Op BoardGameGeek is er een solovariant beschikbaar die speelt alsof je multiplayer speelt.



Conclusie
Het spel bevat veel humor en, hoewel de avonturenbladen voor sommige spelers misschien iets te druk ogen, zijn ze visueel wel heel duidelijk. Speel je met de bijgeleverde potloden dan is het niet altijd duidelijk wat je al hebt aangekruist. Een fijn stiftje gebruiken is de beste optie want een vette stift geeft problemen vanwege het recto-verso-aspect. Van elke realm/avontuur zijn er 50 blaadjes, van overigens goede kwaliteit, voorzien maar dat mochten er gerust meer zijn. Lamineren is de beste optie. 
Als je van dobbelspellen én dungeons houdt, is dit spel zeker een aanrader. Geen lange set-up, vlot spelverloop en een uitdagende gameplay maken het ideaal voor spelers met beperkte tijd. Het spel is niet al te complex maar het vergt wel de nodige inspanning om een goede score neer te zetten. Het bereiken van bonussen en schatkisten voegt een extra dimensie toe, terwijl de vier verschillende dungeons voor de nodige variatie zorgen. Eindconclusie: eentje om in de collectie te hebben. 

Review door Beatrijs Roeland © voor De Solospelers ©

Pro
+ Set-up-tijd nihil
+ Spelregels duidelijk
+ Speelt vlot, kan ook als je wat vermoeid bent
+ Variatie aan avonturenbladen

Con
- 50 bladen per avontuur is weinig
- Potloden
- Beat your own score

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 3/5
Art/componenten: 7/10
Spelregels: 4/5
Setup / speeltijd: 5/5
Geluk / Strategie: 4/5
Herspeelbaarheid: 8/10
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 7,8/10