French Quarter



New York City mag dan misschien wel bekend staan als ‘the city that never sleeps’ maar ook in New Orleans valt veel te beleven. Vooral het French Quarter, het historische hart van de stad, is beroemd om het bruisende nachtleven en de kleurrijke gebouwen met gietijzeren balkons. In de populaire Bourbon Street bevinden zich vele jazzclubs, restaurants en rumoerige bars die cocktails serveren. Tijd om eens een trip te maken naar deze stad in het zuiden van de Verenigde Staten.

French Quarter is het vierde spel van het ontwerpersduo Ben Pinchback en Matt Riddle. Waarschijnlijk zal er bij het horen van deze twee namen niet direct een belletje gaan rinkelen bij jou, maar grote kans dat dat wel het geval is als ik zeg: Fleet: The Dice Game, Three Sisters en Motor City.

In French Quarter ben je een weekend in New Orleans. Je slaapt in het AMA House Hotel en wilt de zaterdagavond gebruiken om zoveel mogelijk van het French Quarter te zien en te beleven. Je hebt echter maar acht uur de tijd. Plan je route daarom slim, maak daarbij gebruik van de verschillende vervoermiddelen die de stad biedt en bezoek zoveel mogelijk bezienswaardigheden voor je het nachtleven induikt.



What happens in NOLO, stays in NOLO
Het spel French Quarter bestaat uit acht rondes. Elke ronde bestaat uit vier fases, te beginnen met de Planning Phase. Tijdens deze fase wordt de bovenste kaart van een aantal verschillende stapels kaarten opengedraaid. Elke stapel staat voor een ander vervoermiddel. Afhankelijk van het aantal spelers zijn er vijf of zes verschillende vervoermiddelen beschikbaar. Na het opendraaien van de kaarten wordt er met een aantal dobbelstenen gegooid, om deze vervolgens op de kaart met dezelfde kleur te leggen. Daarna start de volgende fase, de Travel Phase. Dit is de fase waarin de acties worden uitgevoerd. Daarmee is de Travel Phase de belangrijkste fase van het spel. Elke speler, te beginnen met de startspeler, kiest één dobbelsteen en voert een aantal acties uit. Daarna is het aan de volgende speler.

Nadat een speler een dobbelsteen heeft gekozen, voert hij achtereenvolgens de volgende vier acties uit:

1. Card Action
2. Movement Action
3. Building Action
4. Map Action

Card Action
Om alles van het French Quarter te kunnen zien, zal je in korte tijd veel kilometers moeten maken. Soms bevindt een bezienswaardigheid zich dichtbij, dus ga je lekker wandelen. Ligt een bezienswaardigheid verder weg, dan neem je de paardenkoets, de taxi of de tram. En als je echt de toerist wilt uithangen, dan pak je natuurlijk de rivierboot. Het vervoermiddel dat je deze beurt gebruikt en hoort bij de dobbelsteen die je zojuist hebt gekozen, bepaalt tot waar jij je deze beurt kunt verplaatsen.

Op elke kaart met vervoermiddelen staan er één of twee symbolen die bij een bepaalde activiteit horen. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld eten, cultuur of feesten. Deze symbolen streep je af op het spoor dat bij de betreffende activiteit hoort. Het kan ook zijn dat er een paraplu op de kaart staat. Ook daarvoor is er een apart spoor. Elke derde paraplu geeft je een activiteitensymbool naar keuze.

Naarmate je meer vakjes op de verschillende activiteitensporen weet af te strepen, zal je meer bonussen verdienen. Dit zijn trouwens niet altijd bonussen die je een voordeel opleveren, maar ook bonussen die je danig in de weg kunnen zitten. Ook kan je vermenigvuldigers verdienen. Deze kunnen aan het einde van het spel veel punten opleveren.

Het kan dus interessant zijn om te kiezen voor een dobbelsteen op een kaart die je een derde paraplu geeft. Met het activiteitensymbool naar keuze pak je dan misschien wel een mooiere bonus of een betere vermenigvuldiger dan dat je met een andere dobbelsteen had kunnen pakken.



Movement Action
Na het afstrepen van de kaartsymbolen verplaats je je toerist naar een gebouw binnen het bereik waar je met het door jou gekozen vervoermiddel ook kunt komen. Wees niet bang om daarbij van noord naar zuid (of andersom) te ‘springen’. Sterker nog, wil je aan het einde van het spel serieuze punten scoren, dan kan je eigenlijk niet anders.

Building Action
Op de meeste gebouwen binnen het French Quarter staan ook één of twee symbolen, dezelfde als de symbolen op de kaarten met de vervoermiddelen. Ook deze symbolen streep je af. Bij een aantal gebouwen kom je ook andere symbolen tegen, de Performers. Dit zijn de straatartiesten die hun kunsten laten zien. Er zijn acht verschillende artiesten, en elke artiest heeft twee vakjes om af te strepen. Je verwacht het misschien niet, maar dit is het moment waarop je het bovenste vakje van de betreffende artiest mag afstrepen. En dat niet alleen, je mag ook een vakje afstrepen op het Performersspoor. Hier kun je onder meer paraplu’s en punten verdienen.

Map Action
Tot slot heb je de keuze om het gebouw waarnaar je je toerist hebt verplaatst, ook daadwerkelijk te bezoeken. Doe je dat, dan noteer je de waarde van de door jou gekozen dobbelsteen. Daarbij geldt wel één voorwaarde, namelijk dat deze waarde gelijk moet zijn aan of ten hoogste één punt hoger of lager mag zijn dan de reeds bezochte, aangrenzende gebouwen. Wanneer je niet aan deze voorwaarde kunt voldoen, of je het gebouw al eerder hebt bezocht, dan krijg je een paraplu en mag je het eerstvolgende lege vakje op het parapluspoor afstrepen.



Follow the parade
Nadat elke speler twee dobbelstenen heeft gekozen en de acties heeft uitgevoerd, is het tijd voor de volgende fase en dat is de Second Line Phase.

In New Orleans zijn er vaak parades waarbij een brass band zorgt voor de muzikale omlijsting. Dit wordt de ‘first line’ genoemd. De ‘second line’ bestaat uit de mensen die de parade met band al swingend volgen. Als je dan toch in het French Quarter bent, wil je daaraan natuurlijk ook deelnemen.

De Second Line Phase vindt alleen plaats als één van de spelers tijdens deze ronde de roze dobbelsteen heeft gekozen. Wanneer dat inderdaad zo is, mag elke speler een stukje verder achter de parade aan. Als de parade daarbij langs gebouwen die je al eerder bezocht hebt komt, levert je dat aan het einde van het spel punten op.

Is de roze dobbelsteen niet gekozen, dan zijn er ook geen parades en wordt de ronde direct beëindigd met de volgende en laatste fase, de Cleanup Phase. Hierin worden de dobbelstenen verzameld en wordt de volgende speler de nieuwe startspeler.



French Quarter douze points
Na acht rondes vindt de eindtelling plaats. Je krijgt nu punten voor elk van de vijf activiteitensporen. Elk activiteitenspoor komt overeen met één van de bekende straten van New Orleans. Ook Bourbon Street ontbreekt natuurlijk niet.

Voor elk van deze vijf straten tel je nu hoeveel gebouwen je tijdens het spel bezocht hebt. Dit aantal vermenigvuldig je met de vermenigvuldiger die je hebt weten vrij te spelen op het bijbehorende activiteitenspoor. Zorg er dus voor dat je voor elk van de vijf straten ten minste één vermenigvuldiger hebt. Het zou namelijk ontzettend zonde zijn als je veel gebouwen hebt bezocht in bijvoorbeeld Conti Street, maar er geen vermenigvuldiger hebt weten vrij te spelen. Geen vermenigvuldiger betekent namelijk geen punten voor die straat.

Ook krijg je punten voor het bezoeken van een aantal speciale gebouwen, de ‘second line’ en het aantal verschillende straatartiesten dat je hebt zien optreden. Let op, voor zowel de ‘second line’ als voor het Performersspoor zijn de spelregels inmiddels aangepast. Zo kan je voor de ‘second line’ in totaal 60 punten (in plaats van 54 punten) verdienen. Ook krijg je punten voor het aantal verschillende straatartiesten dat je hebt gezien, en niet voor de setjes straatartiesten. Zeker het scoren van de straatartiesten maakt nu een wereld van verschil en is voor mij zeker interessant om op te focussen tijdens het spel.

De meest recente en correcte versie van de spelregels vind je hier: https://boardgamegeek.com/filepage/262024/french-quarter-rulebook



Mayor Carly
In de solovariant krijg je te maken met burgemeester Carly. De burgemeester heeft een eigen stapel met kaarten. Aan het begin van elke ronde, tijdens de Planning Phase dus, draai je de bovenste kaart van de stapel open.

Het eerste dat je met deze kaart doet, is kijken of er bovenaan de kaart een specifieke straatnaam is aangegeven. Zo ja, dan is het deze ronde niet toegestaan om je toerist naar een gebouw gelegen aan deze straat te verplaatsen. Ook mag de ‘second line’ deze ronde niet door deze straat komen. De burgemeester heeft de straat letterlijk afgesloten.

Om te weten wie deze ronde de startspeler is, de burgemeester of jij, kijk je of er onderaan de kaart een Venetiaans masker is afgebeeld. Zo ja, dan is de burgemeester deze ronde de startspeler en, zo nee, dan heb jij de eerste keuze voor een dobbelsteen.

Op elke kaart staan de vijf vervoermiddelen in een willekeurige volgorde afgebeeld. De taxi’s doen in de solovariant namelijk niet mee in het spel. Wanneer de burgemeester aan de beurt is, kiest deze de dobbelsteen die overeenkomt met het eerstvolgende vervoermiddel dat nog beschikbaar is, dit van boven naar beneden gezien. Jij kunt deze dobbelsteen deze ronde niet meer gebruiken, en daarmee ook het vervoermiddel niet natuurlijk.

Het mogelijk blokkeren van een straat en het wegnemen van één of twee dobbelstenen is ook alles wat burgemeester Carly doet. Het is geen Captain Ruth die vissersboten en vergunningen onder je neus vandaan wegkaapt, geen Farmer Edith die je tuingereedschap onbruikbaar maakt en ook geen Auditor Emma die de binnen handbereik zijnde bonussen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. In dat opzicht is French Quarter een veel vriendelijker spel.

French Quarter solo is een ‘beat your own score’. In de spelregels is een tabel te vinden waaruit je kunt afleiden hoe goed je het wel of niet hebt gedaan. Heb je bijvoorbeeld 200 punten of meer weten te behalen, dan weet je zelfs meer over New Orleans dan Carly en word jij uitgeroepen tot de nieuwe burgemeester. Take that, Carly!



Alles op tafel nu
French Quarter is binnen een paar minuten op te zetten. Het spel is kleurrijk en de componenten zijn van een prima kwaliteit. De spelregels zijn in de basis duidelijk en voorzien van voldoende voorbeelden. Ik zeg bewust 'in de basis', want, zoals al eerder aangegeven, staan er in de spelregels enkele fouten. Pak er dus zeker de meest recente versie van de spelregels bij.

Een ander minpunt is dat de straatnamen op de scoresheet met de kaart van het French Quarter lastig te lezen kunnen zijn. Inmiddels is er door de makers van het spel een verbeterde versie op Board Game Geek geplaatst. Hier is niet alleen het contrast een stuk beter, maar kan je de scoresheet ook op een groter formaat afdrukken. 

De verbeterde scoresheets vind je hier: https://boardgamegeek.com/filepage/273692/french-quarter-sheets-high-contrast

Bij de Kickstarter-versie van het spel zit ook een uitbreiding: de Tourism Expansion. Aan het begin van het spel krijgt elke speler een kaart met daarop vier gebouwen die tijdens het spel bezocht moeten worden. Lukt dat jou, dan krijg je aan het einde van het spel acht punten extra. Zelf heb ik de uitbreiding nog niet gebruikt. Ik denk dat deze vooral interessant is in een spel met meer spelers... al kan het in de solo wel wat extra uitdaging geven. En het zijn toch maar weer mooi acht punten.



Conclusie
French Quarter is een roll & write met een medium weight. Er valt meer te doen en in de gaten te houden dan bij een Clever of een Keer op Keer, maar hij is lang zo lastig niet als een Hadrian’s Wall of een Twilight Inscription. Dat je niet te maken krijgt met een lastige opponent is ook een verademing. Een potje neemt ongeveer 20 minuten in beslag.

Zoals eerder aangegeven is French Quarter een ‘beat your own score’. Vanwege het ontbreken van meerdere moeilijkheidsgraden is het geen spel dat hier continu op de tafel blijft liggen, maar dat geldt voor meer roll & writes. Waarmee helemaal niets mis is natuurlijk. En ik zou er ook niet raar van staan te kijken als er na verloop van tijd op Board Game Geek ook voor dit spel solovarianten verschijnen. Ik houd me in ieder geval aanbevolen, want French Quarter is gewoon fijn om van tijd tot tijd te spelen.

Review door Corien de Jongh © Voor De Solo Spelers ©

Pro
+ Het spel speelt vlot weg
+ Kwaliteit componenten
+ Eenvoudige solovariant

Con
- Fouten in spelregels
- Slecht contrast scoresheet

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 3/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 7/10

ALGEMENE SCORE: 6,8/10