
(5 vragen gesteld aan Iman Soeteman, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een populair bordspel ontworpen door Shem Phillips. Het spel is een mix van worker placement, resource management en set collection. Spelers zijn ambtenaren in het koninkrijk die proberen hun invloed uit te breiden door het aannemen van arbeiders, het bouwen van gebouwen en het verzamelen van grondstoffen. Het spel is het derde deel uit de trilogie Architecten, Paladijnen en Burggraven.
2. Hoe vlot speel je dit spel?
Het spel speelt net zoals de andere twee spellen uit de trilogie vrij soepel hoewel ik eerlijkheidshalve erbij moet zeggen dat ik met dit spel de meeste moeite heb gehad om het onder de knie te krijgen. Daarentegen is de automa wel weer heel begrijpelijk en een stuk makkelijker dan die van de andere twee spellen. Ik doe er ongeveer een uur over om het te spelen. Het is sneller opgezet dan Paladijnen maar minder snel dan Architecten.
3. Wat vond je er fijn aan?
Het speelbord ziet er super gaaf uit. Het is een cirkel met een binnen- en buitenpad waarop de burggraven hun weg vervolgen en daar allerlei acties doen om vervolgens zoveel mogelijk arbeiders in het kasteel (dat in het speelbord geïntegreerd is) te plaatsen. Doordat in het spel veel van dezelfde iconografie gebruikt wordt die we ook al kennen van Architecten en Paladijnen, maakt dat het wel wat makkelijker te begrijpen is wat er bedoeld wordt. En zoals bij de andere twee spellen is het artwork ook weer erg goed gedaan.
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een populair bordspel ontworpen door Shem Phillips. Het spel is een mix van worker placement, resource management en set collection. Spelers zijn ambtenaren in het koninkrijk die proberen hun invloed uit te breiden door het aannemen van arbeiders, het bouwen van gebouwen en het verzamelen van grondstoffen. Het spel is het derde deel uit de trilogie Architecten, Paladijnen en Burggraven.
2. Hoe vlot speel je dit spel?
Het spel speelt net zoals de andere twee spellen uit de trilogie vrij soepel hoewel ik eerlijkheidshalve erbij moet zeggen dat ik met dit spel de meeste moeite heb gehad om het onder de knie te krijgen. Daarentegen is de automa wel weer heel begrijpelijk en een stuk makkelijker dan die van de andere twee spellen. Ik doe er ongeveer een uur over om het te spelen. Het is sneller opgezet dan Paladijnen maar minder snel dan Architecten.
3. Wat vond je er fijn aan?
Het speelbord ziet er super gaaf uit. Het is een cirkel met een binnen- en buitenpad waarop de burggraven hun weg vervolgen en daar allerlei acties doen om vervolgens zoveel mogelijk arbeiders in het kasteel (dat in het speelbord geïntegreerd is) te plaatsen. Doordat in het spel veel van dezelfde iconografie gebruikt wordt die we ook al kennen van Architecten en Paladijnen, maakt dat het wel wat makkelijker te begrijpen is wat er bedoeld wordt. En zoals bij de andere twee spellen is het artwork ook weer erg goed gedaan.
4. Zijn er verbeterpunten?
De herspeelbaarheid is redelijk tot goed. Ik vind zelf dat Burggraven van de drie spellen de minste herspeelbaarheid heeft. Het is een leuke puzzel om de automa te verslaan en die uitdaging blijft wel steeds staan wat dat betreft.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Ook dit spel blijft in mijn collectie omdat ik vind dat je ze eigenlijk alle drie moet hebben. Omdat ik het spel graag speel maar van de drie wel het minst graag, geef ik het spel 3,5 sterren. Maar omdat dit niet kan, rond ik dit af naar boven, dus 4 sterren.
Score: ★★★★☆