
We schrijven het jaar 793 na Christus. Het is het jaar waarin voor de eerste keer verslag wordt gedaan van invallen door Noormannen. Het is het begin van het tijdperk van de Vikingen, een tijdperk dat zou duren tot aan de verovering van Engeland in het jaar 1066. De Vikingen voeren met hun schepen over de Noorse zee en de Oostzee naar het zuiden. Maar die schepen moeten natuurlijk wel eerst gebouwd worden. En dat is waar de Vikingen jouw hulp bij nodig hebben. Als scheepsbouwer gebruik je niet alleen eikenhout, wol en ijzer, maar ook de inzet van vele ambachtslieden met elk hun eigen vaardigheden en andere dorpsbewoners. Dat je daarbij ook nog de gunst van de Noorse adel krijgt, is alleen maar mooi meegenomen. Lukt het jou om de grootste vloot van de Noordzee te creëren?
Als je vaker een review van mijn hand hebt gelezen, dan weet je ook dat ik altijd eerst inga op de regels van het spel met meer spelers. Pas in tweede instantie sta ik stil bij de verschillen die het solospel met zich meebrengt. Laat dat met Shipwrights of the North Sea Redux nu helemaal niet nodig zijn. Je speelt het spel solo namelijk op nagenoeg dezelfde manier als wanneer je het spel met meer spelers zou spelen. Alleen de wijze van het draften van de Villagekaarten aan het begin van een ronde gaat net even anders. Ook moet je de score van de neutrale speler verbeteren, die bij elk spel weer anders kan zijn, net zoals bij een spel met meer spelers. Als laatste kan je het in het solospel nog opnemen tegen één van de vier wraakgoden, oftewel je Nemesis. De Nemesis maakt het spel net even moeilijker. Het advies is dan ook om de eerste keren dat je het spel speelt, dat zonder een Nemesis te doen.
Naar mijn mening is Shipwrights of the North Sea Redux een spel dat je uitsluitend solo zou moeten spelen. Tijdens het uitvoeren van je acties ben je totaal niet bezig met wat andere spelers aan het doen zijn. Je ontneemt niemand de mogelijkheid om een bepaalde actie te doen. Ook zal je nooit grondstoffen of edellieden van anderen afnemen. Je bent alleen bezig met het uit je hand spelen van de zes Villagekaarten die je aan het begin van de ronde hebt gedraft. Omdat de ene speler dit nu eenmaal op een minder efficiënte manier doet dan een andere speler, mag hier wel wat downtime verwacht worden. En dan moet je ook maar hopen dat de ander alles goed doet. Je zult namelijk niet de eerste zijn die een bepaalde actie wil terugdraaien omdat dit net even beter uitkomt. Dus wat betreft interactie, nul komma nul, niks, noppes, nada. Shipwrights of the North Sea Redux is ontworpen voor één tot vijf spelers maar, doe jezelf een plezier en hou dit spel lekker voor jezelf. Als solospel is het echt een topper. Met meer spelers kan je er beter niet aan beginnen. Zo, dan is dat ook maar vast gezegd!

Alleen op de wereld
Het doel van Shipwrights of the North Sea Redux is om aan het einde van het spel meer overwinningspunten te hebben dan de neutrale speler. Punten kunnen worden verdiend door het bouwen van schepen en gebouwen, het rekruteren van edellieden, het toevoegen van helden aan je vloot en het verzamelen van goud.
Het spel wordt gespeeld over vijf rondes met elk vijf fases, te weten:
1. Het onthullen van een nieuwe rondekaart
2. Het draften van Villagekaarten
3. Het uitvoeren van acties
4. Het krijgen van inkomsten
5. Het verdelen van de Herokaarten
Het onthullen van een nieuwe rondekaart
Aan het begin van de ronde wordt een nieuwe rondekaart onthuld. De kaart geeft een aantal zaken aan die alleen voor de betreffende ronde geldt. Zo wordt aangegeven hoeveel stappen de neutrale speler vooruit mag op de drie Progress Tracks. Ook wordt aangegeven hoeveel punten de neutrale speler deze ronde verdient. Als laatste wordt aangegeven welke wisselkoersen er gelden voor de drie grondstoffen in het spel: eikenhout, wol en ijzer. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je in deze ronde wol moet ruilen voor drie zilver, terwijl je daar in een volgende ronde slechts één zilver voor hoeft in te leveren. En je zult maar net wol nodig hebben in deze ronde.
Het draften van Villagekaarten
In deze fase van het spel draft je zes Villagekaarten waarmee je zo meteen je acties gaat uitvoeren. In het solospel trek je achtereenvolgens vijf, vier en drie Villagekaarten van de trekstapel. Van deze kaarten kies je er steeds twee. De kaarten die je niet kiest, gaan op de aflegstapel.
Er zijn vijf verschillende soorten Villagekaarten. Zo heb je kaarten met Longships (met een blauwe banner) of Buildings (met een bruine banner). Beide leveren je aan het einde van het spel overwinningspunten op, mits je ze ook hebt gebouwd. Verder zijn er kaarten met Craftspeople, Townsfolk of Jarls. De kaarten met Craftspeople (met een bruin-blauwe banner), oftewel de ambachtslieden, heb je nodig vanwege hun vaardigheden. De kaarten met Townsfolk (met een bruine banner), oftewel de dorpsbewoners, zorgen ervoor dat de actie die je met een gebouw kunt doen, krachtiger wordt. De kaarten met Jarls (met een groene banner), oftewel de edellieden, bezorgen je overwinningspunten en stappen vooruit op de drie Progress Tracks. Alle kaarten kunnen worden afgelegd in ruil voor een éénmalige bonus, zoals bijvoorbeeld een extra grondstof, zilver of Villagekaart.
Het vlees op de botten
Het uitvoeren van acties
Dit is de fase waarin je daadwerkelijk aan de slag zult moeten. Hier speel je de zes Villagekaarten, die je net hebt gekozen, uit je hand. Er zijn verschillende acties die je nu kunt uitvoeren. Deze acties mag je niet alleen in een willekeurige volgorde uitvoeren, maar ook zo vaak als je wilt (en kunt natuurlijk). De volgende acties zijn mogelijk:
· Leg een Villagekaart af voor de éénmalige bonus
· Rekruteer een Craftsperson
· Rekruteer een Jarl
· Speel of rekruteer een Townsfolk
· Begin met het werken aan een Longship
· Bouw een Longship
· Bouw een Building
· Plaats een Worker
· Ruil grondstoffen
· Plunder een nederzetting
· Leg een Villagekaart af voor de éénmalige bonus
· Rekruteer een Craftsperson
· Rekruteer een Jarl
· Speel of rekruteer een Townsfolk
· Begin met het werken aan een Longship
· Bouw een Longship
· Bouw een Building
· Plaats een Worker
· Ruil grondstoffen
· Plunder een nederzetting
De meeste acties spreken voor zich en zijn voldoende duidelijk beschreven in de spelregels, inclusief voorbeelden ter illustratie. Daarom ga ik niet alle mogelijke acties in detail benoemen. Echter, ik licht graag de, naar mijn mening, meest relevante acties uit.
Bouw een Longship
Het leeuwendeel van de overwinningspunten valt te verdienen met het bouwen van schepen... wat ook de essentie van het spel is, zoals de naam al aangeeft: Shipwrights of the North Sea Redux. Om een schip te kunnen bouwen, moet je het schip tijdens een eerdere actie al op je spelersbord hebben geplaatst. Elk schip heeft één of meer Craftspeople met hun vaardigheden nodig, samen met een aantal Workers en grondstoffen. Hoe meer punten een schip aan het einde van het spel oplevert, hoe meer middelen je nodig hebt om het schip te kunnen bouwen. Zodra een schip is gebouwd, mag je een aantal plaatsen vooruit op de Progress Tracks. Ook genereert elk schip inkomsten, biedt het een direct voordeel, of levert het aan het einde van het spel een voordeel op.
Bouw een Building
Overwinningspunten zijn ook te verdienen met het bouwen van gebouwen. Dit vereist één of meer Workers in combinatie met een aantal grondstoffen. Zodra een gebouw is gebouwd, kan het zijn dat je vooruit mag op de Progress Tracks. Echter, de belangrijkste reden om gebouwen te bouwen is dat ze nieuwe mogelijkheden bieden voor acties. Ook bieden ze een extra plek om een Townsfolk- of Jarlkaart weg te stoppen.
Plaats een Worker
Op je spelersbord en je gebouwen is er ruimte om een Worker te plaatsen. Door dit te doen, krijg je een direct voordeel, zoals extra grondstoffen of zilver. De Workers die je op deze manier inzet, verlies je niet. Bij de inkomstenfase neem je ze weer terug zodat je ze in een volgende ronde opnieuw kan inzetten.
Het leeuwendeel van de overwinningspunten valt te verdienen met het bouwen van schepen... wat ook de essentie van het spel is, zoals de naam al aangeeft: Shipwrights of the North Sea Redux. Om een schip te kunnen bouwen, moet je het schip tijdens een eerdere actie al op je spelersbord hebben geplaatst. Elk schip heeft één of meer Craftspeople met hun vaardigheden nodig, samen met een aantal Workers en grondstoffen. Hoe meer punten een schip aan het einde van het spel oplevert, hoe meer middelen je nodig hebt om het schip te kunnen bouwen. Zodra een schip is gebouwd, mag je een aantal plaatsen vooruit op de Progress Tracks. Ook genereert elk schip inkomsten, biedt het een direct voordeel, of levert het aan het einde van het spel een voordeel op.
Bouw een Building
Overwinningspunten zijn ook te verdienen met het bouwen van gebouwen. Dit vereist één of meer Workers in combinatie met een aantal grondstoffen. Zodra een gebouw is gebouwd, kan het zijn dat je vooruit mag op de Progress Tracks. Echter, de belangrijkste reden om gebouwen te bouwen is dat ze nieuwe mogelijkheden bieden voor acties. Ook bieden ze een extra plek om een Townsfolk- of Jarlkaart weg te stoppen.
Plaats een Worker
Op je spelersbord en je gebouwen is er ruimte om een Worker te plaatsen. Door dit te doen, krijg je een direct voordeel, zoals extra grondstoffen of zilver. De Workers die je op deze manier inzet, verlies je niet. Bij de inkomstenfase neem je ze weer terug zodat je ze in een volgende ronde opnieuw kan inzetten.

Te land, ter zee
Het krijgen van inkomsten
In deze fase ontvang je inkomsten op basis van de schepen die zijn gebouwd, inclusief de inkomsten van eventuele Tradekaarten die onder de schepen zijn weggestopt. Dit is ook het moment waarop de Workers die je tijdens de ronde hebt ingezet worden teruggenomen. Eventuele Raidkaarten worden opnieuw opengedraaid.
Het verdelen van de Herokaarten
In de laatste fase van een ronde worden de Herokaarten verdeeld tussen de neutrale speler en jou. Wie welke Hero krijgt, is afhankelijk van jullie posities op de drie Progress Tracks. Degene die het verst vooraan staat op een van deze sporen, krijgt het voordeel van de bijbehorende held in de volgende ronde. Er zijn drie helden: Svend, Thyra en Frode. Elke held geeft je in de volgende ronde een voordeel. Zo zorgt Frode er bijvoorbeeld voor dat je bij het bouwen van een schip een grondstof minder hoeft te betalen.
Na vijf rondes mag je het zilver dat je nog bezit inwisselen voor eikenhout, wol en ijzer, gebaseerd op de wisselkoers voor die ronde. Elke set van grondstoffen levert vervolgens een goud op, wat weer één overwinningspunt oplevert. Als je Thyra als held hebt, kan je drie zilver inwisselen voor een goud.
Jouw eindscore wordt nu bepaald door het aantal punten op je gebouwde Longships en Buildings, de Jarls die je tijdens het spel hebt gerekruteerd, je positie op de Progress Tracks, de punten op de Hero- en Labourerkaarten, en de hoeveelheid goud.
De score die je moet zien te verslaan, die van de neutrale speler, wordt bepaald door het aantal Herokaarten in zijn bezit (drie overwinningspunten per Herokaart), de som van het aantal overwinningspunten op elk van de vijf rondekaarten en zijn positie op de Progress Tracks.
Heb jij meer overwinningspunten weten te halen dan de neutrale speler, dan heb je het spel gewonnen!
Zeg eens, wat vind je er nu eigenlijk van?
Shipwrights of the North Sea Redux is een bijzonder plezierig spel om te spelen. Het heeft relatief eenvoudige regels, wat het toegankelijk maakt voor spelers van verschillende niveaus. Een ander voordeel is dat het geen spel met een Automa is. Hoewel je te maken hebt met een neutrale speler, heeft deze eigenlijk geen onderhoud nodig. Hierdoor kan je je volledig concentreren op je eigen spel.De kwaliteit van het spel is zoals we gewend zijn van Garphill Games. De grondstoffen zijn van hout en je kunt ook een metalen upgrade krijgen voor de munten. Het artwork is van The Mico en past perfect bij het artwork van de andere spellen uit de North Sea trilogie, zijnde Raiders of the North Sea uit 2015 en Explorers of the North Sea uit 2016.
Een beetje geluk speelt wel een rol in het spel, voornamelijk vanwege de grote verscheidenheid aan Villagekaarten. Echter, door aan het begin van een ronde niet lukraak zes kaarten van de trekstapel te nemen, maar te draften, zie je in het solospel genoeg kaarten voorbijkomen en heb je altijd een keuze.
Omdat er twaalf rondekaarten in het spel zitten, elk met een verschillend aantal overwinningspunten variërend van tien tot zestien punten, waarvan je er elke keer maar vijf gebruikt, is er geen vaste score die je moet verslaan.
Met de toevoeging van de Nemesis-kaarten kan je de moeilijkheidsgraad verder variëren, waardoor het spel altijd uitdagend blijft.

Conclusie
Met de release van de South Tigris-trilogie leek Garphill Games zich steeds meer te richten op liefhebbers van meer complexe spellen, iets wat ik zeker kan waarderen. Maar soms is het ook fijn om iets te spelen dat minder complex is. Shipwrights of the North Sea Redux lijkt daarbij een schot in de roos te zijn.
Dit geheel nieuwe spel maakt gebruik van het thema van Shipwrights of the North Sea, dat oorspronkelijk in 2014 werd uitgebracht. Zoals Shem Phillips zelf heeft gezegd, biedt het spel nu een ervaring die meer in lijn ligt met wat fans van Garphill Games verwachten.
Ik heb zelf de originele uitgave uit 2014 nooit gespeeld, dus ik kan geen vergelijking maken. Maar Shipwrights of the North Sea Redux is een ontzettend fijn spel dat niet alleen snel op tafel ligt, maar ook in een relatief korte tijd van ongeveer dertig tot vijfenveertig minuten te spelen is.
Met de release van de South Tigris-trilogie leek Garphill Games zich steeds meer te richten op liefhebbers van meer complexe spellen, iets wat ik zeker kan waarderen. Maar soms is het ook fijn om iets te spelen dat minder complex is. Shipwrights of the North Sea Redux lijkt daarbij een schot in de roos te zijn.
Dit geheel nieuwe spel maakt gebruik van het thema van Shipwrights of the North Sea, dat oorspronkelijk in 2014 werd uitgebracht. Zoals Shem Phillips zelf heeft gezegd, biedt het spel nu een ervaring die meer in lijn ligt met wat fans van Garphill Games verwachten.
Ik heb zelf de originele uitgave uit 2014 nooit gespeeld, dus ik kan geen vergelijking maken. Maar Shipwrights of the North Sea Redux is een ontzettend fijn spel dat niet alleen snel op tafel ligt, maar ook in een relatief korte tijd van ongeveer dertig tot vijfenveertig minuten te spelen is.
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Relatief eenvoudige regels
Pro
+ Relatief eenvoudige regels
+ Kwaliteit componenten
+ Artwork van The Mico
+ Ideaal voor de solospeler
Con
- Voor een solospeler veel overbodig speelmateriaal in de doos
REFERENTIEPUNTEN
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 8,4/10
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 8,4/10