
DE VRAGENRONDE: London (Second Edition)
(5 vragen gesteld aan Bart Rochus, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
In London bouw je de stad opnieuw op na de brand van 1666. Tijdens het spel ga je door een deck kaarten met alle belangrijke dingen die in de volgende twee eeuwen verwezenlijkt werden: van gebouwen voor allerlei voorzieningen tot ambachten. Een sleutelconcept hierbij is armoede: niet iedereen profiteert mee van de heropbouw, en dat moet je onder controle houden, anders gaat het ten koste van je prestige.
2. Hoe vlot speelt het spel?
Jouw beurt speelt zoals in het meerspelerspel. Eerst trek je een kaart van de openliggende kaarten of van de trekstapel, daarna heb je keuze uit vier acties: kaarten spelen, land kopen, drie extra kaarten trekken of je gespeelde kaarten activeren. De (niet-officiƫle) automa bootst dit proces na met een stapel kaarten die hem dingen opleveren dan wel kosten. Het duurt niet lang om de automa af te handelen, dus je kunt je makkelijk op je eigen spel concentreren.
3.Wat vond je er goed aan?
In London draait het erom dat je de balans kunt bewaren tussen geld, punten en armoede. Het juist timen hiervan is een leuke uitdaging.
4. Zijn er verbeterpunten?
Omdat je altijd het volledige deck gebruikt, duurt het solospel (net als met twee spelers) minstens een ronde of acht te lang. Hierdoor eindig je vaak met een hand vol kaarten en een onbeheersbare hoop armoede. De automa heeft daar geen last van, die blijft gebalanceerd tot het einde van het spel.
5. Komt of blijft deze in je collectie?
Deze gaat wellicht weer de deur uit, aangezien ik meestal solo of met twee spel, en dit spel zich daar naar mijn mening niet toe leent.
Oordeel: ★★☆☆☆