
Stonespine Architects, ontwikkeld door Thunderworks Games, is een strategisch bordspel waarin spelers in de rol van architecten stappen om een majestueuze, ondergrondse kerker te bouwen. Spelers trekken en spelen tegelijkertijd kaarten om hun kerkers uit te breiden, kamer voor kamer, volgens een unieke blauwdruk en een verscheidenheid aan score-uitdagingen. Je zal moeten kiezen tussen het uitstippelen van ondergrondse gangen, het plaatsen van elementen in je kamers of het zoeken naar schatkisten. Tussen de rondes door kan je het gevonden goud uitgeven om het labyrint aan gangen aan te passen met monsters, vallen, schatten en geheime doorgangen, mits Jael (de AI) je niet voor is geweest. Aan het einde van vier jaar (vier rondes) verdient de speler met de gevaarlijkste kerker de titel Master Architect. Bekend van eerdere succesvolle titels zoals Cartographers en Roll Player heeft Thunderworks Games opnieuw een boeiend spel gecreëerd dat dezelfde herkenbare stijl en meeslepende spelervaring biedt.

Bouw en concurreer voor de ultieme kerker
Stonespine Architects is een strategisch spel waarin je, bij het solospel, concurreert met Jael om de meest indrukwekkende kerker te bouwen. Als speler krijgt je de rol van architect toebedeeld, verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van verschillende constructieprojecten. Het spel biedt een interessante mix van resource management en tactische planning, waarbij je als speler moet beslissen hoe je best je beperkte middelen kunt inzetten om je kerker te optimaliseren en de meeste punten te scoren.
Het spel wordt geleverd met acht blauwdrukken en acht doelkaarten. Aan het begin van het spel kies je willekeurig één doelkaart en één blauwdruk. De doelkaart geeft jou en Jael, je solo-tegenstander, een objectief om voor te strijden. Deze doelen variëren van het hebben van de meeste Goblins in je kerker tot het hebben van de meeste vallen of de minste schatkisten. De winnaar van deze opdracht krijgt telkens 15 punten, de tegenstander krijgt 9 punten.
Je blauwdruk is je persoonlijk doel om aan te werken. Het toont je een raster van vier bij vier, met specifieke vereisten voor bepaalde vakjes. Deze vereisten kunnen het type kamer specifiëren (bijvoorbeeld een grot of een stenen kamer) of de kamer moet bepaalde elementen zoals monsters, vallen of schatkisten bevatten. Hoe meer vereisten je kan vervullen, hoe hoger je punten zullen zijn.

Strategie en spannende keuzes
Aan het begin van je beurt leg je aan het einde van elke ronde (behalve tijdens de laatste ronde) drie uitdagingskaarten open neer. Deze geven je, net als de doelkaart en de blauwdruk, iets om naartoe te werken. Echter, je bent niet zeker of je de kaart ook zal kunnen claimen, want Jael ligt op de loer. Zo’n uitdaging kan jou bijvoorbeeld punten geven voor al je vallen op de buitenste kolommen van je kerker.

Bouw en concurreer voor de ultieme kerker
Stonespine Architects is een strategisch spel waarin je, bij het solospel, concurreert met Jael om de meest indrukwekkende kerker te bouwen. Als speler krijgt je de rol van architect toebedeeld, verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van verschillende constructieprojecten. Het spel biedt een interessante mix van resource management en tactische planning, waarbij je als speler moet beslissen hoe je best je beperkte middelen kunt inzetten om je kerker te optimaliseren en de meeste punten te scoren.
Het spel wordt geleverd met acht blauwdrukken en acht doelkaarten. Aan het begin van het spel kies je willekeurig één doelkaart en één blauwdruk. De doelkaart geeft jou en Jael, je solo-tegenstander, een objectief om voor te strijden. Deze doelen variëren van het hebben van de meeste Goblins in je kerker tot het hebben van de meeste vallen of de minste schatkisten. De winnaar van deze opdracht krijgt telkens 15 punten, de tegenstander krijgt 9 punten.
Je blauwdruk is je persoonlijk doel om aan te werken. Het toont je een raster van vier bij vier, met specifieke vereisten voor bepaalde vakjes. Deze vereisten kunnen het type kamer specifiëren (bijvoorbeeld een grot of een stenen kamer) of de kamer moet bepaalde elementen zoals monsters, vallen of schatkisten bevatten. Hoe meer vereisten je kan vervullen, hoe hoger je punten zullen zijn.
Strategie en spannende keuzes
Aan het begin van je beurt leg je aan het einde van elke ronde (behalve tijdens de laatste ronde) drie uitdagingskaarten open neer. Deze geven je, net als de doelkaart en de blauwdruk, iets om naartoe te werken. Echter, je bent niet zeker of je de kaart ook zal kunnen claimen, want Jael ligt op de loer. Zo’n uitdaging kan jou bijvoorbeeld punten geven voor al je vallen op de buitenste kolommen van je kerker.
Ook draai je twee marktkaarten open waarop vormen staan (een ovaal voor een monster, een vierkant voor een val en een cirkel voor punten, schatkist, etc...) die je invult met fiches die je blind trekt en open op de juiste vorm legt. Elke marktkaart is verdeeld in een bovenste, duurdere helft en een onderste, minder dure helft. Je kan namelijk met je inkomsten fiches kopen om in je kerker te plaatsen. Ook onthul je de AI-kaart van Jael, waardoor je ziet welke doelen hij nastreeft, welke uitdagingskaart hij wegneemt en hoeveel geld hij verzameld heeft. Dat laatste is belangrijk om te bepalen wie als eerste naar de markt mag gaan.
Je begint je ronde telkens met het trekken van vijf kerkerkaarten waarvan je één kaart kiest die in de eerste rij van je kerker gebouwd zal worden. Je kiest ook een kaart die je in handen houdt voor de volgende ronde. De overige drie kaarten gaan ofwel naar Jael ofwel naar de aflegstapel. Op de kaart van Jael staat een gekleurd symbool (groen, blauw, rood) en Jael neemt alleen de kaarten van die bepaalde kleur. Je hebt dus zelf, voor een deel, in de hand met welke kaarten Jael gaat lopen. Vervolgens neem je evenveel kerkerkaarten van de trekstapel als er nog open plaatsen zijn: d.w.z. vier in je tweede beurt, drie in je derde beurt, twee in je laatste beurt. Je hebt dus telkens één kerkerkaart meer in je hand dan er open plekken zijn, gezien je ook telkens één kaart op hand houdt. Op het einde van je ronde heb je nu vier kaarten liggen in je rij. Onderaan op elke kaart staat er een goudwaarde afgebeeld. Dit goud tel je samen met de schatkisten die je gevonden hebt in de kamers. De totale waarde bepaalt het bedrag waarmee je kunt kopen op de markt. De eerste die de markt mag bezoeken is degene die het meeste goud bezit. Is dit Jael dan neemt hij, volgens zijn kaart, bepaalde fiches uit de markt. Deze komen in zijn voorraad en kunnen hem aan het einde van het spel punten opleveren. Heb jij het meeste goud dan ga jij als eerste naar de markt; je koopt er fiches die je kunnen helpen om aan de vereisten van je kerker te voldoen of je neemt fiches weg die anders naar Jael zouden gaan en ontzegt hem wat punten.
Is je geld op of pas je, dan mag je nog kiezen uit de (overgebleven) uitdagingskaarten. Waarschijnlijk zal je passen nadat Jael al een uitdagingskaart heeft weggenomen en er nog maar keuze is uit twee van de drie uitdagingskaarten. Aan het einde van de ronde ga je verder met opruimen: geef Jael alle overgebleven marktfiches (ja, die krijgt hij ook, slik!), verwijder de overgebleven uitdagingskaart en de marktkaarten en begin dan de volgende ronde. In ronde twee bouw je de tweede rij van je kerker, in de derde ronde rij drie en in de laatste ronde rij vier.

Wie wordt Master Architect?
Punten scoor jij op dezelfde manier als in het multiplayer-spel. Je kijkt eerst naar wie het meeste goud haalde in de laatste ronde, je zet in die ronde de goudmarkers namelijk niet terug op nul. Wie het meeste goud haalde krijgt 9 punten, de ander krijgt 6 punten. De doelkaart beloont je met 15 of 9 punten, afhankelijk van wie dit het beste heeft gedaan. Je gekozen uitdagingskaarten (je hebt er drie op het einde), je verzamelde punten in de kerker én je blauwdruk leveren ook nog punten op. Elke kamer die verbonden is met de ingang levert je een punt op, en elke kamer die verbonden is met de uitgang levert je ook een punt op. Was je m.a.w. in staat alle kamers (16) te verbinden met begin en einde, dan scoor je daarvoor maar liefst 32 punten, wat bijna een noodzaak wordt om te kunnen winnen van Jael.
Jael krijgt geen opdrachtkaarten of een blauwdrukkaart, daar kan hij geen punten halen. Jael kijkt vooral naar zijn vier kaarten en zijn verkregen fiches. Elk van die kaarten toont een basisscore en een variabele scorewaarde (doelen die hij najaagt). Tel daarbij de waardes van zijn sterren en je krijgt Jael's eindscore.
“Als speler moet je strategisch je beperkte middelen inzetten om zo je kerker te optimaliseren en de meeste punten te scoren."
Je begint je ronde telkens met het trekken van vijf kerkerkaarten waarvan je één kaart kiest die in de eerste rij van je kerker gebouwd zal worden. Je kiest ook een kaart die je in handen houdt voor de volgende ronde. De overige drie kaarten gaan ofwel naar Jael ofwel naar de aflegstapel. Op de kaart van Jael staat een gekleurd symbool (groen, blauw, rood) en Jael neemt alleen de kaarten van die bepaalde kleur. Je hebt dus zelf, voor een deel, in de hand met welke kaarten Jael gaat lopen. Vervolgens neem je evenveel kerkerkaarten van de trekstapel als er nog open plaatsen zijn: d.w.z. vier in je tweede beurt, drie in je derde beurt, twee in je laatste beurt. Je hebt dus telkens één kerkerkaart meer in je hand dan er open plekken zijn, gezien je ook telkens één kaart op hand houdt. Op het einde van je ronde heb je nu vier kaarten liggen in je rij. Onderaan op elke kaart staat er een goudwaarde afgebeeld. Dit goud tel je samen met de schatkisten die je gevonden hebt in de kamers. De totale waarde bepaalt het bedrag waarmee je kunt kopen op de markt. De eerste die de markt mag bezoeken is degene die het meeste goud bezit. Is dit Jael dan neemt hij, volgens zijn kaart, bepaalde fiches uit de markt. Deze komen in zijn voorraad en kunnen hem aan het einde van het spel punten opleveren. Heb jij het meeste goud dan ga jij als eerste naar de markt; je koopt er fiches die je kunnen helpen om aan de vereisten van je kerker te voldoen of je neemt fiches weg die anders naar Jael zouden gaan en ontzegt hem wat punten.
Is je geld op of pas je, dan mag je nog kiezen uit de (overgebleven) uitdagingskaarten. Waarschijnlijk zal je passen nadat Jael al een uitdagingskaart heeft weggenomen en er nog maar keuze is uit twee van de drie uitdagingskaarten. Aan het einde van de ronde ga je verder met opruimen: geef Jael alle overgebleven marktfiches (ja, die krijgt hij ook, slik!), verwijder de overgebleven uitdagingskaart en de marktkaarten en begin dan de volgende ronde. In ronde twee bouw je de tweede rij van je kerker, in de derde ronde rij drie en in de laatste ronde rij vier.

Wie wordt Master Architect?
Punten scoor jij op dezelfde manier als in het multiplayer-spel. Je kijkt eerst naar wie het meeste goud haalde in de laatste ronde, je zet in die ronde de goudmarkers namelijk niet terug op nul. Wie het meeste goud haalde krijgt 9 punten, de ander krijgt 6 punten. De doelkaart beloont je met 15 of 9 punten, afhankelijk van wie dit het beste heeft gedaan. Je gekozen uitdagingskaarten (je hebt er drie op het einde), je verzamelde punten in de kerker én je blauwdruk leveren ook nog punten op. Elke kamer die verbonden is met de ingang levert je een punt op, en elke kamer die verbonden is met de uitgang levert je ook een punt op. Was je m.a.w. in staat alle kamers (16) te verbinden met begin en einde, dan scoor je daarvoor maar liefst 32 punten, wat bijna een noodzaak wordt om te kunnen winnen van Jael.
Jael krijgt geen opdrachtkaarten of een blauwdrukkaart, daar kan hij geen punten halen. Jael kijkt vooral naar zijn vier kaarten en zijn verkregen fiches. Elk van die kaarten toont een basisscore en een variabele scorewaarde (doelen die hij najaagt). Tel daarbij de waardes van zijn sterren en je krijgt Jael's eindscore.
Diepgaande duisternis: thema en kwaliteit
Het thema van Stonespine Architects is intrigerend en goed uitgewerkt. Het bouwen van een ondergrondse kerker spreekt tot de verbeelding, en het spel weet dit thema perfect te vangen in zijn mechanieken en presentatie. Je voelt je als speler echt een architect die diep onder de grond werkt aan een uniek en uitdagend bouwproject.
De kwaliteit van het artwork en de componenten in Stonespine Architects is uitstekend. Het artwork is gedetailleerd en draagt sterk bij aan de sfeer van het spel. De fiches hebben een goede dikte en de kaarten zijn van hoge kwaliteit en duurzaam, waardoor ze bestand zijn tegen vele speelsessies. Voor het begin en einde van je kerker gebruik je mooie houten speelstukken met opdruk, in de vorm van een triomfboog. De illustraties zijn vergelijkbaar met die uit Roll Player, met een consistente en aantrekkelijke stijl die fans van Thunderworks Games zullen waarderen.
De setup van Stonespine Architects is vrij eenvoudig en neemt gelukkig niet veel tijd in beslag. Je kunt eigenlijk onmiddellijk beginnen nadat de kaarten zijn geschud en de fiches in de markt liggen. Dankzij de overzichtelijke spelregels en componenten die in een handige lade zitten, verloopt de voorbereiding erg vlot. Hoewel ik persoonlijk liever drie zakjes had gezien voor de fiches, aangezien je deze blind moet trekken, is zo’n lade niet de beste oplossing.

Een solostrijd met variatie
Een solospel speel je in zo’n 45 minuten, afhankelijk van hoe lang je nadenkt over je beslissingen. Naarmate je meer informatie krijgt over wat Jael precies najaagt, worden de keuzes in kaarten nemen en doelen en opdrachten najagen steeds belangrijker. Hierdoor kan het zijn dat sommige beurten wel wat langer duren dan andere.
Stonespine Architects biedt een goede balans tussen geluk en strategie. Hoewel er zeker een element van geluk aanwezig is in de vorm van het trekken van kaarten en het verkrijgen van fiches, speelt strategie toch ook een grote rol in het bepalen van de uiteindelijke winnaar. Je moet voortdurend keuzes afwegen en vooruit plannen om succesvol te zijn.
Stonespine Architects heeft een hoge herspeelbaarheid dankzij de variëteit aan bouwprojecten, de verschillende strategieën die spelers kunnen volgen, en de interactie met Jael. Hoewel je telkens hetzelfde doet, voelt elk spel anders aan door de verschillende blauwdrukken, doelen, kaarten en markten. Bovendien kan je de moeilijkheidsgraad van Jael verhogen. Jael heeft negen kaarten waarvan je er telkens maar vier gebruikt. Je kunt drie van de basiskaarten (met een puntje in de hoek) vervangen door ‘Legendary’-kaarten (met een kroontje in de hoek), waardoor het spel moeilijker wordt. Bij de Legendary-kaarten gaat Jael op zoek naar twee kleuren die hij van je wil afnemen (in plaats van één kleur bij de basiskaarten).

Kerker in de Spotlight
Het spelplezier in Stonespine Architects is hoog, vooral voor liefhebbers van strategische bordspellen. De combinatie van resource management, strategische planning, het puzzelaspect en het boeiende thema zorgt voor een zeer bevredigende spelervaring. Spelers zullen genieten van de uitdagingen en de voldoening van het bouwen van hun eigen, unieke kerker. Je moet met heel wat rekening houden in dit spel: ga je voor goud om als eerste op de markt te kunnen kopen, of neem je genoegen met minder maar krijg je in ruil wel kaarten met meerdere paden? De paden zijn belangrijk, maar ook het goud. Je wilt Jael geen goede kaarten geven, maar soms kan je er zelf ook maar weinig mee aanvangen. Hou je die kaart dan achter of geef je Jael toch de mogelijkheid punten te scoren? En ja, die Goblin ontbreekt ook nog in mijn kerker, en die geheime doorgang om mijn pad te vervolmaken is echt wel duur geprijsd op de markt! Naarmate het spel vordert, heb je veel om over na te denken en de keuzestress neemt toe. Aan de andere kant kunnen er ook kaarten of fiches verschijnen waar je helemaal niets mee bent; het geluk speelt in Stonespine Architect toch ook zijn rol. Desondanks biedt Stonespine Architects een mooie balans tussen complexiteit en speelbaarheid. Met prachtig artwork, hoogwaardige componenten en een goed uitgewerkt thema is het een waardevolle aanvulling op je collectie. De herspeelbaarheid en het spelplezier maken het een aanrader voor zowel ervaren spelers als nieuwkomers in het genre. Thunderworks Games heeft wederom een meeslepend en prachtig uitgevoerd spel geleverd.
De kwaliteit van het artwork en de componenten in Stonespine Architects is uitstekend. Het artwork is gedetailleerd en draagt sterk bij aan de sfeer van het spel. De fiches hebben een goede dikte en de kaarten zijn van hoge kwaliteit en duurzaam, waardoor ze bestand zijn tegen vele speelsessies. Voor het begin en einde van je kerker gebruik je mooie houten speelstukken met opdruk, in de vorm van een triomfboog. De illustraties zijn vergelijkbaar met die uit Roll Player, met een consistente en aantrekkelijke stijl die fans van Thunderworks Games zullen waarderen.
De setup van Stonespine Architects is vrij eenvoudig en neemt gelukkig niet veel tijd in beslag. Je kunt eigenlijk onmiddellijk beginnen nadat de kaarten zijn geschud en de fiches in de markt liggen. Dankzij de overzichtelijke spelregels en componenten die in een handige lade zitten, verloopt de voorbereiding erg vlot. Hoewel ik persoonlijk liever drie zakjes had gezien voor de fiches, aangezien je deze blind moet trekken, is zo’n lade niet de beste oplossing.

Een solostrijd met variatie
Een solospel speel je in zo’n 45 minuten, afhankelijk van hoe lang je nadenkt over je beslissingen. Naarmate je meer informatie krijgt over wat Jael precies najaagt, worden de keuzes in kaarten nemen en doelen en opdrachten najagen steeds belangrijker. Hierdoor kan het zijn dat sommige beurten wel wat langer duren dan andere.
Stonespine Architects biedt een goede balans tussen geluk en strategie. Hoewel er zeker een element van geluk aanwezig is in de vorm van het trekken van kaarten en het verkrijgen van fiches, speelt strategie toch ook een grote rol in het bepalen van de uiteindelijke winnaar. Je moet voortdurend keuzes afwegen en vooruit plannen om succesvol te zijn.
Stonespine Architects heeft een hoge herspeelbaarheid dankzij de variëteit aan bouwprojecten, de verschillende strategieën die spelers kunnen volgen, en de interactie met Jael. Hoewel je telkens hetzelfde doet, voelt elk spel anders aan door de verschillende blauwdrukken, doelen, kaarten en markten. Bovendien kan je de moeilijkheidsgraad van Jael verhogen. Jael heeft negen kaarten waarvan je er telkens maar vier gebruikt. Je kunt drie van de basiskaarten (met een puntje in de hoek) vervangen door ‘Legendary’-kaarten (met een kroontje in de hoek), waardoor het spel moeilijker wordt. Bij de Legendary-kaarten gaat Jael op zoek naar twee kleuren die hij van je wil afnemen (in plaats van één kleur bij de basiskaarten).

Kerker in de Spotlight
Het spelplezier in Stonespine Architects is hoog, vooral voor liefhebbers van strategische bordspellen. De combinatie van resource management, strategische planning, het puzzelaspect en het boeiende thema zorgt voor een zeer bevredigende spelervaring. Spelers zullen genieten van de uitdagingen en de voldoening van het bouwen van hun eigen, unieke kerker. Je moet met heel wat rekening houden in dit spel: ga je voor goud om als eerste op de markt te kunnen kopen, of neem je genoegen met minder maar krijg je in ruil wel kaarten met meerdere paden? De paden zijn belangrijk, maar ook het goud. Je wilt Jael geen goede kaarten geven, maar soms kan je er zelf ook maar weinig mee aanvangen. Hou je die kaart dan achter of geef je Jael toch de mogelijkheid punten te scoren? En ja, die Goblin ontbreekt ook nog in mijn kerker, en die geheime doorgang om mijn pad te vervolmaken is echt wel duur geprijsd op de markt! Naarmate het spel vordert, heb je veel om over na te denken en de keuzestress neemt toe. Aan de andere kant kunnen er ook kaarten of fiches verschijnen waar je helemaal niets mee bent; het geluk speelt in Stonespine Architect toch ook zijn rol. Desondanks biedt Stonespine Architects een mooie balans tussen complexiteit en speelbaarheid. Met prachtig artwork, hoogwaardige componenten en een goed uitgewerkt thema is het een waardevolle aanvulling op je collectie. De herspeelbaarheid en het spelplezier maken het een aanrader voor zowel ervaren spelers als nieuwkomers in het genre. Thunderworks Games heeft wederom een meeslepend en prachtig uitgevoerd spel geleverd.
Review door De Solospeler © voor De Solospelers ©
Pro
+ Het spel speelt heel vlot
+ Kwaliteit componenten
+ Eenvoudige solovariant
+ Sterk thema
+ Het spel speelt heel vlot
+ Kwaliteit componenten
+ Eenvoudige solovariant
+ Sterk thema
+ Opbergmogelijkheden (lade)
Con
- Toch liever zakjes om blind tokens te trekken
Con
- Toch liever zakjes om blind tokens te trekken
- Net te weinig variatie
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10