
DE VRAGENRONDE: Tír na nÓg
(5 vragen gesteld aan Bart Rochus, lid van De Solospelers)
1. Waar gaat dit spel over?
In Tír na nÓg verzamel je Keltische saga's door in de onderwereld mythische plekken te bezoeken. Concreet leg je drie rijen van vijf kaarten neer, waarbij elke rij zo goed mogelijk moet voldoen aan de opdrachtkaart die bij die rij hoort. Sommige kaarten kunnen andere kaarten beïnvloeden, dus je moet opletten dat je geen kaart speelt die onbedoeld andere kaarten wijzigt.
De opdrachten zijn zeer divers. De ene rij moet bijvoorbeeld unieke waardes en kleuren bevatten, terwijl in een andere rij de kaarten in aflopende volgorde moeten liggen. Aan het einde van het spel scoor je punten voor elke opdracht en krijg je extra punten voor het grootste gebied in elke kleur in je tableau.
2. Hoe vlot speel je dit spel?
In elk van de vijf rondes worden acht kaarten open in een rooster gelegd. Om de beurt plaatsen jij en de bot een pion tussen twee kaarten. Vervolgens worden de kaarten in omgekeerde beurtvolgorde gekozen. Nadat je een kaart hebt gekozen, speel je er één uit je hand in je tableau. Je begint het spel met vijf handkaarten, maar elke ronde moet je een kaart afleggen. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om je opties open te houden.
De bot kiest zijn locaties en kaarten op basis van een eenvoudige regel: hij neemt òf de kaart met de hoogste waarde òf die met de laagste waarde. Dit wordt bepaald door de bovenste kaart van de trekstapel.
3. Wat vond je er fijn aan?
Hoewel het eenvoudig lijkt om een rij kaarten neer te leggen, vereist het spel een goede planning. De volgorde waarin je je kaarten speelt, is cruciaal. Zoals eerder genoemd, kunnen sommige kaarten de waarde van andere kaarten veranderen. Dit kan je strategie beïnvloeden.
4. Zijn er verbeterpunten?
De bot werkt eenvoudig, maar omdat je telkens moet berekenen waar hij zijn pionnen plaatst en welke kaart hij neemt, wordt je eigen denkproces onderbroken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het gebruik van een achtzijdige dobbelsteen om de plaatsing van zijn pionnen te bepalen. Dit speelt een stuk vlotter, ook al maakt het de bot wat minder voorspelbaar.
De bot gebruikt voor zijn score hetzelfde systeem als bijvoorbeeld Cartographers: de opdrachtkaarten hebben een solo-score die je moet overtreffen om te winnen. Ik vond deze scores aan de hoge kant, vooral omdat de bot gemakkelijk de punten voor de grootste gebieden wint.
5. Komt of blijft deze in je solo collectie?
Ik zal het zeker nog eens spelen, zij het met mijn eigen aanpassingen. Het is een leuke puzzel en je hebt het in een kwartiertje uitgespeeld.
Oordeel: ★★★☆☆